تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813195253




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گسترش روابط صربستان با روسیه، به رغم فشارهای سیاسی بروکسل


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: گسترش روابط صربستان با روسیه، به رغم فشارهای سیاسی بروکسل بلگراد - ایرنا - رییس جمهوری فدراسیون روسیه در حالی فردا پنجشنبه، در رژه نظامی صربستان به مناسبت آزادی بلگراد از اشغال آلمان نازی، حضور خواهد یافت که بلگراد زیر فشارهای سیاسی اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه روسیه قرار دارد.


بزرگترین هدف ولادیمیر پوتین از شرکت در مراسم هفتادمین سالگرد آزادی بلگراد در جریان جنگ جهانی دوم، این است که ثابت کند روسیه در اروپا و منطقه بالکان با وجود فشارهای سیاسی بروکسل برای انزوا کردن مسکو، دوستان نزدیکی مانند صربستان دارد.
پوتین طی اقامت یک روزه در بلگراد، ضمن دیدار با "تومیسلاو نیکولیچ" رییس جمهوری صربستان و شرکت در مراسم نمایش نظامی آزادی بلگراد در جریان جنگ جهانی دوم، در مراسم امضای چند توافق نامه مهم بین فدراسیون روسیه و صربستان برای تقویت روابط دوجانبه شرکت خواهد کرد.
صربستان در حالی از پوتین برای شرکت در نمایش نظامی این کشور دعوت کرده است که از یک سو در حال مذاکره برای پیوستن به اتحادیه اروپا و از طرف دیگر زیر فشارهای بروکسل برای پیوستن به تحریم علیه روسیه به خاطر مساله اوکراین قرار دارد.
مقامات بلندپایه صربستان به دفعات با اشاره به اینکه بلگراد تمامیت و حاکمیت اوکراین را به رسمیت می شناسد، تاکید کردند اولویت سیاست خارجی بلگراد عضویت در اتحادیه اروپا است، ولی در همین حال روسیه را به دلایل مختلف از جمله اقتصادی تحریم نمی کند.
اتحادیه اروپا با پیروی از سیاست های آمریکا در رابطه با دخالت روسیه در مساله اوکراین تلاش می کند با اعمال تحریم های مختلف مسکو را در انزوا قرار دهد.
بروکسل در این راستا از دیگر کشورهای اروپایی خارج از این اتحادیه به ویژه کشورهای نامزد برای پیوستن به اتحادیه اروپا خواسته تا به تحریم بر علیه روسیه ملحق شوند.
با وجود اینکه صربستان مذاکرات را برای پیوستن به اتحادیه اروپا از ژانویه امسال (دی - بهمن 92) شروع کرده، موضعی در زمینه بحران اوکراین و تیره شدن روابط بروکسل و مسکو در چارچوب سیاست های خود گرفته که موجب ایجاد تعادل بین بروکسل و مسکو است.
بلگراد بعنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا که می باید بتدریج سیاست خارجی خود را با استانداردهای اتحادیه اروپا در تمامی زمینه ها تطبیق دهد، درگیر برقراری تعادل بین مسکو و بروکسل که کار بسیار سختی برای حکومت بلگراد است، می باشد.
صربستان که خود با بحران اقتصادی مواجه است، با برخورداری از کمک های روسیه از جمله دریافت وام برای بازسازی زیر ساخت های داخلی و تامین گاز با قیمت مناسب، حاضر نیست روابط دیرینه و سنتی خود را با مسکو خدشه دار کند.
حکومت بلگراد که روسیه را پشتوانه محکم در دفاع از تمامیت ارضی خود در مورد کوزوو می داند، به هیچ قیمتی حاضر به تیره کردن روابط با روسیه نیست، زیرا بخوبی به این امر واقف است که بدون حمایت مسکو، نمی تواند از تمامیت ارضی خود که کوزوو نیز شامل آن است، دفاع کند.
آلبانیایی تباران کوزوو در سال 2008 میلادی بطور یکجانبه از صربستان اعلام استقلال کردند و این در حالیست که صربستان هنوز کوزوو را استان جنوبی خود می داند.
روسیه به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل در کنار چین، استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته و از تمامیت ارضی صربستان در تمامی محافل بین المللی سخت حمایت می کند.
پوتین از سفر به بلگراد دو منظور دارد؛ اولا تقویت روابط خود با یک کشور بزرگ در منطقه استراتژیک بالکان و هدف دوم این است که به بروکسل نشان دهد مسکو در اروپا و در بین کشورهای نامزد برای عضویت در اتحادیه اروپا، جایگاه مستحکمی دارد.
خط لوله گاز "جریان جنوب" که گاز روسیه را به اروپای غربی می رساند و بخشی از آن از کشورهای منطقه بالکان از جمله صربستان می گذرد، احتمالا از موضوعات مورد بحث در دیدار روسای جمهوری روسیه و صربستان است.
کارهای اجرایی و عملیاتی این خط لوله که قرار بود در اواسط سال جاری میلادی آغاز شود، با بروز بحران اوکراین به تعلیق افتاده و بطور یقین احداث خط لوله گاز جریان جنوب یک برگ برنده در دست مسکو است.
بلگراد که در این زمان مذاکرات برای پیوستن به اتحادیه اروپا را آغاز کرده و از طرف دیگر به این اتحادیه به دلایل مختلف از جمله اقتصادی سخت نیاز دارد، در وضع بسیار دشوار در رابطه با اوکراین قرار دارد و به همین دلیل تعادلی را در روابط خود با اتحادیه اروپا و فدراسیون روسیه ایجاد کرده است.
صربستان با سیاست تعادلی قصد دارد از یک طرف به مذاکرات اروپایی و سرمایه گذاری شرکت های اتحادیه اروپا خدشه ای وارد نشود و از طرف دیگر از مزایای روسیه از جمله وام و تامین گاز برای مصارف داخلی با قیمت پایین استفاده کند.
بر اساس آمارهای تجاری و اقتصادی، صربستان در فاصله زمانی 2007 تا 2013 صادرات بیشتری به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به روسیه داشته است. اتحادیه اروپا در این فاصله زمانی 9.2 میلیارد یورو در صربستان سرمایه گذاری کرده و سرمایه گذاری روسیه در صربستان در همین زمان بالغ بر 2.5 میلیارد یورو بوده است.
"آلکساندر چپورین" سفیر روسیه در بلگراد در رابطه با سفر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور به صربستان در مصاحبه ای با خبرگزاری دولتی این کشور (تانیوگ) گفت: به موفقیت سفر پوتین در صربستان اطمینان دارم و هیچ عاملی نمی تواند مانع این موفقیت شود.
چپورین با اشاره به روابط سنتی و دوستی دو ملت روسیه و صربستان، هدف سفر پوتین به صربستان را تحکیم روابط دوستی و ارتباطات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور دانست و گفت در این چارچوب توافق نامه هایی نیز طی اقامت پوتین در بلگراد امضا خواهد شد.
وی همچنین هدف دیگر پوتین را از این سفر احترام به کشته شدگان و قهرمانان روسی و صربستانی بر شمرد که جان خود را در آزادی بلگراد در جنگ جهانی دوم از دست دادند.
سفیر فدراسیون روسیه در بلگراد هفتادمین سالگرد آزادی بلگراد را برای روسیه و صربستان بسیار مهم توصیف کرد و گفت طی عملیات آزادی صربستان در جنگ جهانی دوم، 31 هزار تن از سربازان شوروی کشته شده اند.
"سنژانا بوگوساولیویچ بوشکوویچ" وزیر کشاورزی صربستان در رابطه با بحران سیاسی بین بروکسل و مسکو با اشاره به اینکه صربستان کاری به تحریم تجاری بین روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا ندارد، ابراز امیدواری کرد صربستان به زودی بتواند مجددا مجوز صادرات گوشت را برای روسیه دریافت کند.
وی در یک برنامه تلویزیونی تاکید کرد: تحریم تجاری بین روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا ما را ملزم نمی کند. ما خواهان ایجاد شرایط برای صادرات محصولات خود در هر جایی که علاقمند وجود داشته باشد، هستیم.
در نمایش نظامی صربستان که فردا (پنجشنبه) در بلگراد برگزار می شود، حدود سه هزار نیروی وزارت دفاع و ارتش این کشور در آن مشارکت دارند.
در این رژه نظامی ضمن به نمایش گذاشته شدن سلاحها و تجهیزات نیروهای زمینی، هوایی، ضد هوایی و آبی صربستان، گروه پرواز "استریژی" از فدراسیون روسیه شرکت می کند و عملیات آکروباتیک هوایی را به نمایش می گذارد.
اروپام**2**436**1485**1479


23/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن