واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: امام جمعه مشهد بر حاکمیت واقعیت غدیر در دنیا تاکید کرد مشهد – ایرنا – امام جمعه مشهد گفت: غدیر همیشه زنده و متعلق به جامعه امروز است و باید آن را برای نجات بشر از گمراهی و دستیابی به سعادت در دنیا حاکم کرد.
به گزارش ایرنا، آیت الله "سید احمد علم الهدی" یکشنبه شب در مراسم ویژه جشن شب عید غدیر در حرم مطهر رضوی افزود: عید غدیر فقط تجدید خاطره یک حادثه تاریخی در 1400 سال قبل نیست و فقط به مرور این واقعه که روزی در راه بین مکه و مدینه پیغمبر اکرم در محلی توقف کردند و در بیابان غدیر خم دست امیرالمومنان علی (ع) را بلند و مقام ولایت و امامت ایشان را به مسلمانان ابلاغ کردند، ختم نمی شود.
وی بیان کرد: غدیر جریانی زنده در دنیای امروز است که مسلمانان شیعی به دنبال گسترش این جریان در بین ملل و فرق و مذاهب اسلامی و سپس در سراسر دنیا هستند.
آیت الله علم الهدی اظهار کرد: انقلاب اسلامی، خون هزاران شهید انقلابی و دفاع مقدس، ایثارگریهای رزمندگان و مساله ولایت فقیه برای زنده نگهداشتن غدیر و در اهتزار ماندن پرچم ولایت در کشور و در تمام جهان است.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: غدیر جریان حاکمیت الله و تشکیل مدیریت و دکترین سیاسی در جهان بوسیله مظهر حاکمیت الله و وجود بقیه الله است.
آیت الله علم الهدی افزود: پیامبران قبل از حضرت محمد (ص) مانند طالوت تنها وظیفه رساندن پیام پروردگار و وحی را به مردم داشتند تا فرمایشات الهی و فرامین الهی و شریعت آسمانی خدا را به مردم ابلاغ کند.
وی گفت: پیامبر اسلام (ص) تنها وظیفه ابلاغ وحی به مردم را نداشتند بلکه خداوند مدیریت و سیاست جامعه و مدیریت زندگی مردم را به دست پیامبر اکرم (ص) سپرد لذا پیغمبر از خود مردم نسبت به سرنوشت شان اولی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: در نخستین وهله ای که رسول الله از مدینه به مکه هجرت و امت اسلامی را تشکیل دادند، یک صحیفه نوشتند و به عنوان قانون اساسی مدیریت و سیاست شهر مدینه و اداره آن 18 ماده داشت که هر کس در مدینه ساکن بود وظیفه داشت حاکمیت و رهبری پیامبر اکرم (ص) را بپذیرید.
وی بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) در کنار ابلاغ وحی و شریعت به مردم، وظیفه مدیریت سیاسی جامعه و کشور اسلامی را داشتند و رهبری ایشان از دو بعد مرامی و سیاسی برخوردار بود.
امام جمعه مشهد گفت: در غدیر خم پیامبر اسلام (ص) دو بعدی بودن رهبری امت اسلامی را به عنوان یک جریان قطعی اسلامی و دینی نهادینه کرد لذا غدیر تنها عید انتصاب علی (ع) به عنوان عنصر ولایی و نقطه گرایش عاطفی و احساسی ما به مقام ولایت نیست.
وی افزود: غدیر عید نهادینه سازی رهبری اسلامی در قالب رهبری مرامی و سیاسی است و لذا در غدیر پیغمبر اکرم (ص) می فرمایند؛ هر کس من مولای او هستم علی مولای اوست و رهبری مرامی و رهبری سیاسی در وجود علی (ع) نهفته است.
آیت الله علم الهدی با بیان اینکه بعد از پیامبراسلام (ص) جز رهبر مرامی فرد دیگری نمی تواند رهبر سیاسی شود، گفت: کاری که مخالفان پیامبر (ص) در ثقیفه بنی ساعده انجام دادند تنها امیر مومنان علی (ع) را در یک انزوای سیاسی قرار نداد بلکه اسلام را برهم زد چون رهبری سیاسی اسلام با رهبری مرامی آن آمیخته بود.
امام جمعه مشهد اظهار کرد: خلفای قبل از امام علی (ع) یک تز انحرافی براه انداختند به طوری که خود را بی تمایل نسبت به پذیرش جانشینی پیامبر اسلام (ص) نشان دادند اما شیعه معتقد است که اسلام باید رهبر سیاسی و مرامی داشته باشد زیرا این دو قابل تفکیک از یکدیگر نیستند.
وی اظهار کرد: اختلاف امروز جامعه اسلامی با دنیا ضداسلام مساله غدیر است زیرا ما معتقد به سخن پیامبر اسلام (ص) هستیم که می فرمودند برای مدیریت کشور به رهبری نیاز داریم که هم رهبر مرامی (فقهی) و هم رهبر سیاسی باشد.
وی بیان کرد: انقلاب اسلامی برای احیای مساله غدیر بود و در عرصه کارگزاری سیاسی این نظام هر فردی که به عنوان مسوول تراز اول کشور انتخاب شود باید طبق اصل 52 قانون اساسی وظایفش را مطابق با نظرات ولایت مطلقه فقیه انجام دهد.
آیت الله علم الهدی اظهار کرد: غدیر جریان امروز ماست و خاطره 1400 سال نیست و این امتیار را که رهبر سیاسی قابل تفکیک از رهبر فقهی نیست از غدیر نشات می گیرد.
آیت الله علم الهدی گفت: انقلاب اسلامی باید به تمام دنیا صادر شود زیرا نظام لیبرال دموکراسی اساسا در سعادتمند کردن انسانها شکست خورده است و تجربه فعالیت این نظام نشان می دهد که با تداوم آن تنها کشتار، فساد و آوارگی عده ای بی گناه در جهان افزایش می یابد.
وی افزود: دکترین سیاسی مسلمانان همان غدیر است که حاکمیت را از آن خدا و رسولش می داند که جز این دو فرد دیگری نمی تواند بر جان و مال و ناموس مردم حاکم شود.
/522/ 7489
20/07/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]