تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798375892




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقدامات درمانی به موقع باعث جلوگیری از مرگ مصدوم می شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: مدیر کل پزشکی قانونی قم: اقدامات درمانی به موقع باعث جلوگیری از مرگ مصدوم می شود مدیر کل پزشکی قانونی استان ضمن تشریح عملکرد گاز منوکسیدکربن در بدن انسان، خطرات ناشی از استنشاق این گاز سمی را یادآورشد.
۱۳۹۳ سه شنبه ۶ آبان ساعت 08:55



به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی پزشکی قانونی استان قم ، صدیقی آخا که با خبر سیمای مرکز قم مصاحبه می کرد بیان داشت: منوکسید کربن گازی است بی رنگ و بی بو که به دنبال احتراق ناقص ایجاد می شود. این ماده به دلیل توان ترکیبی شدید در مقایسه با اکسیژن به راحتی با هموگلوبین خون ترکیب شده و فرایند اکسیژن رسانی به بافت ها را مختل می کند. بافت های مغزی و نیز بافت قلب به دلیل حساسیت بیشتر و نوع عملکرد، بیش از بقیه قسمت های بدن آسیب می بینند.

مدیر کل پزشکی قانونی اظهارداشت: مسمومیت با گاز co را نوعا ((مرگ خاموش)) می نامند و علت آن اینست که اولا خود منوکسید کربن ماده ای بی رنگ و بی بو است و ثانیا مسمومیت با این گاز علائم مشخصی ندارد.

 وی تصریح کرد در موارد ایجاد این مسمومیت، شخص دچار سردرد و سرگیجه، حالت تهوع و... می شود که حتی در زمان مراجعه به بیمارستان نیز ممکن است این علائم با بیماریی مثل آنفلوآنزا اشتباه گرفته شود و گاهی نیز ممکن است شخص به علت خستگی زیاد ناشی از این مسمومیت به خواب رفته و سپس فوت نماید.

دکتر صدیقی آخا در پاسخ به خبرنگار سیمای مرکز قم که ازمدت زمان لازم برای مرگ شخص در زمان استنشاق گاز co پرسید اظهارداشت: بسته به غلظت گاز در هوای تنفسی و نیز میزان مقاومت شخص در برابر این مسمومیت، این زمان متفاوت خواهد بود بطوریکه اگر غلظت گاز co در محیط یک درصد باشد ممکن است شخص تا نیم ساعت زنده بماند و اگر میزان غلظت به ده درصد برسد در عرض پنج دقیقه شخص را خواهد کشت.

وی همچنین تصریح کرد در صورتیکه شخص بطور تدریجی با این ماده تماس داشته باشد ممکن است علائم بالینی مانند آنچه که در مورد قبل گفته شد ایجاد شود که با مراجعه به بیمارستان تا حد زیادی بهبود خواهد یافت.

مدیر کل پزشکی قانونی در پاسخ به سوال خبرنگار، علت فوت افراد در مواجهه با این ماده سمی را خفگی سلولی عنوان کرد و افزود: به دلیل ترکیب شدنco با هموگلوبین در خون، اکسیژن امکان انتقال به داخل سلول از طریق سیستم خونرسانی را نمی یابد و در نتیجه سلول ها به دلیل نرسیدن اکسیژن دچار خفگی می شوند و نهایتا منجر به از کار افتادن آنها و مختل شدن وظیفه بافت ها می شود.

وی تاکید کرد: به همین علت و با توجه به حساسیت بافت های مغزی است که گفته می شود در مواردی که اقدامات درمانی بتواند باعث نجات جان فرد مسموم شود باز هم ممکن است ضایعاتی متوجه بافت ها و خصوصا بافت مغز شود که نتیجه آن عوارضی همچون کاهش قدرت حافظه، ایجاد لرزش دست، کاهش قدرت شناخت و یا کاهش میدان دید و درمواردی کوری شخص خواهد بود.

مدیر کل پزشکی قانونی همچنین به مقایسه آمار متوفیات ناشی از مسمومیت با گاز co پرداخت و اعلام کرد: متاسفانه در سال 92 نسبت به سال قبل از آن با افزایش 67 درصدی این دسته از فوتی ها در استان مواجه بوده ایم بطوریکه تعداد این افراد از 6 نفر در سال 91 به 10 نفر در سال 92 رسیده است. وی همچنین نرخ رشد این آمار را در سال 92 نسبت به سال قبل از آن در سطح کشور 19 درصد اعلام کرد که در سال 92 این تعداد به 828 نفر رسیده است.

صدیقی آخا عدم آگاهی افراد نسبت به مضرات و نحوه انتشار این گاز خطرناک را عامل اصلی در افزایش مرگ و میر ناشی از مواجهه با آن دانست و گفت: مکان های دربسته ای که در آن سیگار کشیده می شود و یا به هر نحو احتراق ناقص صورت می گیرد مانند نانوایی ها و یا کوره ها می تواند در دراز مدت برای افراد درگیر، ایجاد ناراحتی هایی دراین زمینه کرده و درجاتی از مسمومیت را ایجاد کند که آگاهی دادن به افراد در مورد عملکرد این ماده سمی می تواند از بروز عوارض آن جلوگیری کند.    
 











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن