تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803149477




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو ‌هاشمي، يک روحاني و رياست خبرگان |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: دو ‌هاشمي، يک روحاني و رياست خبرگان
هاشمي‌رفسنجاني به عنوان پر نفوذترين روحاني در ميان هشتاد روحاني حاضر در مجلس خبرگان رهبري، رئيس بالقوة اين مجلس قلمداد مي‌شود.
کد خبر: ۴۴۵۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۴ - 30 October 2014


مرتضي رضايي در سرمقاله مردم سالاری نوشت:


با فوت آيت‌الله مهدوي‌کني، گمانه‌زني‌ها براي انتخاب رياست مجلس خبرگان رهبري بالا گرفته است. آيت‌الله‌ هاشمي‌رفسنجاني که با فوت آيت‌الله مشکيني رياست اين مجلس را براي دورة کوتاهي بر عهده داشت، با اتفاقات تأسف بار سال 88 صلاح بر اين ديد که رياست مجلس خبرگان رهبري را به مهدوي‌کني واگذار کند و براي نخستين بار از هيات رئيسه اين مجلس به کنار ماند.


اينک با فوت يکي از متنفذترين روحانيون در نظام جمهوري اسلامي، جناح اصولگرا با چالش‌هاي اساسي مواجه شده است. اين جناح که در اثر بي درايتي، روحانيون سرشناس خود را يکي بعد از ديگري از خود دور کرده و شيخوخيت آنان را سست نموده بود، همانند اتفاق ناشايستي که براي آقاي ناطق‌نوري پيش آمد، اينک نه تنها در ميان خود دچار خلأهاي پر ناشدني شده است بلکه در رقابت با ديگر گروه‌هاي سياسي نيز با نقاط ضعف اساسي روبروست.


اينک مي‌توان گفت جناح اصولگرا بي سر شده است. احمدي‌نژاد مقبوليت خود را از دست داده است. جريان پايداري به سرکردگي و راهبري آقاي مصباح يزدي،نه تنها توان اجماع سازي ندارد بلکه عامل اختلاف نيز هست. فوت سران مؤتلفه از وزن اين گروه ديرپاي سياسي در معادلات جناح محافظه‌کار کاسته است.آقاي لاريجاني و نيروهاي وابسته به او سر در سوداي تعادل دارند. اينک در اين هرج و مرجي که بر جريان محافظه‌کاران حاکم شده، مهدوي‌کني فوت مي‌کند تا چالش انتخابات پيش روي مجلس خبرگان رهبري نيز بر مشکلات آنان افزوده شود.


هاشمي‌رفسنجاني به عنوان پر نفوذترين روحاني در ميان هشتاد روحاني حاضر در مجلس خبرگان رهبري، رئيس بالقوة اين مجلس قلمداد مي‌شود. اما اين به مزاج جريان راديکال محافظه‌کار خوش نمي‌آيد. نيروهاي سنتي اين جريان تا پاي مسائل «حاشيه‌اي» به ميان نيايد، از رياست‌هاشمي بر اين مجلس به شدت استقبال مي‌کنند، اما اين وضع براي حاشيه سازان تحمل‌پذير نيست. بنابراين بايد بديلي براي ‌هاشمي ساخته شود که محافظه‌کاران سنتي به سوي او رغبت نشان دهند. 


شايد موجه‌ترين گزينه‌اي که توان اقناع محافظه‌کاران سنتي براي رو‌گرداني از ‌هاشمي را داراست، يک‌ هاشمي ديگر است:‌ هاشمي‌شاهرودي؛ اما فاصله مواضع ‌هاشمي‌شاهرودي به ‌هاشمي‌رفسنجاني آن چنان نيست که بتوان رقابتي ميان اين دو متصور شد؛ اگر چه اينک از افرادي خاص نام او به گوش مي‌رسد که او را مناسب ترين گزينه براي رياست مجلس خبرگان عنوان مي‌کنند. از سوي ديگر مي‌توان ادعا کرد که‌ هاشمي‌شاهرودي آنقدر باهوش است که از سرنوشت همتايان خود، همچون ناطق‌نوري و‌ هاشمي‌رفسنجاني عبرت بگيرد و همراه کساني نشود که با بزرگان خود چنان کردند. از اين رو است که‌ هاشمي‌شاهرودي شانس زيادي براي کنار آمدن با مخالفان ‌هاشمي‌ ندارد، ضمن اينکه ائتلاف‌ هاشمي‌رفسنجاني و‌ هاشمي‌شاهرودي در کنار حمايت گستردة دکتر روحاني، مي‌تواند دست بالاي مجلس خبرگان را داشته باشد و با کوتاه کردن دست محافظه‌کاران تند‌رو، زمينه را به گونه‌اي فراهم آورند که اين مجلس منشأ خيرات بسيار براي نظام و رهبري و نيز مردم غيور ايران اسلامي ‌شود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن