تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860499214
![نمایش مجدد: چگونه انسان بایک لا اله الا الله بهشتی می شود؟ refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
چگونه انسان بایک لا اله الا الله بهشتی می شود؟
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
چگونه انسان بایک لا اله الا الله بهشتی می شود؟
افعال انسان بعد از موت در اختیار خودش نیست بلکه در اختیار ملکات و خلق و خوی اوست.
![](http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1393/7/26/2675575_562.jpg)
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،حضرت آیتالله جوادی آملی در آغاز سلسله جلسات درس خارج فقه خود با موضوع «ربا» بیان کرد: در جلسات گذشته بیان شد که مرحوم محقق صاحب شرایع قولی شاذ مربوط به معیار مکیل و موزون در مسئله ربا مطرح کرده بود که آن معیار بودن مکیل و موزون در عصر پیامبر (ص) بود به این صورت که هر چه در زمان ایشان مکیل و موزون بوده است بعد از عصر ایشان اگر چه از کیل و وزن خارج شود بازهم در آن ربا راه دارد و هر چه در آن عصر مکیل و موزون نبوده اگر چه بعد از آن به صورت مکیل و موزون خرید و فروش شود باز هم در آن ربا راه ندارد. این قول در هیچ یک از سه طائفه روایات نمیگنجید و هیچ دلیل معتبری نیز برای اثبات آن وجود نداشت. اگر چه صاحب جواهر سعی کرد با ارائه دلایلی همچون اجماع تعبدی، خروج تخصصی از قاعده «الاحکام تدور مدار الاسماء حیث ما دار» به علت عدم وجود تناسب و همچنین اجرای استصحاب آن را اثبات کند اما هیچ کدام از این توجیهات قابل قبول و تام نبود.
![](http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1393/7/26/2675576_959.jpg)
وی افزود: توجیه دیگری که اینها برای این سخن بیان کردهاند این است که این قضیه مانند قضیه فاصله سجده گاه و زمین است که در روایات وارد شده است باید فاصله سجده گاه و زمینی که در آن سجدهگاه قرار میگیرد به اندازه قطر یک خشت باشد و چون اندازه قطر خشت در عصر آن حضرت به اندازه چهار انگشت بود فاصله بین این دو به 4 انگشت در فقه مقرر شد که این امر به نحو قضیه خارجیه است. انها میگویند مکیل و موزون در مسئله ربا مانند همین قضیه خشت است. اشکال این توجیه هم این است که با چه دلیل باید مکیل و موزون تمام الموضوع باشد؟ چون فقط در این صورت است که این قضیه خارجیه میشود و چون هیج توجیهی برای قرار گرفتن این قضیه در زمره قضایای خارجیه وجود ندارد این توجیه نیز تام و صحیح نیست. آیتالله جوادیآملی تصریح کرد: اما اگر کالایی در عصر پیامبر مشخص نبود که مکیل یا موزون بود یا غیر آن وقت باید چه کار باید کرد؟ در این صورت اقوال و آرائی ارائه شده است اول اینکه هر شهری حکم خودش را دارد یعنی هر جا مکیل و موزون بود ربوی است و هر جا نبود ربوی نمیشود. قول دوم معیار قرار دادن اغلب و اکثر شهرهاست بدین نحو که آماری گرفته شود و بر اساس آنچه در اغلب شهرها رفتار میشود عمل شود یعنی آن اغلب و غالب معیار شود. قول دیگری که در این خصوص بیان شده است این است که معیار آمار نیست، معیار حرمت و حلیت است بدین صورت که اگر در شهرها خرید و فروش مختلف بود چون جانب حرمت مقدم بر حلیت است، چون بر انسان واجب نیست که این جور معامله کند اما در صورت معامله به آن نحو ممکن است به حرمت نائل شود. بنابراین انسان باید در این کارها پرهیز کند و اضافه نگیرد حتی اگر معدود و ممسوح بود. اگر خواست سودی ببرد و ضرر نکند بهتر آن است که آن کالا را به پولی بفروشد و با آن پول مثمن خود را بخرد نه اینکه مستقیم آن دو کالا را معامله کند. وی ادامه داد: قول چهارم قولی است که از شیخ مفید نقل شده است. ایشان معتقد است اگر چنانچه غالب یکی از اینها بود آن حکم غالب مقدم است چه حرمت چه حلیت باشد. یعنی حکم غالب در کل آن کشور اجرا میشود یعنی اگر در اکثر شهرها ربوی بود در کل کشور حکم آن ربوی میشود اما اگر ربوی نبود در کل کشور حکم غیر ربوی بر آن کالا اجرا میشود. اما اگر چنانچه هر دو طرف یعنی حلیت و حرمت و به عبارت دیگر معدود و ممسوح بودن و مکیل و موزون بودن مساوی بود آنگاه جانب حرمت مقدم میشود یعنی در کل آن کشور معامله آن کالا به صورت کیلی و وزنی محاسبه خواهد شد بنابراین امکان وقوع ربا در آن متصور خواهد بود. این مرجع تقلید در ادامه به مباحث اخلاقی پرداخت و بیان کرد: در بعضی روایات آمده است که اگر در قیامت یک بار «لا اله الا الله» بگوید وارد بهشت میشود. سر این مسئله این است که در آن زمان و به طور کلی بعد از مرگ زبان انسان دست خودش نیست بلکه اعمال و رفتار دنیایی و آنچه در دنیا انجام داده است زبان انسان میشود. نمونه آن مسئله رؤیا و خواب است که انسان در آن عالم زبانش در اختیار خودش نیست بلکه زبانش در اختیار ملکات اوست. اگر انسان بد دهنی بود در خواب هم بد دهنی خواهد کرد و اگر انسان متذکری باشد در عالم رؤیا هم ذکر میگوید. تفاوت عالم رؤیا و عالم دنیا هم در این است که در عالم دنیا هم ذکر آن صواب دارد و هم بد دهنی گناه دارد چرا که در اختیار انسان است اما در عالم رؤیا این چنین نیست یعنی نه ذکر صواب دارد و نه بد دهنی گناه. وی اضافه کرد: بنابراین افعال انسان بعد از موت در اختیار خودش نیست بلکه در اختیار ملکات و خلق و خوی اوست لذا هر چه در دنیا کرده بود آن روز ظهور میکند و شاید به همین دلیل باشد که در مورد بعد از مرگ گفته شده است «الیوم نختم علی افواههم» همین مسئله باشد. یک وقت دهن را میدوزند یک وقت اصلاً کسی نمیتواند حرف بزند و آن کسی که حرف میزند همین ملکات نفسانیه است. اینکه دست و پای انسان در آن روز شهادت میدهد به همین دلیل است که اینها در اختیار ملکات نفسانیه هستند نه در اختیار انسان. اگر این تحلیل روشن شد معلوم میشود اگر کسی یک لا اله الا الله با اخلاص بگوید معلوم میشود که در دنیا انسان موحد با اخلاصی بوده است. بر اساس آنچه بیان شد زبان در آنجا دست ما نیست که ما با اختیار بخواهیم بگویم بلکه این زبان در اختیار خلق و خو و عقیده و اندیشهماست و آن کسی که اندیشه و تفکر الوهی دارد میتواند این کلمه را بگوید. این مفسر قرآن کریم بیان کرد: فکر الوهی داشتن و موحد بودن به همین سادگی نیست بر اساس آیه 106 سوره یوسف «وَمَا یؤْمِنُ أَکثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِکونَ؛ و بیشترشان به خدا ایمان نیاورند مگر به شرک» اکثر مؤمنین مشرک هستند چرا که فکر توحیدی بسیار مشکل است. برای اینکه بسیاری از مؤمنین خدا را به همراه بسیاری از چیزها قبول دارند یعنی برخی از مؤمنین علاوه بر اینکه از جنهم میترسند از زید هم میترسند از مقامشهم میترسند، از بانکش از پولش هم میترسند انسانی که اینگونه شد دیگر مشرک است. بنابراین کسی که در خوف و شوقش علاوه بر ترس از جهنم و شوق نیل به بهشت چیزی دیگری است موحد نیست. خداوند گوشهای از این توحید را در آیه 39 سوره احزاب اینگونه بیان میکند: «الَّذِینَ یبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیخْشَوْنَهُ وَلَا یخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا؛ کسانی که پیامهای خدا را میرسانند و از او میترسند و از هیچ کس جز او نمیترسند، خدا برای حساب کردن اعمالشان کافی است». شفقنا
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]
صفحات پیشنهادی
چگونه انسان با یک بار لا اله الّا الله وارد بهشت می شود؟
چگونه انسان با یک بار لا اله الّا الله وارد بهشت می شود سر این مسئله این است که در آن زمان و به طور کلی بعد از مرگ زبان انسان دست خودش نیست بلکه اعمال و رفتار دنیایی و آنچه در دنیا انجام داده است زبان انسان میشود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز آرئیس مرکز اسناد ملی شعبه بوشهر: هر یک از مقالات آیتالله بلادی رساله است
رئیس مرکز اسناد ملی شعبه بوشهر هر یک از مقالات آیتالله بلادی رساله استرئیس مرکز اسناد ملی شعبه بوشهر با بیان اینکه هر یک از مقالات آیتالله بلادی رساله است گفت آیتالله بلادی عالم بوشهری و نویسنده رمان تاریخی درویش مسافر از سادات بزرگ و فرزند شخصیتی بود که خود بهره وافری در علآیت الله رمضانی : عصاره اصلی تمامی ادیان الهی، حفظ کرامت انسانی است
دیدار شهردار شیراز و هیأت همراه با نماینده مقام معظم رهبری با شهردار فورت آیت الله رمضانی عصاره اصلی تمامی ادیان الهی حفظ کرامت انسانی است خبرگزاری پانا نماینده مقام معظم رهبری در شمال اروپا ضمن تأکید بر اهمیت برقراری روابط دوستانه بین مردم جهان گفت شناخت فرهنگ جامع ایرانپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی/۱۱ انسان در قیامت هر آیهای را نمیتواند بخواند
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی ۱۱انسان در قیامت هر آیهای را نمیتواند بخواندآیتالله جوادی آملی میگوید اگر در قیامت اینگونه باشد که فقط با خواندن آیات قرآن درجات کسی بالا برود همه میتوانستند به درجات فراوانی نائل شوند بنابراین بعضیها فقط سه یا چهار آیه را میتوانند بخواچگونه در والاترین مرتبه بهشت قرار بگیریم؟!
کلیدهای زندگی چگونه در والاترین مرتبه بهشت قرار بگیریم کلیدهای زندگی برگزیدههایی است از کتاب مستطاب مفاتیح الحیات نوشتۀ عالم بزرگوار آیت الله جوادی آملی که هرشب بخشی از آن پیشکش کاربران عزیز باشگاه شبانه خواهد شد مجله شبانه باشگاه خبرنگاران امام باقر س فرمود چهار صفت اسدر بارگاه منور رضوی صورت میگیرد اقامه باشکوه نماز عید سعید قربان به امامت آیتالله علمالهدی
در بارگاه منور رضوی صورت میگیرداقامه باشکوه نماز عید سعید قربان به امامت آیتالله علمالهدینماز عید سعید قربان به امامت آیتالله علمالهدی در بارگاه منور رضوی اقامه میشود به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آستان قدس رضوی معاون اماکن متبرکه و امور زائحزبالله لبنان حمله نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی را محکوم کرد
حزبالله لبنان حمله نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی را محکوم کردحزبالله لبنان در بیانیهای حمله امروز نظامیان رژیم صهیونیستی و شهرکنشینان به مسجد الاقصی و نمازگزاران فلسطینی را به شدت محکوم کرد به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از شبکه المیادین حزب الله لبنان در بیمعاون برنامهریزی و توسعه منابع انسانی سازمان تحقیقات: سالانه 50 هزار نفر از چرخه کشاورزی خارج میشوند
معاون برنامهریزی و توسعه منابع انسانی سازمان تحقیقات سالانه 50 هزار نفر از چرخه کشاورزی خارج میشوندمعاون برنامهریزی و توسعه منابع انسانی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به برخی نگرانیها در بخش کشاورزی گفت سالانه 50 هزار نفر از چرخه کشاورزی کشور خارج میشوند بآیتالله علم الهدی: مشکلات جامعه را نمیتوان با برنامههای مقطعی برطرف کرد
آیتالله علم الهدی مشکلات جامعه را نمیتوان با برنامههای مقطعی برطرف کردامام جمعه مشهد گفت ریشه بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد با برنامههای مقطعی قابل حل نیست و برای برطرف کردن مشکلات نیازمند برنامهریزی دقیق هستیم به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد آیت اللهآیتالله علمالهدی مطرح کرد ضرورت برخورد با جوسازیهای سیاسی رسانههای دشمن
آیتالله علمالهدی مطرح کردضرورت برخورد با جوسازیهای سیاسی رسانههای دشمننماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری گفت در حال حاضر مشاهده میکنیم که برخی رسانههای دشمن جوسازیهای سیاسی میکنند و از این طریق سعی در ضربه وارد کردن به نظام دارند که باید با آنها برخورد شود بیعالون: از جبهه النصره حمایت میکنیم/اعتماد به نفس حزبالله بالاست
پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۳ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اوضاع در جولان نگران کننده نیست بلکه همه چیز در این مرزها آرام است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از سایت النشره موشه یعالون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اظهار کرد درست است که افراد مسلح در مرزهایمدیر بنیاد کودک ارومیه خبر داد حمایت از نونهالان بیبضاعت با حفظ کرامت انسانی آنها در ارومیه
مدیر بنیاد کودک ارومیه خبر دادحمایت از نونهالان بیبضاعت با حفظ کرامت انسانی آنها در ارومیهمدیر بنیاد کودک ارومیه گفت نونهالان بیبضاعت ارومیه ضمن حفظ کرامت انسانی آنها از چتر حمایتی برخوردار میشوند رویا چگینی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت این مجموعهانسان پرهیزگار، حریص به کمالات معنوی است
مدیر مدرسه علمیه حضرت رقیه مشهد انسان پرهیزگار حریص به کمالات معنوی است خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حضرت رقیه س مشهد گفت تفقه در دین سبب رسیدن انسان به کمال می شود از این رو حاجت متقین حاجت و خواسته دنیوی نیست بلکه حدیث کمالات معنوی است لذا تمام همت و تلاش آنان نیزایران دارای بالاترین نرخ رشد نیروی انسانی در حوزه نانو در دنیاست
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۱۹ مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد نانو گفت زمانی که اساس زیرساخت یک کشور بنا شد میتوان به تولید دانش دست یافت و از آنجایی که حوزه نانو در بخش نیروی انسانی وضعیت خوبی دارد میتوان به ارتقای این حوزه امیدوار بود به گزارش سرویس فناوری ایسنا دکتردبیر مجمع نمایندگان مازندران مطرح کرد سرگردانی 8 ساله برای احداث پالایشگاه نفت در بهشهر
دبیر مجمع نمایندگان مازندران مطرح کردسرگردانی 8 ساله برای احداث پالایشگاه نفت در بهشهردبیر مجمع نمایندگان مازندران گفت هشت سال سرگردان احداث این پالایشگاه نفت در بهشهر با وجود داشتن مجوزهای هستیم به گزارش خبرگزاری فارس از بهشهر احمدعلی مقیمی بعد از ظهر امروز در نخستین جشنوارهواکنش حزباللهبهحملاتاسرائیلبهمسجدالاقصی
واکنش حزباللهبهحملاتاسرائیلبهمسجدالاقصی حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن اقدامات صهیونیستها علیه مسجد الاقصی بیان کرد تجاوزات صهیونیستها به مسجد الاقصی به موضوعی روزانه تبدیل شده است و نظامیان اشغالگر و شهرک نشینان اقدام به هتک حرمت مسجد الاقصی می کنند و دهمعمم شدن طلاب مدرسه علمیه امام محمدباقر از سوی آیتالله علمالهدی
در آستانه عید سعید غدیر صورت گرفت معمم شدن طلاب مدرسه علمیه امام محمدباقر از سوی آیتالله علمالهدی خبرگزاری رسا ـ آیتالله علمالهدی گفت اگر بنا شد طلبهای چشمش را خوشآمد مردم پر کند و صلوات فرستادن مردم مسیر او را تغییر دهد این آدم ولایتپذیر نیست اگر تنها هدف شما در فعالی-
گوناگون
پربازدیدترینها