محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827690374
حاضران در رویداد غدیر چند نفر بودند
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
درباره تعداد جمعیت حاضر در رویداد مهم و تاریخی غدیر خم اقوال و روایات متفاوتی وجود دارد. در این نوشتار، ضمن بررسی این روایات، تلاش شده است با ملاحظه شواهد و قراین، و با شیوه تحلیلی، در مورد جمعیت مدینه در سالهای پایانی حیات رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله، و نیز با بهرهگیری از دیگر قراین تاریخی، تعداد حاضران در غدیر محاسبه شود. از نگاه شیعه،غدیر مهمترین رویداد تاریخی عصر پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله است که طی آن بر امامت حضرت علی علیه السّلام برای مسلمانان تأکید شد.ازاینرو شیعه به شدت به این جریان توجه داشته و هنگام بحث در مورد جانشینی پیامبر صلّی اللّه علیه و آله،آن را به عنوان اساسیترین دلیل برای حقانیت خود و امامت امام علی علیه السّلام معرفی کرده و از آن بهره برده است. متکلمان،محدثان و مورخان شیعه و سنی از زوایای مختلفی این مسئله را بررسی کردهاند؛زمان و مکان غدیر،علت انتخاب مکان غدیر،عبارتها و کلماتی که در سخنرانی پیامبر صلّی اللّه علیه و آله آمده و جریانهایی که در آن اتفاق افتاد همه به نوعی مورد کاوش قرار گرفتهاند.اما از مباحثی که کمتر به آن توجه شده و بدون بررسی و تحلیل تاریخی از آن سخن به میان آمده«تعداد جمعیت حاضر در غدیر»است.(1) گاه تعداد جمعیت حاضر در غدیر،در حد آمار بالایی(بیش از یا قریب به صدهزار نفر)ذکر میشود،اما به نظر میرسد این گزارشها مبالغهآمیز و مبهم بوده و مشکلاتی نیز ایجاد کرده است. در این پژوهش تلاش میشود ضمن توجه به اقوال مورخان،به گونهای تحلیلی تعداد جمعیت حوادث پیش از جریان غدیر مورد توجه قرار گرفته و با عنایت به قراینی،مانند رشد نسبی جمعیت در سیر حوادث زمان حیات رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله، تعداد حاضران در غدیر محاسبه شود.طبعا ابتدا باید زمان و خصوصا مکان غدیر بررسی شود که ارتباط تنگاتنگی با بحث جمعیت آن دارد.البته بدیهی است اگر با بررسی علمی،کاهش جمعیت حاضر در غدیر از تعداد مشهور ثابت شود هرگز این امر،تأثیری در اعتبار و اهمیت رخ داد غدیر ندارد و حجیت و اعتبار آن به قوت خود باقی است.چرا که در اصل واقعهء غدیر جای هیچ تردیدی نیست. 1.زمان ماجرای غدیر در مورد تاریخ غدیر تقریبا اختلافی بین منابع نیست.تمامی منابع(2) در اینکه این رویداد بزرگ هیجدهم ذی حجه سال دهم هجرت اتفاق افتاد،اتحاد نظر دارند. در اینجا به مناسبت،یادآوری این نکته،ضروری است که برخی منابع شیعی نوشتهاند غدیر در روز پنجشنبه یا جمعه رویداد است. (3) به نظر میرسد این امر، نوعی افزودن فضیلت برای این روز مهم است،زیرا طبق محاسبات چنین چیزی ممکن نیست.بسیاری از منابع اهل سنت(4) و نیز شیعی،(5) وقوف پیامبر صلّی اللّه علیه و آله را در عرفه سال دهم،روز جمعه گزارش کردهاند و بر این اساس،روز غدیر که نه روز پس از عرفه و هجدهم ذی حجه است،یکشنبه خواهد بود.در میان مورخان،ابن کثیر به این نکته اشاره کرده است. (6) نکته دیگر اینکه این گردهمایی عظیم در چه ساعتی از روز روی داده است؟ طبرسی در اینباره مینویسد:جبریل زمانی که پنج ساعت از روز گذشته بود بر پیامبر نازل شد. (7) فتال نیشابوری نیز گزارشی را میآورد و مینویسد:پنج ساعت از روز گذشته بود که جبرئیل پیام ابلاغ رسالت را برای پیامبر صلّی اللّه علیه و آله آورد. (8) ابن اثیر به نقل یکی از شاهدان عینی غدیر،زمان این اجتماع بزرگ را بعد از نماز ظهر گزارش کرده است.طی این گزارش ابن الطفیل میگوید:در حجة الوداع همراه پیامبر صلّی اللّه علیه و آله بودیم که هنگام ظهر دستور داد مکانی را برای نماز مهیا کنیم و خارها را بزنیم،بعد از آن،نماز خواندیم و پیامبر صلّی اللّه علیه و آله بعد از نماز،دست علی بن ابی طالب را گرفت و فرمود:«من کنت مولاه فهذا علی مولاه».(9) سید بن طاووس روایتی از زبان یکی از حاضران در غدیر به این صورت نقل میکند:ما زمانی به غدیر رسیدیم که اگر تکه گوشتی را روی زمین میانداختی از شدت گرما پخته میشد. (10) نویسنده کتاب الهدایة الکبری روایتی را از زبان امام علی علیه السّلام نقل میکند که طبق آن،امام فرمود:و آن روز(غدیر)روزی بسیار گرم بود که طفل از شدت گرما پیر میشد. (11) قاضی نعمان نیز روایتی را به این صورت به نقل از زید بن ارقم نقل کرده که هیچ روزی گرمتر از روز غدیر ندیده بودیم. (12) براساس این گزارشها به نظر میرسد که تجمع هنگام ظهر که گرمترین زمان روز است،صورت گرفته است و این زمان با پنج ساعت از روز رفته،قابل جمع است. محاسبات نشان میدهد که غدیر در اواخر اسفند ماه روی داده (13) و با توجه به شرایط آب و هوایی شبه جزیره،این گرمای شدید کاملا طبیعی است. اهمیت تعیین ساعت اجتماع از این بابت است که روشن شود آیا پیامبر صلّی اللّه علیه و آله اختصاصا برای ابلاغ امامت علی علیه السّلام دستور به اجتماع داده است یا اینکه اجتماع برای نماز بوده و بعد از نماز،ایشان فرصت را مغتنم شمرده و از آن بهترین بهره را برده است.گرچه میتوان گفت که این دو قابل جمعاند،زیرا زمان اجتماع،همزمان با ظهر بوده،ازاینرو ابتدا نماز خوانده شده و بعد رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله سخنرانی کرده است. 2.مکان غدیر شاید تصور شود بحث کردن در مورد مکان غدیر نوعی تحصیل حاصل است.اما ما ازاینرو به آن میپردازیم تا در بحث بعدی،یعنی تعداد جمعیت حاضر در غدیر، از آن بهرهبرداری کنیم.باید مشخص شود که غدیر در مسیر چه مناطقی قرار دارد و اهالی چه مناطق و چه شهرهایی در غدیر حضور داشتهاند. اینکه چرا به این مکان«غدیر»و چرا به آن«خم»میگویند برخی منابع اشاراتی دارند.یاقوت حموی،نویسنده معجم البلدان مینویسد:غدیر از غدر به معنای فریب گرفته شده است،زیرا غدیر جایی است که انسان از کنار آن عبور میکند و آبی در آنجا میبیند،اما سال بعد که میرود خشک و بیآب مییابد و از تشنگی میمیرد، و به این وسیله انسان را فریب میدهد. (14) حموی«خم»را نام چاهی از بنی مره ذکر کرده است. (15) نیز نقلی از زمخشری دارد که«خم»نام مردی بوده است. (16) همچنین طبق نقل دیگری«خم»را نام چاهی میداند که عبد شمس آن را حفر کرده است. (17) اما اینکه غدیر در چه فاصلهای از مکه و در کدام سمت از این شهر واقع شده است،در منابع تاریخی بیشتر فاصله غدیر تا جحفه گزارش شده است؛به عبارتی از آنجا که جحفه مکان شناخته شدهای بود،سعی شده است تا غدیر با جحفه شناسانده شود.یاقوت حموی هنگام معرفی منطقه جغرافیایی غدیر خم مینویسد: و غدیر خمّ:بین مکه و المدینه،بینه و بین الجحفه میلان؛(18) غدیر بین مکه و مدینه است و تا جحفه،دو مایل(19) فاصله دارد. طبرسی روایتی دارد که طبق آن،غدیر سه مایل قبل از جحفه واقع شده است. (20) ابن جوزی فاصله غدیر تا جحفه را یک مایل گزارش کرده است. (21) این در حالی است که سید بن طاووس مینویسد:مردم در جحفه توقف نمودند. (22) حال باید دید جحفه کجاست؟محقق کتاب الغارات در معرفی جحفه مینویسد:جحفه روستای بزرگی بوده که در مسیر مدینه به مکه واقع است و فاصله آن از مکه چهار منزل است.جحفه محل میقات اهل مصر و شام است اگر به مدینه نروند.فاصله جحفه تا مدینه شش منزل،و فاصله جحفه تا غدیر دو مایل است. (23) براساس مشاهدههای اخیر و بازدید از مکان غدیر روشن شده است که فاصله مکه تا جحفه با جادهء کنونی حدود 180 کیلومتر است. (24) در نقشههای امروزی عربستان شهر رابغ کاملا پیداست که در کنار دریای سرخ واقع شده است.این شهر فاصله کمی با محل غدیر دارد.براساس گزارشی که بخشی از آن گذشت،مسجدی در این شهر قرار دارد که به مسجد غدیر مشهور است. نکته پایانی در این بخش این است که چرا پیامبر صلّی اللّه علیه و آله غدیر را انتخاب نمود.در پاسخ این سؤال دو احتمال وجود دارد:احتمال اول،اینکه پیامبر صلّی اللّه علیه و آله از سوی خداوند مأمور بوده که در اینجا رسالت خود را ابلاغ نمایند؛به عبارت دیگر،این مکان از سوی خداوند انتخاب شده است. احتمال دوم،که به اشتباه شهرت هم پیدا کرده و در واقع،توجیهی است بر اقدام پیامبر در انتخاب این مکان،این است که غدیر،محل تقسیم راهها و به اصطلاح «مفترق الطرق»بوده و مسافران هر منطقهای از اینجا راه خود را جدا نموده و به شهر خود میرفتند. (25) ازاینرو آخرین نقطه مسیر همراهی تمامی مردم با پیامبر صلّی اللّه علیه و آله، این مکان بوده و به همین دلیل پیامبر صلّی اللّه علیه و آله پیش از متفرق شدن مردم،مأموریت خود را ابلاغ نموده است. البته باید بدانیم که آن روز قلمرو نفوذ اسلام شبه جزیره عربستان بود و فراتر از آن نرفته بود و عملیات موته و تبوک نیز فقط یک اولتیماتوم سیاسی و نظامی به شمار میآمد.هنوز مناطق عراق،شامات و مصر مسلمان نبودند.از این گذشته،با دقتنظر در وضعیت جغرافیایی غدیر چنین به دست میآید که غدیر یا همان جحفه اصلا مفترق الطرق نبوده و چنین وضعیتی نداشته است.همانطور که در نقشه ملاحظه میشود مسیر مردم عراق از شمال شرقی مکه،مسیر مردم طائف از جنوب شرقی مکه و مسیر مردم یمن از جنوب مکه است. مسیر شمال غربی مدینه که به غدیر منتهی میشود تنها مسیر مردم مدینه و اطراف مدینه است.گرچه بعد از گسترش اسلام در شمال افریقا،آنها نیز از این مسیر به مکه میآیند و در جحفه محرم میشوند.در کتابهای فقهی در باب حج به تفصیل در اینباره بحث شده است که مردم هر منطقهای از کجا وارد حرم(مکه)شده و محرم میشوند و طبیعتا خروج آنها نیز از همان راه است.ذات عرق برای عراقیها،یلملم برای یمنیها، قرن المنازل برای طایفیها و جحفه برای قبیلههای جنوب مدینه و کسانی که نزدیک به مدینه هستند؛(26) یعنی چون مسیرها متعدد است،محل محرم شدن نیز متعدد است.در محاسبه جمعیت غدیر-همانگونهکه بدان خواهیم پرداخت-باید این محاسبات جغرافیایی نیز در نظر گرفته شود تا تصور نشود مردم یمن(که در جنوب هستند)در غدیر حضور داشتهاند. در مورد مردم عراق نیز باید گفت در این نقشه مشخص است که مسیر عراق از ذات عرق،المره و المسلح میگذرد و به طرف شمال شرقی مکه میرود،در حالی که غدیر در شمال غربی مکه واقع شده است.آری در یک صورت میتوان پذیرفت که مردم عراق در غدیر حضور داشتهاند و آن اینکه حجگزاران عراقی به همراه پیامبر صلّی اللّه علیه و آله به غدیر آمده و از آنجا راه خود را جدا کرده باشند که در نقشه به صورت نقطهچین نشان داده شده است.اما این احتمال هم پذیرفته نیست،زیرا هیچ سندی از سوی پیامبر صلّی اللّه علیه و آله مبنی بر اینکه مردم عراق یا یمن وی یسرا تا غدیر همراهی کرده باشند،وجود ندارد. در اینباره بیشتر سخن خواهیم گفت.افزون بر آنچه گفته شد یادآوری این نکته،ضروری است که بیشترین جمعیت حاضر در مراسم حج،از مدینه،طائف،یمن و اهالی خود مکه بودند که فقط مسافران مدینه از راه جحفه عبور میکردند. 3.تعداد جمعیت حاضر در غدیر مهمترین مسئلهای که ذهن نگارنده را متوجه خود کرده و این نوشتار درصدد پرداختن به آن است این است که جمعیتی که در ماجرای غدیر سال دهم هجرت در محضر پیامبر حاضر بوده و نص پیامبر صلّی اللّه علیه و آله مبنی بر ولایت امام علی علیه السّلام را از زبان مبارک ایشان شنیدهاند،چه مقدار بوده است؟ 3-1.بررسی اجمالی روایات مختلفی که به نوعی تعداد جمعیت حاضر در غدیر را گزارش کردهاند: 3-1-1.هزاروسیصد نفر کمترین جمعیتی که در این مورد گزارش شده 1300 نفر است.ابن شهرآشوب روایتی از امام باقر علیه السّلام نقل کرده که طبق آن،پیامبر صلّی اللّه علیه و آله در روز غدیر در حضور 1300 نفر، جمله«من کنت مولاه فهذا علی مولاه»را مطرح نمود. (27) متأسفانه ایشان سند روایت را نیاوردهاند.همین روایت را مجلسی نیز آورده است. (28) در تفسیر فرات کوفی نیز روایتی از عمار نقل شده که میگوید: در مجلسی ابن عباس بودیم و او سخنرانی میکرد که ابو ذر بلند شد و گفت:ای مردم آیا میدانید که پیامبر صلّی اللّه علیه و آله فرمود راستگوتر از ابوذر نیست؟همه گفتند: آری. ابوذر گفت: پس بدانید که پیامبر روز غدیر که 1300 مرد بودیم...فرمود:هر کس من مولای اویم پس علی مولای اوست،خدا یا هر که علی را یاری کند یاریاش کن و هر که دشمنی کند دشمنیاش کن.در این هنگام مردی بلند شد و گفت:مبارک باد بر تو ای پسر ابی طالب. (29) در مورد دو روایت فوق باید گفت که روایت ابن شهرآشوب از امام باقر علیه السّلام سندی ندارد تا بتوان در مورد آن قضاوت کرد،اما قولی که فرات کوفی بیان نموده با توجه به قراین درونی روایت که همانا نقل جریان مجلس ابن عباس و سخنرانی ابو ذر است قابل توجه است،اگر چه محاسبات نشان میدهد که جمعیت غدیر بیش از 1300 نفر بودهاند. (30) 3-1-2.دههزار نفر اما دسته دیگری از روایات،تعداد دههزار نفر را گزارش کردهاند.عیاشی ذیل آیه 76 سوره مائده از امام صادق علیه السّلام نقل میکند:من تعجب میکنم از اینکه شخص با آوردن ده شاهد حقش را میگیرد،اما علی بن ابی طالب علیه السّلام با دههزار شاهد حقش ضایع شد. امام علیه السّلام ادامه میدهد:پیامبر صلّی اللّه علیه و آله از مدینه خارج شد در حالی که پنجهزار نفر از مدینه همراه وی بودند و پنجهزار نفر هم از مکه پیامبر صلّی اللّه علیه و آله را مشایعت کردند. (31) در این روایت،تصریح شده است که پنجهزار نفر از«اهل مکه»پیامبر صلّی اللّه علیه و آله را تا غدیر مشایعت کردند.پذیرفتن اینکه این تعداد از مکه پیامبر صلّی اللّه علیه و آله را مشایعت کرده باشند بسیار مشکل است،زیرا: اولا:هیچ امری از سوی رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله مبنی بر لزوم مشایعت مردم مکه وجود ندارد؛ ثانیا:فاصله مکه تا جحفه فاصله بسیاری است و بر فرض که مردم قصد بدرقه کردن رسول خدا را داشتهاند مشایعت کردن تا حدود 180 کیلومتر بسیار بعید است. آری،چنانچه این پنجهزار نفر،اهل مکه نباشند و به گونهای با تسامح بگوییم اهالی دیگر مناطق بودند که از مکه پیامبر صلّی اللّه علیه و آله را همراهی نمودند پذیرفتنی است.اما سؤال اینجاست این افراد از کجا آمده بودند؟ ابن شهرآشوب نیز در روایتی از امام صادق علیه السّلام شاهدین غدیر را دههزار نفر عنوان کرده است. (32) علاوه بر این دو،شیخ حر عاملی نیز در روایتی قول دههزار نفر را آورده است. (33) به نظر میرسد این دو از عیاشی نقل نکردهاند،زیرا نه به عیاشی اشارهای دارند،و نه به عمر بن یزید که در سلسله سند عیاشی هست،و نیز ادامه روایت را که به تفکیک جمعیت اشاره میکند،نیاوردهاند و حتی شیخ حر عاملی خود اضافه میکند:چه بسا این دههزار نفر همه از مدینه بودهاند. (34) بههرحال،این دو روایت میتوانند به گونهای تأییدی برای روایت عیاشی باشند. 3-1-3.دوازدههزار نفر عیاشی روایت دیگری را ذیل آیه 55 سوره مائده به نقل از صفوان جمال از امام صادق علیه السّلام ذکر میکند و طی آن تعداد جمعیت حاضر در غدیر را دوازدههزار نفر آورده است.جالب آنکه نکته پیش گفته در این روایت نیز نقل شده که امام فرمودند: جمعیت حاضر در غدیر دوازدههزار نفر بودند،ولی امیر المؤمنین علیه السّلام نتوانست حق خود را بگیرد،در حالی که یک شخص با دو شاهد میتواند حق خود را باز پس گیرد. (35) 3-1-4.هفدههزار نفر نویسنده کتاب جامع الاخبار طبق نقلی،جمعیت حاضر در غدیر را هفدههزار نفر دانسته است.وی مینویسد:دوازدههزار نفر از یمن و پنجهزار نفر از مدینه همراه رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله بودهاند. (36) ما در نقد روایت عیاشی گفتیم که آمدن مکیها تا غدیر وجهی ندارد و از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله نیز امری اعلام نشده بود که ایشان را تا غدیر همراهی کنند.این نقد به وجه اولی بر این روایت وارد است،زیرا یمنیها میبایست به طرف جنوب بروند و امری از سوی پیامبر صلّی اللّه علیه و آله وجود نداشت که ملزم باشند پیامبر صلّی اللّه علیه و آله را تا غدیر مشایعت کنند.بنابراین،آمدن ایشان،آن هم تا فاصله 180 کیلومتری پذیرفتنی نیست. 3-1-5.شصتهزار نفر ابن جبر در کتاب نهج الایمان مینویسد:«و روی ان یوم الغدیر لعلی بن ابی طالب ستون الف شاهد».(37) این قول چندان پذیرفتنی نیست،زیرا اولا:به هیچ منبع یا شخصی منسوب نیست،ثانیا:اقوال دیگر از شهرت بیشتری برخوردارند،ثالثا:-همانطور که خواهیم گفت-از منطق نقل آمار برخوردار نیست. 3-1-6.هفتادهزار نفر طبرسی تعداد افرادی را که همراه پیامبر صلّی اللّه علیه و آله از مدینه و اطراف آن خارج شدهاند، هفتادهزار نفر ذکر کرده است.او در روایتی طولانی همراه با خطبه سیزده صفحهای پیامبر صلّی اللّه علیه و آله در روز غدیر،پس از ذکر سلسله سند،روایتی از امام باقر علیه السّلام نقل میکند که طبق آن هفتادهزار نفر و بلکه بیشتر از مردم مدینه و اطراف،همراه پیامبر حج به جا آوردند،همانند اصحاب موسی که آنها هم هفتادهزار بودند و پیمان شکستند. همینطور پیامبر صلّی اللّه علیه و آله هم برای علی علیه السّلام بیعت گرفتند،گرچه مردم پیمانشکنی کردند. (38) این روایت نیز به دلایلی پذیرفته نمیشود: اولا:این روایت به لحاظ سند مشکلاتی دارد و افراد ضعیف در سند آن دیده میشوند،(39) ثانیا:عدد هفتادهزار نفر در موارد بسیاری به منظور نشان دادن کثرت، استعمال میشده و لذا به نظر میرسد این مورد نیز از همان موارد باشد. 3-1-7.هشتادوششهزار نفر باز ابن جبر در همان کتاب مینویسد:«و قیل ستة و ثمانون الف شاهد و معلوم ان اولئک من الاماکن المتفرقه و الامصار المتباعده».(40) همانطور که در متن آمده فقط در حد یک«قیل» است که در مقایسه با اقوال دیگر ضعیفتر است و لذا نمیتوان به آن اعتماد نمود. نویسنده در ادامه روایات در توجیه این همه جمعیت مینویسد:«روشن است این همه جمعیت از اماکن مختلف و از شهرهای دور بودهاند»؛و از مباحث بعدی این مقاله روشن خواهد شد که این توجیه تا چه حد قابل قبول است. 3-1-8.نودهزار نفر عبد الملک عاصمی شافعی از نویسندگان اهل سنت مینویسد:پیامبر برای حجةالوداع از مدینه خارج شد،در حالی که نودهزار یا 114 هزار نفر همراه وی بودند. (41) 3-1-9.یکصدوچهاردههزار نفر قول دیگر عاصمی شافعی-چنانکه گفته شد-114 هزار نفر است (42) که به دلیل ترتیببندی اقوال،آن را در ردیفی جداگانه میآوریم.نویسنده این دو قول را به صورت غیر مستند آورده که چندان پذیرفتنی نیست.این در حالی است که اقوال قویتر و مستندتری در دست داریم. 3-1-10.یکصدوبیستهزار نفر در نهایت،گزارشی از ابن جوزی است که جمعیت حاضر در غدیر را 120 هزار نفر دانسته است. (43) به نظر میرسد که این روایت را تنها باید توجیه کرد و تنها توجیه آن این است که تصحیفی یا تحریفی رخ داده باشد،زیرا در هیچ یک از روایات متقدم این تعداد جمعیت گزارش نشده است.دیگر اینکه ابن جوزی از قول خود چنین میگوید و آن را به کتاب یا شخصی نسبت نمیدهد. حاصل آنچه گفته شد،اینکه تعداد جمعیت حاضر در غدیر از 1300 نفر تا 120 هزار نفر گزارش شده است. اما نکته بسیار مهم این است که بیشترین تعداد جمعیت حاضر در غدیر،طبق روایاتی که در منابع پنج قرن اولیه آمده،هفدههزار نفر گزارش شده است.رقمهای بالاتر مربوط به بعد از قرن پنجم است.با توجه به ضعفهایی که در مورد منابع بعد از قرن پنج وجود دارد و صرفا نقل از خود یا نقل یک قیل میباشد،باید از بین چهار قول اول یکی را تأیید کنیم،البته براساس قراین دیگری که ذکر خواهد شد و نیز کار آماری که در مورد جمعیت مردم مدینه صورت خواهد گرفت.برای این منظور ابتدا باید چند بحث مقدماتی درباره«نقلهای آماری از جمعیت در تاریخ»را بیاوریم و آنگاه بین نقلهای مختلف یکی را انتخاب نماییم. 3-2.اعداد و ارقام در منابع تاریخی به راستی آیا اعدادی که در منابع تاریخی و به خصوص منابع کهن وجود دارند اعداد واقعی و دقیق میباشند؟این سؤالی است که ابتدا باید پاسخ آن روشن شود. به عبارت بهتر ما باید تکلیف خود را با این اعداد روشن کنیم.به عنوان مثال،اعداد و ارقامی که در مورد تعداد سپاهیان اسلام در غزوههای پیامبر صلّی اللّه علیه و آله ذکر شدهاند اینها تا چه اندازه ناظر به واقعاند و تا چه اندازه ما به آنها اعتماد داریم.به عنوان نمونه، گفته شده در غزوه تبوک سیهزار نفر شرکت داشتند.آیا این عدد واقعی است؟ اگر همه این اعداد را غیرواقعی فرض کنیم،دیگر چیزی برای ما نمیماند که از آن سخن بگوییم و تحلیلی ارائه دهیم.چنین حکمی در مورد دیگر گزارشهای تاریخی و چه بسا خود منابع تاریخی نیز صادق است.ازاینرو ما اجمالا آنها را میپذیریم،اما با قرار دادن آنها در کنار دیگر قراین و شواهد تلاش میکنیم به عددی نزدیک به واقع دست پیدا کنیم.روی هم رفته در خصوص اعداد و ارقام و به خصوص تعداد جمعیتها با مشکلاتی روبهرو میشویم که در ذیل به آنها اشاره میکنیم: 3-2-1.کثرتنمایی:این بدان معناست که عدد در موارد بسیاری نشانه کثرت است،مثلا اعداد چهل،هفتاد،هفتادهزار اعدادی هستند که برای نشان دادن کثرت استفاده شدهاند و نمونههای زیادی در تاریخ وجود دارد.به عنوان نمونه، روایتی که میگوید عالمی که از عملش بهره ببرد از هفتادهزار عالم برتر است،(44) یا روایتی که میگوید شخص مسلمانی که به دیدار دوست مسلمانش برود و مشکل او را حل کند هفتادهزار ملک بهشت را به او تبریک میگویند،(45) و باز روایتی که میگوید هر کس شربتی از آب به مسلمانی بدهد هفتادهزار حسنه برایش نوشته میشود،(46) و بالأخره این روایت که از امام صادق علیه السّلام نقل شده که فلان قوم در شام زندگی میکردند و هفتادهزار خانه داشتند و بر اثر طاعون از دنیا رفتند(47) آیا این روایتها ناظر به واقع است؟ روایات زیادی هست که این اعداد و ارقام در آنها به کار رفته و بیشتر آنها ناظر به کثرتاند.در روایت اول،معصوم قصد دارد تا ارزش عمل کردن به علم را به مخاطب بفهماند و توجه دهد که تنها عبادت نیست که انسان را به جایی برساند.در روایت دیگر بر ارزش دوستی با مسلمانان و سر زدن به همدیگر و صله رحم که اساس زندگی دنیوی است،تأکید شده است.و در آخرین روایت،امام علیه السّلام قصد دارد به مخاطب بگوید که طایفهای بسیار بزرگ بودهاند،اما گرفتار بلای الهی (طاعون)شدند.ازاینرو باید در فهم و تفسیر ارقام و اعداد ذکر شده در نقلهای تاریخی به شدت توجه کنیم.اگر گزارشی میگوید سپاهی در فلان جنگ هفتادهزار بودند،دستکم با قرارین دیگر بازشناسی شود که تا چه اندازه ناظر به واقع بوده و هست.آیا چنین جمعیتی در دیگر گزارشها یا گزارشهای نزدیک به این نقل خاص نیز وجود دارد یا خیر؟ 3-2-2.اختلاف نقلها:این بدان معنا نیست که فقط در اعداد و ارقام اختلاف هست و دیگر موضوعات تاریخی بدون اختلاف به دست ما رسیده است.با نگاهی اجمالی به گزارشهایی که عدد و رقمی را برای حادثهای نقل کردهاند روشن میشود که به علت کمتر اهمیت دادن راویان به مقوله تعداد جمعیت،اختلاف بیشتری در این باره دیده میشود و چه بسا حاکی از اهمیت کم اعداد و ارقام باشد.طبری هنگام بحث از جریان حدیبیه،نمونه کاملی از اختلاف روایات را به نمایش میگذارد: محمد بن مسلم زهری گوید:بسال حدیبیه پیمبر برون شد که آهنگ زیارت کعبه داشت و قصد جنگ نداشت و هفتاد قربانی برد و هفتصد کس همراه داشت برای هر ده کس یک قربانی بود.حدیث دیگری از زهری هست که طبق آن پیمبر با هزار و چند صد کس بود.مسلمه گوید:هزاروچهارصد کس بودیم که همراه پیمبر به حدیبیه رفتیم.ابن عباس گوید:کسانی که(در جریان حدیبیه)زیر درخت حدیبیه با پیمبر بیعت کردند هزار و پانصد و بیست و پنج کس بودند. عبد اللّه بن ابی اوفی گوید:به روز بیعت زیر درخت هزاروسیصد کس بودیم و اسلمیان یکهشتم گروه مهاجران بودند. (48) در این روایات طبری شاهدیم که در مورد واقعهای که حداکثر،هزاروششصد نفر در آن بودهاند اتا این اندازه اختلاف است.البته تصور نشود که این اعداد به هم نزدیکاند،بلکه صرفا اختلاف روایت شاهد مثال ماست. 3-2-3.مبالغه:باید شدیدا به مبالغهگوییها توجه داشته باشیم.البته مبالغه با کثرتنمایی متفاوت است.روایاتی وجود دارد که آگاهانه و با هدف خاصی در مورد افزایش جمعیت واقعهای مبالغهگویی میکنند،مانند روایاتی که قصد دارند مسلمانان را در سالهای پس از فتح بمکه زیاد جلوه دهند تا به نوعی موفقیت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله بیشتر به چشم بیاید.البته ما به هیچ منکر موفقیت رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و فراگیر شدن اسلام در سالهای هشتم به بعد نیستیم،اما-همانطور که خواهیم گفت-یکباره پس از فتح مکه تعداد مسلمانان در منابع،در برخی حوادث به صورت چشمگیری افزایش مییابد. 3-2-4.تصحیف و تحریف:اگر چه این امور در تاریخ،امری طبیعی به شمار میآید، اما بیشترین تأثیر آن در اعداد و ارقام ظاهر میشود که گاه با افزایش ناخواسته یک نقطه،چه تغییراتی صورت میگیرد.در اینجا نمونه کاملی از اینگونه تحریفها را با هم ملاحظه میکنیم. یکی از مؤلفان اهل سنت هنگام گزارش از زمان خارج شدن پیامبر صلّی اللّه علیه و آله از مدینه برای حجة الوداع مینویسد:«خرج یوم الخمیس لست بقین من ذی القعده أو یوم السبت لخمس بقین من ذی القعدة».(49) در این گزارش،کلمه«خمس»که بیانگر پنج روز به انتهای ذی قعده است با«خمیس»که روز هفته را مشخص میکند و نیز دو کلمه «لست»و«السبت»با هم مشتبه شده است.البته در اینجا ناقل،هر دو قول را آورده است،اما گویای این مطلب است که اشتباهی رخ داده و هر دو قول در منابع وجود دارد. همچنین در مواردی،ارقام با اعداد ثبت شدهاند-نه با حروف-و مشکلاتی را به بار آورده است.به عنوان نمونه در برخی منابع آمده است که صحابه پیامبر صلّی اللّه علیه و آله در زمان وفات ایشان دوازدهنفر(12000)نفر بودهاند. (50) حال چنانچه یک صفر به این عدد افزوده شود،در کتابها و گزارشهای بعدی به 120 هزار نفر افزایش مییابد.همچنانکه این مسئله پیش آمده و برخی تعداد صحابهء پیامبر را در حجة الوداع 120 هزار نفر دانستهاند. (51) این در حالی است که به نظر میرسد سبط بن جوزی اشتباه دیگری را مرتکب شده و تمام این 120 هزار نفر حجگزار در مکه را که از تمام نقاط اسلامی بودند،به عنوان حاضران در غدیر معرفی کرده است.توجه به اینگونه اشتباهات فاحش،اما ناخواسته میتواند ما را در جریان برخی واقعیتها قرار دهد. 3-2-4.اعداد تخمینی:چنین به نظر میرسد که بیشتر اعداد به صورت تخمینی گفته شده و بعد وارد روایات شده است.کمتر روایتی را میتوان یافت که در آنها «منطق شمارش»رعایت شده باشد.طبری در مورد کسانی که در فتح مکه حضور داشتند و تعداد آنها دههزار نفر بوده،روایتی را آورده که طی آن گفته است: چهارهزار نفر از اینها از قبایل فلان و فلان و فلان بودند(و نام قبایل را ذکر میکند) و مابقی آنها انصار و مهاجران بودند. (52) به نظر نگارنده،این روایت مقبولتر است. چون تلاش میکند هر قبیله را و تعداد افرادی را که آورده بود،نقل نماید.در واقع، این دههزار نفر را تفکیک میکند.این از جمله روایاتی است که ما میتوانیم بدان اطمینان کنیم.چون یکی از راههای منطق شمارش که در ادامه،دربارهء آن توضیح خواهیم داد،در آن رعایت شده است. 3-3.تحمل جمعیت بحثی که در اینجا باید بدان توجه شود این است که باید دید جمعیتی که برای یک واقعه گفته میشود که آیا مکان آن واقعه و یا زمان آن،تحمل آن جمعیت را داشته است یا خیر؟این سؤالی اساسی است که کمتر بدان توجه میشود.ما باید تمامی شرایط را ببینیم.یک جمعیت بسیار زیاد،نیاز بسیاری به آذوقه و آب دارد.از کجا آب و غذای آنها تأمین میشده و چگونه سرویسدهی میشدند.امروزه در مکه، با آن همه امکانات،ساختمانهای بیست طبقه،باز چه مشکلاتی وجود دارد.در مورد جنگ تبوک گفته میشود که سیهزار نفر شرکت داشتند.سیهزار نفری که عازم بلاد کفر و منطقه دشمن میشوند باید برای آذوقه خود چارهای بیندیشند. نیز گفته شده که بیست روز رفتن آنها به طول انجامیده است.حتی تأکید شده که این سفر بسیار سخت بود،(53) چرا که در اوج گرما انجام شد و مرکب سواری کم داشتند،و مسافت تا تبوک،طولانی بود و از مناطق بد آب و هوا عبور میکردند.با محاسبه اجمالی به نظر میرسد که حضور این همه جمعیت بعید است،به گونهای که برخی برای حل این مسئله دست به دامن معجزه شدهاند؛مبنی بر اینکه بارها از بین انگشتان پیامبر صلّی اللّه علیه و آله آب جوشید و سیهزار نفر از آن نوشیدند. (54) شاید تصور شود این استبعاد،شخصی است و چه بسا برای دیگران،پذیرفتن چنین جمعیت زیادی، هیچ بعدی نداشته باشد.باید گفت که ابن خلدون نیز اینگونه آمار و ارقام مبالغهآمیز را از اشتباه کاریهای مورخان بیدقت دانسته و آنها را با توجه به میزان گنجایش مکان حادثه و مؤلفههای دیگر،بعید شمرده است.ایشان به چند نمونه از این آمارها مانند حضور ششصدهزار نفر در سپاه بنی اسرائیل هنگام خروج از مصر،و دویستهزار نفر در سپاهب ایران در جنگ قادسیه اشاره میکند و تمامی آنها را با توجه به لوازم مورد نیاز چنین جمعیتی،بعید میداند.باید توجه داشت که ابن خلدون هفتصد سال از ما به حوادث صدر اسلام نزدیکتر است. (55) در مورد مکان نیز همین مسئله صادق است.اگر گفته شود در فلان مسجد پنجاه هزار نفر حضور داشتند،آیا میتوان به راحتی پذیرفت؟در مورد زمان نیز صادق است.اگر گفته شود صدهزار نفر در مدت سه روز مسیر مکه تا مدینه را پیمودند، نمیتوان پذیرفت.آری،اگر یک نفر با اسب تیزرو بخواهد این راه را در سه روز برود امکان دارد،اما جمعیت زیاد،معطلی دارد،اطراق کردن در یک محل برای استراحت و تجدید قوا در بین سفر،قطعا زمان بسیار زیادی را میطلبد و چه بسا یک روز کامل نیاز باشد تا کاروانی با این همه جمعیت توقف کرده و استراحت نمایند.به راه افتادن این همه جمعیت چه بسا چندین ساعت طول بکشد.این در حالی است که اگر فردی تنها باشد توقف و استراحت و نماز و تغذیه وی،ممکن است یک ساعت هم نشود. بههرحال اگر چه غدیر از وسعت مکانی برخوردار بود،اما آیا در غدیر آب به بمیزان کافی برای جمعیت 120 هزار نفری هم وجود داشته است؟آیا سرویسدهی به این همه جمعیت فراهم بوده است؟ 3-4.منطق شمارش جمعیت در نقلها به راستی گذشتگان چگونه افراد حاضر در یک واقعه را شمارش میکردند؟آیا شخصی تکتک افراد را میشمرد؟آیا به مانند امروز،لیستبرداری و گروهبندی خاصی داشتند یا اینکه جمعیتهای زیاد را تخمین میزدند؟به نظر میرسد علاوه بر تخمین که بحث آن جدی است،چند راه دیگر برای شمارش وجود داشته است.به عبارت دیگر،وقتی به روایاتی که جمعیتی را گزارش میکنند نگاه میکنیم، چنانچه یک راه منطقی برای شمارش افراد در آن رعایت شده باشد آن را نزدیک به واقع میدانیم.اینک چند نمونه از رعایت منطق شمارش: 3-4-1.گزارش واقدی درباره غزوه احد.وی مینویسد: قریش و کسانی که به آنها پیوسته بودند،جمعا سههزار نفر بودند که صد نفرشان از قبیله ثقیف بودند،سازوبرگ و سلاح فراوان و دویست اسب داشتند، هفتصد تن از ایشان زره داشتند و سههزار شتر همراهشان بود. (56) اینکه وی میگوید هفتصد نفر زره داشتند ما را به این نکته رهنمون میکند که نوع پوشش نظامی آنها سبب شده بود تا عدهای متمایز باشند و گزارش،نزدیک به واقع باشد.به نظر نگارنده در این روایت،یکی از راههای منطق شمارش رعایت شده و روایت به واقع نزدیک است. 3-4-2.وجه دیگری که در تاریخ برای آن شاهدی داریم و خود میتواند منطق شمارش جمعیت به حساب آید این است که تعداد حیواناتی را که برای تغذیه نیروها ذبح میشدهاند،شمارش میکردند.از آنجا که یک شتر مثلا برای تغذیه صد نفر کافی بوده است،لذا به این طریق جمعیت را تخمین میزدند. پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله در ماجرای جنگ بدر از همین شیوه استفاده نمودند و پس از آنکه مطلع شدند سپاه قریش ده شتر ذبح کردهاند،فرمودند که ایشان حدود هزار نفر میباشند. (57) 3-4-3.راه سوم تفکیک جمعیت است که منطقیتر و در نتیجه به واقع نزدیکتر مینماید.طبری در روایتی،تعداد شرکتکنندگان در فتح مکه را بیان نموده که راه سوم در آن به خوبی دیده میشود.وی مینویسد: دههزار کس از مسلمانان در فتح مکه همراه پیمبر بودند،چهارصد کس از بنی غفار،چهارصد کس از اسلم،هزاروسه کس از مزینه و هفتصد کس از بنی سلیم و هزاروچهارصد کس از جهینه و باقیمانده از قرشیان مهاجر و انصار و همعهدانشان از بنی تمیم و قیس بودند. (58) این روایت،حاکی از این است که تمام جمعیت براساس افراد قبیله شناخته میشدند.مثلا در یک جنگ،هر قبیله نیروهای مشخصی را معرفی میکرده و تنها یک جمعبندی ساده میتوانست تعداد جمعیت حاضر را مشخص نماید. این سه راه برای شمارش،در گذشته وجود داشته و معقول هم به نظر میرسد. اما باز هم مشکل اینجاست که چرا اعداد،در منابع تاریخی،رند و کاملاند و معدود گزارشهایی در دست است که اعداد خرد در آنها باشد که از جمله میتوان به عدد 313 در جنگ بدر یا 1425 نفر در حدیبیه اشاره نمود.بنابراین باید پذیرفت که اعداد به کار رفته در حوادث تاریخی،معمولا گرد و رند شدهاند و ارقام خردهء آنها حذف شده است و همین امر،فرض تخمین را تقویت میکند.اما بههرحال روایایت که در آنها منطق شمارش رعایت شده باشد بیشتر قابل پذیرشاند. 3-5.معید و صارخ بحث مهم دیگری که باید به آن بپردازیم بحث معید و صارخ است.معید یا صارخ به کسی گفته میشد که با سخنران فاصله داشت و در وسط جمعیت میایستاد و جملات سخنران را تکرار میکرد تا تمام جمعیت در جریان صحبتهای سخنران قرار گیرند.به عنوان نمونه در مدارس نظامیه بغداد افرادی به عنوان معید،درس استاد را تکرار میکردند.ابن کثیر نمونهای از این افراد را نام میبرد. (59) مهمتر آنکه شخص معید میبایست مورد اعتماد سخنران باشد.نیز معید از میان جوانان انتخاب میشد تا هم توان تکرار سخنرانی را داشته باشد و هم توان علمی جهت دخل و تصرف در جملات سخنران را نداشته باشد.به نظر میرسد بحث معید و صارخ برخی راه به اشتباه انداخته،ازاینرو برای جمعیتهای بسیار زیاد نیز به آن متوصل میشوند،در حالی که معید در هر جمعیتی کارآمد نبود و نمونههای تاریخی آن،بیشتر مربوط به مجالس درس(60) که حداکثر جمعیتی حدود هزار نفر شرکت داشتند،میباشد. به راستی در یک جمعیت 120 هزار نفری چگونه میتوان سخن گفت که همه بشنوند.به عنوان مثال،ورزشگاه آزادی تهران را در نظر بگیریم؛در چنین مکانی که همه منظم نشستهاند باز هم نیاز به چندین بلندگوست تا همه صدای یک شخص را بشنوند.چه برسد به یک اجتماع نامنظم،نگارنده به گزارشی از حضور معید و صارخ در جریان غدیر دست نیافت. 3-6.جمعیت مدینه در سال دهم هجرت حال پس از این مباحث مقدماتی وارد بحث جمعیت غدیر میشویم.متأسفانه برای جمعیت غدیر هیچ کدام از راههای منطقی که در بند 4-4 گذشت دیده نمیشود.تنها در روایت عیاشی از امام صادق علیه السّلام قرینه کوچکی برای پذیرش آن هست.امام میفرماید:پنجهزار نفر از مدینه و پنجهزار نفر از مکه بودهاند.در واقع، جمعیت را تفکیک میکند و این خود قرینهای است.البته در جای خود بحث کردیم که با مسامحه میتوان پذیرفت که اینها اهل مکه نبودند،بلکه حاجیانی بودند که از مکه پیامبر را همراهی نمودند.در مورد روایتی هم که میگفت عدهای از یمن آمده بودند نیز گفتیم که آمدن آنها وجهی ندارد. حال با فقدان راههای شمارش در روایات غدیر،باید دید بین این تعداد روایات که در مورد تعداد جمعیت حاضر در غدیر در ابتدای بحث نقل شد،کدام را میتوان پذیرفت.در اینجا میتوان به سراغ قرینه دیگری رفت تا بتوان به رقم واقعی دست یافت.برای این منظور باید جمعیت مدینه را از سال دوم به بعد بررسی نمود تا دستکم بدانیم مدینه در سال دهم ظرفیت چه تعداد زائر برای انجام حج را داشته است. اگر چه جمعیت حاضر در غدیر فقط اهل مدینه نبودند،اما محور،اهالی مدینهاند،چون در مسیر بازگشت به مدینه این اتفاق بزرگ روی داده است.علاوه بر این،اگر چه جحفه محل احرام اهالی مصر و شام هم هست،اما گفتیم که آن روز هنوز اسلام به مصر و شام نرسیده بود.حال آیا میتوانیم با توجه به قراین در نقلهای تاریخی جمعیت تقریبی مدینه را به دست آوردیم یا خیر؟ اگر بتوانیم به نتیجهای نزدیک به واقع دست یابیم آنگاه میتوانیم به کمک آنها یکی از روایات ذکر شده در مورد جمعیت غدیر را انتخاب نماییم.قراین این مسئله، جمعیتهایی است که در جریانها و حوادث سالهای قبل بودهاند.بهترین قرینهای که میتوانیم از آن استفاده کنیم افزایش جمعیتی است که از سال اول هجرت تا سال دهم اتفاق افتاده است.افزایش جمعیت در گزارشها کاملا محسوس است و میتوان از آنها استفاده کرد.البته باید افزایش را نسبی در نظر گرفت.مثلا در جنگ بدر تعداد سپاه مسلمانان 313 نفر،در جنگ خندق سههزار نفر و هنگام فتح مکه دههزار نفر و در بازگشت از مکه و در جنگ حنین دوازدههزار نفر گزارش شده است. این امر میتواند کمک کند تا دریابیم که مدینه طی دهسال تا چه اندازه به لحاظ جمعیت رشد داشته و مسلمانان تا چه اندازه افزایش یافتهاند. توضیح آنکه:در جنگ بدر شمار مسلمانان(منظور سپاه مسلمانان است نه کل جمعیت مسلمانان،اعم از زن و مرد و کودک)313 نفر،در جنگ احد حدود هزار نفر،و دوسال بعد،یعنی در جنگ خندق(با توجه به اینکه جنگ در کنار مدینه بوده و به عبارتی داخل شهر انجام میشد)حدود سههزار نفر گزارش شده است.حال اگر مسلمانان طی سهسال بعد دوبرابر هم شده باشند جمعیت سپاه مسلمانان در سال هشتم ششهزار نفر معقول به نظر میرسد. جالب اینکه برای این احتمال،در تاریخ شاهدی به چشم میخورد و آن روایتی است که مورخان جمعیت کسانی را که در سال هشتم برای فتح مکه از مدینه بیرون رفتند،بیان نمودهاند.در سیره ابن اسحاق آمده است:مسلمانان وقتی به مر الظهران (61) رسیدند،دههزار نفر بودند،هفتصد نفر از آنان از قبیله سلیم بودند و هزار نفر از قبیله مزینه. (62) وی در ادامه مینویسد:از هر قبیله تعدادی آمده بودند. (63) از این روایت چنین بر میآید که تمام جمعیت،از مدینه نبودهاند.مؤید این امر، روایت دیگری است از طبری که جمعیت را کاملا تفکیک کرده و کار را برای قضاوت آسان نموده است: دههزار کس از مسلمانان در فتح مکه همراه پیمبر بودند:چهارصد کس از بنی غفار،چهارصد کس از اسلم،هزاروسه کس از مزینه و هفتصد کس از بنی سلیم و هزاروچهارصد کس از جهینه و باقیمانده از قرشیان مهاجر و انصار و همعهدانشان از بنی تمیم و قیس بودند. (64) چنانچه اعداد این روایت را جمع نماییم عدد 3903 به دست میآید؛(65) یعنی مهاجر و انصاری که از مدینه در سال هشتم برای فتح مکه همراه پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلم شدند جمعیتی حدود ششهزار نفر بودهاند و این موافق با همان احتمال ماست. اما گزارش واقدی در مورد جمعیت حاضر در فتح مکه،عددی کمتر از این را نشان میدهد.وی مینویسد: مهاجران هفتصد نفر بودند و سیصد اسب همراه داشتند،انصار چهارهزار نفر بودند و پانصد اسب همراه داشتند،مزینه هزار نفر بودند و صد اسب و صد زره همراه داشتند و سه پرچم بزرگ با آنها بود،یکی همراه نعمان بن مقرّن،دیگری همراه بلال بن حارث،و سومی همراه عبد اللّه بن عمرو،اسلم چهارصد نفر بودند و سی اسب داشتند و دو پرچم،یکی را بریدة بن حصیب و دیگری را ناجیة بن اعجم حمل میکرد،جهینه هشتصد نفر بودند و پنجاه اسب همراه داشتند و چهار پرچم. (66) براساس این روایت،مهاجران و انصار کمتر از پنجهزار نفر بودند.اما با قدری تسامح،میتوان عدد ششهزار را که طبری نقل کرده است با عدد حدود پنجهزار که واقدی آورده نزدیک هم دانست و جمعیت تقریبی را به دست آورد. همینطور گزارشی که از ابن عباس نقل شده مبنی بر اینکه هنگام فتح مکه تمام مهاجران و انصار همراه پیامبر صلّی اللّه علیه و آله شدند و هیچکس باقی نماند،مؤید حضور چنین تعدادی میباشد. (67) البته روشن است که منظور ابن عباس این نیست که حتی یک نفر هم در مدینه نماند،بلکه غالب جمعیت از مدینه خارج شدند و عدهای هم که در مدینه ماندند شامل زنان و کودکان و سالخوردگان بود که آنها را لحاظ خواهیم نمود. نکتهای که باید بدان توجه کنیم اینکه پس از فتح مکه،سپاه اسلام به حنین رفت.نقلهای تاریخی جمعیت سپاه اسلام را در حنین دوازدههزار نفر گزارش میکنند.اما نکته بسیار اساسی که اینجا وجود دارد آیهای از قرآن کریم است که میفرماید: لقد نصرکم اللّه فی مواطن کثیرة و یوم حنین إذ أعجبتکم کثرتکم فلم تغن عنکم شیئا و ضاقت علیکم الأرض بما رحبت ثمّ ولّیتم مدبرین؛ (68) خدا شما را در بسیاری از جایها یاری کرد.و نیز در روز حنین،آنگاه که انبوهی لشکرتان شما را به شگفت آورده بود،ولی برای شما سودی نداشت و زمین با همه فراخیاش بر شما تنگ شد و بازگشتید و به دشمن پشت کردید. از این آیه میتوان برداشت کرد که دوازدههزار نفر،جمعیت بسیار عظیمی بوده است که مسلمانان با دیدن آن به خود مغرور شدند؛به بیان دیگر،مسلمانان جمعیت بیسابقهای را مشاهده کرده و به وجد آمده بودند.علت این امر هم کاملا روشن است،چون مسلمانان هنگام خارج شدن از مدینه-همانطور که گفتیم- ششهزار نفر بودند،و در بین راه،چهارهزار نفر و طبق روایت طبری 3093 نفر به آنها اضافه شدند که مجموعا دههزار نفر بودند.آنگاه پس از فتح مکه دوهزار نفر از مردم مکه همراه آنها شدند؛یعنی در واقع،جمعیتی که از مدینه خارج شد دقیقا دوبرابر شدند و همین امر سبب تعجب و غرور آنها گردید.این آیه از قرآن میتواند قرینه خوبی برای ما باشد. روشن است که در اینجا چهارهزار نفری را که از مناطق دیگر آمده بودند، نمیتوانیم جزء جمعیت مدینه به حساب آوریم.اگر چه این افراد در جریان غدیر میتوانستند حضور داشته باشند،اما از جمعیت مدینه به حساب نمیآین�
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
برای هر چند نفر در کشور یک شعبه بانکی وجود دارد؟
برای هر چند نفر در کشور یک شعبه بانکی وجود دارد تعداد شعب بانکها در حالی هر روز با برپایی ساختمانهای لوکس و رنگارنگ در هر خیابان و محلی افزایش مییابد که در کنار هزینههای سنگین بنای آنها به نظر نمیرسد بهرهوری و کارایی چندانی هم برای شبکه بانکی داشته باشند آفتاب مدتهاست که بقربانیان تصادفات عید فطر امسال چند نفر بودند؟
قربانیان تصادفات عید فطر امسال چند نفر بودند تعطیلات عید فطر امسال به مدت 4 روز فرصتی شد برای مسافرت خانوادههای ایرانی اما در این چند روز چند نفر جان خود را در حوادث رانندگی از دست دادند به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس مطابق اعلام سازمان پزشکی قانونی هزار و 688 نفر درچند نفر در درگیریهای "کوبانی" قربانی شدهاند؟
چند نفر در درگیریهای "کوبانی" قربانی شدهاند مرکز موسوم به دیدهبان حقوق بشر سوریه امروز شنبه در گزارشی شمار قربانیان درگیری های کوبانی را 554 نفر اعلام کرد به گزارش آخرین نیوز به نقل از العالم این مرکز در گزارش خود آورده است از آغاز هجوم داعش به شهر کوبانی عینحضور 200 نفر از اندیشمندان جهان اسلام در اجلاس بین المللی غدیر
مدیر حوزه ریاست آستان مقدس احمدی و محمدی ع اعلام کرد حضور 200 نفر از اندیشمندان جهان اسلام در اجلاس بین المللی غدیر خبرگزاری پانا مدیر حوزه ریاست آستان مقدس احمدی و محمدی ع گفت 200 نفر از علما و اندیشمندان جهان اسلام به پنجمین اجلاس بین المللی دکترین غدیر دعوت شده اند ۱۳۹۳چند نفر ثروتمند در ایران زندگی می کنند؟
چند نفر ثروتمند در ایران زندگی می کنند بررسی های مرکز آمار ایران نشان می دهد فاصله اولین دهک درآمدی با آخرین دهک درآمدی چیزی حدود سالی 40 میلیون تومان است مینی بوس قدیمی پر است از دانش آموزان سال چهارم دبیرستانی در جنوب شرق تهران جوان هایی 17 18 ساله که قرار است یک اردویديدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب در عيد سعيد غدير خم
ديدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب در عيد سعيد غدير خم | عکس leader ir | ۲۱ مهر ۱۳۹۳ ۱۳ ۱۴ب ظ دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دانلود عکس دتظاهرات مخالفان دولت مصر پس از اقامه نماز عید قربان و زخمی شدن چندین نفر
تظاهرات مخالفان دولت مصر پس از اقامه نماز عید قربان و زخمی شدن چندین نفرطرفداران مرسی امروز پس از اقامه نماز عید قربان در اعتراض به کودتای نظامی در مناطق مختلف این کشور تظاهرات کردند و در این تظاهرات چندین نفر زخمی شدند به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبریمعرفی چند نفر از سران ارشد داعش |اخبار ایران و جهان
معرفی چند نفر از سران ارشد داعش کد خبر ۴۳۹۷۵۵ تاریخ انتشار ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳ ۰۱ - 05 October 2014 گروهک تروریستی-تکفیری داعش بر مناطقی از خاک سوریه و عراق تسلط یافته و در سال جاری خلافت خود را از طریق این دو کشور واقع در قلب خاورمیانه اعلام کرد روزنامه سعودی الحیات در گزارشی بههمزمان با عید سعید غدیر خم صورت میگیرد عمامهگذاری 700 نفر از طلاب با حضور آیتالله نوری همدانی در قم
همزمان با عید سعید غدیر خم صورت میگیردعمامهگذاری 700 نفر از طلاب با حضور آیتالله نوری همدانی در قممراسم عمامهگذاری 700 نفر از طلاب با حضور آیتالله نوری همدانی همزمان با عید سعید غدیر خم برگزار خواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس از قم مراسم عمامهگذاری 700 نفر از طلاب حوزویچند نفر ثروتمند در ایران زندگی میکنند؟
چند نفر ثروتمند در ایران زندگی میکنند بررسی های مرکز آمار ایران نشان می دهد فاصله اولین دهک درآمدی با آخرین دهک درآمدی چیزی حدود سالی 40 میلیون تومان است مینی بوس قدیمی پر است از دانش آموزان سال چهارم دبیرستانی در جنوب شرق تهران جوان هایی 17 18 ساله که قرار است یک اردوی تفریچند نفر در درگیریهای کوبانی قربانی شدهاند؟
چند نفر در درگیریهای کوبانی قربانی شدهاند خبرگزاری پانا مرکز موسوم به دیدهبان حقوق بشر سوریه روز گذشته در گزارشی شمار قربانیان درگیری های کوبانی را 554 نفر اعلام کرد ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۰ مهر ساعت 08 56 به گزارش خبرگزاری پانا این مرکز در گزارش خود آورده است از آغاز هجوم داعش بهکشورهای مختلف به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، چند شعبه بانکی دارند؟ / ایران از انگلیس و آلمان جلوتر است
کشورهای مختلف به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر چند شعبه بانکی دارند ایران از انگلیس و آلمان جلوتر است بانک جهانی با بررسی آمار شعب بانک در ۱۷۸ کشور جهان اعلام کرد سرانه شعب بانکی در ایران بیشتر از کشورهای توسعه یافتهای مثل انگلیس نروژ اتریش و آلمان است به گزارش گروه وبگردی باشگاهپاسخ به چند شبهه درباره غدیر
پاسخ به چند شبهه درباره غدیر خبرگزاری رسا ـ برخی مطرح میکنند حدیث غدیر برای رفع کدورت از سپاه یمن بود نه اعلام ولایت امیر که در جواب میگوییم اگر این ادعا صحیح باشد پیامبر ص تنها باید برای همان سپاه یمنی این حدیث را میخواندند نه تمام مسلمانان از این ور حدیث غدیر یک حکم کآمار زائران جهان در حج امسال/ تا امروز چند نفر وارد سرزمین وحی شدند؟
آمار زائران جهان در حج امسال تا امروز چند نفر وارد سرزمین وحی شدند جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - الف نوشت مقامات سعودی از ورود بیش از یک میلیون و ۲۶۰ حاجی از کشورهای مختلف به عربستان تا روز سوم ذی الحجه خبر دادهاند به گزارش پایگاه اطلاعرسانی حج برچرا حضرت علی(ع) را "دست خدا" می نامند؟ / چند قدم تا غدیر با سخنان امام موسی صدر
چرا حضرت علی ع را دست خدا می نامند چند قدم تا غدیر با سخنان امام موسی صدر فرهنگ > دین و اندیشه - چند قدم مانده به عید غدیر - گلچین اختصاصی خبرآنلاین از سخنان امام موسی صدر درباره امیرالمومنین علی که درود خدا بر او باد را در فایل صوتی زیر می شنوید لطفا منتظررهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم: واقعه غدیر منطق مستحکم اسلام در نفی نگاه سکولار است/
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم واقعه غدیر منطق مستحکم اسلام در نفی نگاه سکولار است تلاش آمریکا و همپیمانانش در مواجهه دروغین با داعش متوجه ایجاد دشمنی میان مسلمانان استمقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه واقعه غدیر منطق مستحکم اسلام در نفی نگاه سکولار استهمزمان با عید سعید غدیرخم هزاران نفر از اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب دیدار کردند
همزمان با عید سعید غدیرخمهزاران نفر از اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب دیدار کردندهزاران نفر از اقشار مختلف مردم در خجسته عید غدیرخم با مقام معظم رهبری دیدار کردند به گزارش خبرگزاری فارس در خجسته عید غدیرخم هزاران نفر از اقشار مختلف مردم صبح امروز دوشنبه با حضرت آیتالله خام-
گوناگون
پربازدیدترینها