واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: حشمت الله قنبری در گفتگوی ویژه خبری:
کربلا یک حقیقت و پدیده نیست که به اعتبار دانش به آن برسید/ حضرت صدیقه (س) یک شاهکار و یک استثنا است
استاد دانشگاه با بیان این که عاشورا در پس زمان تحقق می یابد گفت: باید این واقعه عظیم را به خوبی بشناسیم به طوری که زمانی که نوبت را خوب درک کنیم می توانیم به سهم این واقعه دست یابیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران راز ماندگاری درس کربلا برای ستیز با زورگویان با حضور حشمت الله قنبری استاد دانشگاه و کارشناس معارف اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حشمت الله قنبری استاد دانشگاه در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که چرا این واقعه که در سال 61 هجری قمری رقم خورد پس از 14 قرن مستحکم به جا مانده گفت: وقتی پدیده ای جنس ماندگاری هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی به خود می گیرد اگر قرار باشد آن را مورد ارزیابی قرار دهیم لازمه اش این است که نسبت به جوانب و اطراف آن اسراری که وجود دارد شناخت حاصل کنیم.
وی با بیان این که باید آثاری که در آن دوران به جا مانده را به طور جدی مورد توجه قرار دهیم افزود: بدون تردید در رابطه با حادثه و واقعه بزرگ سال 61 هجری قمری جدای از تعالیم وحی ، معارف قرآن بعثت انبیاء، رسولان الهی و فیض عترت طاهره نمی شود دریافت درستی از نهضت عاشورا به دست آورد.
این استاد دانشگاه با بیان این که عاشورا در پس زمان تحقق می یابد گفت: باید این واقعه عظیم را به خوبی بشناسیم به طوری که زمانی که نوبت را خوب درک کنیم می توانیم به سهم این واقعه دست یابیم.
این کارشناس معارف اسلامی با بیان این که باید نسبت به رسالت رسولان الهی شناخت پیدا کنیم افزود: در سایه این درک و معرفت می توان وارد عرصه کربلا شد به گونه ای که اگر کسی با این نگاه وارد شود حضرت صدیقه (س) یک شاهکار و یک استثنا به حساب می آید به طوری که تمام هستی را در زمان کمیت و کفیت در یک نیم روز حبس کرده است و تمام موجودیت آفرینش را در یک قلمرو جغرافیا که همان کربلا باشد گنجاندند.
حشمت الله قنبری با بیان این که این بزرگوار این مسئله را به چالش کشاندند افزود: ایشان در یک نقطه بسیار محدود اواضاع را به نمایش گذاشتند و در این نگاه برای ورود به عرصه کربلا به چند لازمه اساسی و مقدمه مبنایی نیاز داریم.
*** کربلا یک حقیقت و پدیده نیست که به اعتبار دانش به آن برسید
وی با اشاره به این که ابتدا اخلاص نیاز است که در سایه آن در این میدان داده می شود گفت: کربلا یک حقیقت و پدیده نیست که شما به اعتبار دانش و آگاهی نسبت به سایر حوادث تاریخی به آن برسید.
این استاد دانشگاه با اشاره به این که حادثه حضرت سید الشهدا همجنس تمام زندگی عترت طاهره است افزود: علم و آگاهی غنی و عمقی اطراف این حادثه بزرگ اتفاق افتاده است مثلاً در بین همه حوادث تاریخی حادثه ای به تلالو عاشورای 61 قابل رصد کردن برای جامعه بشری نیست.
این کارشناس معارف اسلامی افزود: حوادث شگفت انگیزی مثل روز غدیر حضرت امیرالمومنین(ع) موجود است که جایگاه مبنایی و اصولی دارد که اگر فهمیده بود بر اساس خواست پیغمبر در غدیر می ماندند و به محرم نمی خوردند اما وقتی فهم درستی از غدیر وجود نیامد خطا و انحراف در جامعه اسلامی شکل گرفت و مردم از کنار انحراف ها عبور کردند.
**در کربلا هیچ چیز متوسطی وجود ندارد
حشمت الله قنبری با اشاره به این که بدون تردید نه ضرورتی برای وجود حماسه و نه ضرورتی برای خلق فاجعه به وجود می آمد گفت: اگر جامعه اسلامی و امت اسلامی بر پای مبنای قرآن سنت و عترت طاهره حرکت نکنند انشقاق در آن به وجود می آمد ادامه داد: در کربلا هیچ چیز متوسطی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: در کربلا در یک طرف فاجعه است و در یک طرف برای بشر در اعلا درجه حماسه وقوع یافته است، حماسه ای که در کیفیت و اثر بخشی آن همتایی وجود ندارد.
این استاد دانشگاه افزود: در کربلا جای اصغر نیست بلکه در کربلا همه اکبر هستند.
این کارشناس معارف اسلامی با اشاره به این که اگر در کربلا امکان دلالت مردم به خواست خدا فراهم نمی شد راه توحید در روی نیمکره زمین برای همیشه بسته می شد افزود: در کربلا حضور همه جانبه همه را با هم می بینیم به گونه ای که در خمیه گاه حسین ابن علی (ع) هیچ چیزی را کم نمی بینیم یعنی اگر اهل سعادت از اول در این صحنه حضور داشتند با سعادت نیز حرکت کردند.
حشمت الله قنبری اظهار داشت: هر نمونه ای که بشر به آن به عنوان الگو نیاز داشته باشد را در کربلا می بینیم.
وی با اشاره به این که تمامی موجودیت طاغوت با تمام ابعادش به چالش کشیده شده خاطر نشان کرد: از سوی دیگر خواصی در جامعه وجود دارند که آن ها از مفاخر اسلامی به حساب می آمدند.
این استاد دانشگاه گفت: افرادی که به تدین و تقوا معروف بودند بالاخره کارشان به جایی رسید که با رمز لا اله الا الله سر از حجت خدا جدا کردند.
این کارشناس معارف اسلامی با اشاره به این که همه وجود حسین (ع) را می شناختند افزود: اگر کسی هم حضرت امام حسین(ع) را نمی شناخت و در صحنه حاضر بود امام حسین (ع) کربلا را صحنه خود قرار دادند.
وی با بیان این که حضرت سید الشهدا را قطعه قطعه کردند به گونه که پیراهن این حضرت را پاره کردند و باید گفت که چه ضرورتی داشت چنین امری را انجام دهند مگر این مسئله برای آن ها ارزش افزوده داشت!
این استاد دانشگاه با بیاناین که آن ها اعتقادات دینی را به غارت گذاشتند افزود: آن ها ارزش های دینی را به غارت بردند به گونه ای که سر از حجت خدا جدا کردند و بعد از بازگشت احساس شرافت می کردند.
این کارشناس معارف اسلامی افزود: چه جریان تربیتی در جامعه وجود داشت که سر از حجت خدا جدا شود.
در حال تکمیل..
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]