تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802807741




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران غیرموجه است؟ |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چرا تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران غیرموجه است؟
در حالی که مدت زمان زیادی تا پایان ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی هسته ای باقی نمانده، بحث درباره چشم انداز برداشته شدن تحریم های غرب علیه ایران نیز شدت گرفته است. در این چارچوب، بحث تحریم های تسلیحاتی وضع شده علیه ایران از سوی شورای امنیت نیز یک پایه بحث است که از اهمیت زیادی نیز برخوردار می باشد.
کد خبر: ۴۴۵۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸ - 29 October 2014



چرا تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران غیرموجه است؟
در حالی که مدت زمان زیادی تا پایان ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی هسته ای باقی نمانده، بحث درباره چشم انداز برداشته شدن تحریم های غرب علیه ایران نیز شدت گرفته است. در این چارچوب، بحث تحریم های تسلیحاتی وضع شده علیه ایران از سوی شورای امنیت نیز یک پایه بحث است که از اهمیت زیادی نیز برخوردار می باشد.


به گزارش «تابناک»، رضا نصری، حقوقدان و عضو عالی مطالعات بین المللی ژنو در مطلبی که در سایت تحلیلی «المانیتور» منتشر کرده به بررسی زمینه ها و پیامدهای تحریم تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل پرداخته و با استناد به دلایل مختلف، بر ضرورت لغو این تحریم ها تأکید کرده است. 


نصری در این مقاله به بحث ضرورت لغو فوری «تحریم  تسلیحاتی» که شواری امنیت سازمان ملل علیه ایران تحمیل کرده می‌پردازد. وی چند استدلال را در این راستا مطرح کرده که مبنای این استدلال ها این است که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران با سایر تحریم‌های تسلیحاتی که علیه سایر کشورها اِعمال شده تفاوت‌ ماهوی دارد و در حقیقت، غیرموجه بودن تحریم ایران نیز از همین تفاوت ها ناشی می شود.


این تحلیلگر اشاره می کند در حالی که در سایر موارد،‌ بدون استثنا، تحریم تسلیحاتی برای پیشگیری یا در واکنش به یک فاجعه  - مانند جنگ داخلی، نسل‌کشی، جنایت جنگی، کودتای غیرقانونی و غیره - صورت گرفته، در مورد ایران تحریم‌ تسلیحاتی صرفاً به عنوان یک اهرم فشار در حین مذاکرات هسته‌ای تحمیل شده است‌؛ بدون آنکه تبعات امنیتی اِعمال چنین تحریمی در نظر گرفته شده باشد.


با مبنا قرار دادن این موضوع، در ادامه این مطلب به مشخصات و تبعات اعمال غیر اصولی تحریم تسلیحاتی علیه ایران پرداخته شده و چند نکته در این زمینه مورد اشاره قرار گرفته است. نکته نخست، بی اعتباری شورای امنیت است؛ زیرا در مورد ایران، به جای در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی (مطابق منشور سازمان ملل) این شورا صرفاً رفتاری «سیاسی» از خود نشان داده و بر پایه ملاحظات سیاسی عمل کرده است. 


نکته دوم، در نظر نگرفتن نقش مهم ایران طی دو دهه در مهار کردن  گروه‌های تروریست و افراط گرا (مانند طالبان، جندالله، جیش‌العدل، القاعده) در مرزهای شرقی و غربی کشور و نقش ایران در ممانعت از نفوذ آنها در سایر مناطق خاور میانه است. به عبارت دیگر، در صورتی که نقش مهم ایران در مبارزه با این گروه ها مورد توجه و تأیید قرار می گرفت، تحریم تسلیحاتی چنین کشوری که در مبارزه با تروریسم به طور جدی فعال بوده توجیهی نمی یافت.


سومین نکته، عدم تطابق تحریم‌ تسلیحاتی با نیازها و واقعیت‌های منطقه است. به عنوان مثال، چنانچه ایران و عراق به تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت تن می‌دادند، قاعدتاً‌ ایران نمی‌بایست ارتش عراق، کُردها و ترکمن‌ها را در آمرلی علیه داعش مسلح می‌کرد. در صورتی که این اقدام ایران نقش مهمی در مبارزات ماه های اخیر با داعش در عراق داشته است. 


مورد چهارم که در مطلب نصری به آن اشاره شده،  نادیده گرفتن نقش مهم ایران در نبرد مسلحانه با کارتل‌های قاچاق بین‌المللی مواد مخدر و نقش منحصر به فرد ایران در این زمینه است. مطابق گزارش سازمان ملل، ۸۰٪ تریاک و ۳۰٪ هروئین جهان از ایران عبور می‌کند و بر این اساس، نحوه اقدام ایران در مقابله با این گروه ها اهمیت فراوانی پیدا می کند که با قرار گرفتن ایران در معرض تحریم تسلیحاتی در تناقض است. 


در نهایت و بر اساس این استدلال ها، نصری نتیجه می گیرد این تحریم‌های غیراصولی - که در تمام این زمینه‌ها تاثیرگذار است - می‌تواند موجب برهم خوردن صلح و امنیت منطقه و جهان شود. در ضمن، به این نکته نیز اشاره شده که عدم لغو تحریم تسلیحاتی با رویکرد جدید آمریکا و دعوت‌های مکرر این کشور از ایران برای همکاری علیه داعش نیز همخوانی ندارد. به عبارت دیگر،‌ تداوم این سیاست تحریمی فقط نشان‌ از تناقض و بی‌برنامگی آمریکا در طراحی یک سیاست خارجهی صحیح در خاور میانه خواهد داشت.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن