واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیتالله جوادی آملی:
«لا اکراه فیالدین» آزادی در دستیابی به کمال انسانی را در بر میگیرد
مفسر قرآن کریم گفت: معنای آیه «لا اکراه فیالدین» این نیست که هر کس خواست بیحجاب باشد، پس قیامت برای چیست، بلکه معنای آن این است که بشر آزاد است و کمال انسان در آزادی است.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیتالله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در درس تفسیر قرآن خود که در مسجد اعظم برگزار شد اظهار کرد: علمی که نافع نیست، شخص از آن بهره نمیبرد، اگر عالم هستید سعی کنید از علم خود بهره ببرید و بقا از راه علم با عمل است. وی خاطرنشان کرد: افراد باید بکوشند عمل صالح را ضمیمه علم کنند و اگر کسی عالم نیست، باید خود را به هر دو بخش تجهیز کند و کسی که عالم است با غیر عالم یکسان نیست. آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیهای در سوره توبه گفت: داشتن کوثر سبب نجات فرد در دنیا و آخرت میشود، یک فرد تکاثرطلب و یکی کوثرخواه است، باید در نظر داشت ماندن فرد در کشور کفر که نتواند دینش را حفظ کند، جایز نیست. وی خاطرنشان کرد: خداوند صلوات عمومی و خصوصی دارند که صلوات عمومی را بر مومنان میفرستد و صلوات خصوصی برای افراد خاص نثار میکند. این مفسر قرآن کریم با اشاره به مقام صابران در پیشگاه الهی عنوان کرد: آن اندازه ذات اقدس الهی به صابران عطا میکند که نمیتوان شمارش کرد و نشاندهنده جایگاه و موقعیت این افراد است. وی با بیان اینکه صحنه قیامت عرصه محاسبه است گفت: در این صحنه سئوال، جواب و ارزیابی صورت میگیرد ولی عدهای را بیحساب وارد بهشت میکنند، ولی بیحساب در کار خدا وجود ندارد، همه حساب شده و منظم است، بیحساب یعنی آن قدر میدهد که برای دیگران محاسبه آن مشکل است. آیتالله جوادی آملی یادآور شد: پرستش خالص مورد قبول الهی است، هر پیامبری نسبت به قوم خود اول مومنان و مسلمین است و پیامبر اکرم(ص) در بین همه انبیا و اولیا پیشگام بوده است. وی خاطرنشان کرد: پیش از پیامبر اکرم(ص) احدی مسلمان نبود، نخستین مطلق مخصوص پیامبر اکرم(ص) است و نخستین نسبی برای هر پیامبری نسبت به امتش صادق است. این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: عقل این امر را میفهمد که به خدا نیازمند است، خدا، دین، صراط و معاد را میفهمد، نه اینکه عقل، معاد و دین را بسازد و باید دانست که عقل چراغ است و از چراغ هیچ چیز ساخته نیست. وی عنوان کرد: به جز ذات اقدس الهی کسی نمیتواند راه مبدا تا معاد را بسازد، انسان موظف است که این راه را بشناسد و از پیامبران پیروی کنم. آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: نالههای فراوانی در خوف من النار وجود دارد و امیرمومنان(ع) از خوف آتش دوزخ نالههای فراوانی را سر میدادند. وی با اشاره به آیه «لا اکراه فیالدین» گفت: معنای آیه این نیست که هر کس خواست بیحجاب باشد، پس قیامت برای چیست، بلکه معنای آن این است که بشر آزاد است و کمال انسان در آزادی است و در حساب دین و نظام اسلامی این مسئله نیست که بگوییم هر کس آزاد است هر طوری میخواهد باشد. انتهای پیام/78003/ط40
93/07/23 - 12:49
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]