واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به مناسبت نوزدهمین سالگرد شهادت «فتحی شقاقی»
مؤسس جنبش جهاد اسلامی که بود و محورهای میراث نظری او چه بود؟
پس از گذشت 19 سال از شهادت بنیانگذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین، روز به روز لزوم توجه به اندیشههای وی از جمله در مرکز قرار داشتن مسئله فلسطین در جهان اسلام آشکارتر میشود.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس، «فتحی شقاقی» بنیانگذار جنبش جهاداسلامی فلسطین در سال ۱۹۵۱ در اردوگاه رفح متولد شد. وی در ۵ سالگی مادر خود را از دست داد. تحصیلات خود را در دانشگاه «بیرزیت» کرانه باختری گذراند و پس از اتمام آن در دانشگاه «الزقایق» مصر به تدریس مشغول شد. پس از مدتی به فلسطین بازگشت و به عنوان پزشک به خدمت در نوار غزه پرداخت. شقاقی تا قبل از جنگ ۱۹۶۷ اعراب با رژیم صهیونیستی از اندیشههای «جمال عبدالناصر» رئیس جمهور آن زمان مصر تاثیر گرفته بود اما پس از شکست سال ۶۷ و از سال ۱۹۶۸ به سوی جنبش اسلامی گرایش پیدا کرد اما با اخوانالمسلمین اختلاف داشت. این اختلاف بعد از سفرش برای تحصیل طب به مصر آشکار شد. وی در سال ۱۹۴۷ با تعدادی از دوستانش جنبش جهاد اسلامی را در مصر تاسیس کرد اما در سال ۱۹۷۹ در مصر به دلیل تألیف کتاب «مقاومت، راهحل اسلامی و جایگزین» دستگیر شد. شقاقی در یک اکتبر ۱۹۸۱ و پس از آنکه در لیست افراد تحت تعقیب مصر قرار گرفته بود به صورت مخفیانه به فلسطین بازگشت و جنبش جهاد اسلامی را در آنجا رهبری کرد. در سال ۱۹۸۳ به مدت ۱۱ ماه در غزه زندانی بود، در سال ۱۹۸۶ به اتهام ارتباط با فعالیتهای نظامی و تحریک علیه رژیم صهیونیستی و انتقال اسلحه به غزه از طرف رژیم صهیونیستی به ۴ سال زندان و ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شد. قبل از پایان یافتن مدت زندانیاش و با شروع انتفاضه در سال ۱۹۸۸ رژیم صهیونیستی وی را به لبنان تبعید کرد. شقاقی پس از آن در راستای ادامه جهادش علیه رژیم صهیونیستی مرتب به کشورهای عربی و اسلامی سفر میکرد تا اینکه موساد (سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی) در ۲۶ اکتبر ۱۹۹۵ وی را در جزیره «مالت» واقع در لیبی ترورکرد. شقاقی در زمان شهادت گذرنامهای به نام «ابراهیم شاویش» داشت و و از لیبی به دمشق بازمیگشت. موساد وی را مسئول عملیات «بیت لید» که باعث کشته شدن 22 اسرائیلی و 108 مجروح دیگر شده بود، اعلام کرد و به همین بهانه او را ترور کرد. امروز ۱۹ سال از ترور شقاقی میگذرد اما اندیشهها و دیدگاه او هر روز آشکارتر میشود و نیاز به اجرای آن نیز بیشتر میشود. میتوان میراث فکری شقاقی را در موارد زیر خلاصه کرد: 1- فتحی شقاقی بر مرکزیت مسئله فلسطین تاکید داشت و آن را مهمترین مسئله امت اسلامی معرفی میکرد. وی اعتقاد داشت آنچه منطقه شاهد آن است به خاطر انحراف قطبنما از فلسطین است و باعث قتل و آوارگی مردم شده است. 2- وی بر ضرورت وحدت امت اسلام تاکید میکرد و آن را بهترین راه برای تقویت قدرت جهت آزادسازی فلسطین معرفی میکرد. 3- شقاقی همچنین بر وحدت تمامی گروههای مقاومت در فلسطین همواره تاکید و اعتقاد داشت قدرت این گروهها باید به صورت هماهنگ علیه رژیم صهیونیستی به کار گرفته شود ، مسئلهای که امروز عملی شده است. 4- وی همواره در مورد درگیریهای طایفهای در میان امت اسلام و پیامدهای آن هشدار میداد . مسئلهای که امروز عدهای برای رسیدن به مقاصد خود آن را به کار گرفتهاند و در حال سوءاستفاده از آن هستند. 5- شقاقی هموار طرح سازش را رد میکرد و در مورد پیامدهای منفی آن بر طرح مقاومت برای آزادسازی فلسطین هشدار میداد. و امروز همه شاهد آن هستند که طرح سازش به بن بست رسیده است و همگان پی بردهاند مقاومت بهتری راهحل است. 6- نهایت اینکه فتحی شقاقی با تلاشها و مبارزه چندین ساله خود سعی کرد محیط فکری انقلابی در فلسطین را پرورش دهد و الگویی برای وطنش باشد. وی تنها موسس جهاد اسلامی فلسطین نبود بلکه به رهبر، متفکر و روشنفکری آگاه در سطح جهان عرب و اسلام تبدیل شد. انتهای پیام/ص
93/08/04 - 14:26
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]