تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798371321




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آداب و رسوم مردم قم در ماه محرم


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: قم؛
آداب و رسوم مردم قم در ماه محرم
قم این روزها غرق در ماتم پرپر شدن هفتاد و دو پروانه از جنس ملکوت است.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران باشگاه خبرنگاران قم، امروز بیش از 1400 سال است که برای عروج پرستوهای بهشتی که شهد مرگ را نوشیدند، اقامه عزا می‌کنیم.

با آغاز ماه محرم، سراسر قم غرق عزا و ماتم می شود از کوچه پس کوچه های این شهر صدای یا حسین به گوش می رسد گویا که مردم این شهر ناله های دل زینب را می شوند که اینگونه بانگ لبیک یا حسین سر می دهند.

حال و هوای قم، پایگاه اهل‌بیت(ع) رنگ و بوی غم و ماتم دارد، غمی از جنس چادرهای سوخته و خیمه‌های آتش‌گرفته، قم در غمی به رنگ آشفتگی و سرخی ظهر عاشورا غرق‌شده است.

مردم قم از دیرباز در برپای مجالس اهل بیت علیهم السلام به خصوص امام حسین و یاران باوفایش رسوم خاص خود را دارد.

سیاه پوش کردن مساجد و تکایا

مغازه‌ها با پرچم‌های سیاه آذین‌شده‌اند، بلوارها غم دار هستند و دیگر خبری از چراغانی غدیر نیست، انگار همه می‌خواهند بگویند که فاصله غدیر تا عاشورا چقدر کوتاه بود.







پس از گذشت 1400 سال، حتی ماشین‌های شهر خود را با پرچم‌های سیاه و ماشین نوشته‌هایی از جنس کربلا آذین کرده‌اند، شهر سیاه‌پوش شده و عطر و بوی محرم، طبل، سنج و هیئت است که روح و جانت را نوازش می‌دهد، بازار قم این روزها شلوغ است همه برای خرید پیراهن مشکی از هم سبقت می‌گیرند.

تعویض پرچم گنبد کریمه اهل بیت:

همزمان با شب اول محرم، همان لحظه که هلال ماه غم در آسمان شهر دیده شد، در میان همهمه عزاداران امام حسین(ع) پرچم سبز گنبد کریمه اهل‌بیت(س) توسط تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، جمعی از علما و مسئولان تعویض می شود.
 





در میان سیل اشک‌ها، نواها و نوحه‌ها پرچمی مشکی منقش به «یا حسین(ع)»‌ که پیش‌ازاین بر فراز گنبد منور امام حسین(ع) در اهتزاز بود، اکنون به روی گنبد کریمه اهل‌بیت(س) به اهتزاز در می آید.

ستون‌های حرم سیاه‌پوش شده‌اند و ضریح نیز غرق در ماتم، چشم‌ها اشک‌بار است و دسته‌های عزا برای عرض تسلیت به ساحت کریمه اهل‌بیت(س) وارد حرم می‌شوندو بعد از نماز مغرب و عشا مردم برای اقامه عزا در حرم حضور پیدا می کنند و همه سیاه‌پوش و غم دار هستند.

برپایی هیئت های مذهبی  در گوشه گوشه استان

صدای دسته‌های عزا از هر گوشه شهر به گوش می‌رسد، چه رازی در این عزاداری نهفته است که مردم این‌چنین گوی سبقت از هم می‌ربایند، این شب‌ها باید سری به هیئت‌ها بزنیم تا متوجه شویم که محبت اهل‌بیت(ع) بادل و جان مردم چه کرده است.

هیئت‌های عزاداری دسته‌دسته وارد صحن امام‌زاده سید علی(ع) می‌شوند و نوای دل‌نشین حاج اصغر زنجانی و حاج مهدی سلحشور گوش جان را می‌نوازد.

آیین چاووشی‌‌خوانی محرم 

یکی از سنت‌های قدیمی که هر ساله در آستانه فرارسیدن ماه محرم در قم به اجرا می‌رسد سنت چاووشی‌خوانی است، این حرکت اصیل نه تنها یک آیین مذهبی و قدیمی است بلکه روایتی از فرهنگ مردم برای جاودانه ماندن حماسه عاشورا و یادمانی برای با خبر کردن مردم از فرارسیدن ایام عزاداری حسینی است.

در این آیین سنتی که قبل از فرارسیدن ماه محرم برپا می‌شود، کاروانی در شهر‌ها و روستاها به حرکت در می‌آید و آمدن محرم را با ذکر اشعاری حزین به مردم خبر می‌دهد. این حرکت اصیل چند سالی است در شهر قم به همت شهرداری با شکوه و عظمت خاصی برگزار می‌شود و آیین چاووشی‌خوانی را زنده نگه داشته شده است.

امسال نیز شهرداری قم با همت سازمان فرهنگی هنری و سازمان پارک‌ها و فضای سبز، کاروان «سفینةالنجاة» را در آستانه محرم در شهر کریمه اهل بیت(س) به حرکت درآورد و خبر فرارسیدن ماه حزن و اندوه را به مردم این شهر خبر داد.

پخش نذری در بین عزاداران

نذورات در بین مسلمانان در ایام مختلفی وجود دارد که ماه محرم از ایامی است که نذریهای زیادی در آن ادا می شود؛ آیین نذری دادن به عزاداران امام حسین(ع) سنتی دیرینه و پسندیده در میان اکثر مسلمانان و به خصوص شیعیان دنیاست که در کشورمان رواج بیشتری دارد و شب و روز تاسوعا و عاشورا به اوج خود می رسد.
 





بیشتر این نذریها به صورت طبخ غذا و پخش آن میان مردم و عزاداران امام حسین(ع) است، به علاوه توزیع غذا در دسته ها و هیئتهای مذهبی در این ایام معمول است.

انتهاي پيام/ز







تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن