تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803821697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفاهم «حتمی» هسته یی ایران و 1+5


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بررسی روزنامه های ایران/ سه شنبه 22 مهر1393 تفاهم «حتمی» هسته یی ایران و 1+5 تهران-ایرنا-امروز مطالب مرتبط با گفت و گوهای هسته یی محتوای اصلی روزنامه ها بود؛ از وعده رییس جمهوری اسلامی ایران بر تفاهم حتمی هسته یی با 1+5 تا مطالب مرتبط با آغاز دور تازه ی گفت و گوها در وین.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز سه شنبه 22 مهر 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** دورنمای گفت و گوهای هسته یی
«تفاهم هسته ای حتمی است» تیتر نخست روزنامه ی «شرق» بود؛ جمله یی برگزیده از سخنان دیشب «حسن روحانی» رییس جمهوری در گفت و گوی تلویزیونی با شبکه ی یک سیما؛ پنجمین گفت و گوی زنده ی تلویزیونی او با مردم که به تشریح فعالیت های دولت در عرصه های مختلف از جمله گفت و گوهای هسته یی با 1+5 اختصاص یافت.
شرق به نقل از روحانی نوشت: موضوع هسته ای بازگشت ناپذیر است و اینکه در 40روز باقیمانده چه می شود، اراده ما بر این است و فکر می کنیم در40روز باقیمانده مساله قابل حل وفصل نهایی باشد. در مساله هسته ای حتما دو طرف به تفاهم خواهند رسید. به ملت بزرگ ایران می گویم که امروز دنیا قبول کرده است که ایران باید دارای فناوری هسته ای باشد و این تفاهم برد-برد خواهد بود.
«با 1 + 5 حتما به تفاهم می رسیم» یکی از تیترهای اصلی روزنامه ی «آرمان» بود که در کنار عکسی از رییس جمهوری در صفحه ی نخست این روزنامه منتشر شد. به گزارش آرمان، روحانی در این گفت و گو که در روز عید سعید غدیرخم صورت گرفت، گزارشی از مهم ترین مسائل کشور در حوزه های اقتصاد، سیاست خارجی و... ارائه کرد و مردم را در جریان رویکردها، عملکردها و آخرین اقدامات دولت قرار داد. آنجایی که رئیس جمهور با اقتدار اعلام کرد در مساله هسته ای، حتما به تفاهم می رسیم، اوج امید در دل اقشار مختلف بود و گروهی در دل بواسطه شریک بودن در حماسه 24خرداد احسنت گفتند.
این روزنامه سرمقاله ی خود با عنوان «امیدها به وین7» به را به موضوع هسته یی اختصاص داد و نوشت: دولت آمریکا می داند فرصت موجود، فرصتی طلایی است که نباید آن را از دست بدهد و اگر به نوعی توافق با ایران در پرونده هسته ای دست یابد، دستاوردی برای پیروزی در انتخابات میان دوره ای مجلس و فرصتی برای منزوی کردن تندروها در صحنه سیاست آمریکا خواهد بود. ولی کمبود زمان دولت آمریکا را برای دستیابی به این هدف در تنگنای جدی قرار داده است. در همین فضای پرتنش انتخابات آمریکا، تمدید مذاکرات از سوی دولت اوباما یک عامل منفی محسوب می شود که اگر مطلوب سیاست این کشور هم باشد، دولت آمریکا ممکن است از آن اجتناب نماید. اروپایی ها هم که همواره در پرونده هسته ای ایران نقش دست دوم را بازی می نمایند، چشم به سیاست های آمریکا دارند زیرا از نظر امنیت بین الملل به اندازه آمریکا خود را صاحب اختیار در این پرونده احساس نمی نمایند و در عوض به احترام به حقوق بشر اهمیت بیشتری می دهند. نقش روسیه و چین در پرونده هسته ای ایران اما نقش به خصوصی است که نمی تواند فعلا چندان فعال باشد لذا سرنوشت پرونده هسته ای ایران به تصمیمات دو کشور آمریکا و ایران وابسته است که لازم می نماید ایران به این نقش خطیر توجه کافی کرده و از فرصت موجود بهره برداری کامل نماید.
آرمان در به تصویر کشیدن آینده ی مذاکرات و تصمیم های طرف های مذاکره کننده نیز نوشت: چنانچه در مذاکرات جاری وین 7، توافقات دو طرف به خوبی انجام شود، طبیعتا سرآغاز فعال شدن پرونده هسته ای و به دنبال آن پیشرفت سیاست های منطقه ای ایران و سایر بازیگران در خاورمیانه خواهد بود. اگر نتوان در این دوره به توافقات لازم دست پیدا کرد، در آن صورت باید امکان تمدید مذاکرات بعد از سوم آذر را آزمایش نمود و اگرچه با شانس کمتر، سعی کردنسبت به تمدید آن اقدام شود. اگر چنین شانسی وجود نداشته باشد، قطعا شرایط برای ایران هم ناسازگار خواهد شد. بنابراین به نتیجه رسیدن مذاکرات در این دور برای ایران و آمریکا و گروه 1+5 یک الزام است که باید تلاش نمود آن را به دست آورد، ان شاءا... .
«یادداشت روز» روزنامه ی «خراسان» هم با اختصاص به این موضوع، «دورنمای مذاکرات وین» نام داشت.
خراسان در این تحلیل، آینده ی مذاکرات هسته یی ایران را با توجه به انتخابات کنگره ی آمریکا در 20 روز آینده ارزیابی کرد و نوشت: اوباما از دیدگاه فعالان سیاسی این کشور و حتی برخی دموکرات ها، یک شکست خورده در حوزه سیاست خارجی این کشور تلقی می شود و تنها حوزه ای که می تواند ورق را برای او و هم حزبی های دموکراتش برگرداند، همین مذاکرات هسته ای است. چه این که ائتلاف ضد داعشی که تشکیل داده تا کنون نتیجه ای نداشته و عملا افکار عمومی شاهد هستند که داعش پیشروی می کند. از این منظر اگر قرار باشد تحولی پای صندوق های رای به کار آن ها بیاید نتایج همین مذاکرات است که در فاصله 3 هفته تا انتخابات کنگره انجام می شود ... .
این روزنامه در پایان نیز افزود: به نظر می رسد امروز و فردا نشست های وین از یک بابت مهم خواهد بود و آن هم این که این دورنما را به دوطرف خواهد داد که آیا می توانند برای 40 روز آینده به یک توافق قطعی فکر کنند یا نه؟

*** بازتاب گسترده بیانات رهبری درباره آمریکا و داعش
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در عید سعید غدیر در دیدار با هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم ضمن اشاره به واقعه ی غدیر، مسایلی را در ارتباط با سیاست های آمریکا در قبال جریان تکفیری داعش مطرح کردند. بسیاری از روزنامه ها نیز ضمن بازتاب گسترده ی اظهارات ایشان در خصوص سیاست های آمریکا در عراق، در یادداشت های خود به تحلیل راهبرد آمریکا در عراق نیز پرداختند.
روزنامه ی «اطلاعات» در تیتر نخست خود به نقل از حضرت آیت الله خامنه ای نوشت: «ایجاد جریان تکفیری برای اختلاف افکنی میان مسلمانان است»
به گزارش این روزنامه، رهبر انقلاب بروز جریان تکفیری در عراق، سوریه و برخی کشورهای دیگر را حاصل برنامه ریزی مستکبران برای ایجاد اختلاف در میان مسلمانان خواندند و افزودند: آنها القاعده و داعش را برای تفرقه انگیزی و «مقابله با جمهوری اسلامی» ایجاد کردند، اما اکنون دامن خودشان را گرفته است. ایشان با اشاره به حوادث جاری در منطقه افزودند: نظر دقیق و تحلیلی به این حوادث نشان می دهد امریکا و همپیمانانش در تلاش هایی که به دروغ مواجهه با داعش اسمگذاری کرده اند، بیشتر از آنکه درصدد نابودی نطفه های این جریان باشند، متوجه تفرقه انگیزی و ایجاد دشمنی میان مسلمانان هستند .
«داعش باهدف تفرقه بین مسلمانان خلق شده است» هم تیتر روزنامه ی «ایران» در بازتاب اظهارات رهبر انقلاب بود.
ایران در ابتدای گزارش خود با اشاره به فرازهایی از سخنان رهبری نوشت: هر اقدامی در جهت اختلاف شیعه و سنی کمک به «امریکا، انگلیس خبیث و صهیونیزم» است. واقعه غدیر منطق مستحکم اسلام در نفی نگاه سکولار است. تلاش امریکا و هم پیمانانش در مواجهه دروغین با داعش بیشتر متوجه ایجاد دشمنی میان مسلمانان است . امریکا، صهیونیزم و «متخصص کهنه کار تفرقه انگیزی یعنی دولت خبیث انگلیس» القاعده و داعش را برای تفرقه انگیزی و «مقابله با جمهوری اسلامی» ایجاد کردند اما اکنون دامن خودشان را گرفته است. شیعه و سنی بدانند توهین به مقدسات یکدیگر، باعث آتش افروزی می شود و این قطعاً به سود دشمن مشترک همه مسلمانان است.
روزنامه ی «کیهان» هم در گزارش روز خود با تیتر «تفرقه انگیزی و مقابله با جمهوری اسلامی ماموریت القاعده و داعش» به آن بخش از سخنان رهبری در خصوص ماهیت داعش اشاره کرد.
به گزارش این روزنامه رهبر انقلاب بروز جریان تکفیری در عراق، سوریه و برخی کشورهای دیگر را حاصل برنامه ریزی مستکبران برای ایجاد اختلاف در میان مسلمانان خواندند و افزودند: آنها القاعده و داعش را برای تفرقه انگیزی و «مقابله با جمهوری اسلامی» ایجاد کردند اما اکنون دامن خودشان را گرفته است.
در این میان دسته یی از روزنامه ها نیز در یادداشت های خود لب به انتقاد از سیاست های آمریکا در قبال گروه تکفیری داعش گشودند و همچنین به تحلیل سیاست های آمریکا در این راستا پرداختند.
در همین حال روزنامه ی «فرهیختگان» سرمقاله ی خود را با عنوان «اوباما و بحران عراق» به این موضوع اختصاص داد منتشر کرد.
به نوشته ی این روزنامه، حمله های هوایی به عراق و سوریه که آمریکا در دستور کار خود قرار داده و انسجام استراتژیک، فاقد هرگونه ارزش افزوده برای اعتلای عراق و نمایشگر کمترین درک عملیاتی از شرایط است. آمریکا در عراق نیروهایی را بمباران می کند که در سوریه نقش تعیین کننده در تضعیف ساختار قدرت سیاسی حاکم ایفا می کنند. آمریکا در سوریه سیاست خود را براساس نابود سازی حکومت بشار اسد قرار داده است. دولت ترکیه که آمریکا به عنوان یکی از اعضای «ائتلاف» معرفی می کند از نیروهای شبه نظامی در عراق که آمریکا برسر آنها بمب می ریزد نفت خریداری می کند و به طرق مختلف از فعالیت های آنان علیه کردها و نابودی شهرهای کردنشین سوریه حمایت می کند.
«ائتلاف، زمینه ساز پیشروی داعش» نیز عنوان گزارش روزنامه ی «سیاست روز» بود.
به نوشته ی این روزنامه تروریست ها در حالی در عراق و سوریه کشتارها را تشدید کرده اند که گزارش های منتشره نشان می دهد، اقدامات ائتلاف آمریکایی زمینه ساز پیشروی و تشدید جنایات تروریست ها است.
سیاست روز در ادامه افزود: همزمان با جنایات گسترده داعش در شهرهای مختلف عراق بویژه الانبار و نیز استمرار محاصره کوبانی سوریه به دست تروریست ها، گزارش ها نشان می دهد که سیاست خرید زمان از سوی آمریکایی ها و نیز حملاتی که با ادعای مقابله با داعش به سوریه و عراق صورت داده اند عامل اصلی پیشروی تروریست ها در این دو کشور بوده است. ... در ادامه افشای واهی بودن ادعای مبارزه آمریکا با تروریسم، ابراهیم بحرالعلوم نماینده جریان المواطن عراق اعلام کرد که حملات هوایی ائتلاف نمایشی نه تنها باعث توقف حرکت داعش نشده است بلکه سرعت پیشروی این گروهک تروریستی را نیز افزایش داده است. وی ادامه داد که " این حملات هوایی باعث افزایش سرعت پیشروی و حملات داعش به استان های الانبار و دیالی و صلاح الدین و مناطق کرکوک شده است که خسارت های مادی و انسانی زیادی شده است." از سوی دیگر نمایندگان پارلمان عراق با اشاره به تلاش ترکیه برای دخالت زمینی در این کشور آن را به مثابه نقض حاکمیت و اقدامی در راستای تجزیه عراق دانستند.

*** بازگشت «اعتماد ملی»
حزب «اعتماد ملی» که چند سالی فعالیت اش دچار وقفه شده بود، روز عید غدیر با برگزاری همایشی به نام «امتداد اعتماد»، به عرصه ی سیاسی بازگشت. برخی از روزنامه های امروز از بازگشت این حزب و آغاز فعالیت سیاسی آن سخن گفتند.
روزنامه ی شرق در گزارشی با تیتر «بازگشت اعتمادملی» نوشت: موسسه «الهادی» روز گذشته میزبان اصلاح طلبان و میهمانانی بود که نه تنها در سخنرانی های خود بر این موضوع تاکید داشتند، بلکه در آغاز سخنان خود همه به یک نکته اشاره داشتند و آن گشایش فضای سیاسی بود.
شرق در این گزارش به سخنرانی چهره های اصلاح طلب اشاره کرد و در پایان به انتشار پیام «سید محمد خاتمی» پرداخت.
به نوشته ی این روزنامه، در این مراسم همچنین یکی از اعضای شورای مشورتی اصلاح طلبان پیام سیدمحمد خاتمی به این همایش را پشت تریبون قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده است: «امتداد اعتماد بزرگداشت غدیر است و حرمت نهادن به انسان که صاحب حق و کرامت است و حق بزرگ او حق حاکمیت بر سرنوشت خویش است که غدیریان و آزادی خواهان و خیرخواهان باید برای تحقق آن تلاش کنند. باشد که شاهد فضای ملاطفت و کاهش و رفع محدودیت ها به خصوص برای دلبستگان به انقلاب و خواستاران سربلندی ایران و ایرانی و رفع خطر های فراوان بیرونی برای مسلمانان و ایران باشیم.»
این روزنامه در پایان نیز افزود: همایش امتداد اعتماد با سخنرانی یکی از اعضای شاخه جوانان حزب- که البته گردهمایی مزبور هم به همت آنان برگزار شده بود- خاتمه یافت. نشست دیروز، آغازی شد برای شروع مجدد فعالیت های حزب اعتماد ملی؛ حزبی که از سال 88 به این سو به نوعی به محاق رفته بود.
روزنامه ی «اعتماد» هم در گزارشی با تیتر «همایش امتداد اعتماد با حضور شماری از فعالان سیاسی و اعضای حزب اعتماد ملی برگزار شد» به این موضوع پرداخت.
به نوشته ی اعتماد، مصائب این حزب کمتر از احزاب منحل اعلام شده نیست. دبیرکلش قریب به پنج سال است که نیست، دفترشان پلمب شده و ارگان رسمی مطبوعاتی شان توقیف. تا همین چندی پیش دلشان رضا نمی داد که بدون دبیرکل جلسات حزبی برگزار کنند، چه رسد به همایش سالانه که نمود آشکار حیات یک حزب است. اما همین که رضایت شیخ شان صادر شد دست به کار برگزاری همایش شدند، درست یک روز قبل از برگزاری همایش «امتداد اعتماد». اعتماد ملی ها با آیت الله هاشمی دیدار کردند و برای از سر گیری فعالیت های حزبی شان که چند سالی مختل شده بود با نامدارترین رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری دیدار کردند. اما این چند سال اخلال در فعالیت حزبی اعتماد ملی باعث نشد تا آنان دست از آرمان هایشان بردارند و اینچنین بود که با وجود همه تهدیدها و تحدید ها، مجوز برگزاری دومین همایش سراسری خود را طی یک سال گذشته گرفتند. همایش اعتماد ملی ها با وجود وقفه یی چند ساله اما پر رونق برگزار شد.
روزنامه ی «ابتکار» هم در بازتاب این خبر، مطلبی زیرِ تیترِ «تشکیل جبهه در غیبت احزاب» منتشر کرد و نوشت: در روزهایی که اصولگرایان با برپایی همایش همگرایی سعی دارند به فعالیت سیاسی خود رنگ تازه ای بزنند، احزاب اصلاح طلب نیز بیکار ننشسته اند و سعی دارند با برپایی نشست هایی، استراتژی خود را استحکام بخشند. در این میان حزب اعتماد ملی که در غیاب دبیرکل خود همچنان تحت رهبری قائم مقام وی رسول منتجب نیا حیات سیاسی خود را ادامه می دهد، دیروز به مناسبت عید غدیر همایش «امتداد اعتماد» را برگزار کرد.

*** ابهام در وحدت اصولگرایان
موضوع برقراری وحدت میان اصولگرایان یکی از اصلی ترین دغدغه های این روزهای اعضای این طیف است. این در حالی است که برخی از تحلیلگران سیاسی از موانعی بر سر راه این وحدت سخن می گویند.
در همین زمینه روزنامه ی «مردم سالاری» در سرمقاله ی خود با تیتر «محور اتّحاد؛ عامل اختلاف» به همایش «همگرایی اصولگرایان» که در روز شنبه برگزار شد، اشاره کرد و نوشت: درواقع باید گفت فصل مشترک این جمع حمایت از ریاست جمهوری احمدی نژاد در نهمین یا دهمین دوره ریاست جمهوری و همچنین حمایت از عملکرد کلّی دولت های نهم و دهم است. هرچند که پس از وقایع مربوط به عزل و سپس نصب دوباره آقای مصلحی(وزیر وقت اطّلاعات) برخی از این احزاب با تبیین گروهی تحت عنوان «جریان انحرافی» تلاش کردند راه پیشین خود را از دکتر احمدی نژاد جدا کنند و ساز دیگری بنوازند. جالب این که غایب بزرگ این همایش نیز کسی نبود جز دکتر احمدی نژاد که خود روزی محور اتّحاد همگی این جریان ها بوده و این غیبت نشان گر وجود اختلافات سابق این جریان ها با آقای احمدی نژاد است. با این حال این همایش، غایبان دیگری نیز داشت که شاید مهم ترین آنان؛ محمدباقر قالیباف؛ دیگر نامزد ناکام اصولگرایان و شاید مهم ترین نامزد آنان در ریاست جمهوری یازدهم بود که شخصاً و بدون تعلّق خاطر حزبی؛ جریان اصولگرایان عملگرا را نمایندگی می کند. نکته دیگر این که به جز اعضای هیات های مؤتلفه و جامعه روحانیت که مدّتی است تصمیم گرفته اند به هر قیمتی توافق و ائتلافی میان جریان های اصولگرا رقم بزنند؛ دیگر جریان ها و شخصیّت های برجسته محافظه کار هم چون آقای باهنر(دبیر جبهه پیروان خطّ امام و رهبری)، علی لاریجانی و علی اکبر ولایتی در این همایش حضور نداشتند. این مسئله ناشی از همان محور اتّحاد یعنی دولت های احمدی نژاد است.
روزنامه ی اعتماد نیز در یادداشتی با عنوان «آیا اصولگرایان وحدت می کنند؟» از موانعی که بر سر راه تحقق وحدت میان اصولگرایان است، سخن گفت.
نگارنده ی این یادداشت پیش از بیان موانع وحدت اصولگرایان نوشت: شاید هموطنان اصولگرای ما گمان کنند که نویسنده این مطلب از وحدت آنان ناراحت می شود و درصدد اختلاف اندازی یا حداقل تشکیک میان آنان در رسیدن به وحدت است. پیش از هر چیز باید گفت اگر چنین گمان می کنند در اشتباه هستند زیرا وحدت اصولگرایان حداقل دو معنا و یک نتیجه دارد. معنای چنین وحدتی این است که رقیب خود را از حیث رجوع و اقبال مردم به آنان در موضع قدرتمندی می بینند، در نتیجه خود را بیش از پیش نیازمند وحدت می بینند تا از پس رقابت با آن برآیند. معنای دیگر این است که می توان امیدوار بود که آنان قصد رقابت با اصلاح طلبان را دارند والا اگر چنین رقابتی را نمی خواستند و در پی انجام روش های دیگری بودند، وحدت میان خودشان بی معنا و غیرضروری و حتی غیرممکن بود ،چون نمی شود که انتخابات با وجود فقط یک لیست برگزار شود. نتیجه چنین وحدتی هم لزوما منفی نیست زیرا اصلاح طلبان را بیش از پیش تشویق می کند که اینان نیز به وحدت برسند و اختلافات جزیی را کنار بگذارند. بنابراین هر دو معنا و نتیجه برای اصلاح طلبان مطلوب است و نویسنده نیز از تحقق وحدت اصولگرایان استقبال می کند ولی این امر دلیل نمی شود که چشم خود را بر واقعیت های موجود درباره این وحدت احتمالی ببندیم.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهشم** 9283**2054


22/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن