تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803343834




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق تنهاگزینه انتخاب رییس جمهورجدید لبنان/ تمدید مجلس جام تلخی که باید بنوشیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رییس حزب جریان المستقبل تاکید کرد توافق تنهاگزینه انتخاب رییس جمهورجدید لبنان/ تمدید مجلس جام تلخی که باید بنوشیم بیروت – ایرنا - « سعد الحریری» رییس حزب جریان المستقبل لبنان با بیان اینکه « رسیدن گروه های سیاسی به توافق تنها گزینه انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان است»، تاکید کرد: تمدید دوره کنونی مجلس جام تلخی است که باید آن را بنوشیم.


به گزارش ایرنا، الحریری که حدود 4 سال است در خارج لبنان و در پاریس و ریاض زندگی می کند، روز دوشنبه برای ملاقات با کاردینال « بشاره راعی » رهبر مسیحیان مارونی لبنان که در ایتالیا بسر می برد، به رم پایتخت این کشور رفت.
خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد که الحریری و کاردینال راعی علاوه بر مذاکرات با حضور اعضای هیات های دو طرف بطور خصوصی هم گفت وگو کردند.
کاردینال راعی بعداز این دیدار در گفت وگو با خبرنگاران تنها به این جمله بسنده کرد که « سعد الحریری و من همواره با کلامی واحد سخن می گوییم».
الحریری هم به خبرنگاران گفت که با صراحت و بطور اساسی در باره خالی ماندن کرسی ریاست جمهوری لبنان و انتخابات پارلمانی سخن گفتیم.
وی با بیان اینکه « همه موضع جریان المستقبل را می دانند»، افزود: تا زمانیکه رییس جمهوری جدید انتخاب نشده باشد، المستقبل در انتخابات پارلمانی شرکت نمی کند.
برخی منابع خبری احتمال داده اند نامزدهای حزب جریان المستقبل که برای شرکت در انتخابات مجلس ثبت نام کرده بزودی با مراجعه به وزارت کشور لبنان، نامزدی خود را لغو کنند.
رییس حزب جریان المستقبل با بیان اینکه « رییس جمهور در راس کشور و دولت قرار دارد و اساس انتخاب رییس جمهوری جدید است»، افزود: گروه های سیاسی باید برای انتخاب رییس جمهوری به توافق برسند و همه طرف ها با آن موافق باشند.
نخست وزیر اسبق لبنان خاطرنشان کرد: گروه 14 مارس تحرکاتی اساسی را باید آغاز کند اما تمدید دوره کنونی مجلس به معنای فراموش کردن انتخاب رییس جمهوری نخواهد بود.
سعدالحریری با بیان اینکه « اولویت گروه 144 مارس وارد نشدن لبنان به یک مرحله نامعلوم است»، گفت: بعدازتمدید دوره کنونی مجلس، اولویت اساسی انتخاب رییس جمهوری خواهد بود و به عنوان گروه 14 مارس و جریان المستقبل در این زمینه مواضع خاص خود را داریم.
دوره کنونی مجلس نمایندگان لبنان درسال 2009 تشکیل شد و یک سال و نیم پیش زمانی که اوضاع امنیتی لبنان به این بدی نبود، یک بار تمدید شد.
براساس قانون اساسی لبنان و تعدیل های صورت گرفته در آن، انتخابات مجلس لبنان هر 4 سال برگزار می شود و مردم 128 عضو آن را از میان نامزدهای مسیحی و مسلمان بطور مساوی انتخاب می کنند.
« نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان تاکید کرده است که به دلیل شرایط نامساعد امنیتی امکان برگزاری انتخابات پارلمانی وجود ندارد.
سعدالحریری مشکلات اقتصادی ، پناهجویان سوری و مشکلات امنیتی را از دیگر محورهای مذاکرات خود با کاردینال راعی اعلام کرد.
رییس حزب جریان المستقبل به این پرسش که آیا کاردینال راعی با تمدید دوره کنونی مجلس موافقت کرد؟، پاسخی روشن نداد و تنها گفت: مهمترین موضوع برای کاردینال راعی انتخاب رییس جمهوری است ، اما ما می دانیم که موضوع تمدید مجلس یک جام تلخ است و چاره ای نداریم و باید آن را بنوشیم تا لبنان وارد یک مرحله نامعلوم و خطرناک نشود.
نخست وزیر اسبق لبنان با بیان اینکه همه لبنانی ها می خواهند کشورشان وارد یک مرحله نامعلوم وخطرناک نشود، افزود: اگر انتخابات مجلس برگزار شود، اختلافات درباره ریاست مجلس و رییس جمهوری شروع و دولت به دولت عهده دار امور جاری تبدیل خواهد شد.
سعدالحریری با بیان اینکه ترسی از ورود به انتخابات پارلمانی نداریم، خاطرنشان کرد: با قاطعیت از تمدید دوره کنونی مجلس حمایت می کنیم زیرا نمی خواهیم لبنان وارد مرحله ای نامعلوم شود و همچنین معتقدیم که انتخاب رییس جمهور بسیار مهمتر از انتخابات مجلس است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در باره مدت تمدید دوره کنونی مجلس به توافق رسیده اید؟، گفت: گروه های سیاسی باید در این زمینه به توافق برسند اما اظهارات « نبیه بری» رییس مجلس در این زمینه بسیار مهم است، اگر تمدید حاصل شد باید بسرعت رییس جمهوری انتخاب شود و بعداز آن و در مدت 6 ماه می توان انتخابات مجلس را برگزار کرد.
رییس حزب جریان المستقبل افزود: طبعا چاره ای نیست ، ابتدا باید دولت جدید تشکیل شود و سپس باید تلاش کنیم در خصوص قانون جدید انتخابات به توافق برسیم و سپس در مدت 6 ماه باید انتخابات مجلس برگزار شود.
نخست وزیر اسبق لبنان در پاسخ به این پرسش که آیا اسامی جدید به عنوان نامزد ریاست جمهوری که بتوان در باره آنها به توافق رسید ، وجود دارد؟، خاطرنشان کرد : در این زمینه موضع ما کاملا روشن است ، هیچ شخصیتی را وتو نمی کنیم و امیدواریم که توافق بر سر اسم ریس جمهور در سریعترین زمان ممکن صورت گیرد.
سعدالحریری گفت: الان و بعداز این گفت وگوی با کاردینال راعی و بعداز تمدید دوره کنونی مجلس ، گروه 14 مارس باید بدنبال اسامی که بتوان با دیگر احزاب سیاسی در خصوص آنها توافق کرد، باشئ همانطور که در سال 2007 توافق کردیم و ژنرال « میشل سلیمان» رییس جمهوری شد..
در زمان حاضر« سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی نامزد گروه 14 مارس است.
وی در پاسخ به این سئوال آیا ضمانتی از گروه دیگر دریافت شده است؟، افزود: ما باید تلاش و گفت وگو کنیم و گمان نمی کنم که گروه دیگر ( 8 مارس) خواستار ادامه خالی ماندن کرسی ریاست جمهوری باشد ، معتقدم آنها هم به انتخاب رییس جمهوری لبنان تمایل زیادی دارند و باید تلاش کنیم در خصوص شخصیتی که برای همه گروه های سیاسی متناسب باشد به توافق برسیم.
از 25 ماه مه 2014 ( 138 روز قبل) که مصادف با پایان دوره ریاست جمهوری ژنرال « میشل سلیمان» است تا امروز کرسی ریاست جمهوری لبنان خالی است و 20 ماه نوامبر آینده (آبان ماه) دوره کنونی مجلس نمایندگان لبنان پایان می یابد و انتخابات مجلس باید بین 20 سپتامبر تا 20 نوامبر برگزار شده باشد.
رییس جمهور لبنان را نمایندگان مجلس این کشور ازمیان نامزدهای طایفه مسیحی مارونی انتخاب می کنند.
تاکنون 12 جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهور سیزدهم لبنان به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نشده است.
تنها جلسه اول پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهورجدید با اکثریت قاطع و بی سابقه تشکیل شد و در این جلسه «سمیر جعجع» نامزد گروه 14 مارس شکست سختی را از « برگه های سفید» متحمل و پرونده ترورهای او در لبنان بار دیگر گشوده شد.
سعدالحریری قرار است امروز در رم با « فدریکا موگرینی » و « روبرتا بینوتی» وزیران امور خارجه و دفاع ایتالیا هم دیدار و گفت وگو کند.
خاورم ** 1324


22/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن