واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴
بازهم محرم شد و نوای حزنانگیز تعزیه از روستای تاریخی و دیدنی کندوله استان کرمانشاه به گوش رسید. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، هنر تعزیه خوانی یا شبیه خوانی در ایران دارای سابقه ای بسیار قدیمی است که تاریخ پیدایش آن دقیقا مشخص نیست، برخی معتقدند که شکل گیری تعزیه در ایران به دوران پیش از اسلام بر میگردد که در ابتدا برای سوگ سیاوش اجرا شده است، اما به هر روی، تارخ نگاران معتقدند که دوران زندیه و قاجاریه دوران رونق و شکوه تعزیه خوانی در ایران بوده است. تعزیه نمایشی است که در آن واقعهٔ کربلا توسط افرادی که هر یک نقشی از شخصیتهای اصلی را بر دوش دارند، نشان داده میشود. تعزیه نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی- شیعی و بیشتر دربارهٔ کشتهشدن امام حسین(ع) و مصائب اهل بیت است. در تعزیه، عدهای اهل ذوق و کارآشنا در جریان سوگواریهای ماه محرم و برای نشان دادن ارادت و اخلاص به اهل بیت (ع)، طی مراسم خاصی بعضی از داستانهای مربوط به واقعهٔ کربلا را پیش چشم تماشاچیها بازآفرینی میکنند. در تعزیه چون اهمیت خواندن هنرمندانهٔ اشعار بیش از روش اجرا و نمایش واقعههاست، آن را در قیاس با روضهخوانی، تعزیهخوانی نیز گفتهاند. تعزیه معمولاً با به اجرا درآمدن پیشخوانی نمایش مجلس اصلی آغاز میشود. کسی که تعزیه را برپا میکند «بانی» و گردانندهٔ آن را «تعزیهگردان» و بازیگران آن را «تعزیهخوان» یا «شبیهخوان» مینامند. از آنجایی که معمولا هنر تعزیه خوانی توسط افراد محلی برگزار می شود، شبیهخوانها برای راحتی کار، مطلب مربوط به نقش خود را به هنگام اجرا، به صورت تکه کاغذی به نام «فرد»، در دست دارند که در آنها مصراعهای آخر نقش طرف مقابل یا نخستین مصراع از ادامهٔ نقششان یادداشت شده تا بتوانند بهموقع و بدون زحمت نقشآفرینی خود را دنبال کنند. شبیهخوانان در اجرای هر مجلس معمولاً دو دستهاند، اولیاخوان و اشقیاخوان. شبیهخوانهایی که نقش اولیاء و یاریدهندگان دین را بازی میکنند، اولیاخوان، مظلوم و انبیاخوان نامیده میشوند و کسانی که نقش اشقیا و دینستیزان را بازی میکنند، اشقیاخوان یا ظالمخوانند. اولیاخوانها نقشهای خود را موزون و خطابهای سرمیدهند، اما اشقیاخوانها سخنان خود را ناموزون و معمولی و در پارهای از موارد، تمسخرآمیز بیان میکنند. اولیاخوانها جامه سبز یا سیاه بر تن میکنند و اشقیاخوانها معمولا لباس سرخ بر تن دارند. اما در استان کرمانشاه روستایی تاریخی و دیدنی وجود دارد که نامش با نام تعزیه خوانی پیوند خورده است، این روستا که یکی از 14 روستای هدف گردشگری دیار سنگ و آب نیز است، قدمتی هزاران ساله دارد و از دیرباز تاکنون هنر تعزیه خوانی در آن برگزار شده و میشود. منوچهر امیری دهیار روستای کندوله است که در گفت و گویی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه به چرایی برپایی نمایش تعزیه در این روستا پرداخت و اظهارکرد: از آنجایی که از دیرباز مردم این منطقه به ویژه روستای تاریخی کندوله ارادت ویژه و خاصی به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت داشتهاند از حدود 400 سال پیش تا کنون مراسم تعزیه خوانی در ایام محرم در این روستا برگزار میشده است. او سابقه تعزیه خوانی در کندوله را به دوران شاه عباس صفوی نسبت میدهد و میگوید: از همان دوران این منطقه به محله آخوندها معروف بوده به گونهای که تمامی روستاهای اطراف برای حل و فصل دعاوی خود به ملاهای روستای کندوله مراجعه میکردهاند. امیری تصریح کرد: همچنین در این روستا و چند روستای همجوار کندوله مقبره چندیدن امامزاده وجود دارد که این هم خود نشان از ارادت قلبی مردمان این منطقه به خاندان عصمت و طهارت است. دهیار روستای کندوله با بیان اینکه این روستا در مناسبتهای مختلف سال، برنامههای جالب توجهای را برگزار میکند که میتواند برای گردشگران به ویژه گردشگران مذهبی بسیار جذاب باشد، گفت: برگزاری تعزیه در این روستا در نوع خود بسیار قابل توجه است. امیری افزود: مراسم مذهبی تعزیه هرساله در ایام محرم در وسط روستا و در قسمتی که به صورت چاله بزرگی است، اجرا میشود که مردم روستا از قسمت بالا به صورت طبقه طبقه نشسته و به دیدن مراسم تعزیه خوانی مشغول میشوند. دهیار روستای هدف گردشگری کندوله معتقد است که شرایط مکان برگزاری مراسم تعزیه در این روستا همچون یک استادیوم است. امیری می گوید: گرچه جمعیت روستای کندوله حدود هزار نفر است، اما در ایام برگزاری مراسم تعزیه بیش از پنج هزار نفر از مناطق مختلف استان وارد روستا شده و به دیدار هنر تعزیه خوانی میشتابند. او ادامه میدهد: اغلب هنرمندان تعزیه خوان کندوله اهالی همین روستا هستند اما طی چند سال اخیر برخی از آنها به کرمانشاه و بعضا به تهران رفتهاند که این افراد نیز در ایام محرم به روستا بازگشته و هرشب مراسم تعزیهخوانی را برگزار میکنند. امیری میگوید: همچنین در روز عاشورا، دستهجات عزاداری از روستاهای اطراف(روستاهای پریان و شریف آیاد) وارد روستای کندوله شده و به محل اجرای مراسم تعزیه ظهر عاشورا آمده و در آنجا به عزاداری سرور و سالار شهیدان میپردازند. دهیار روستای هدف گردشگری کندوله یادآور شد: از مسئولین مربوطه استان انتظار داریم که مراسم تعزیه خوانی کندوله را ثبت معنوی کنند و شرایطی را در این روستا به وجود آورند که هم این مراسم پخش تلویزیونی شود و هم شرایط را برای حضور بیشتر گردشگران در این روستا فراهم شود. طی چند سال اخیر مراسم تعزیه خوانی در مسجد کندولهایهای کرمانشاه نیز برگزار میشود. گزارش از: هادی نوروزی، خبرنگار ایسنا، منطقه کرمانشاه انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]