تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799684406




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرافکنیهای ترکیه برای فرار از تهدیدهای ناشی از بحران سوریه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فرافکنیهای ترکیه برای فرار از تهدیدهای ناشی از بحران سوریه آنکارا - ایرنا - سخنان مقامات بلندپایه ترکیه مبنی بر اینکه از نظر آنان سقوط دولت "بشار اسد" تنها راه حل بحران سوریه است، از سوی کارشناسان سیاسی به عنوان "فرافکنی" آنکارا برای فرار از مقابله با گروه تروریستی "داعش" و تهدیدهای این گروه ارزیابی شده است .


به گزارش ایرنا، به رغم اینکه آتش افروخته شده در سوریه از سوی دولتهای غربی - عربی و ترکیه در سوریه به داخل خاک ترکیه کشیده شده و در یک هفته گذشته حدود 40 نفر در اعتراضات مردمی به سیاستهای دولت آنکارا در قبال دمشق کشته شده اند، هنوز هم مقامات دولت ترکیه با طفره رفتن از کمک به مردم "کوبانی" (عین العرب) و عدم مقابله با گروه تروریستی داعش، سخن از لزوم برکناری دولت اسد به میان می آورند.
دولتمردان ترکیه با نظاره گری به درگیرهای خونین عناصر حزب "دمکرات کردهای سوریه" که از سوی آنکارا به عنوان حامی "پ.ک.ک" شناخته می شود، با گروه تروریستی داعش می گویند که از نظر ترکیه هر دو سازمان یاد شده به یک اندازه تروریست هستند.
این در حالی است که دولت ترکیه از دو سال پیش مذاکرات صلح با "پ.ک.ک" را آغاز کرده و مسوولان دولتی این کشور با "عبدالله اوج آلان" رهبر زندانی پ.ک.ک به مذاکرات خود ادامه می دهند.
از سوی دیگر رهبران احزاب مخالف و نهادهای غیر دولتی ترکیه ماهها است که از چشم پوشی آنکارا به عبور و مرور عناصر تروریستی داعش در خاک ترکیه ، درمان عناصر زخمی شده این گروه در بیمارستانهای ترکیه و کمکهای لجستیکی به داعش، شکایت می کنند.
دولت ترکیه هم اکنون با جدی ترین چالش امنیتی خود روبه رو است، آنکارا می خواهد بدون مواجخخ شدن با داعش، نسبت به تغییر دولت در سوریه اقدام کرده و خطر خودمختاری کرد های سوریه در نزدیکی مرزهای خود را نیز دفع کند.
ترکیه در پاسخ به درخواستهای غرب برای همکاری در مقابله با داعش عنوان می کند که اولویت ترکیه برکناری بشار اسد است و در مقابل به درخواست کردها و مرزنشینان ترکیه برای کمک به مردم کوبانی که در شمال سوریه مورد حملات خونین داعش قرار دارند، پاسخ می دهد که حزب دمکرات کردهای سوریه با پ.ک.ک در ارتباط است و از نظر آنکارا داعش و پ.ک.ک هر دو تروریست هستند.
"رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری، "احمد داود اوغلو" نخست وزیر و "مولود چاوش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه بارها تاکید کرده اند که تنها انجام مبارزه ای فراگیر که دولت بشار اسد را هدف قرار دهد، می تواند در بلندمدت ثبات را برای منطقه به همراه آورد.
آنان مدعی هستند که برقراری "منطقه حایل" و "پرواز ممنوع" در سوریه می تواند به سقوط بشار اسد منجر شود، ولی مخالفان دولت اردوغان با عنوان اینکه داعش دست پرورده خود ترکیه است، اعلام کردند که داعش نیروی هوایی و هواپیمای جنگی ندارد و اصرار ترکیه برای اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوریه تنها به ضرر دولت دمشق بوده و از این وضعیت بیش از همه تروریستهای داعش در امنیت خواهند بود.
کارشناسان، مصوبه اخیر مجلس ترکیه در مورد دادن مجوز به ارتش برای ورود به خاک سوریه و عراق را اقدامی ماجراجویانه ارزیابی کردند.
یک کارشناس سیاسی عرب مقیم ترکیه معتقد است که ورود نیروهای ارتش ترکیه به خاک سوریه ماجراجویانه است و حتی یک وجب پیشروی در خاک این کشور خطرات زیادی برای آنکارا خواهد داشت .
"دانیال عبدالفتاح" نویسنده و کارشناس امور خاورمیانه در گفت وگو با ایرنا افزود: اگر نیروهای ترکیه حتی یک وجب پیشروی در خاک سوریه داشته باشند، این امر به معنی حرکت این کشور در خارج از چارچوب "ناتو" ارزیابی خواهد شد و آنکارا از حمایت کشورهای عضو این پیمان در این زمینه برخوردار نخواهد بود.
وی تصریح کرد: دولت ترکیه با وجود گرفتن مجوز انجام عملیات نظامی در خاک سوریه و عراق از مجلس این کشور، نمی تواند نیرو به داخل این دو کشور اعزام کند، زیرا متحدان غربی ترکیه با اعلام اینکه از ایجاد منطقه حایل در مرز سوریه حمایت نمی کنند، "توپ" را به زمین آنکارا انداخته اند.
عبدالفتاح درباره پیوستن ترکیه به ائتلاف آمریکا و متحدانش علیه داعش نیز گفت: در اصل ائتلاف آمریکایی علیه داعش تشکیل شده است، اما دولت ترکیه بر رویارویی مستقیم با دمشق و ارتش سوریه اصرار دارد.
وی افزود: ترکیه با پیوستن به ائتلاف آمریکایی به دنبال رسیدن به اهداف مورد نظر خود است. دولت اردوغان خواهان ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه است که این در خواست ارتباطی با مبارزه با گروه تروریستی داعش ندارد و اقدامی علیه دمشق است، چرا که داعش هواپیما یا نیروی هوایی در اختیار ندارد.
این کارشناس امور خاورمیانه اضافه کرد: برخی از تحلیلگران و کارشناسان امور راهبردی در آنکارا از احتمال اعزام نیروی ترکیه به داخل سوریه نیز ابراز نگرانی کرده اند.
در این میان اصرار ترکیه بر تغییر حکومت در سوریه، با حمایت چندانی در واشنگتن روبرو نشده است.
از سوی دیگر دبیر کل جدید ناتو نیز در سفر هفته گذشته خود به ترکیه تاکید کرد که اعضای این سازمان موضوع اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوریه را مورد بررسی قرار نداده اند.
خانم "آهو اوزیورت" خبرنگار شبکه تلویزیونی "سی ان ان ترک" که به تازگی از مناطق مرزی ترکیه با سوریه دیدار کرده، می گوید که اغلب مردم کرد و عرب مناطق مرزی ترکیه با سوریه بر این باورند که آنکارا با بی اعتنایی به جنایات داعش علیه آنان در کوبانی، به سقوط این منطقه "چراغ سبز" نشان داده است.
کارشناسان عقیده دارند که سیاست ترکیه در اولویت دادن به سقوط بشار اسد به جای پرداختن به تهدیدهایی که در مناطق مرزی خود با آن رو برو است، امنیت ملی این کشور را در آینده با تهدیدهای بیشتری مواجه خواهد کرد.
به عقیده این منابع، ادامه سیاست فعلی ترکیه می تواند فرصت مشارکت این کشور در تامین ثبات منطقه را سلب کند و چنین راهبرد خطرناکی می تواند ترکیه را با کشورهای حامی مقاومت و سوریه رو در رو قرار دهد.
سیاست ترکیه در قبال داعش موجب شده که شمار بسیاری از کردهای این کشور دولت آنکارا را متهم کنند که کارهای لازم برای کمک به کوبانی انجام نداده و از فرستادن کمک های کرد ها از راه ترکیه به این منطقه نیز جلوگیری کرده است.
در این میان، برخی از رهبران کرد در ترکیه نیز تهدید کرده اند، اگر کوبانی به دست داعش بیفتد، به مذاکرات صلح با دولت آنکارا پایان خواهند داد .
از سوی دیگر، ترکیه از نظر اقتصادی و اجتماعی با مشکلات عدیده ای از سوی حدود یک میلیون و شش صد هزار آواره سوری که در شهرهای مختلف این کشور پراکنده شده اند، مواجه است.
خاورم ** 2010**1651


20/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن