تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820291802




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نرم افزارهاي ارتباطي باعث افزايش افسردگي در جامعه شده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ مهر ۱۳۹۳ (۱۰:۲۷ق.ظ)
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه: نرم افزارهاي ارتباطي باعث افزايش افسردگي در جامعه شده است دکتر داوري نژاد گفت : يکي از مهم ترين مشکلات حوزه سلامت روان که منجر به تعداد زياد مراجعان به کلينيک ها و مطب هاي روانپزشکي و مي شود، افسردگي است.
به گزارش خبرگزاري موج کرمانشاه؛ عضو هيئت علمي دانشگاه:دکتر عمران داوري نژاد متخصص اعصاب و روان با اعلام اين مطلب گفت: افسردگي مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد از جمله اينکه در گذشته ارتباط افراد با همديگر صميمانه تر بود و با توجه به کوچک تر بودن جوامع و نزديکي افراد ، مشکلات با گفتگو در ميان گذاشته مي شد و با پادرمياني يا ارائه راه حل و کمک ديگران ،مشکلات ساده تر مرتفع مي شد.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه افزود: متأسفانه در عصر ارتباطات و تکنولوژي ، ارتباطات بين فردي به سردي گراييده و روابط چهره به چهره کاهش چشم گيري يافته است.
وي گفت: IT به کمک مردم آمده و با حجم عظيم اطلاعات و نيز امکانات رفاهي فراوان را در اختيار افراد مي گذارد، اما از سوي ديگر اثرات مخرب رواني و رفتاري برجاي گذاشته است، به طور مثال در گذشته مهماني ها منشأ گفت و گو و يا حل مشکلات خانوادگي و اجتماعي بود اما اکنون مردم در مهماني ها هم در سيطره نرم افزارهاي تلفن همراه همچون وايبر ، واتس آپ و ... هستند و سرگرم ارتباطات شخصي و مجازي هستند اين کار باعث مي شود تا فرد با جمع ارتباط نداشته باشد و حتي در جمع هم دوستان يا خويشان از يکديگر دور شوند.
دکتر داوري نژاد: روابط چهره به چهره را باعث کنترل هيجانات و احساسات و تنظيم کننده سلامت دانست و افزود: متأسفانه به دليل هزينه هاي زندگي امروز افراد مجبور به کار در شيفت هاي مختلف هستند که باعث کاهش ارتباط خانوادگي و ديدار دوستان و خويشان شده و فشار زيادي به افراد وارد مي کند که در نتيجه آن احساس افسردگي ، نااميدي و غمگيني شيوع پيدا کرده و خانواده ها از هيچ فعاليتي لذت نمي برند.
وي لذت نبردن از امور لذت بخش را مايه اضطراب دانسته و موجب نااميدي ، بي حوصلگي ، عدم تمرکز مي شود و در درجات شديدتر ميل به مرگ و تمايل به خودکشي را در افراد افزايش مي دهد.
اين عضو هيئت علمي دانشگاه از افسردگي به عنوان بيماري نام برد که بعد از بيماري هاي قلبي و عروقي و تصادفات بار مالي سنگيني برجامعه وارد مي کند که از نمونه هاي آن مي توان به افت عملکرد شغلي ، افت تحصيلي، کاهش ارتباط بين فردي اشاره کردکه متاسفانه رشد نگران کننده اي در جامعه دارد و سلامت جامعه را به طور جدي تهديد کند.
داوري نژاد در پاسخ به اينکه براي مقابله با بيماري افسردگي چه بايد کرد گفت: بخشي از عوامل ايجاد افسردگي تحت اراده ما نيست ، اما در اين خصوص مديران جامعه با برنامه ريزي جدي براي افراد به صورتي که با صرف وقت کمتر در محل هاي کار و افزايش درآمد خانوار، زمان بيشتري در اختيار خانواده باشند ، مي توانند به خانواده ها کمک کنند.
دکتر داوري نژاد با اشاره به اينکه ناچار به استفاده از تلفن همراه و تکنولوژي هاي ارتباطي هستيم گفت: اين استفاده ها بايد به طور جدي کنترل و مديريت شود و به ويژه در کنار اعضاء خانواده و يا در جمع هاي دوستانه و فاميلي تلفن ها را خاموش کرده به صحبت ، درد دل و ايجاد شادي و نشاط بيشتر بپردازيم تا از اين راه الگويي براي فرزندان خود ايجاد کنيم.
وي افزود: در اوقات فراغت ، خود را از دست IT نجات دهيم و بيشتر سعي کنيم ارتباطمان را با مردم تقويت کنيم.
داوري نژاد فراگرفتن مهارت هاي زندگي را بسيار مهم ارزيابي کرد و گفت: مهارت هاي ارتباط با ديگران ، کنترل خشم ، کنترل استرس ، مبارزه با خلق منفي ، حل مسئله ، تصميم گيري ، همدلي ، خودآگاهي و شناخت مي تواند از راه هاي اساسي مقابله با افسردگي باشد.
اين عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي از ورزش به عنوان واکسن ضد افسردگي نام برد و گفت: اصلاح الگوي تغذيه و نيز برنامه هاي ورزشي مي تواند با افزايش سطح سرتونين خون موجب کاهش افسردگي و مصرف فست فودها ، نوشابه گازدار و غذاهاي آماده با کاهش سطح سرتونين مي توانند در افزايش ابتلا به افسردگي مؤثر باشند.
وي با اشاره به اينکه احساس افسردگي و علائم آن گاهي در افراد به وجود مي آيد و اختلالي در روند زندگي ايجاد نمي کند از مردم خواست به دنبال تداوم احساس افسردگي به گونه اي که به کار و زندگي آسيب بزند به پزشک و مشاور مراجعه نمايند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن