تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804921226




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روابط اقتصادي ايران و عراق در سايه چالش هاي امنيتي عراق


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ مهر ۱۳۹۳ (۰:۲۰ق.ظ)
روابط اقتصادي ايران و عراق در سايه چالش هاي امنيتي عراق روابط اقتصادي دو کشور همسايه ايران و عراق همواره تحت تأثير عوامل مختلف در نوسان بوده است، اما؛ اخيراً و با توجه به سقوط رژيم صدام حسين در عراق روابط دو کشور بهبود يافته است که در ادامه به بررسي آن مي پردازيم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، نقطه آغازين روابط بين دو کشور ايران و عراق به فروردين 1308 ه.ش. و اعزام هيأت حسن نيت از سوي پادشاه عراق به ايران برمي گردد.
از آن زمان تاکنون چندين قرارداد مهم بين دو کشور منعقد شده است که مهمترين آنها قرارداد سعدآباد، قرارداد 1316 هجري شمسي، پيمان بغداد و قرارداد الجزاير در سال 1975 ميلادي است.
با اين حال، روابط دو کشور از ابتدا و به ويژه به دليل مسأله اروندرود، مسائل مرزي و کردها، هميشه در حالت بحراني بوده است.
تنش هاي ميان دو کشور با کودتاي عبدالکريم قاسم در سال 1337 ه.ش. و قوت گرفتن گرايش هاي افراطي عرب در نظام سياسي عراق، بيشتر شد.
تيرگي روابط تا سقوط حکومت قاسم در سال 1341 ه.ش. ادامه داشت، اما؛ در آن زمان با به قدرت رسيدن دولت هاي ميانه رو عبدالسلام و عبدالرحمن عارف تا حدي از تنش هاي موجود در روابط دو کشور کاسته شد.
اين آرامش نسبي تا روي کار آمدن رژيم بعث در عراق در سال 1347 ادامه يافت، تا اينکه؛ با روي کار آمدن رژيم بعث در عراق، دوره جديدي از تيرگي روابط بين دو کشور آغاز شد و اين تيرگي روابط تا حد يک جنگ نظامي در سال 1359 ه.ش. پيش رفت.
اما؛ پس از سقوط رژيم صدام و اشغال اين کشور توسط آمريکا و روي کار آمدن يک حکومت شيعه مردم گراي دموکراتيک، تا حدود زيادي موانع همکاري ميان دو کشور از ميان برداشته شد.
به اين ترتيب سياست تنش زدايي از روابط ايران و عراق که از دوره رياست جمهوري آقايان رفسنجاني و خاتمي آغاز شده بود در دوران رياست جمهوري احمدي نژاد نيز ادامه پيدا کرد.
همچنين روي کار آمدن نوري المالکي و جلال طالباني در عراق که هر دو شيعه بوده و سال هاي زيادي را در ايران زندگي کرده بودند، باعث شد روابط دو کشور در سرازيري بهبود قرار گيرد.
با سقوط صدام حسين و آغاز روند تنش زدايي از روابط ايران و عراق روابط اقتصادي دو کشور به سرعت گسترش پيدا کرد. به طوري که در سال ۱۳۸۷ مبادلات تجاري دو کشور به ۴ ميليارد دلار رسيد.
در دوازده ماهه سال 1387 بيش از 2 ميليارد و 383 ميليون دلار کالاي غيرنفتي به بازار عراق عرضه شد، در حالي که صادرات ايران به عراق در مدت مشابه سال 1386 معادل يک ميليارد و 586 ميليون دلار بود.
همچنين صادرات ايران به کشور عراق در سال 1388 نسبت به سال 1387، افزايش قابل توجهي داشت؛ چراکه در سال 1388 سهم صادرات ايران به عراق در مقايسه با مدت مشابه سال قبل با 1 هزار و 105 ميليون دلار افزايش، رشدي 64 درصدي را تجربه کرد.
همچنين در چهار ماهه اول سال 1389، حجم مبادلات تجاري دو کشور افزون بر 1 ميليارد و 200 ميليون دلار بود، که رشد بالايي را در اين زمينه نشان مي دهد.
در سال 90 نيز چين با 17 درصد کل ارزش صادرات، عراق با 15 درصد و امارات با 14 درصد در رتبه‌هاي نخست تا سوم بازار صادرات محصولات کالاهاي ايراني قرار گرفتند که نشان دهنده اهميت عراق در سياست خارجي و اقتصادي ايران است.
در ارتباط با افزايش روابط اقتصادي ايران و عراق مي توان به اظهارات کاظمي قمي، رئيس ستاد توسعه اقتصادي ايران و عراق در سال 91، اشاره کرد که اظهار داشت: انجام سفر هيات هاي بلندپايه ايران و عراق در اين سال و تبادل هيات ها در سطوح عاليه، به استحکام روابط دو کشور منجر شده و در آينده شاهد رشد قابل توجه روابط بين دو کشور همسايه خواهيم بود.
وي همچنين تأکيد کرد: تاکنون (سال 1391 هجري شمسي)، بيش از 200 سند همکاري در زمينه هاي صنعتي، برق، جاده سازي و عمران، مسکن، خودروسازي، همکاري هاي فرهنگي و دانشگاهي، توسعه روابط مناطق مرزي و... بين دو کشور امضا و اجرايي شده است که نشان دهنده ظرفيت بالاي همکاري هاي دوجانبه ايران و عراق است.
آل اسحاق، رئيس اتاق تهران، نيز در همين سال، عراق را به عنوان يکي از بازارهاي پيش روي ايران براي توسعه صادرات معرفي و تأکيد مي‌کند: اين کشور تا 50 سال آينده بزرگ‌ترين بازار منطقه از لحاظ سرمايه‌گذاري و صادرات کالا خواهد بود و صادرات 7 ميليارد دلاري کنوني ايران به اين کشور، ظرفيت افزايش تا 20 ميليارد دلار؛ به‌ويژه در حوزه خدمات فني مهندسي را دارد و تمامي مقدمات اين توسعه در حوزه‌هاي حمل و نقل، گمرک، استاندارد و غيره هم فراهم شده است.
همچنين، علي سعيد لو، معاون بين‌الملل رئيس‌جمهور، در سال 1391 ه.ش. با اشاره به مذاكرات صورت گرفته بين معاون اول رئيس‌جمهور با نوري ‌المالكي، نخست‌وزير عراق، گفت: در حال حاضر حجم مبادلات بين دو كشور بالغ بر 9 ميليارد و 700 ميليون دلار است و اين رقم بايد تا حد سه برابر با توجه به ظرفيت‌هاي سه كشور افزايش پيدا كند.
عوامل متعددي بر گسترش روابط اقتصادي دو کشور عراق و ايران تأثيرگذار بوده است، همان گونه که تغيير اوضاع سياسي عراق و جايگزيني يک دولت مردم گرا، شيعه و دموکراتيک در نزديکي روابط دو کشور تأثيرگذار بوده است، چالش هاي امنيتي عراق در گسترش روابط دو کشور مهم بوده است.
چالش هاي امنيتي اخير عراق که تحت تأثير گسترش تروريسم در اين کشور است بر نزديکي هر چه بيشتر ايران با دولت عراق تأثيرگذار بوده است.
در اين ارتباط، به طور مثال؛ صادق هاشم المعموري، رئيس اتاق بازرگاني بابل عراق، اظهار کرده است که پس از اشغال بخش هايي از کشور عراق توسط داعش به دنبال تحکيم روابط اقتصادي با کشور ايران و استان کرمانشاه هستيم.
وي که اخيراً در رأس هيأتي متشکل از تجار و بازرگانان استان بابل عراق به کرمانشاه سفر کرده است، در ديدار با استاندار کرمانشاه گفت: از سال هاي دور روابط مستحکمي ميان دو استان ايجاد شده است و در اين راستا تفاهم نامه هايي نيز ميان استانداران سابق دو استان منعقد شده است.
وي با اشاره به تأسيس اتاق مشترک دو استان، ادامه داد: روابط اقتصادي و تجاري ميان دو استان برقرار شده است و بعد از اتفاقات عراق و اشغال شدن بخشي از کشور به دست داعش ما به دنبال تحکيم مناسبات اقتصادي خود با کشور ايران و استان کرمانشاه هستيم.
المعموري با بيان اينکه ملت ايران از سال 2010 با سقوط صدام حسين در کنار مردم عراق بوده اند، تصريح کرد: با توجه به روابط متمايز دو کشور ما نيز به دنبال توسعه مبادلات تجاري با استان کرمانشاه هستيم.
وي افزود: اتفاقات اخير باعث شده تا راه هاي ارتباطي ما با کشور ترکيه و اردن قطع شود و همچنين با توجه به تحريم کالاهاي عربستاني توسط شوراي استان بابل به خاطر حمايت اين کشور از داعش الان ما با يک بحران کمبود و گراني کالا در بازار عراق مواجه هستيم.
وي با تقدير از اعلام آمادگي اتاق بازرگاني کرمانشاه براي تأمين نيازهاي مردم عراق گفت: هدف ما از سفر به کرمانشاه تأمين نيازهاي استان بابل است و اين يک سفر بسيار موفقيت آميز براي ما بود.
رئيس اتاق بازرگاني بابل با اشاره به اينکه تعدادي از شرکت هاي کرمانشاهي در شمال عراق نمايندگي دارند، گفت: با توجه به اينکه در حال حاظر به خاطر مشکلات امنيتي ارتباط اقليم کردستان با مناطق جنوبي عراق قطع شده است، اين شرکت ها اقدام به احداث نمايندگي هاي خود در جنوب عراق بکنند.
گويا، شرايط در عراق به سمتي پيش مي رود که هر روز فرصت هاي بيشتري براي روابط دو کشور همسايه ايران و عراق به وجود مي آيد؛ به ويژه چالش هاي امنيتي اخير عراق اين کشور را به همکاري با ايران بيشتر متمايل کرده است.

شهربانو علي جمعه پور














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن