تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياران مهدى جوان‏اند و ميان‏سالى در ميان آنان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819230332




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سد 10 ساله به ایستگاه بهره برداری می رسد/ ظرفیت ایوشان برای رونق گردشگری


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > لرستان مهر گزارش می دهد؛
سد 10 ساله به ایستگاه بهره برداری می رسد/ ظرفیت "ایوشان" برای رونق گردشگری
خرم آباد - خبرگزاری مهر: سد ایوشان در شهرستان خرم آباد پس از گذشت بیش از 10 سال در آستانه بهره برداری قرار دارد تا بتوان از این ظرفیت علاوه بر آبیاری اراضی کشاورزی منطقه به عنوان پتانسیلی برای رونق صنعت گردشگری یاد کرد.



به گزارش خبرنگار مهر، سد مخزنی ایوشان در 65 کیلومتری خرم آباد در بخش زاغه احداث شده است و بیش از 10 سال از تاریخ کلنگ زنی این پروژه می گذرد تا مسئولان امر از بهره برداری این سد طی امسال خبر دهند؛ سدی که رئیس جمهوری در جریان سفر به لرستان قول افتتاح و تامین اعتبار آن را داده است. تراز احداث این سد از سطح دریا هزار و 848 متر، حجم مخزن سد 52 میلیون مترمکعب بوده و در حال حاضر آب پشت این سد در تراز 1848 قرار دارد یعنی ارتفاع آب دریاچه سد هم اکنون 44 متر است.

کریم عالی نژاد نماینده مجری طرح پروژه سد ایوشان صبح یکشنبه در حاشیه بازدید رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان از سد ایوشان در جمع خبرنگاران میزان اعتبار هزینه شده برای این طرح را 60 میلیارد تومان برشمرد و اظهار داشت: پروژه سد ایوشان با بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی تا یک ماه آینده قابل افتتاح خواهد بود. وی در اینباره افزود: البته افتتاح سد به معنای بهره برداری کامل از این پروژه نیست چرا که پروژه زمانی به بهره برداری می رسد که شبکه آن نیز به اتمام برسد در حالیکه میزان پیشرفت قیزیکی شبکه پروژه سد ایوشان حدود 30 درصد است. نماینده مجری طرح پروژه سد ایوشان با اشاره به اینکه عملیات اجرایی پروژه سد ایوشان از سال 83 آغاز شده است عنوان کرد: مطابق برنامه زمان بندی قرار بود این سد ظرف مدت پنج سال به بهره برداری برسد ولی به علت قطره چکانی بودن میزان اعتبارات بیش از ده سال از زمان کلنگ زنی این پروژه می گذرد.

عالی نژاد اضافه کرد: بیشترین اعتباری که به پروژه سد ایوشان تعلق گرفته است مربوط به سال های 91 و 92 بوده و امسال نیز مبلغ 16 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شد. وی با بیان این مطلب که پیش بینی می شود برای اتمام سد ایوشان 25 میلیارد تومان دیگر نیاز باشد افزود: از جمله مشکلات پیش روی این پروژه تملک اراضی و آماده نشدن همزمان شبکه طرح با عملیات اجرایی سد بوده که برای اتمام شبکه نیز اعتباری زیادی لازم است. نماینده مجری طرح پروژه سد ایوشان به اهداف این پروژه اشاره کرد و بیان داشت: تامین آب کشاورزی برای اراضی دیم دشت ایوشان به میزان چهار هزار و 350 هکتار، تامین آب شکه احداث شده در دشت چغلوندی با استفاده از آب برگشتی شبکه و تخصیص از آب تنظیمی و جلوگیری از خسارت سیلاب های فصل زمستان و بهار از جمله اهداف پروژه محسوب می شوند.

عالی نژاد فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی در منطقه ایوشان را از دیگر اهداف پروژه سد ایوشان دانست و تصریح کرد: بدنبال این هستیم که مسائل توریستی و گردشگری در محل سد دنبال شود چرا که این امر می تواند در جذب توریست و ایجاد درآمد بسیار موثر باشد. وی افزود: برای این منظور یک ساختمان بهره وری در دو طبقه با مساحت دو هزار متر مربع در محل سد ایوشان در حال ساخت است که 9 سوئیت رفاهی در طبقه دوم آن برای استفاده از کارکنان وزارت نیرو در نظر گرفته شده و دارای یک سالن آمفی تئاتر و یک سالن نمایشگاه است. نماینده مجری طرح پروژه سد ایوشان به ویژگی های سد ایوشان اشاره کرد و گفت: سد مخزنی ایوشان از نوع سدهای خاکی با هسته رسی بوده که حجم آن حدود 52 میلیون متر مکعب و حداکثر ارتفاع آن از کف 70 متر و عرض تاج بدنه اصلی سد حدود 8 متر است.

عالی نژاد اضافه کرد: حداکثر مدت زمان تخلیه سریع مخزن 30 روز است که طول سرریز آن حدود 37 متر، طول مجرای تحت فشار 228 متر و طول مجرای جریان آزاد آن 148 متر است. وی اظهار داشت: از این منطقه می توان استفاده های زیادی برای گردشگری کرد به طوریکه امسال حدود 6 کیلومتر دریاچه در محل سد وجود داشت که برای قایقرانی بسیار مناسب بود ولی بدلیل بعضی از تنگ نظری ها از این ظرفیت های مناسب استفاده نمی شود. رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان و نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه بیان داشت: با توجه به اینکه سیاست دولت بر اتمام پروژه های بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی است در لرستان نیز سد ایوشان در مرحله آبگیری قرار گرفته است که می توان سال آینده این سد را پر آب کرده و به بهره برداری رساند. توکلی از بهره برداری چند سد لرستان در سال 94 خبر داد و گفت: مجمع نمایندگان استان لرستان قصد دارد از طریق استفاده از بودجه سال 94 و با همکاری استاندار لرستان و مدیران ارشد استان از چند طرح آبی دیگر در سال آینده بهره برداری کند.

وی پیشرفت فیزیکی سد ایوشان را بالای 95 درصد برشمرد و اظهارداشت: کار اجرایی سد ایوشان تقریبا به اتمام رسیده است ولی شبکه آن حدود 35 درصد پیشرفت دارد و با توجه به اینکه بدون وجود شبکه اراضی دیم به آبی تبدیل نخواهند شد لذا شبکه این پروژه نیز بایستی اجرا شود. رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان و نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی افزود: قبل از راه اندازی شبکه این پروژه می توان از شبکه های سنتی قبلی و شبکه های پایین دستی به منظور تامین آب بخش کشاورزی منطقه استفاده کرد. توکلی با اشاره به اینکه کار آبگیری از سد ایوشان از اسفندماه سال گذشته به میزان 24 میلیون متر مکعب آغاز شده است عنوان کرد: منطقه ایوشان با وجود این سد زیبا می تواند به یک منطقه گردشگری خوب تبدیل شود که با تکمیل سد هدف گردشگری آن نیز دنبال شده و محقق خواهد شد. وی ادامه داد: کسانی که تمایل به سرمایه گذاری در این بخش را دارند می توانند برای فراهم کردن زیرساخت های سیاحتی- اقامتی منطقه اقدام کرده و از فضای دریاچه برای گردشگری و جذب توریست استفاده کنند. ............................. گزارش: شهناز بهزادی








۱۳۹۳/۷/۱۳ - ۱۱:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن