تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رضاى خدا به خشم مردم جويد، خداوند از او خشنود شود و مردم را از او خشنود ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815499651




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتي منافع ملي فداي جذابيت هاي خبري مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ مهر ۱۳۹۳ (۱۲:۱۵ب.ظ)
وقتي منافع ملي فداي جذابيت هاي خبري مي شود اطلاع رساني و پوشش اخبار بر اساس ارزش هاي متفاوت خبري در جهت آگاه سازي جامعه و تنوير و هدايت افکار عمومي يکي از اصلي ترين عوامل شکل گيري رسانه ها و سرمايه گذاري گسترده دولت ها در اين بخش بوده و هست.
به گزارش خبرگزاري موج کرمانشاه، اهميت اطلاع رساني و تأثيرگذاري اين مسأله در افزايش قدرت نرم کشورها و نهادها باعث شده تا روز به روز شاهد ورود تکنولوژي هاي جديد براي ارتقاء سرعت انتشار اخبار، گسترش جامعه هدف و بالا بردن قدرت تأثيرگذاري در بعد نرم افزاري و آموزش تکنيک هاي جديد خبري در بحث نيروي انساني باشيم.
رسانه ها همواره سعي کرده اند در کنار سرعت عمل در انتشار اخبار مباحثي همچون دقت، صحت، موثق بودن و… را مد نظر قرار دهند به همين منظور همواره رسانه ها سعي دارند از افراد حرفه اي در کادر خبري خود بهره ببرند.
در عصر حاضر که فضاي مجازي و سايبري حرف اول را در اطلاع رساني و افزايش قدرت نرم را مي زند نقش خبرنگاران به عنوان راويان اصلي خبر بسيار تأثيرگذار است.
وظيفه يک خبرنگار حرفه اي ارسال اخبار دقيق در هر شرايطي است و اين رسالت در بسياري موارد آن ها را به چالش هاي اساسي مواجه مي کند به عنوان مثال براي عکاسان خبري اين يک چالش بزرگ است که آيا در زمان وقوع يک بحران همچون زلزله بايد به مصدومين و آوار زدگان کمک کند و يا اينکه به کار خبري خود بپردازد؟ هر چند که عواطف انساني شايد در ابتدا رأي به ياري رساندن به مصدومان و رها کردن حرفه اصلي بدهد، اما؛ واقعيت اين است که بنا بر تأکيد کارشناسان امر و بر اساس اصول حرفه اي يک خبرنگار و عکاس خبري بايد به وظيفه اطلاع رساني خود عمل کند.
تنها در حوزه منافع ملي است که يک خبرنگار و رسانه بايد اصول حرفه اي را فداي منافع کشور و مردم کند در واقع منافع ملي بايد خط قرمزي براي رسانه هاي وطني باشد و هيچ رسانه اي در داخل نبايد اين اجازه را به خود دهد که به صرف جذابيت و پرمخاطب بودن يک خبر با سياه نمايي منافع عمومي را با چالش مواجه کند.
متأسفانه در ابتداي هفته جاري خبري مبني بر «زورگيري از گردشگر خارجي در بيستون» روي خروجي يکي از خبرگزاري هاي مهم کشور قرار گرفت که در فضاي مجازي به نقل از همين رسانه به صورت گسترده باز نشر شد و بازخورد منفي بسيار زيادي در سطح استان کرمانشاه و کشور داشت.
حال کاري به صحت و يا کذب بودن خبر نداريم هرچند که اين خبر از سوي نيروي انتظامي استان به عنوان مرجع اصلي تأييد اين گونه اخبار و برخي مسوولين محلي از اساس تکذيب شد و جداي از اينکه در اصل خبر بدون اعلام يک منبع موثق و تنها با تکيه بر صحبت هاي يک شاهد عيني که در اصول خبرنگاري يک منبع کاملاٌ موثق محسوب نمي شود و بدون اينکه از مراجع انتظامي و قضائي و حتي مسوولان محلي استعلامي در مورد صحت يا کذب بودن و يا چگونگي وقوع اين اتفاق گرفته شود، اقدام به انتشار اين خبر کرده است در حالي که يکي از اصول اوليه خبرنويسي مستند بودن خبر است.
آنچه که در اين مطلب مورد تأکيد است، کذب يا صحت اين خبر و يا رعايت اصول اوليه خبرنويسي نيست، بلکه صحبت از سياه نمايي و تضعيف منافع ملي و استاني و زير سؤال بردن عملکرد نيروي زحمت کش انتظامي در آستانه هفته نيروي انتظامي و اصولاٌ چرايي و هدف از انتشار اين خبر آن هم از سوي دفتر مرکزي آن رسانه در حالي که در استان کرمانشاه دفتر خبري مجزا دارند، است.
با روي کار آمدن دولت تدبير اميد، يکي از شعارهاي اصلي و محوري دولت که با استقبال مردم مواجه شد تنش زدايي بين المللي و بهبود شرايط داخلي و حفظ آرامش ملي و نشان دادن يک چهره مناسب از ايران اسلامي در دنيا بوده و هست.
مسأله اي که خوشبختانه حداقل در راستاي جذب گردشگران خارجي منجر به افزايش 200 درصدي ورود اين گردشگران در دو ماهه ابتدايي سال شد که البته در ماه هاي بعد نيز اين روند ادامه داشته است.
همه ما به خوبي مي دانيم که سياست هاي اساسي يک دولت در راستاي حفظ و تحقق منافع ملي هر کشوري است و هر اقدامي در تخريب اين سياست ها به مثابه ضربه زدن به منافع ملي کشورهاست.
موضوعي که متأسفانه در خبر مذکور اصلاٌ به آن توجه نشده است و تنها به خاطر جذابيت هاي خبري به آساني از کنار تبعات جانبي آن گذشته اند.
تخريب چهره عمومي و ناامن جلوه دادن يک استان گردشگرپذير آن هم در شرايطي که کشور با تحريم هاي شديد مواجه است و جذب گردشگران خارجي مي تواند يکي از منابع مهم ارز آور به حساب آيد آيا چيزي به جزء فدا کردن منافع ملي و آب به آسياب دشمن ريختن نيست؟
در شرايط دشوار کشور وظيفه همه افراد جامعه تلاش براي حفظ آرامش و کمک به بهبود اوضاع و خروج از شرايط موجود است و در اين ميان اصحاب رسانه به عنوان بازوي اطلاع رساني ويترين جامعه نقش بسيار تعيين کننده اي در پيشبرد اين اهداف دارند.
رسانه ها بايد در انتشار اخبار بيشترين دقت عمل را داشته باشند تا خداي نکرده منافع ملي و عمومي را فداي جذابيت هاي خبري نکرده و زياني را متوجه جامعه نکنند.
متأسفانه همکاران رسانه اي سهواً و يا تعمداً بدون توجه به جوانب امر و بدون استناد به منابع موثق اقدام به انتشار خبري کرده اند که پايه و اساس محکمي ندارد و تنها ثمره آن تخريب چهره استان کرمانشاه که بنا به گفته مقام معظم رهبري« سينه ستبر و چهره زيباي ايران اسلامي است» و ناامن جلوه دادن آن ندارد.
آن هم در استاني که به لحاظ شاخصه هاي امنيتي رتبه ششم کشور را دارد و از بسياري از استان هاي ديگر وضعيت به مراتب بهتري دارد.
در خاتمه بايد گفت انتشار اين خبر در آستانه هفته نيروي انتظامي و برگزاري جشنواره جهاني سنگ نوردي بيستون سؤال هاي زيادي را در ذهن مخاطب ايجاد مي کند.
به راستي هدف و چرايي انتشار چنين خبري در صفحه اصلي يک رسانه با برد خبري زياد چيست.

يادداشت وارده: مهدي خالدي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن