تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من پيامبر نشده ام كه لعن و نفرين كنم، بلكه مبعوث شده ام تا مايه رحمت باشم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798620743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مذاکرات جامع هسته ای در پیچ تند تحریم ها و غنی سازی؛ نشست بعدی ظریف، کری و اشتون اوایل نوامبر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مذاکرات جامع هسته ای در پیچ تند تحریم ها و غنی سازی؛ نشست بعدی ظریف، کری و اشتون اوایل نوامبر تهران - ایرنا - 38 روز مانده به پایان مهلت تعیین شده برای مذاکرات جامع هسته ای میان ایران و گروه 1+5، این مذاکرات تاریخی وارد حساس ترین مرحله خود یعنی تصمیم گیری درباره نحوه لغو تحریم ها، میزان غنی سازی اورانیوم ایران و مدت زمان توافق نهایی شده است.


هشتمین دور مذاکرات جامع هسته ای روزهای 22 تا 24 مهرماه (14تا 15 اکتبر) با محوریت دیدار با هیات آمریکایی در سطوح سیاسی و کارشناسی برگزار شد و طرفین ساعت ها با یکدیگر بر سر اختلافات اساسی باقیمانده همچون میزان غنی سازی اورانیوم ایران، نحوه لغو تحریم ها و طول مدت زمان توافق جامع بحث و مذاکره کردند.
این مذاکرات ابتدا در سطح معاونان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا با حضور معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد و سپس کارشناسان دو طرف وارد بحث و گفت و گو شدند.
همزمان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان مذاکرات خصوصی خود با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را آغاز و طرفین آخرین وضعیت مذاکرات و نیز نحوه پیگیری آن را ارزیابی کردند.
ظریف و اشتون سپس در شام کاری که سه شنبه شب در اقامتگاه سفیر ایران در وین برگزار شد، با حضور معاونان خود ادامه بحث ها و نیز مذاکره بر سر موارد اختلافی را پیگیری کردند.
اشتون روز بعد ابتدا با «جان کری» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا دیداری خصوصی داشت و پس از آن نشست های سه جانبه ظریف، کری و اشتون آغاز شد؛ نشست هایی که طرفین با وقفه هایی کوتاه مدت در سه دور برگزار کردند.
ظریف، کری و اشتون در این مذاکرات که حدود 7 ساعت بطول انجامید، با یکدیگر مذاکراتی سخت و فشرده داشتند.
کری پس از این مذاکرات، به دلیل نقص فنی هواپیمای اختصاصی اش ناچار با پرواز عادی، وین را ترک کرد اما ظریف همچنان در وین ماند و به رایزنی های خود ادامه داد.
پس از این نشست های سه جانبه، روز پنجشنبه ابتدا معاونان وزیران خارجه ایران و روسیه با یکدیگر یک ساعت و نیم مذاکره کردند و سپس نشست عمومی ایران و 1+5 برای مدت نیم ساعت تشکیل شد و پس از آن، هیات ایرانی با نماینده چین در گروه 1+5 مذاکره کرد.
مجید تخت روانچی و سید عباس عراقچی معاونان وزیر امور خارجه ایران سپس با نمایندگان آلمان، انگلیس و فرانسه در 1+5 دیدار و گفت و گو کردند.
از آنجا که عمده تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی ایالات متحده آمریکا وضع شده و بیشترین اختلافات تهران نیز با واشنگتن است، در این دور از مذاکرات و نیز مذاکرات آتی محور دیدارها با هیات آمریکایی در سطوح مختلف خواهد بود.

** مذاکراتی رو به جلو اما کُند
ظریف روز پنجشنبه پیش از شروع نشست عمومی ایران و 1+5 به خبرنگاران گفت که مذاکرات روز چهارشنبه سخت و فشرده بود و صحبت های بسیار جدی در مورد موضوعات مختلف همچنان در بحث ما باقی مانده است.
وی افزود: در دور جدید گفت وگوهای هسته ای همه طرف ها بر این اعتقادند که پیشرفت هایی صورت گرفته و جریان مذاکرات رو به جلو است. پس از مذاکرات نیویورک نیز اعتقاد بر این بود که در مذاکرات هسته ای حرکت به سمت جلو بوده هر چند که این حرکت کند است.
رییس هیات مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که طرفین از مذاکرات نیویورک تاکنون، به جای اینکه صرفا مشکلات را بررسی کنند، در خصوص دستیابی به راه حل گفت و گو کردند. ظریف گفت که صحبت از راه حل به این معنا نیست که طرفین بخواهند از مواضع قبلی خودشان در واقع کوتاه بیایند یا عدول کنند، بلکه همواره اعلام کرده ایم برنامه هسته ای ایران صرفا صلح آمیز است و از حقوق مردم ایران صرف نظر نخواهیم کرد.
وزیر امور خارجه تاکید کرد که تحریم ها علیه ایران بی تاثیر بوده و مانع روانی که باید طرف مقابل از آن عبور کند، همین موضوع تحریم هاست.
رییس هیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان افزود: برای اینکه هر دو هدف به دست آید به طور قطع راه ها و روش های متفاوتی وجود دارد که از این طریق می توان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران اطمینان حاصل کرد. از بهترین نشانه هایی که برای این کار می تواند مورد استفاده قرار گیرد واقعیت های تاریخی است.
ظریف با بیان اینکه در 12 سال گذشته که بیشترین موارد بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران صورت گرفته هیچ نشانه ای از انحراف برنامه هسته ای ایران مشاهده نشده است، گفت: در مذاکرات هسته ای نیز سرگرم گفت و گو درباره این روش ها و دیدگاه ها و پیشنهادات مختلف موجود در این زمینه هستیم.
وی با تاکید بر اینکه طرف مقابل باید به این درک برسد که تحریم ها بی ارزش بوده است، گفت: یکی از موضوعات جدی که حل نشده و به نظر من حل آن ضروری است، اینکه طرف مقابل باید جدیت داشته باشد؛ زیرا یکی از بحث های مطرح شده این است که تضمین شود برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.
رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی تصریح کرد: آنچه لازم است طرف مذاکره به آن درک کاملی پیدا کند، آن است که تحریم ها بی تاثیر بوده است اما طرف مقابل احساس می کند که این تحریم ها خیلی ارزش دارد در حالیکه تحریم ها تاثیر قابل توجهی ندارد و متاسفانه طرف مقابل این واقعیت را هنوز درک نکرده است.
وی گفت: تحریم نه در گذشته کارآمدی داشته و نه در آینده کارآمدی خواهد داشت، بلکه تحریم نمادی است از نوع رابطه ای که وجود داشته و این نماد باید شکسته شود و ما برای همین است که روی آن اصرار داریم.

*** بررسی موارد اختلافی در نشست کارشناسی
به گفته ظریف، مذاکرات سه جانبه وین و موارد اختلافی هفته آینده یا هفته پس از آن در نشستی کارشناسی بررسی خواهد شد.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: سه یا چهار هفته آینده دوباره جلسه سه جانبه ای خواهیم داشت با حضور آقای جان کری و خانم کاترین اشتون و در صورت لزوم سایرین هم دعوت خواهند شد.
مکان برگزاری نشست سه جانبه و کارشناسان نیز همچنان که ظریف گفته است هنوز مشخص نیست، اما بر اساس اظهارات وی، در مکانی غیر از شهر وین خواهد بود.
به گفته رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران، در هفته های آینده جلسات کارشناسی برگزار خواهد شد که درباره موضوعات مختلفی بحث می شود و موضوعاتی هم نیاز به حرکت سیاسی دارند.

** نشست کارشناسی هفته آینده/ نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون اوایل نوامبر
یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت: مذاکرات واقعا رو به پیشرفت بود و فضا نیز مثبت است اما واقعیت این است با توجه به مدت زمان باقی مانده این پیشرفت کند و بطئی است.
وی که خواست نامش بیان نشود، تصریح کرد: اختلافات روی موضوعات کلیدی یعنی حجم غنی سازی اورانیوم ایران، برنامه زمانبندی لغو تحریم ها علیه ایران و مدت زمان توافق جامع همچنان حل نشده است و هفته آینده نشستی کارشناسی در این باره برگزار خواهد شد.
این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با تاکید بر اینکه کار در نوامبر بسیار فشرده خواهد بود، افزود: وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و خانم اشتون نشست سه جانبه دیگری در اوایل نوامبر خواهند داشت.

*** اراده سیاسی برای حل برخی موضوعات
در همین حال، منابع آگاه به خبرنگار ایرنا می گویند آمریکایی ها گرچه برای رسیدن به توافق مذاکره می کنند اما امیدوارند بتوانند در این مذاکرات با پافشاری بر سر برخی مواضع خود، امتیاز بیشتری را کسب کنند.
آنها تصریح می کنند این واقعیتی غیرقابل انکار است که دولت اوباما به این توافق بیش از ایرانی ها امیدوار و مصر است چرا که آن را لازمه بقای دمکرات ها در قدرت می داند ولی دیپلمات های آمریکایی می خواهند با استفاده از تاکتیک های مختلف، بیشترین بهره را از ِقبَل این مذاکرات نصیب خود کنند تا واشنگتن بتواند در عرصه جهانی سربلند از این مذاکرات جلوه گر شود و برای 12 سال فضاسازی های خود علیه جمهوری اسلامی ایران، دلایل به اصطلاح موجهی داشته باشد.
دیپلمات ها در عین حال می گویند البته آمریکایی ها در مذاکرات می گویند پذیرفته اند که برای رسیدن به بازی برد - برد، باید به مسیر ملت ایران احترام بگذارند و این واقعیت را بخوبی درک کرده اند که دستاوردهای هسته ای ایران غیرقابل انکار بوده و نمی توانند مسیر پیشرفت این ملت بزرگ را سد کنند اما ایران منتظر گامهای عملی آمریکا در این زمینه است نه صرفا وعده و حرف.
این منابع آگاه درباره طرح ها و ایده های مختلف طرفین نیز می گویند ایده ها، ابتکارها و طرح های مختلف طرفین که البته بسیار هم کارشناسی و دقیق بوده، همچنان روی میز است و بحث ها درباره آنها همچنان ادامه دارد و نمی توان گفت که کدام طرح یا ایده بیشتر مورد اتفاق نظر است چرا که هر یک از طرف ها در ارائه این ایده ها اهدافی را داشته اند.
دیپلمات ها می افزایند با چکش کاری هایی که در مذاکرات کارشناسی طی هفته های آینده صورت خواهد گرفت شاید بتوان به راه حل های مشترکی دست یافت که رضایت همه طرف ها را جلب کند اما در موضوعاتی چون غنی سازی، تحریم ها و مدت زمان توافق علاوه بر کار کارشناسی، اراده و حرکت سیاسی از سوی دو طرف لازم است.
آنها ماه نوامبر (آبان ) را ماه سرنوشت سازی می دانند و می گویند کار دیپلمات های ایرانی و آمریکایی در این ماه بسیار فشرده و سخت خواهد بود و در این دوی استقامت، برنده واقعی کسی است که تا پایان راه در برابر دشواری ها مقاومت کند.
گرچه ظریف می گوید که مذاکره کنندگان تمدید را خیلی کار مناسبی نمی بینند و ضرورتی ندارد راجع تمدید مذاکرات فکر کنیم، اما منابع آگاه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره احتمال تمدید مذاکرات در صورت نرسیدن به توافق تا سوم آذر ماه می گویند چنانچه طرفین تا سوم آذر ماه نتوانند به هر دلیلی به توافق جامع هسته ای دست یابند، درها را به روی این فرصت تاریخی، خود و جهان نخواهند بست بلکه مذاکرات را تا رسیدن به توافق ادامه خواهند داد.
در هر حال، گرچه رییس مرکز بررسی های استراتژیک وزارت اطلاعات روز پنجشنبه همزمان با پایان یافتن هشتمین دور مذاکرات جامع هسته ای در وین اعلام کرد« با توجه به اینکه ممکن است مذاکرات با گروه 1+5 به توافق، تمدید و یا بن بست منجر شود، راهبردهای لازم طراحی شده و برای هر یک برنامه داریم» اما فرصت باقیمانده تا 24 نوامبر کم است و طرف مقابل باید با شتابی بیشتر و درک صادقانه واقعیات موجود در صحنه حرکت کند.
از: زهرا هژبری
سردبیر گروه سیاسی


25/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن