تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799149143




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ژست انسان دوستانه اوباما در بین افکار عمومی


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: ژست انسان دوستانه اوباما در بین افکار عمومی


پایگاه تحلیلی "ووکس" نوشت: اوباما به شدت بر استدلال‌های به اصطلاح انسان دوستانه خود برای توجیه جنگ علیه تروریست های داعش اصرار دارد. اوباما به همین خاطر ، برای برخورداری از ژست انسان دوستانه در بین افکار عمومی، دستور کمک رسانی هوایی را صادر کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از باشگاه خبرنگاران، دولت اوباما، که همیشه از اهداف "بشر دوستانه" خود برای آغاز جنگ علیه گروه تروریستی داعش در رسانه‌ها دم می‌زد، اکنون مقابله با داعش را با ائتلافی از کشورهای ناقض حقوق بشر، آغاز کرده است.

پایگاه تحلیلی "ووکس" نوشت: در طول این هفته، حمله داعش به شهر کوبانی شهر مرزی سوریه و ترکیه در سراسر جهان رسانه ای شد. بی‌شک اشغال شهر کوبانی براساس سابقه وحشی‌گری داعش ، بدون کشتار نخواهد بود ، به عبارتی دیگر یک فاجعه انسانی دیگر!

 اما ایالات متحده نه تنها برای نجات شهر کوبانی تحرکات نظامی کافی نداشته، بلکه تلاش مشخصی برای حفاظت همه جانبه از مردم غیر نظامی که به سمت مرز ترکیه فرار کرده اند ، بکار نگرفته است .

اوباما به شدت بر استدلال‌های به اصطلاح انسان دوستانه خود برای توجیه جنگ علیه داعش اصرار دارد. در سخنرانی هفتم ماه اوت ، اوباما به موضوع جلوگیری از "نسل کشی بالقوه" ایزدی‌ها توسط داعش اشاره داشت . در 10 سپتامبر امسال ، اوباما جنایات داعش را پس از سال ها مورد تقبیح و نکوهش قرار داد و به خشونت‌های این گروه ، از جمله تجاوز ، بردگی ، قتل و نسل‌کشی اشاره و متعاقبا به احتمال گسترش دامنه حملات هوایی به داخل خاک سوریه اشاره ضمنی هم داشت . اوباما در سخنرانی 24 سپتامبر خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، از جامعه بین‌المللی برای پیوستن به ائتلاف آمریکا برای از بین بردن شبکه تروریستی داعش درخواست همکاری کرد ، اوباما دلیل این امر را احتمال تجاوز جنسی به مادران ، خواهران و دختران منطقه جنگ‌زده به عنوان یک " سلاح جنگی" دانسته است . "کودکان بی‌گناه قربانیان بی‌گناه بازی‌های سیاسی هستند ."

داعش  اجساد را در گورهای دسته‌جمعی دفن می‌کند و  اقلیت‌های مذهبی عراق و سوریه با گرسنگی و خطر مرگ مواجه هستند. در عمل ، به نظر می‌رسد اولویت‌بندی اول اوباما هدف بلند مدت یا همان از بین بردن داعش است و در مقابل هدف کوتاه مدت واشنگتن حفاظت از غیرنظامیان باشد . به احتمال قوی، اگر اقدام فوری برای حفاظت از غیرنظامیان اتخاذ نشود ، تعداد تلفات انسانی افزایش خواهد یافت . آیا نادیده گرفتن نیازهای انسان دوستانه برای اقدام نظامی توجیه‌پذیر است ؟

هنگامی که داعش ایزدی‌ها را در کوهستانی بدون آب و غذا به دام انداخت، اوباما در یک سخنرانی در خصوص شبح مرگ دسته جمعی بخاطر گرسنگی و احتمال "نسل کشی قریب الوقوع" در این منطقه هشدار داد. اوباما به همین خاطر، برای برخورداری از ژست انسان دوستانه در بین افکار عمومی، دستور کمک رسانی هوایی را صادر کرد . در حال حاضر کمبود بودجه برای تامین مواد غذایی و کمک‌های دیگر برای میلیون‌ها پناهنده سوری و آوارگان منطقه ، بدان معنی است که گرسنگی و متعاقبا مرگ و میرها دور از انتظار نخواهد بود چرا که کشورهای به اصطلاح حامی دموکراسی در تامین بودجه این سازمان‌ها عمدا کوتاهی کرده‌اند .

بنا به گزارش سازمان ملل متحد، حدود 4.25 میلیون سوری در داخل سوریه از منازل خود آواره شده‌اند و حدود 3.170.000 سوری نیز به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند . برای برآورده کردن نیازهای اولیه آنها، مردم آواره سوری به کمک‌های بین‌المللی، از جمله کمک‌های غذایی و کمک‌های مالی برای اردوگاه‌های پناهندگان ، نیاز مبرم دارند .  به دلیل کمبود منابع ، این کمک رسانی‌ها شرایط ایده آلی ندارند .

برنامه جهانی غذا  به دلیل کسری بودجه 352 میلیون دلاری در ارائه خدمات غذایی ، به جیره‌بندی غذا بین آوارگان سوری مجبور شده است . در اکتبر 2014، 4 میلیون سوری در داخل سوریه که به کمک‌های غذایی برنامه جهانی غذا متکی بودند ، روزانه 1500 کالری دریافت کرده‌اند ، به عبارتی دیگر 60 درصد نیاز توصیه شده برای هر فرد !!.

 اگر مشکل رفع نشود، در ماه نوامبر با توجه به کسری بودجه ، کاهش کیفیت غذا را شاهد خواهیم بود که متعاقبا ، و به طور بالقوه ، قطع کامل تمام کمک‌ها در ماه دسامبر که شرایط را در زمستان اسف بار خواهد کرد .  کمک‌های غذایی به پناهندگان سوری در کشورهای همسایه نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است . در ترکیه ، به عنوان مثال ، اگر مشکل مالی موجود برطرف نگردد ، 170000 نفر بدون کمک رها خواهند شد .

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (آنروا) یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل، از مشکلات مشابه رنج می‌برد . در سپتامبر 2014 ، برنامه پناهندگان سوریه این سازمان تنها نیمی از بودجه مالی مورد نیاز خود را دریافت کرده است، که همین امر منجر به کمبود بودجه 1.85 میلیون دلاری شده است .

این مشکل نیز با تزریق مناسب منابع مالی قابل حل است. سازمان ملل متحد ساختار و کارکنان مناسبی در محل توزیع کمک در اختیار دارد، اما آنها فقط پول برای خرید کالاهایی که مردم به شدت نیازمند آن هستند را ندارند.  با این حال ایالات متحده و متحدان آن برنامه‌های کمک‌های انسان دوستانه برای کمک به غیر نظامیان را تقبل نکرده‌اند ، جالب‌تر اینکه هزینه نجات شهروندان در مقابل کل هزینه حملات هوایی آمریکا به مراتب کمتر است. واقعیت امر این است که حدود 2.2 میلیارد دلار برای تامین بودجه برنامه جهانی غذا و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیاز است ، این مقدار از هزینه 6 هفته‌ای حملات هوایی علیه داعش به مراتب کمتر است . براساس تخمین "گوردون آدامز " استاد دانشگاه آمریکایی، آمریکا احتمالا 1.5 میلیارد دلار در هر ماه در حملات هوایی هزینه خواهد کرد (بدون احتساب هزینه‌های قابل توجه مسلح کردن و آموزش شورشیان سوریه از سوی متحدان آمریکا ).

از بین بردن روستاها در سوریه به منظور نجات آنها!؟ استراتژی ایالات متحده برای انجام حملات هوایی بدون نیروی زمینی یک راه خوب برای محافظت از جان سربازان ایالات متحده است ، اما در مقابل حفاظت از جان غیرنظامیان توجیه پذیر نخواهد بود .  بمباران هوایی و سابقه آمریکایی ، نشان می‌دهد که این استراتژی بیشتر جان غیرنظامیان را در معرض خطر قرار خواهد داد .

به گفته "اریکا بورگارد" متخصص جنگ نیابتی، ایالات متحده "مدل افغانستان" را در سوریه دنبال می‌کند : آموزش و مسلح کردن گروه‌های شورشی میانه‌رو برای انجام عملیات زمینی و حمایت از آنها با حملات هوایی ایالات متحده و متحدان آن !.

این استراتژی قطعا هزینه انسانی خاص خود را خواهد داشت. حملات هوایی یک ابزار نسبتا غیر نافذ است. انجام یک جنگ هوایی بدون تلفات شهروندی بسیار دشوار است . عملیات نظامی با استانداردهای سختگیرانه برای جلوگیری از تلفات غیرنظامی، از سوی دولت اوباما برای حملات هوایی علیه گروه تروریستی داعش در سوریه نادیده گرفته شده است.

با ادامه جنگ و تغییر شرایط، شرایط انسانی به مراتب بدتر خواهد شد. در حال حاضر، ایالات متحده قادر به بمباران اهداف "فرماندهی و کنترل"، ساختمان‌ها و امکانات داعش برای ذخیره سازی و یا تدارکات خاص است، اما با اتخاذ تصمیمات استتار و دفاعی داعش، دقت حملات هوایی آمریکا برای هدف قرار دادن اعضای داعش در مناطق شهری بسیار دشوار خواهد بود.

آمریکا همچنین کنترل نسبتا کمی بر روی تروریست‌ها دارد. اگر داعش سپرانسانی- شهروندی را اتخاذ نماید و با عدم پایبندی به حقوق و قوانین جنگی، تلفات انسانی دور از انتظار نخواهد بود. این موضوع در لیبی، شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا اتفاق افتاد، در این سناریو شاهد  شکنجه، آوارگی اجباری و سایر موارد نقض حقوق بشری بوده‌ایم . جای تعجب نیست که آمریکا حفظ جان سربازان خود را به هر بهایی در دستور کار خود قرار دهد .

اتفاق بعدی چیست؟ حتی اگر آمریکا موفق به شکست داعش شود، خطر ظهور دیگر گروه‌های تروریستی مشابه و افزایش فعالیت آنها در منطقه باز هم وجود دارد و مسلما آمریکا طرح مشخصی برای جلوگیری از وقوع آن ندارد .

لیبی یک نمونه آموزنده در این مورد است. آمریکا در این جنگ از تاکتیک‌ مشابه‌ای استفاده کرد ؛ حملات هوایی نیروی هوایی آمریکا برای پشتیبانی از گروه‌های شورشی در لیبی برای رسیدن به اهداف مشابه!

این عملیات در کوتاه مدت موفق بودند ، اما بعد از مدتی ، لیبی وضعیت آشوب و چند دستگی را تجربه کرد. این کشور اکنون درگیر جنگ بین تروریست‌ها است و لیبی "پناهگاه تروریستی" در منطقه شمرده می‌شود ( البته با دخالت وزارت امور خارجه ایالات متحده ).

دخالت نظامی آمریکا و ناتو در لیبی به بهبود وضعیت آن کمکی نکرد ، جنگی که برای برقراری دموکراسی و نجات شهروندان لیبی آغاز شده بود ، بهای سنگینی برای مردم لیبی در پی داشته است، حتی دولت مرکزی لیبی، قادر به کنترل خشونت‌ها نیست!

بنابراین در سناریوی عراق و سوریه ، پیروزی برای نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده به سختی تضمین می‌شود ، این که میانه‌روها که آمریکا از آنها حمایت می‌کنند، قادر به گرفتن قدرت در دمشق باشند و بتوانند یک دولت با ثبات با توانایی اداره کل کشور را داشته باشند .  

اگر معادلات آمریکا در مورد حمایت از میانه‌ روها درست از آب در نیاید ، مانند لیبی ، گروه‌های تروریست مختلف با یکدیگر بر سر کنترل قلمرو ، منابع  و مردم این کشور درگیر خواهند شد.
 


دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن