تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798336160




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علوم و تحقیقات چرا آزاد شد؟!


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: علوم و تحقیقات چرا "آزاد" شد؟!

علوم و تحقیقات چرا

بر اساس اعلام دانشگاه آزاد اسلامی، با هدف آنچه که کیفی‌سازی دانشگاه، هم‌افزایی و جلوگیری از موازی‌کاری نامیده شده، پردیس‌های علوم و تحقیقات و واحدهای مادر در استان‌ها تجمیع می‌شوند.












موضوع تجمیع پردیس‌های علوم و تحقیقات با واحدهای مادر دانشگاه آزاد از چند ماه پیش مطرح شد و با پایان ترم دوم سال تحصیلی و کاهش فعالیت واحدهای دانشگاه آزاد این موضوع بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد.

 مسئولان دانشگاه آزاد این طرح را گامی در جهت کیفی‌سازی دانشگاه می‌دانند و عنوان می‌کنند که تجمیع، مانع موازی‌کاری در مجموعه می‌شود.

دکتر فریدون رهنمای رودپشتی معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی چندی پیش در گفت‌وگویی با اشاره به ضرورت اجرای این طرح، گفت: تجمیع این واحدها اگرچه ممکن است باعث از دست رفتن مزایای کوتاه‌مدت ‌شود، اما مزایای اساسی و بلندمدت بسیاری در بر خواهد داشت.

وی یکی از سناریوهای مطرح‌شده برای هدایت مناسب دانشگاه آزاد را ساماندهی و تجمیع پردیس‌های علوم و تحقیقات با واحدهای دانشگاه‌های مادر دانست و خاطرنشان کرد: اگر مبنای تحلیل خود را آینده‌پژوهی قرار دهیم باید بگوییم این نوع پردیس‌ها که بنا به شرایطی در دانشگاه‌ها شکل گرفت و به اعتقاد من حرکت درستی بود، اما امروز محدودیت‌هایی برای دانشگاه ایجاد کرده‌اند و با این روند، موجب موازی‌کاری و رقابت‌های ناسالم در دانشگاه می‌شود.

دکتر رهنما به چرایی شکل‌گیری پردیس‌های علوم و تحقیقات در گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در سال‌های گذشته دانشگاه آزاد اسلامی در شرایط خاصی قرار داشت و تقاضا برای ورود به تحصیلات تکمیلی بسیار بالا بود به گونه‌ای که ظرفت مدت کوتاهی تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه از 500 هزار نفر به بیش از یک میلیون نفر هم رسید، به همین خاطر ایده تاسیس پردیس‌ها یا شعب واحد علوم و تحقیقات در آن شرایط مطرح شد.

وی با بیان این‌که وزارت علوم از دو سال گذشته سخت‌گیری‌هایی نسبت به پردیس‌های علوم و تحقیقات اعمال کرد، افزود: طبق مصوبه وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی باید تا مهر 93 همه واحدهای علوم و تحقیقات را ساماندهی می‌کرد، در غیر این صورت شعب علوم و تحقیقات اجازه جذب دانشجو را نخواهند داشت.

رهنما با بیان این‌که رئیس دانشگاه با تدابیری خاص و طی مذاکراتی که با وزارت علوم انجام داد راهکاری برای برون رفت از این معضل پیدا کرد، ادامه داد: پیشنهاد طرح ساماندهی و تجمیع واحدهای علوم و تحقیقات می‌تواند مزایای اساسی در برداشته باشد، مانند این‌که محدودیت وزارت علوم تا مهر 93 برداشته می‌شود. مزیت دیگر این است که تمامی رشته‌های غیرمصوب، مصوب خواهند شد و فرصتی مناسب جهت ادامه حیات واحدهای دانشگاه ایجاد کرده است.

وی با بیان این‌که ممکن است برخی مزایای کوتاه‌مدت با تجمیع واحدهای علوم و تحقیقات با واحدهای مادر از بین برود، اظهار داشت: اجرای این سناریو برای دانشگاه بسیار اساسی و تعیین‌کننده است در غیر این صورت و عدم توجه به منافع بلندمدت آن، حسب تأکیدات وزارت علوم، دانشگاه می‌بایست بسیاری از رشته‌های فاقد مجوز را حذف می‌کرد اما با این تجمیع، فرصت بیشتری برای ساماندهی وضعیت پردیس‌های علوم و تحقیقات بدون مجوز در اختیار دانشگاه قرار خواهد گرفت.

رهنما با اعلام این خبر که دانشگاه آزاد برای ساماندهی وضعیت رشته‌ها و واحدهای علوم و تحقیقات تا سال 94 از وزارت علوم فرصت گرفته است، خاطرنشان کرد: این فرصت با توجه به برنامه‌های دانشگاه، قابل دستیابی است از جمله با فراخوانی که برای جذب هیات علمی اعلام کرده‌ایم به راحتی می‌توانیم به استانداردهای وزارت علوم دست پیدا کنیم و من در این بازه بسیار خوش‌بین هستم. ضمناً با تجمیع ظرفیت‌ها در دانشگاه و واحدهای دانشگاهی، نیز امکان تحقق استانداردها تسریع می‌گردد. مزیت دیگری که می‌توان به آن اشاره داشت این است که وقتی ظرفیت‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم هم‌افزایی ایجاد می‌شود که بوسیله آن می‌توانیم رشته‌های جدیدتری را ایجاد کنیم از طرف دیگر هزینه‌های اضافی که این پردیس‌ها به دانشگاه‌ها تحمیل می‌کردند تعدیل خواهد شد، چرا که ما یک ساختار و سازمان داریم و از این پس آن همه کارها توسط یک سازمان انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که تاکنون بسیاری از داوطلبان به خاطر برند، علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کردند، افزود: شاید در سال‌های اول به دلیل بهره‌مندی شعب از برند واحد علوم و تحقیقات تهران که تقریبا منحصربفرد بود، با اقبال بیشتری میان داوطلبان روبرو بود و این در حالی است که دانشگاه‌های دولتی به رقابت با دانشگاه آزاد پرداختند و اقدام به تاسیس پردیس در شهرهای مختلف کرده‌اند اما امروز شرایط متفاوت است. با اتخاذ سیاست‌های درست، از این مزیت‌ها به شکل دیگری استفاده کرد که با تدبیر ریاست محترم دانشگاه این مهم محقق شده است.

دکتر رهنما با بیان این‌که با ساماندهی پردیس‌های علوم و تحقیقات، در واحدهای مادر، واحد علوم و تحقیقات می‌تواند عمیق‌تر به فعالیت بپردازد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که واحدهای دیگر علوم و تحقیقات مانع از رشد علوم و تحقیقات تهران در بلندمدت خواهند شد. با این تجمیع واحد علوم و تحقیقات تهران می‌تواند به فعالیت‌های بیشتری مانند ایجاد رشته‌های جدید و گسترش دوره دکترا اقدام کند و کیفی‌تر به فعالیت بپردازد و رقابت پذیرتر گردد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین غریبی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی نیز چندی پیش با اشاره به برخی مشکلات فعالیت پردیس‌های علوم و تحقیقات گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از منابع بسیار زیادی مانند منابع فیزیکی، انسانی، تحقیقاتی و مالی در واحدهای مراکز استان‌ها و شهرستان‌های بزرگ برخوردار است که حفظ این منابع مستلزم عقلانیت و خردورزی است.

وی افزود: کیفیتی که در تحصیلات تکمیلی مدنظر بود توسط پردیس‌های علوم و تحقیقات حاصل نمی‌شد و این پردیس‌ها تعداد زیادی دانشجو جذب می‌کرد، اما به دلیل کمبود اعضای هیات علمی، کمبود فضای فیزیکی و تجهیزات آزمایشگاهی مجبور به استفاده از اساتید مدعو، فضای فیزیکی و تجهیزات واحدهای مادر بود تا بتواند خدمات آموزشی را با کیفیت ارائه دهد. این برنامه در مقام عمل با ناهماهنگی و تعارضاتی روبرو شده بود.

دکترغریبی به دیگر چالش‌های فعالیت واحدهای علوم و تحقیقات اشاره کرد و افزود: رشته‌هایی که در واحد علوم و تحقیقات تهران ارائه می‌شد بعضا همان رشته‌ها در واحدهای علوم و تحقیقات شهرستان‌ها نیز وجود داشت، بنابراین زمانی که از واحدهای مادر درخواست استاد می کردند با مقاومت از سوی آنها روبرو می‌شدند. چرا که واحدهای مادر معتقد بودند اگر هیات علمی علوم و تحقیقات توسط ما تامین می‌شود دانشجو نیز باید در اختیار ما قرار بگیرد.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تجمیع پردیس‌های علوم و تحقیقات با واحدهای دیگر را گامی در راستای قانون‌گرایی دانست و خاطرنشان کرد: ادامه فعالیت رشته‌ها و واحدهای علوم و تحقیقات منوط به اخذ مجوز از سوی شورای گسترش وزارت علوم بود، به همین سبب از مهرماه 93 امکان پذیرش دانشجو در این واحدها وجود نداشت.

وی گفت: ما در دانشگاه آزاد به دنبال هم افزایی هستیم، اما ادامه فعالیت پردیس‌های علوم و تحقیقات نه تنها موجب هم‌افزایی نمی‌شد بلکه موجب رقابت منفی و مانع استفاده مناسب از امکانات دانشگاه آزاد شده بود.

واحدهای تهران، اصفهان، خوزستان، فارس، خمین، کرمانشاه، تبریز و سیرجان هشت واحد علوم و تحقیقات فعال در کشور هستند که حالا پس از ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد، برخی از این واحدها در دانشگاه آزاد شهرشان تجمیع شده‌اند و برخی نیز هم‌چنان مقاومت می‌کنند. اگرچه طبق گفته معاون برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد، بسیاری از داوطلبان ورود به تحصیلات تکمیلی در سال‌های اولیه شروع به کار واحدهای علوم تحقیقات، به دلیل "برند" واحد تهران این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کردند، ولی نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که در سال‌های بعد، این واحدها خود به یک برند تبدیل شدند و فعالیت‌های علمی موثری را در استان‌های خود انجام دادند.

به عنوان مثال واحد علوم و تحقیقات خوزستان که به عنوان واحد علوم و تحقیقات استانی پس از تهران فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون علی‌رغم همه محدودیت‌های ذکر شده از سوی مسئولان دانشگاه آزاد، مانند فضای فیزیکی و اعضای هیات علمی، در بسیاری از رشته‌های اصلی و مورد نیاز منطقه نیز فارغ‌التحصیلان بسیاری داشته است، اکنون باید بر اساس تصمیم‌ اتخاذ شده از سوی مسئولان دانشگاه آزاد، در واحد اهواز تجمیع شود و گفته می‌شود که بنا بر این است که مکان فعلی به دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اهواز تبدیل شود.

زمان انتخاب واحد در اواخر شهریورماه بود که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای این واحد پس از مراجعه به پورتال دانشگاه با پیامی مواجه شدند مبنی بر این‌که "برای انتخاب واحد و پرداخت شهریه به سایت دانشگاه آزاد اهواز مراجعه کنید" و این‌گونه بود که دانشجویان واحد علوم تحقیقات خوزستان ناگهان به دانشجویان دانشگاه آزاد واحد اهواز تبدیل شدند و این سوال در ذهن‌شان ایجاد شد که تکلیف مدرک چه می‌شود؟

بنا بر اعلام مسئولان دانشگاه آزاد (بخوانید علوم و تحقیقات سابق)، دانشجویانی که از مهر 93 به قبل وارد دانشگاه شده‌اند و در واقع هنگام انتخاب رشته، واحد علوم و تحقیقات را انتخاب کرده‌اند، در پایان نیز مدرک علوم و تحقیقات را دریافت خواهند کرد و بنابراین جای نگرانی نیست! حالا باید این سوال را مطرح کرد که مدرک دانشگاهی که دیگر وجود خارجی ندارد به چه کار می‌آید و اگر دانشجویی قصد ادامه تحصیل در یک کشور خارجی را داشته باشد، مدرک چه دانشگاهی را باید ارائه بدهد؟

اساتید و کارمندان این واحدها نیز با مسائلی مواجه هستند. به عنوان مثال استادی که چند سال پیش به عضویت هیات علمی واحد علوم و تحقیقات درآمده، اکنون ناگهان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد می‌شود و اگرچه ماهیت این دو یکی است، ولی به هر حال علوم و تحقیقات تعریف دیگری دارد. سردرگمی دانشجویان ترم آخری میان دو دانشگاه برای انجام امور مربوط به پایان‌نامه و کارهای آزمایشگاهی نیز که جای خود دارد. به هر ترتیب به نظر می‌رسد که عزم دانشگاهیان آزاد برای تجمیع واحدهای علوم و تحقیقات در استان‌ها جدی است و کاری از دست کسی برنمی‌آید، حداقل امیدواریم این ادغام به گونه‌ای صورت گیرد که شاهد افول جو علمی و تحقیقاتی موجود در پشت برند علوم و تحقیقات نباشیم...







1393/07/20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن