تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803277887




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش برنامه ششم حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به دولت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ مهر ۱۳۹۳ (۱۵:۵ب.ظ)
گزارش برنامه ششم حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به دولت معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در مراسم آغاز به کار سمپوزيوم بين المللي گردشگري پايدار اعلام کرد: گزارش برنامه ششم در حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور تقديم دولت شد.
به گزارش خبرگزاري موج، برنامه ششم توسعه سازمان دربرگيرنده سياست‌ها، راهبردها، برنامه‌هاي عملياتي و اجرايي براي فاصله زماني سال 95 تا 99 است، که پس از بررسي هاي کارشناسي از سوي متخصصان سازمان در معاونت‌هاي مختلف در 150 صفحه تدوين شده است.
متن سخنان رئيس سازمان در مراسم آغاز به کار سمپوزيوم بين المللي گردشگري پايدار به اين شرح است:
بسم الله الرحمن ارحيم الحمدالله الذي هدانا لهدا و ما کنا لنتهدي لولا ان هدانالله
در ابتدا فرصت را مغتنم شمرده ضمن خوشامدگويي به کليه ميهمانان محترم که دعوت ما را براي حضور در سمپوزيوم سازمان ملل براي زمينه سازي گردشگري پايدار، يکپارچه سازي سياست هاي بخشي در برنامه ريزي توسعه پايدار ملي پذيرفته و در اين نشست حضور دارند، خوش آمد و خيرمقدم عرض مي کنم. همچنين مايلم مراتب تشکر و قدرداني خود را از سازمان ملل متحد براي حمايت و همکاري در برگزاري چنين رويداد بي بديلي، خالصانه ابراز کنم.
از حضور معاون اول محترم رئيس جمهور جناب آقاي دکتر جهانگيري، اعضاء هيأت دولت و سفراي خارجي مقيم ايران نيز قدرداني مي کنم.
توسعه و توسعه پايدار يکي از مقوله هايي است که در دهه هاي اخير در مورد آن بحث هاي فراواني شده است به طور کلي مي توان گفت که انسان به صورت فطري، کمال جوي و توسعه طلب است. تمايل انسان به توسعه و پيشرفت، خط پاياني نمي شناسد، حال آنکه براي توسعه لوازم و منابعي مورد نياز است که اغلب محدود است. از همين جا تعريف و مفهوم توسعه پايدار به ميان مي آيد: توانايي انسان ها و جوامع مختلف در مديريت استفاده از منابع محدود براي رسيدن به حداکثر توسعه. در چنين شرايطي واضح و مبرهن است که مديران و برنامه ريزان در جوامع مختلف بايد طوري عمل کنند که نه تنها مسير توسعه را با استفاده از منابع موجود براي جامعه خود هموار سازند بلکه بايد به فکر نسل هاي آينده نيز باشند.
به عبارت ديگر بايد اطمينان پيدا کنند که برنامه هاي توسعه اي در عين حالي که به نيازهاي امروزي جوامع پاسخگو باشد، نيازها و توانمندي هاي نسل هاي بعدي را نيز مدنظر قرار دهد. اگر توسعه پايدار را به مفهوم برخورداري و بهره مندي يکسان بخش هاي مختلف يک جامعه از امکانات و منابع موجود تفسير کنيم، بدون ترديد گردشگري مي تواند عامل مهمي در نيل به اين هدف عالي تعريف شود.
زيرا منابع و جاذبه هاي گردشگري و مناطق گردشگري پذير در جوامع مختلف معمولا از آمايش سرزمين و پراکندگي جغرافيايي متوازني برخوردار هستند. مثلا در کشور ما ايران، اين قبيل منابع و جاذبه ها تقريبا به صورت متعادل در سطح کشور، از شهرهاي بزرگ گرفته تا مناطق روستايي و دورافتاده پراکنده هستند.
از اين منظر، توسعه گردشگري مي تواند توزيع عادلانه درآمدها، کاهش فقر و کاهش مهاجرت هاي بي رويه به سوي کلان شهرها را به دنبال داشته باشد. به طور کلي بايد توجه داشت که توسعه گردشگري با در نظر گرفتن ابعاد و جنبه هاي زيست محيطي، اقتصادي، اجتماعي-فرهنگي و برقراري تعادل مناسب ميان اين سه جنبه و نيز موارد سه گانه زير مي تواند توسعه بلند مدت را تضمين نمايد:
الف) احترام به اصالت اجتماعي-فرهنگي جوامع محلي ميزبان، محافظت از ميراث فرهنگي و ارزش هاي سنتي آنان، کمک به شکل گيري ارتباطات ميان فرهنگي و فرهنگ اغماض و گذشت.
ب) تضمين شکل گيري تعاملات اقتصادي پويا و بلندمدت، تمهيد منافع کامل تمامي دست اندرکاران و مؤلفه هاي دخيل در فرايند گردشگري، ايجاد اشتغال پايدار و فرصت هاي درآمد زايي و امکانات و تسهيلات لازم براي جوامع محلي ميزبان و کمک به فقرزدايي
ج) استفاده مناسب از جاذبه ها و منابع طبيعي به عنوان عنصر کليدي در توسعه گردشگري هر منطقه، بدون ايجاد اخلال در فرايند اکولوژيکي منطقه و کمک به محافظت از ميراث طبيعي و تنوع زيست محيطي با نزديک شدن به سال 2015 زمان اجماع ملل و کشورهاي جهان براي انجام اقدامات جهاني به منظور ريشه کني فقر، ارتقاي سطح زندگي، آسايش آحاد جامعه و صيانت از محيط زيست در سايه اهداف توسعه هزاره، اطمينان واثق دارم که زمان آن فرا رسيده تا تدابير عملياتي اتخاذ کرده "از مفهوم به واقعيت" و "از تفکر به سوي عمل" گام برداشته و نقطه عطفي در راستاي رفاه نسل هاي آتي رقم بزنيم .
به منظور نيل به اهداف توسعه پايدار و اجراي دستور کار توسعه پس از سال 2015، نحوه مديريت در گردشگري و دستيابي به دستاوردهاي اين صنعت بسيار حائز اهميت مي باشد.
صنعت گردشگري امکان تحقق اهداف توسعه هزاره؛ به ويژه توانمندسازي زنان، برابري جنسيتي، فقرزدايي و محيط زيست پايدار را به ارمغان مي آورد. رونق گردشگري موجب ارتقاي سطح زندگي جوامع شده و نقش حياتي در ايجاد و تقويت صلح و آشتي ميان ملل دارد.
مايه تأسف است که اين روزها جهان ما با پديده اي به نام افراط گرايي به عنوان مانعي در مسير ارتقاي گردشگري پايدار دست و پنجه نرم مي کند. بدون شک مشي زيانبار افراطيون نه تنها عداوت و خشونت را افزايش داده، بلکه تخريب هاي برگشت ناپذيري براي نسل هاي فعلي و آتي بشر به جاي خواهد گذاشت. ما به عنوان دولت مردان، اين رفتار ضد انساني نسبت به بشريت و ميراث فرهنگي و طبيعي را محکوم نموده و همانطور که جناب آقاي دکتر روحاني رياست محترم جمهوري اسلامي ايران نيز همواره در مجامع بين المللي تاکيد نموده اند، دولت ها و ملت ها را به جهاني ضدخشونت و افراط گرايي دعوت مي نماييم. مايلم بر نقش مثبت گردشگري پايدار به عنوان نقطه توازن جنبه هاي فرهنگي- اجتماعي، اقتصادي و محيط زيستي و همچنين عامل صيانت از ميراث تاريخي فرهنگي و تنوع زيستي تأکيد کنم. اين امر مهم زماني قابل درک است که منابع طبيعي، تاريخي و فرهنگي را به عنوان ثروتي غيرقابل جايگزين مدنظر قرار دهيم.
اين نگرش مسوولانه نسبت به کارايي منابع، راه را جهت نيل به اقتصاد سبز در عصر نوين شهرنشيني و مدنيت هموار خواهد نمود. از اين رو ضروري است گردشگري پايدار و کارايي منابع، مدنيت، حفاظت از تنوع زيستي و محيط زيست به صورت يکپارچه در نظر گرفته شود.
در دستيابي به اهداف توسعه هزاره، ضروري است تمامي موارد فوق و فصول مشترک آن ها، با اولويت برابر مدنظر قرار گيرند و براي هر کدام برنامه ريزي مناسب، پايدار و هماهنگ با سايرين به عمل آيد. به منظور تدوين و عملياتي نمودن سياست هاي ملي و محلي گردشگري، موافقت نامه هاي بين المللي و يا ساير روندهاي گردشگري، اين رويکرد قوياً توصيه شده است. لذا بدين وسيله ضمن تأکيد بر لزوم يکپارچه سازي اصول توسعه پايدار با سياست ها و برنامه هاي کشور، آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي افزايش همکاري هاي دوجانبه و چندجانبه در اين زمينه اعلام مي کنيم.
همان گونه که در دستاوردهاي اجلاس ريو+20 نيز تاکيد شده تغييرات اساسي در روش هاي مصرف و توليد جوامع در راه نيل به اهداف توسعه پايدار، الزامي است. ضمن اعلام ضرورت تدوين برنامه جامع توسعه پايدار، از کليه دست اندرکاران، کارشناسان بخش هاي خصوصي و دولتي دعوت به عمل مي آورم در اين راه گام نهاده و ما را در تحقق اين امر ياري رسانند. دولت تدبير و اميد جمهوري اسلامي ايران با رويکردي تحليلي و عميق و همه جانبه با در نظرگرفتن ظرفيتهاي فراوان ايران در بخش گردشگري فرهنگي و تاريخي، طبيعي، مذهبي و زيارتي و گردشگري سلامت برنامه هاي گسترده اي براي رسيدن به اهداف سند چشم انداز بيست ساله در1404 هجري شمسي برابر با 2025 ميلادي تدوين کرده تا بتوانيم در آن سال ميزبان حداقل 20 ميليون گردشگر خارجي باشيم که از جاذبه هاي مذهبي، تاريخي فرهنگي طبيعي ايران بازديد کرده و ضمن گسترش تعامل فرهنگي با مردم کشورهاي مختلف به درآمد ارزي 25 تا 30 ميليارد دلار برسيم و در اولين گام از اين برنامه ريزي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري برنامه هاي عملياتي و اجرايي شش ساله آينده (سال پاياني برنامه توسعه پنجم و برنامه پنج ساله ششم) را تهيه و تقديم دولت نموده است که اميدواريم با اجراي آن به اهداف سند چشم انداز بيست ساله نزديک شويم. با تشکر مجدد از کليه دست اندرکاران برگزاري اين رويداد، اطمينان راسخ دارم اين نشست نتايج مطلوبي را به همراه خواهد داشت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن