تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798281648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد لزوم توجه مسئولان به آسیب‌ها و ناهنجار‌های تکدی‌گری در گچساران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
لزوم توجه مسئولان به آسیب‌ها و ناهنجار‌های تکدی‌گری در گچساران
هجوم متکدیان فصلی با عنوان کولی‌ها در گچساران، این شهرستان را علاوه بر مشکلات بهداشتی، در معرض آسیب‌ها و ناهنجاری‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی قرار داده است.

خبرگزاری فارس: لزوم توجه مسئولان به آسیب‌ها و ناهنجار‌های تکدی‌گری در گچساران



به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران،حضور زنان کولی و گدایان بر سر چهارراه و قرار گرفتن جلوی ماشین‌های ایستاده پشت چراغ قرمز، فروش گل، فال و تمیز کردن شیشه‌های ماشین توسط کودکان متکدی، ایستادن زنان کولی در کنار پمپ بنزین یا افراد بیماری که پاهایشان را دراز کرده و آستین را بالازده و دست قطع شده و زخم‌هایشان را به رخ می‌کشند تا دل هر رهگذری را ریش کند، از جمله صحنه‌هایی است که هرکدام ما در شهر و دیارمان به وضوح می‌بینیم و هر کدام را اگر به نوعی کمک نکنیم چنان نفرینمان خواهند کرد که احساس می‌کنیم تا آخر شب بلایی سرمان خواهد آمد.

وقتی  با حضور این افراد طی شبانه‌روز در شهر و دیارمان روبه‌رو می‌شویم و راه‌های گوناگون پول در آوردن آنها را در کنار هم قرار می‌دهیم تنها چیزی که ملموس و دیدنی می‌شود واقعیتی به نام تکدیگری است. تکدیگری عبارت است از درخواست از مردم جهت رفع نیازهای مادی در کوچه و خیابان و در ملأ عام با نادیده گرفتن شئون انسانی و اجتماعی با استفاده از روش‎های گوناگون که به وضوح می‌توان گفت علل عمده تکدیگری چیزی جز فقر، بیکاری، مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک، پایین بودن درآمد از شغل اصلی و جبران آن با تکدیگری، داشتن بیماری و تهیه هزینه‎های درمان و... نیست. حال در کنار همه این مباحث جمله معروف "شهر ما خانه ماست" را همه ما بارها و بارها شنیده‎ایم و بدون تردید زیبایی شهر آرزوی همگان است و هر پیشرفتی که صورت پذیرد مایه مسرت شهروندان است. بالارفتن فرهنگ شهرنشینی و ارتقای روابط اجتماعی در شهر به سود همگان است و در زندگی همه تاثیر مثبت داشته که از این رو بهتر آن است که هرکسی در حد توان نسبت به ارتقای فرهنگ و بهسازی محیط گام بردارد. دیدن نابسامانی‌ها و بازگویی آنها به مقامات مسئول جهت مرتفع ساختن نیز از وظایف شهروندان است و بسیار اهمیت دارد. شاید همه همشهریان عزیز با بنده موافق باشند که مدت‌هاست حضور زنان و کودکان غریبه و تکدی‌گری عجیب آنها که گاه و بی‎گاه دست به دامن رهگذران می‎شوند و رها نمی‎کنند، تاحد زیادی فرهنگ اجتماعی شهر را خدشه‎دار می‎سازد.



اگرچه کمک به نیازمندان کار بسیار پسندیده‌ای است اما حضور این گروه می‎تواند مشکلاتی مانند شیوع بیماری‎ها، رواج تکدیگری، مفاسد اجتماعی، ایجاد دردسر برای همشهریان، نازیباشدن چهره شهر و... را در پی داشته باشد. در این راستا نقش مهم رسانه در بازگویی مشکلات مردم و بازتاب آنها را نمی‌شود انکار کرد اما آیا رسانه‌ها و خبرنگاران تاکنون توانسته‌اند علاوه بر بازتاب عملکرد مسئولان و قشر مرفه جامعه، مشکلات نیازمندان و فقرا را بازگو کرده و به گوش مسئولان برسانند. مسلم است که وظیفه اخلاقی و حرفه‌ای رسانه‌ها حاکم بر آن است که با اولویت‌دادن به بحث متکدیان و نیازمندان و آثار منفی عمل آنها در جامعه، مردم را نسبت به وضعیت تنگدستان آگاه‌تر سازند. در حقیقت، حضور زنان کولی و متکدیان در پارک‌ها، خیابان‌ها و نقاط مختلف شهر علاوه ‌بر تهدید و بهم ریختن سیستم روانی جامعه به ویژه اثرات هولناک‌تر این آسیب روانی برای کودکان، مردم را در شناخت نیازمندان واقعی دچار ابهام می‌کند و از آن رو این افراد مهاجر که تکدیگری را پیشه خود ساخته‌اند، با جمع‌آوری کمک‌های مردم در حقیقت حق نیازمندان واقعی را ضایع و از کمک مردم به آنها جلوگیری می‌کنند.



از طرف دیگر شهروندان با دیدن این افراد نیازمند، عذاب وجدان و فکر زیادی را تحمل می‌کنند و با دیدن متکدیان در تصمیم‌گیری خود بین عقل و احساس قرار می‌گیرند که آیا به این نیازمندان باید کمک کرد یا خیر؟ حال با توجه به اینکه دین اسلام تکدیگری را امری مذموم و ناپسند برشمرده، چرا با این پدیده نابهنجار برخوردی صورت نمی‌گیرد؟ آیا سازمان و نهادی برای برخورد با این امر و جلوگیری از عواقب ناخوشایند آن در گچساران مشخص نشده است؟

از همه مسئولان و تصمیم گیرندگان گچساران خواهشمندیم که در صورت امکان رواج این پدیده شوم را جدی بگیرند و به هرشکل ممکن که صلاح می‌دانند، ضمن رعایت احترام به حقوق انسانی این گدایان، به این وضعیت بی سر و سامان، سر و سامانی ببخشند. ====================  گزارش و تصاویر از پریسا خمیسی ==================== انتهای پیام/82022/گ۴۰

93/07/22 - 02:57





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن