تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه در دنيا به امانتى خيانت كند و آن را به صاحبش برنگرداند و آنگاه بميرد بر دين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804118553




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مذاکرات هسته ای ایران و 1+5؛ گمانه زنی ها درباره نتایج گفت و گو ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مذاکرات هسته ای ایران و 1+5؛ گمانه زنی ها درباره نتایج گفت و گو ها تهران-ایرنا- هشتمین دور مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 از امروز با مذاکرات سه جانبه وزرای امور خارجه آمریکا ،ایران و همچنین مسوول سیاست خارجی اروپا در وین همراه با گمانه زنی های فراوان در مورد نتایج آن اغاز می شود.


رسانه های غربی از روز گذشته تحلیل پیرامون هشتمین دور از مذاکرات را آغاز کرده اند. از آنجا که نزدیک به 40 روز به پایان مهلت تعیین شده برای دست یافتن به توافق یعنی 24 نوامبر (3 آذر) بیشتر باقی نیست، گمانه زنی های زیادی در مورد تحقق توافق جامع هسته ای یا موافقت طرفین برای تمدید مذاکرات صورت می گیرد.
در همین راستا روزنامه فرانسوی "لو فیگارو" نوشت: در آستانه مهلت مقرر برای دستیابی به توافق جامع هسته ای که زمان آن 24 نوامبر ( 3 آذر ماه) تعیین شده، "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران، "جان کری" همتای آمریکایی و "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین حاضر شدند.
24 نوامبر برای دستیابی به توافقی تاریخی در نظر گرفته شده است تا به 12 سال بن بست هسته ای ایران، پایان دهد.
ظریف پس از ورود به وین اعلام کرد: همه تلاش خود را برای سامان دادن مشکلات در روزهای آینده به کار خواهیم گرفت. مسائل متعددی باقی است که باید حل و فصل شود.
"مایکل مان" سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به خبرگزاری روسی "ریانووستی" گفت: اشتون روز پنجشنبه با وزرای امور خارجه ایران و کشورهای 1+5 دیدار خواهد کرد.
لو فیگارو افزود: قدرت های بزرگ، ایران را به تلاش برای تجهیز به توان هسته ای نظامی متهم می کنند و تهران همواره این اتهام را رد می کند. ایران همچنین با اعلام اینکه برنامه هسته ای کاملا صلح آمیزی را دنبال می کند، حق بهره برداری از انرژی هسته ای غیرنظامی را برای تولید برق و مصارف پزشکی و به ویژه درمان سرطان، خواستار است.
پیشتر در جریان توافق به دست آمده در نوامبر 2013 میلادی، ایران برخی فعالیت های هسته ای خود را در قبال سبک شدن تحریم ها و آزاد شدن هفت میلیارد دلار از دارایی های خود، محدود کرد.
این گزارش با اشاره به این که نخستین مهلت دستیابی به توافق جامع از ماه ژوئیه به 24 نوامبر ( 3 آذر) تمدید شده، ادامه داد: به رغم از سر گیری مذاکرات در نیویورک در ماه گذشته میلادی، دو طرف از وجود موارد اختلاف سخن گفتند که مهم ترین آن ها میزان غنی سازی اورانیوم بوده است.
این گزارش اختلاف نظر دیگر مذاکره کنندگان را فاصله زمانی دستیابی به توافق احتمالی با آهنگ لغو تحریم های اعلام کرد و افزود: واشنگتن در حالی این روند را برای چند سال برآورد می کند که تهران خواهان لغو کامل تحریم ها است.
این روزنامه فرانسوی نوشت: تعداد کارشناسانی که دستیابی به توافق را در مهلت مقرر ناممکن می دانند و از امکان انعقاد توافق موقت دیگری سخن می گویند، افزایش یافته است.
بر پایه این گزارش، "حسن روحانی" رییس جمهوری ایران، دوشنبه شب با ابراز امیدواری برای سامان گرفتن پرونده هسته ای در "40 روز آینده" ، اعلام کرد که در صورت محقق نشدن این امر، " دو طرف راهی خواهند یافت".
هفته گذشته، "عباس عراقچی" مذاکره کننده ایرانی نیز تمدید مذاکرات را همانگونه که در ماه ژوئیه (تیر) اتفاق افتاد، ممکن خواند.
"کلسی دونپورت" (Kelsey Davenport) از موسسه آمریکایی "کنترل تسلیحات" معتقد است: ممکن است که مخالفان با تمدید مجدد مذاکرات مخالفت کرده و گفت وگوها را به شکست بکشانند.
بر اساس این گزارش "سرگی ریابکوف" معاون وزیر خارجه روسیه معتقد است که در صورت وجود اراده سیاسی، امکان دستیابی به توافق تا مهلت مقرر 24 نوامبر (3 آذر)، وجود خواهد داشت.
در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به وجود اختلافات در مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج به علاوه یک، تمدید مذاکرات هسته ای پس ازمهلت تعیین شده در نوامبر آینده را امکان پذیر دانست.
این خبرگزاری آمریکایی نوشت: در حالی که مهلت توافق نهایی نزدیک است، هنوز برخی مسائل بین دو طرف حل نشده است. ایران و آمریکا باید گزینه تمدید مذاکرات برای دومین بار را بر گزینند. در حالی که کمتر از شش هفته تا پایان این مهلت باقی مانده است دو طرف ممکن است چاره ای به جز تمدید مذاکرات نداشته باشند.
آمریکایی ها تاکید دارند که همچنان بر روی امضای توافق نهایی تا پایان مهلت چهار ماهه کنونی متمرکز هستند. با این حال از تکذیب احتمال تداوم مذاکرات پس از پایان مهلت 24 نوامبر (3 آذر) خودداری می کنند.
منتقدان کنگره بی تردید با تمدید مذاکرات مخالفت خواهند کرد. هر دو طرف تاکنون از اعطای امتیازات بیشتر ابراز نگرانی کرده اند و تمدید مذاکرات را ترفندی از سوی طرف مخالف برای کسب امتیازات بیشتر قلمداد می کنند و از این رو ممکن است از هر ابزار احتمالی برای مخالفت با تمدید مذاکرات استفاده کنند.
"گری سیمور" که سال گذشته از تیم مذاکره کننده آمریکا با ایران جدا شد، گفت: من فکر می کنم مذاکره درباره تمدید مذاکرات بسیار دشوار خواهد بود و ممکن است هم در ایران و هم در آمریکا به شدت مورد مخالفت قرار گیرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس افزود: هر گونه تمدید مذاکرات مستلزم آن است که دولت آمریکا مخالفانش در مجلس سنا متقاعد کند که چنین تصمیمی به نفع واشنگتن است. با توجه به احتمال پیروزی جمهوری خواهان و کسب اکثریت کرسی سنا در انتخابات میان دوره ای 4 نوامبر(13 آبان) کنگره، چنین وظیفه ای بسیار دشوار به نظر می رسد.
این بدان معناست که اگر قانون جدید تحریم ها در سال جدید میلادی توسط دو سوم اکثریت نمایندگان سنا به تصویب برسد اوباما قدرت وتوی آن را نخواهد داشت.
مظنونان به مذاکره در سنای آمریکا نگران آن هستند که هر گونه توافقی فشار تحریم ها بر ایران را کاهش دهد، بدون آن که تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از توانایی این کشور در بخش اتمی داشته باشد.
در همین حال "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در نشست خبری جداگانه ای در پاریس گفت: ضرب الاجل 24 نوامبر ضروری نیست.
وی یادآور شد: ما می خواهیم تا این تاریخ به توافق برسیم، اما من به این اصل معتقدم که ضرب الاجل هایی که تعیین کرده ایم مهم نیستند، بلکه جوهره توافق و کیفیت آن مهم است.
اروپام**9157**9053** 5981


23/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن