تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‏شوند، عبارت‏اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821311753




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هفته ای برای آشتی مردم با ورزش


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: هفته ای برای آشتی مردم با ورزش 26 مهر تا 2 آبان به عنوان هفته تربیت بدنی و ورزش در ایران، فرصتی است تا مردم گرایش بیشتری به ورزش پیدا کنند.


واقعیت آن است که میزان فعالیت بدنی و ورزش بین ایرانیان بسیار پایین بوده و به گفته رئیس فدراسیون پزشکی - ورزشی، بیش از60 درصد دانش آموزان دچار فقر حرکتی بوده و وزیر بهداشت نیز گفته است که بیش از 50 درصد مردم اضافه وزن دارند.
بااین شرایط هفته تربیت بدنی فرصتی است تا با بیان فواید و آثار مثبت ورزش و مضرات عدم تحرک، مردم را با این مهم آشنا کرده و آشتی جدی بین آنان و ورزش ایجاد کرد.
** بزرگان و ورزش
با نگاهی به دیدگاه اندیشمندان بزرگ در می یابیم که ورزش و رسیدگی به فعالیت جسمانی، مورد تأکید و تشویق بوده است.
*ابن سینا: ورزش، حرکتی است تابع اراده. در ورزش تنفس عمیق و پی درپی می آید و هر کس بتواند با اسلوب صحیح و متناسب با اعتدال مزاجش و در وقت و زمان مناسب ورزش کند، از چاره جویی و مداوای بیماری های مزاجی که در دنباله آن می آید، بی نیاز می گردد.
**ابن خلدون:ورزش درنشاط روح، دخیل است و اینکه این نشاط در شهرنشینان کمتر بوده،به این دلیل می باشدکه آنان غالباً در سکون هستند و از ثمرات ورزش بهره مند نمی شوند. بدین دلیل، بیماری های بسیار در شهرها بروز می کند.
**ورزش در اسلام : ارزش بدن و سلامت آن در اسلام به حدی است که بعضی دانشمندان اسلامی معتقدند پیامبران الهی در آغاز نبوت و رسالت خود، باید سالم و از نقص بدنی دور و برکنار باشند.
بامراجعه به قرآن کریم، درمی یابیم که قوی بودن، عاملی مثبت و امتیاز دانسته شده است.درسوره قصص می خوانیم: «هنگامی که موسی نیرومند وکامل شد، حکمت ودانش به او دادیم».
**ورزش برای زنان : امروزه زنان در جهان به ورزش های گوناگون می پردازند و متخصصان می گویند که تأمین بهداشت جسم و روانِ زنان که در مراحل مختلف زندگیِ پرمسئولیت خویش،وظایفی چون بارداری، زایمان وازهمه مهم تر،پرورش و تربیت فرزندان را به عهده دارند از اهمیتی والا برخوردار است.
** کم تحرکی عامل پیری زودرس: با گسترش شهرنشینی و توسعه در چند دهه اخیر، شیوه زیست کم تحرک، عامل اصلی بیش از یک سوم مرگ های ناشی از بیماری های قلب، سرطان و دیابت شناخته شده است.
بنابر این، توجه به ورزش، سهم بسیار مهمی در کنترل وزن و کاهش چربی بدن دارد. فعالیت بدنی منظم از راه تقویت کارکردهای ایمنی، موجب افزایش نظام ایمنی بدن و جلوگیری از پیری زودرس می شود.
**تأثیر ورزش بر متغیرهای روان شناختی: تحقیقات نشان داده که ورزش علاوه براینکه ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامتی است رابطه نزدیکی باسلامت روانی بویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری ها دارد. ورزش از اضطراب و افسردگی می کاهد، اعتماد به نفس را افزایش می دهد و خود پنداره را تقویت می کند.
در جریان یکی از پژوهش ها درایالات متحده، 65 درصد جوانان ابراز کردند که ورزش سبب خودداری آنان از اعتیاد به الکل و مواد مخدر شده است.
**تاثیر ورزش برحافظه: تحقیقات دکتر هیتر.س. اولیف در دانشگاه علوم تندرسی اورگان درآمریکا نشان داد سالمندانی که یک برنامه تمرینی شامل راه رفتن سریع بر روی نوارگردان را سه بار درهفته وبه مدت یک ساعت، در طول چهار ماه انجام می دادند حافظه و زمان واکنش آنها، بهبود یافته بود.
تحقیقات بیشترنشان داد که آهسته دویدن،راهپیمایی،دوچرخه سواری و حرکات موزون نیز مانند راه رفتن سریع موجب بهبودحافظه و واکنش درسالمندان می شوند.
** دیگر فواید فعالیت بدنی
- حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط در روز، مثلا پیاده روی سریع، برای بدست آوردن بسیاری از اثرات و فواید ورزش کافی است. اگر چه با افزایش سطح فعالیت، فواید آن نیز افزایش می یابد.
- خطر مرگ و میر قبل از بلوغ را کاهش می دهد.
- خطر ایجاد بیماری قلبی یا سرطان روده ها را تا 5٠% کاهش می دهد.
- خطر ابتلای به دیابت نوع ٢ را 5٠% کاهش می دهد.
- احتمال ابتلا به فشار خون بالا را که یک پنجم جمعیت بالغ دنیا گرفتار آنند، کاهش می دهد.
- خطر ایجاد دردهای ناحیه کمر را کاهش می دهد .
- از عادات خطرناک مثل مصرف سیگار، الکل و استفاده ازموادمخدر ورژیم غذایی بد و خشونت مخصوصا در کودکان و نوجوانان جلوگیری می کند.
- وزن بدن را تنظیم وخطرچاقی را5٠%نسبت به افرادبی تحرک کاهش می دهد.
- کمک می کند تا استخوانها ، عضلات و مفاصل سالمی داشته باشیم و افراد دچار حالات ناتوان کننده مزمن را از نظر قدرتی تقویت می کند.
- می تواند به درمان حالت های دردناک مثل کمردرد و زانو درد کمک کند.
- فعالیت بدنی منظم به کشورها و اقتصاد کمک می کند تا هزینه های مراقبت های بهداشتی کاهش یابد،تولید افزایش یابد،مدارس بهتر شوند، غیبت از محل کار و تعویض شغل کمتر شود.
پندارهای غلط در مورد فعالیت بدنی
١- فعالیت بدنی هزینه بالایی نیاز دارد
فعالیت بدنی را می توان هر جا و بدون وسیله ای انجام داد. پیاده روی فعالیتی که بیش از همه توصیه می شود و کاملاً بی نیاز از وسایل است . بیشتر مناطق شهری دارای پارک یا پیاده روهایی هستند وبرای دویدن یاورزش وبازی مناسب هستند.نیازی نیست برای این کارهابه باشگاه،استخر یاسایرمکان های ورزشی مراجعه کرد.
٢- وقت ندارم
حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی متوسط درهر روز برای بهبودوحفظ سلامتی توصیه می شود.بیشتر فعالیت ها را می توان با کارهای روزمره مثل محل کار ، مدرسه ،خانه یابازی و تفریح تلفیق کنید.10 دقیقه پیاده روی سریع،3باردر روزیا20 دقیقه درابتدای صبح و10دقیقه درطول روز.حتی اگر مشغله زیاد باشد باز هم می توان 30 دقیقه فعالیت در روز را به برنامه ها اضافه کرد.
با توجه به موارد بالا به نظر می رسدکه بخشی از مشکلات در کشور ما به نبود فرهنگ ورزش کردن باز می گردد و این هفته فرصتی است تا آشتی میان ورزش و مردم برقرار شود.
مسوولان و رسانه هادراین هفته بایدتوجه خود رابیشتربه فرهنگ سازی معطوف کنند و مردم را تشویق به ورزش کنند،البته یکی ازمراکز مهم فرهنگ سازی مدارس و آموزشگاهها هستندکه در این زمینه وزارت آموزش و پرورش مسوولیت مهمی دارد.
ورزشی**1590


26/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن