تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 20 مرداد 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810473253




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنعت دامپروری کرمان در چنگال خشکسالی/ قطب تولید دام کرمان در انتظار علوفه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شرق > کرمان گزارش مهر/
صنعت دامپروری کرمان در چنگال خشکسالی/ قطب تولید دام کرمان در انتظار علوفه
کرمان – خبرگزاری مهر: مراتع اطراف باتلاق بین المللی جازموریان که روزگاری مراتع انبوه و سر سبز شرق کشور نام داشت امروز به دلیل خشکسالی و احداث سدهای متعدد در مسیر رودخانه هلیل رود و بمپور به سرزمینی خشک و بی آب و علف تبدیل شده و دامداران به ناچار به واردات علوفه مشغول شده اند.



به گزارش خبرنگار مهر، استان کرمان یکی از مهمترین قطبهای تولید دام در کشور است جنوب استان کرمان و برخی از شهرستانها مانند شهربابک در شمال استان از مهمترین تولید کنندگان محصولات لبنی و گوشت کشور محسوب می شوند و در کنار کشاورزی تعداد قابل توجهی از مردم به دامداری نیز مشغول به کار هستند، کشاورزی و دامداری به صورت مکمل شغل اصلی مردم به خصوص در شهرستانهای استان کرمان را تشکیل می دهد. در این میان عوامل تهدید کننده از جمله قاچاق دام، بروز بیماریهای مختلف و خشکسالی صنعت دام را مورد تهدید قرار داده است برخی از عوامل همچون بیماریهای دامی و قاچاق دام با هماهنگی ها و اقدامات پیشگیرانه کنترل شده است اما خشکسالی همچنان در استان کرمان می تازد و در کنار کشاورزی خسارات قابل توجهی نیز به صنعت دامداری وارد کرده است. کمبود علوفه و آب برای تامین نیاز دامها به مشکلی لاینحل برای دامداران تبدیل شده است و ادامه این روند موجب نگرانی دامداران شده است یکی از مهمترین مراتع استان کرمان که قطب تولید دام در جنوب شرق نیز محسوب می شود مراتع اطراف باتلاق بین المللی جازموریان است که طی سالهای اخیر و با عدم مدیریت آب ورودی به باتلاق هم اکنون به بایانهای خشک و بی آب و علف تبدیل شده اند.

دشتها و مراتع شمال کرمان تشنه اند جازموریان که روزگاری خود مرتع طبیعی و سرشار از علوفه برای دامها محسوب می شد و حتی بحث تولید علوفه و صادرات از این منطقه مطرح بود هم اکنون وارد کننده عمده علوفه است و صنعت دامداری در چنگال بی مهری طبیعت و دخالتهای انسانی قرار دارد. در شمال استان کرمان نیز به گفته حسین آذین نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی بیشترین فشار بر روی دشتهای استان قرار گرفته است. وی به خیرنگار مهر گفت: خشکسالی به حدی است که کشاورزی و دامپروری در شمال استان کرمان مورد چالش قرار گرفته است و باید فکری به حال تاکین آب منطقه کرد. وی گفت: خشکسالی در حال حاضر از مرز بحران گذشته است و شرایط بسیار نا مناسب است. عدم اختصاص سهم جازموریان از آب موجب خشکیدگی جنگلها و مراتع شده است فرج الله عارفی، نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد نیز با هشدار در خصوص خشک شدن جازموریان و جنگلها و مراتع اطراف هلیل رود به خبرنگار مهر گفت: عدم تامین آب مورد نیاز جازموریان منجر به خشک شدن این باتلاق بین المللی شده است تنها در فصل بارندگی بخشهایی از باتلاق پر آب می شود و با گرم شدن هوا آب تبخیر و جازموریان به بیابان تبدیل می شود. وی افزود: مهمترین منبع تامین آب این باتلاق که بزرگترین حوزه آبریز استان کرمان است رودخانه هلیل رود و بم پور و رودخانه های محلی است که روی  دو رودخانه بزرگ هلیل و بمپور چندین سد بنا شده است و بر روی رودخانه های محلی نیز سدهای کوچک احداث شده است و سهم جازموریان از آب این دو روخانه نزدیک به صفر است. وی گفت: هزاران هکتار جنگل و مرتع در اطراف این رودخانه ها خشک شده است و به طبع این مسئله به دامداری نیز لطمه وارد کرده است. خشکسالی چالش دامداری در کرمان است حسین مشایخی، مدیرکل دامپزشکی شمال استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: مسلما خشکسالی یکی از چالشهای پیش روی دامداری است و استان کرمان نیز سالهاست با خشکسالی دست به گریبان است. وی افزود: سعی شده است با مدیریت منابع مشکلات موجود را کاهش دهیم اما در نهایت کم آبی یکی از چالشهای بخش تولید در این صنعت محسوب می شود. مشایخی افزود: با تدابیر صورت گرفته قاچاق دام در استان کرمان به نزدیک صفر رسیده است و از این جهت مشکلی نداریم و طرحهای متعدد واکسیناسیون نیز با موفقیت در راستای کنترل بیماریهای دامی صورت گرفته است. وی به حمایت جدی از تولید کنندگان دام و رونق دامداری در استان کرمان تاکید کرد و گفت: این روند با توجه به پتانسیلهای منطقه در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

همچنین سرپرست اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان نیز عصر امروز در جمع خبرنگاران گفت: فعالیت دامپزشکی در بخش درمانی موجب کنترل بیماریهای مشترک بین انسان و دام می شود. خدمات دامپزشکی باید افزایش یابد احمدی در ادامه افزود: ما به دنبال گسترش خدمات دامپزشکی در منطقه هستیم و در همین راستا سعی در افزایش مناطق تحت پوشش داریم و در حیطه آموزش و ترویج میزان ساعات و کیفیت آموزش به دامداران را افزایش داده ایم. وی گفت: وضعیت کشتارگاه جیرفت از نظر سیستم فاضلاب و کوره لاشه سوز مناسب نیست و باید هرچه سریعتر چاره ای اندیشید. این مسئول تصریح کرد: امیدواریم محیط زیست در موضوع های گفته شده وارد عمل شده و موضوع را تا رفع مشکل پیگیری نماید. وی در ادامه به موضوع جابجایی دام عشایر در فصل بهار پرداخت و عنوان کرد: موضوع مسیر تردد دام عشایر از مشکلاتی است که باید با هماهنگی بین بخشی حل شد. معاون سلامت اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: مهاجرت دام عشایر به مقصد ییلاق به علت نداشتن مجوز تردد با ممانعت نیروی انتظامی مواجه می شود و برای دامپزشکی هم به علت شرایط خاص عشایر امکان صدور گواهی حمل دام وجود ندارد. پیشنهاد می شوداین موضوع با هماهنگی اداره امور عشایری و نیروی انتظامی حل و فصل گردد. محمد مشایخی افزود: علی رغم جلسات متعدد با نهادها و ادارات مرتبط در مورد جمع آوری مراکز عرضه شیر خام سطح شهر هنوز موفق به انجام این امر نشده ایم، این مسئله تلاش بیشتر این نهادها را می طلبد و همچنین همکاری بیشتر بین بخشی باید تقویت شود.

زیرساختهای دامداری در جنوب کرمان توسعه یابد فرماندار منوجان نیز در گفتگو با مهر در خصوص وضعیت دامداری در جنوب کرمان اظهارداشت: شهرستانهای جنوبی استان کرمان بخش قابل توجهی از دامهای سبک و سنگین استان کرمان را به خود اختصاص داده است و حفظ این زمینه شغلی با توجه به محرومیتهای منطقه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ایوب فلاحی افزود: نمی توان هم به دنبال رفع محرومیت بود و هم خشکسالی را در جنوب کرمان نادیده گرفت زیرا خشکسالی هم کشاورزی و هم دامپروری را تحت تاثیر قرار می دهد. فلاحی گفت: خشکسالی در جنوب کرمان و شهرستان منوجان سالهاست وجود دارد و خسارتهای فراوانی را در جنوب استان کرمان ایجاد کرده است و موجب کاهش جمیعت دامی در این منطقه شده است. وی به خشکیدگی جازموریان اشاره کرد و گفت: خشک شدن مراتع اطراف این دریاچه موجب شده است دامداری نیز تحت تاثیر قرار گیرد از سوی دیگر باید به دنبال توسعه زیر ساختهای دامداری در جنوب کرمان باشیم و در این خصوص گامهای موثر برداشته شود.  


۱۳۹۳/۷/۱۳ - ۱۷:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن