تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803592746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اختیار صدور پروانه نمایش فیلم‌ها از سازمان سینمایی سلب می‌شود؟! |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اختیار صدور پروانه نمایش فیلم‌ها از سازمان سینمایی سلب می‌شود؟!
مطابق با این طرح که به برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد شده و ظاهراً مورد استقبال قرار گرفته و از این حیث، احتمال طرحش در کمیسیون فرهنگی وجود دارد، اختیارات صدور پروانه ساخت فیلم‌ها همچنان در اختیار سازمان سینمایی باقی خواهد ماند اما پروانه نمایش نهایی فیلم‌ها توسط یک نهاد بالا دستی نظیر شورای فرهنگ عمومی کشور صادر خواهد شد
کد خبر: ۴۴۲۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵ - 14 October 2014




به تازگی پیشنهاد طرحی به برخی نمایندگان مجلس فعال در مواجهه با مسائل فرهنگی داده شده و از سوی برخی از این نمایندگان مورد استقبال قرار گرفته که در صورت طرح رسمی در کمیسیون فرهنگی و در نهایت تصویب در صحن علنی، برخی اختیارات ذاتی و تاریخی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از این مجموعه منفک می‌کند و البته می‌تواند سرمنشاء تفکیک سایر اختیارات متولی فرهنگ کشور باشد.

به گزارش «تابناک»، چندمتولی گری در حوزه فرهنگ اتفاقات تازه‌ای نیست و همانگونه که پیش از رونمایی از علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش بینی شد، 1400 روز سخت پیش روی او قرار گرفت و فشارها آنچنان رو فزونی گذاشته که موقعیت کنونی برای او بسیار حساس شده و برخی نمایندگان مجلس نیز به صراحت در این حوزه خط و نشان می‌کشند که البته این موضوع منجر به توقف برخی برنامه‌های این نهاد شده و واکنش‌هایی را در پی داشته که نامه اخیر کانون کارگردانان سینما را در همین راستا می‌توان ارزیابی کرد.

البته نباید فراموش کرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ‌گاه در سه دهه اخیر، نهاد آرامی نبوده و وزرایش دوران آرامی را نگذرانده‌اند، مگر آنکه جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد ردصلاحیت شده باشند. در چنین فضایی، یک سوم وزرای یازده دولت‌ رسمی پس از انقلاب، با حکم برکناری یا استعفا، کنار رفته‌اند و برخی دیگر نیز تا ترک کرسی پیش رفته‌اند و با گام‌های لرزان، دوران وزارتشان را به پایان رساندند و منشاء اصلی چنین وضعیتی نیز پاسخگویی وزارت فرهنگ در مقابل عدم برخورداری از اختیارات بود.

حقیقت امر آن است که وزارت فرهنگ و ارشاد حتی بر روی کاغذ نیز از قدرت وسیعی برخوردار نیست و در عمل همان قدرت روی کاغذ را نیز ندارد و نهادهایی نظیر حوزه هنری از چنان زیرساخت و امکانات وسیعی برخوردارند که اگر تعاملی وجود نداشته باشد، می‌تواند به اتفاقات رخ داده در دوران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت پیشین منجر شود و برخی فیلم‌ها تنها در تعداد محدودی سینما اکران شوند و این ظرفیت بالقوه در این دوره نیز مشهود است که بعید نیست با تغییرات رخ داده در حوزه هنری، حالت بالفعل به خود بگیرد.

البته تنها حوزه هنری نیست و در رسانه ملی نیز به عنوان یکی از متولیان حوزه فرهنگ به خصوص در حوزه موسیقی همراستا با صداوسیما فعالیت می‌کند و اگر حوزه هنری و برخی نهادهای دیگر را بیافزاییم، چندمتولی گری را به شدت در این حوزه شاهد هستیم اما نهادی که باید نسبت به تولید هرگونه موسیقی پاسخگو باشد، جایی به جز معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد نیست؛ معاونتی که اگر بر روی مجوزهایش، چندین مجوز از دیگر نهادها ضمیمه نشود، کنسرت پشت کنسرت لغو می‌شود.


اختیار صدور پروانه نمایش فیلم‌ها از سازمان سینمایی سلب می‌شود؟!



حال در این فضا که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عمل فاقد اختیارات و اقتدار اجرایی است و دیگر نهادها در فرهنگ می‌توانند حرف‌شان را پیش ببرند، سایه طرحی دیده می‌شود که همین اندک اختیارات اسمی وزارت فرهنگ و ارشاد را نیز سلب می‌کند و سرآغاز شکل گیری نهادهای تشریفاتی در دل دولت خواهد شد که تنها تنظیم کننده لایحه بودجه سالیانه و توزیع کننده اعتبارات فرهنگی خواهد بود.

مطابق با این طرح که به برخی نمایندگان مجلس پیشنهاد شده و ظاهراً مورد استقبال قرار گرفته و از این حیث، احتمال طرحش در کمیسیون فرهنگی وجود دارد، اختیارات صدور پروانه ساخت فیلم‌ها همچنان در اختیار سازمان سینمایی باقی خواهد ماند اما پروانه نمایش نهایی فیلم‌ها توسط یک نهاد بالا دستی نظیر شورای فرهنگ عمومی کشور صادر خواهد شد؛ اتفاقی که حتی نباید درباره‌اش در کمیسیون‌ فرهنگی سخنی به میان بیاید و اگر مطرح شود، چیزی از وزارت فرهنگ و ارشاد باقی نمی‌گذارد، چرا که می‌تواند سرمنشاء جداسازی سایر اختیارات باشد.

در واقع ممکن است در صورت خلع ید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزه سینما، نوبت به کاهش اختیارات اصلی این نهاد در حوزه صدور مجوز برای کتاب و موسیقی نیز برسد و اندک اندک بساط این وزارتخانه از دل دولت برچیده شود و یا همانگونه که اشاره شد، این نهاد تنها به عنوان متولی تشریفاتی توزیع بودجه و عضو توسری خور نهادهای متولی فرهنگی کشور باقی بماند که همیشه می‌توان تقصیرها را به گردنش انداخت!

در این میان نکته عجیب، ماهیت مطرح کنندگان چنین پیشنهادی هستند. پیگیری‌های «تابناک» نشان داد برخی اشخاص که در گذشته نقش آفرینی بوده‌اند و از این وضعیت آسیب دیده‌اند، چنین طرحی را پیشنهاد کرده‌اند و در واقع برخی مواضعی از دست رفته را بمباران کرده‌اند که اتفاق منحصر به فرد و غیرقابل هضمی است.

شورای فرهنگی عمومی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد و عضویت رئیس یا معاون سازمان صداوسیما، شهردار تهران، وزیر یا معاون وزرای اطلاعات، کشور، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس یا معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، رئیس یا معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، دبیر شورای عالی جوانان یا رئیس مرکز ملی جوانان، نماینده‌ تام‌الاختیار مرکز رسیدگی به امور مساجد، دبیر ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها یا معاون مربوط، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ جمعه‌ی سراسر کشور، یک نفر از شخصیت‌های حوزه‌ علمیه‌ قم به پیشنهاد شورای مدیریت حوزه‌ علمیه‌ قم، یک نفر از شخصیت‌های دانشگاهی به پیشنهاد وزیر علوم، یک نفر از شخصیت‌های فرهنگی به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن