تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تا ده ميل اطراف قبر حسين بن على عليه‏السلام بركت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805194989




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحصیلات رایگان در قانون اساسی رو به فراموشی می گذارد


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: تحصیلات رایگان در قانون اساسی رو به فراموشی می گذارد
بزرگترین دغدغه خانواده ها تحصیل فرزندان است. دغدغه ای که هر ساله با فرارسیدن ماه تابستان و شروع ثبت نام ها شدت بیشتری به خود می گیرد و رنگ و روی جدی تری پیدا می کند.
آفتاب: یکی از دغدغه های خانواده ها را می توان پیدا کردن یک مدرسه مناسب برای ثبت نام فرزندانشان دانست. موضوعی که البته در شهرهای بزرگ بیشتر به چشم می خورد و برخی از خانواده ها به دلیل تمکن مالی اولین گرینه ای که به ذهنشان خطور می کند ثبت نام در مدارس غیردولتی است.


شاید زمانی که اولین مدارس غیرانتفاعی در کشور شروع به فعالیت کردند، کسی تصور نمی کرد به دنبال این مدارس، مدارس دولتی نیز از حالت رایگان خارج شوند و شهریه هایی برای خود تعیین نمایند.


بله این موضوع یعنی داستان تکراری دریافت پول توسط مدارس دولتی در سال های اخیر، دومین دغدغه خانواده هایی که زندگی معمولی داشته و از پس شهریه های سنگین مدارس غیرانتفاعی برنمی آیند. اگرچه مسئولان آموزش و پرورش هر ساله از ممنوعیت دریافت پول توسط مدارس دولتی خبر می دهند، اما زخم کهنه دریافت پول اجباری توسط مدارس دولتی هر سال سرباز می کند. پول هایی که البته نه به عنوان شهریه بلکه به عناوین مختلف جمع آوری کمک های مردمی، کلاس های فوق برنامه، فعالیت های کمک آموزشی، اردوهای تفریحی آموزشی و غیره در ابتدای سال تحصیلی و یا به مرور در طول دوران تحصیل از والدین درخواست می شود.


نگاهی به آمار دانش آموزان در سال تحصیلی 92-93 نشان می دهد، سال قبل 12 میلیون و300 هزار دانش آموزان در مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه در 105 هزار مدرسه و بیش از 750 منطقه آموزشی، تحصیل می کردند که از این تعداد شش میلیون و 850 هزار نفر در مقطع ابتدایی، دو میلیون و 212 هزار نفر در مقطع متوسطه اول و سه میلیون و 270 هزار نفر در مقطع متوسطه دوم حضور داشتند. علاوه بر این، 8. 5 درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی و بقیه در مدارس دولتی تحصیل می کردند، یعنی 11 میلیون و 237 هزار نفر از دانش آموزان در مدارس دولتی و یک میلیون نفر نیز در مدارس غیردولتی تحصیل کردند.


طبیعتا ثبت نام و تحصیل بخش عظیمی از دانش آموزان کشور در مدارس دولتی، این انتظار را برای خانواده ها ایجاد می کند تا بر اساس قانون موجود درباره تحصیل رایگان، دانش آموزان بدون پرداخت هزینه در مدارس دولتی تحصیل کنند. 


در اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است:


«دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.»


غلامرضا عبدالوند عضو پیشین کمیسیون آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت سیستم آموزشی کشور در سال های اخیر گفت: طبق اصل 30 قانون اساسی، دولت موظف است که برای همه ایرانیان از آغاز دوره دبستان تا پایان دوره دبیرستان امکان تحصیل رایگان را فراهم کند، اما هنوز هم می بینیم که دست مدارس دولتی به سوی اولیای دانش آموزان دراز است و توقع کمک های مردمی به مدارس به حدی رسیده که والدین را از جلسات اولیا و مربیان فراری می دهد.


هر چند دریافت کمک های مردمی تحت عنوان مشارکت های مردمی در قوانین آموزش و پرورش آمده است، اما این قانون در برخی مدارس به صورت سلیقه ای و بیش از حد قابل قبول اخذ می شود.


البته تخلفات تنها به مدارس دولتی مختص نمی شود. مدارس غیرانتفاعی یا غیردولتی نیز با شروع ثبت نام ها در فصل تابستان بدون توجه به قانونی یکسان شهریه های گوناگون و نجومی دریافت می کنند که به نظر می رسد پیرو هیچ قانون خاصی نیستند. 


همین افزایش شهریه ها در مدارس غیرانتفاعی نیز باعث شد که هر ساله از تعداد دانش آموزان این مدارس کاسته شود.


به گفته رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه و مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش، تعداد دانش آموزان مدارس غیرانتفاعی در سال 92 حدود یک میلیون و 600 هزار نفر و تعداد دانش آموزان کل کشور سال گذشته در حدود 12 میلیون نفر اعلام شده و با این حساب تنها حدود 13 درصد دانش آموزان در مدارس غیر انتفاعی تحصیل می کردند در حالی که در سال 91 تعداد دانش آموزانی که در مدارس غیرانتفاعی تحصیل کرده اند، بیش از این تعداد بود. بر اساس این آمار، تعداد دانش آموزان ابتدایی که در سال تحصیلی 92 ثبت نام کردند، 543 هزار و 884 نفر بود که این تعداد در سال 91، 540 هزار و 832 دانش آموز بود که رشد 60 صدم درصدی را در تعداد دانش آموزان این مقطع نشان می دهد.


این رقم در دبیرستان برای سال تحصیلی 92 حدود 290 هزار دانش آموز بود در حالی که دانش آموزان دبیرستانی در سال 91 حدود 313 هزار نفر بود و این آمار حکایت از افت قابل توجه ثبت نام دانش آموزان دبیرستانی در مدارس غیرانتفاعی دارد.


کارشناسان آموزشی دلیل این امر را بالا بودن شهریه های این مقطع و رونق معلمان خصوصی و کلاس های کنکور می دانند. از طرف دیگر تعداد دانش آموزان غیرانتفاعی مقطع دبستان رشد اندکی را شاهد بوده که کارشناسان آموزشی تک فرزند بودن اکثر دانش آموزان نسل جدید و تلاش پدران و مادران برای فراهم آوردن امکانات بهتر آموزشی را دلیل اصلی این آمار ارزیابی می کنند.


سال 92 در مقطع ابتدایی شهریه های مدارس معمولی غیرانتفاعی در حدود 2 تا 5 میلیون تومان و بسته به منطقه جغرافیایی و امکانات متغیر بوده است.


در سطح شهر اما مدارس ابتدایی غیرانتفاعی وجود دارند که از همان اول ابتدایی آموزش زبان های انگلیسی، فرانسه و عربی را در دستور کار خود قرار می دهند و به دانش آموزان یک ساز موسیقی هم یاد می دهند. شهریه این مدارس در مقطع ابتدایی گاها تا 7 میلیون تومان هم می رسد. در مقطع راهنمایی شهریه مدارس غیرانتفاعی معمولی در حدود 3 تا 7 میلیون تومان متغیر است و شهریه مدارس خاص 10 میلیون تومان گزارش شده است.


در مقطع دبیرستان هم شهریه مدارس معمولی در حدود 4 تا 9 میلیون تومان است و برای ثبت نام در دبیرستان های غیرانتفاعی با امکانات ویژه با رقم های حیرت انگیز 12 تا 15 میلیون تومان روبرو خواهید شد.


به گزارش پارسینه، به هر حال با توجه به سخت شدن شرایط اقتصادی و افت قابل توجه قدرت خرید مردم به سادگی نمی توان از موضوع تخلفات آشکار در مدارس دولتی و غیردولتی گذشت. موضوعی که هر ساله قبل از شروع سال تحصیلی و آغاز ثبت نام در مدارس، سبب ایجاد دلهره و اضطراب در درصد زیادی از والدین و دانش آموزان می شود.




تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن