تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او را تأمين مى‏كند و از جايى كه ان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804547747




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گاردین: مرد اعتدال به ناجی ایران تبدیل شده/ فرصت را غنیمت بشمارید، اکنون زمان توافق هسته‌ای است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: گاردین: مرد اعتدال به ناجی ایران تبدیل شده/ فرصت را غنیمت بشمارید، اکنون زمان توافق هسته‌ای است
گاردین نوشت: توافق با ایران برای ثبات منطقه خاورمیانه حیاتی است، باید فرصت فعلی را غنیمت شمرد.
به گزارش نامه نیوز، در ادامه این گزارش، خبرنگار گاردین اورده است: چند هفته پیش، به همراه پسر یازده ساله ام از تهران به آتشکده تخت سلیمان که فاصله چندان زیادی از مرز عراق ندارد سفر کردم. در خلال سفر که بخشی از آن با قطار تمیز و راحت ساخت چین صورت گرفت، به هیچ وجه احساس ناامنی نکردیم. تنها صحنه خشنی که دیدیم در شهر زنجان بود که چاقوهای ساخت آن شهرت دارد. خشونتی که ما شاهد آن بودیم این بود که یکی از فروشندگان چاقو برای اینکه نشان دهد چاقوهایش تا چه اندازه تیز هستند موهای روی بازوی خود را بدون اینکه با آب خیس کند با یکی از چاقوها تراشید.


هیچ آدم عاقلی نمی تواند امروزه در کشورهای جنگ زده در همسایگی ایران یا در سوریه که فاصله بیشتری با ایران دارد، به چنین سفری مبادرت کند.ایران در میان کشورهای نوار مرکزی سرشار از منابع طبیعی و راهبری خاورمیانه، یک استثناء محسوب می شود. ایران کشوری توانمند است که زیر ساختارهای آن فعال هستند و اکثریت قاطع مردم با سوادند. شاید از همه مهم تر، سیطره و نفوذ ایران بر شیعیان عراق، لبنان و کمک های تهران به بشار اسد است و در نتیجه چنین امکاناتی می تواند نقشی حیاتی برای برقراری ثبات در منطقه بین النهرین و شام ایفا کند.

گفتم " می تواند" چون هیچ تضمینی وجود ندارد که از ایران برای ایفای چنین نقشی که عقل سلیم ضرورت آن را حکم می کند، دعوت شود. یکی از ناهنجاری های سیاسی دنیای امروز این است که غرب با مهمترین کشور خاورمیانه یعنی ایران، رابطه مناسبی ندارد.

گفتگو برای برقراری چنین رابطه ای بین ایران و کشورهای موسوم به 1+5 از یکسال پیش آغاز شده است و هفته گذشته دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار و گفتگو کرد، تحولی که از انقلاب 1979 به این طرف، سابقه نداشته است.

با وجود این، بهبود فضای سیاسی نمی تواند این واقعیت را پنهان کند که تنها دستاورد روند دیپلماتیک، تعلیق بخشی از فعالیت های هسته ای ایران در مقابل تعلیق بخشی از تحریم هاست که امکان از سرگرفته شدن آنها وجود دارد. و اکنون لحظه ای حساس برای دستیابی به توافق نهایی محسوب می شود که 24 نوامبر مهلتی است که برای این کار تعیین شده است.

هشت هفته بیشتر به این تاریخ نمانده است و هنوز اختلافات مهمی بین دو طرف در زمینه ابعاد غنی سازی اورانیوم، وجود دارد. در این میان، ائتلاف ناقصی که آمریکا علیه داعش ایجاد کرده است و کشورهای پادشاهی، همچون عربستان با پیشینه ای طولانی در دامن زدن به شیعه هراسی در آن عضویت دارند، ایران را در بر نمی گیرد و همین کنار گذاشتن ایران، رویکرد غیر منطقی غرب را بار دیگر به خوبی نشان می دهد.

در دوران ریاست جمهوری محموداحمدی نژاد،که برنامه هسته ای ایران را شتاب بخشید و اقتصاد کشور را بیمار کرد، نمی شد از تنش زدایی با ایران سخن به میان آورد. اما در اوت 2013 روحانی که بخشی از تحصیلات خود را در اسکاتلند گذرانده است و شعار انتخاباتی وی میانه روی در همه زمینه ها بود، جای احمدی نژاد را گرفت.

رئیس جمهوری جدید از زمان روی کار آمدن، موفقیت های چشمگیری داشته است. روحانی توانسته است با بهره گیری از موافقتنامه موقت، بخشی از تحریم ها را لغو و نرخ تورم را از 40 درصد به 20 درصد کاهش دهد و ارزش برابری پول کشور را که 80 درصد ارزش خود را از دست داده است تثبیت کند.

بسیاری از ایرانی ها با این نکته موافقند که اولویت های روحانی در مقطع کنونی باید مسایل اقتصادی و دیپلماتیک باشد.

روحانی با روحیه اعتدال و سپردن کارها به افراد فن سالار در کابینه خود در مقایسه با کابینه دولت آمریکا وزرای بیتشری که دارای مدرک دکترا از آمریکا هستند، گرد آورده است و این موضوع در میان کسانی که از ایران دیدن می کنند حالت جالبی پیدا کرده است.

مقاومت و پایداری روحانی در برابر حملات تندروها سبب شده است تا وی به یک ناجی تبدیل شود. این احتمال وجود دارد که وی بتواند ایران را به جامعه ای بازتر تبدیل کند و توان بالقوه اقتصادی این کشور را با بهره گیری از ذخایر عظیم نفت و گاز به رونق بالفعل تیدیل کند، درست همانند ترکیه در دهه 2000). ایران همگرا، با هنجارهای بین المللی بیشتر همگام خواهد بود و با اشتباق، نفت و گار خود را به اروپا که روسیه با اکراه به آن مبادرت می کند، صادر خواهد کرد.

هر تحولی که رخ دهد، سوریه همچنان عاملی برای اختلاف بین ایران و غرب باقی خواهد ماند اما بین دو طرف در زمینه مقابله با داعش، منافع مشترک وجود دارد، چون دشمن اصلی آن غرب نیست بلکه شیعیان هستند که داعش همه آنها را صفوی ها می نامد. تا کنون صدها نفر از شیعیان به دست نیروهای داعش سلاخی شده اند در حالیکه شمار غربی های کشته شده به دست این گروه بسیار اندک بوده است.

از اینرو، سخنان نتانیاهو در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که اظهارات روحانی در محکومیت داعش را غیرواقعی توصیف کرد،سخنی ناخوشایند است.

نتانیاهو در ضمن در باره دیپلماسی چهره خندان روحانی هشدار داد و آنرا ترفندی برای برداشتن موانع موجود بر سر راه ایران برای دستیابی به بمب توصیف کرد. این اظهارات خنده آور نتانیاهو احتمالا در نگرانی وی از بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران با غرب و کاهش علاقه غرب نسبت به اسرائیل ریشه دارد، روندی که هم اکنون بر اثر کشتار شمار زیادی از غیر نظامیان فلسطینی در جریان درگیری اخیر در غزه آغاز شده است.

آمریکا و متحدانش به تازگی موفقیتی در اعمال نفوذ در امور داخلی ایران نداشته اند،اما آنها باید بدانند که ادامه کامیابی سیاسی روحانی و ایرانی که بیش از گذشته به آینده امیدوار باشد، تا حدود زیادی به گفتگوهای کنونی هسته ای بستگی دارد. اگر گفتگوها با موفقیت همراه شود و تحریم ها لغو گردند، ایران با از سر گیری فروش 2/2 میلیون بشکه نفت در روز ( امروزه ایران 3/1 میلیون بشکه نفت صادر می کند)می تواند به سرعت در مسیر پیشرفت قرار گیرد و در ضمن می تواند حدود یکصد میلیارد دلار از دارائی های خود را که در خارج از کشور مسدود شده است به دست آورد.

بی نتیجه ماندن گفتگوهای هسته ای می تواند پی آمدهای ناگواری داشته باشد چون احتمالا پس از انتخابات میاندوره ای در آمریکا، تحریم های تازه ای علیه ایران برقرار خواهد شد و ایران نیز به اقدامات تلافی جویانه دست خواهد زد. چنین وضعیتی هم برای ایران، هم منطقه و در نهایت برای غرب، به فاجعه تبدیل خواهد تبدیل خواهد شد.

ایران فقط زمانی به ساخت بمب هسته ای که اقدامی در حد خودکشی است روی خواهد آورد که امنیت این کشور به گونه ای بسیار جدی به خطر بیفتد و این طرفین گفتگوها هستند که می توانند از ایجاد چنین خطری برای ایران پیشگیری کنند.

توافقی که به ایران اجازه دهد در حد نیاز به صنعت تولید برق هسته ای دست پیدا کند و با انجام بازرسی های غافلگیرانه، جامعه بین المللی از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اطمنیان حاصل کند،نه فقط سبب خواهد شد که ایران از وضعی فعلی خارج شود بلکه به برقراری روابط تازه میان جمهوری اسلامی ایران و غرب منجر خواهد شد وغرب خواهد توانست منطقه ای را که در حال فروپاشی است بکپارچه نگه دارد.





منبع: تیک


۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن