تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804450414




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آرزوی مرگ افراد پیر برای برگزاری مراسم عزاداری/ دین ریسمان اتحاد ایران و آذربایجان است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > اردبیل رئیس اداره مسلمانان قفقاز:
آرزوی مرگ افراد پیر برای برگزاری مراسم عزاداری/ دین ریسمان اتحاد ایران و آذربایجان است
باکو – خبرگزاری مهر: رئیس اداره مسلمانان قفقاز با اشاره به مصائبی که بر مسلمانان جمهوری آذربایجان در دوره کمونیستی شوروی رفت، گفت: با فرا رسیدن ایام محرم در آن زمان به دلیل خفقان، بسیاری مرگ افراد سالخورده و پیر را آرزو می کردند تا مردم بتوانند به بهانه آن مراسم عزاداری و دینی برگزار کنند.



به گزارش خبرنگار مهر، شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده شامگاه جمعه در دیدار با هیئت رسانه ای ایران در باکو اضافه کرد: شیعیان در آن شرایط سخت حق برگزاری مراسم های دینی را نداشتند، بنابراین برای مرگ عزیزان خود و یا برای خودشان دعا می کردند تا شاید از این فرصت استفاده کرده و برای امام حسین (ع) گریه کنند. وی این احساسات نادر مردم را ناشی از اسلام خواهی در این کشور دانست و با اشاره به اینکه دین را با تبدیل مراسم عزاداری به آئین های مذهبی نگه داشتیم، افزود: دوران بسیار سختی را برای فراگیری و توسعه و اشاعه دین در زمان شوروی سابق داشتیم و ایمان خود را به شکل سختی حفظ کردیم. رئیس اداره مسلمانان قفقاز با اشاره به مشکلات آن دوران و عدم دسترسی به علمایی نظیر شریعتمداری و اساتید علوم دینی تصریح کرد: تفاوت عمده ای با آن دوران ایران داشتیم، تنها 17 مسجد در جمهوری آذربایجان بود، اما خانه های مردم حسینیه می شد و مراسم عزاداری برای عزیزانمان را به مراسم دینی و اسلامی تبدیل می کردیم. وی با بیان اینکه در آن زمان تدریس علم دینی با مصائبی همراه بود یادآور شد: مسلمانان جمهوری آذربایجان در دوره شوروری سابق 14 سهمیه حچ داشتند که برخی سال ها  به ما یک سهم نمی رسید و کسانی که برای حج می رفتند فقط مجاز به آوردن یک جلد کلام الله مجید و 25 تسبیح بودند.

پاشازاده با تاکید بر اینکه در دوران پدران ما نیز دینداری بیشتر از دوران ما سخت بود، ادامه داد: پدرم می گفت که حتی اجازه اقامت نماز برای میت را نمی دادند و ما مجبور بودیم نماز میت را شبانه بخوانیم تا مشکلی ایجاد نشود. نگهداری دین در شرایط فعلی سخت است وی با اشاره به وضعیت فعلی مسلمانان جمهوری آذربایجان بیان داشت: البته نگهداری دین در شرایط فعلی نیز سخت است، ما با زحمت به اینجا رسیده ایم، آرزوی بسیاری از افراد دینی و معنوی این بود که چنین روزهای آزاد دینداری را ببینند اما نشد، این کشور شهدای معنوی بسیاری دارد. رئیس اداره مسلمانان قفقاز متذکر شد: من که روزهای سخت دوران قبل را دیده ام امروز به وضع فعلی مذهب در جامعه آذری که محل انتقاد بسیاری از افراد است، قانع هستم، امروز 17 مسجد دوران کمونیسم به بیش از دو هزار مسجد افزایش یافته است. وی با بیان اینکه قبل از آمدن حیدر علی اف فقید به عنوان رهبر آذربایجان مشکلاتی داشتیم، اما با این وجود در همان دوران نیز مساجدی از سوی کشورهای مسلمان در آذربایجان احداث شد، عنوان کرد: مردم از نظر معنوی گرسنه بودند بنابراین هر کسی هر مسجدی می ساخت راضی بودند، در این برهه بود که مساجدی از سوی وهابی ها نیز احداث شد که با هوشیاری مردم روبرو شد. مردم آذربایجان نیازمند تعالیم دینی هستند مفتی مسلمانان جمهوری آذربایجان گفت: بعضا ممکن است حرفهایی در ایران به ما نسبت داده شود که برخی ها از اینجا به قم می برند و به برخی از مراجع بطور اشتباه منتقل می کنند، اینها نباید ملاک قضاوت باشد. به نظرم باید حقیقت را از زبان نماینده مقام رهبری که در اینجا هست، شنید.

وی ادامه داد: من رهبر ایران را مرجع تقلید خودم می دانم و بسیار خوشحالم که به من اعتماد بالایی دارد و همیشه در دیدارمان به زبان آذری احوالپرسی می کند. پاشازاده با بیان اینکه اینجا دولت اسلامی نیست و رئیس جمهور هم به عنوان رهبر اسلامی انتخاب نمی شود، یادآور شد: ما امروز در جمهوری آذربایجان دین نوپایی داریم و برای آموزش اصول دین باید تلاش های بسیاری بکنیم. چنانچه پس از استقرار حجت الاسلام اجاق نژاد نماینده ولی فقیه و محسن پاک آیین سفیر ایران در باکو بسیاری از موارد مورد نگرانی رفع شد. وی اسلام و آئین های دینی را ریسمان و دلیل اتحاد میان دو ملت ایران و آذربایجان عنوان کرد و افزود: با این وجود اگر تندروی و یا خودسری در آن نفوذ کند به یکی از عوامل تفرقه هم تبدیل می شود، باید هم در ایران و هم در آذربایجان در خصوص مناسبان دینی مراقب بود. رئیس اداره مسلمانان قفقاز و جمهوری آذربایجان با بیان اینکه در این خصوص خیلی چیزا نیز به رسانه ها بستگی دارد، ابراز امیدواری کرد که ارتباط دو سویه رسانه ها در ایجاد روابط دوستانه دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان تاثیر گذار و در توسعه دین اسلام موثر باشد.


۱۳۹۳/۷/۲۶ - ۰۸:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن