واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از مراسم قالیشویان گزارش میدهد
بیتابی چوبدستیها و رقص اشک بر صورتها
آیین یکهزار و 300 ساله قالیشویان در حالی در مشهد اردهال کاشان در حال برگزاری است که بیتابی چوبدستیها و جاری شدن اشک بر صورتها برجستهترین تصاویر آلبوم گردهمایی ولایتمداران کاشانی است.
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، هر ساله با طلوع مهرماه، شماره معکوس حماسه حضور ولایتمداران کاشانی به حرکت در میآید و قند وصل در دل شیفتگان دیار مؤمنان آب میشود. حضور جمعیت انبوه زائران و سیل خروشان عزاداران حضرت سلطانعلی بن محمد باقر(ع) که از فلق صبح و حتی از شفقهنگام روز گذشته، با عشق زیارت شهید اردهال و شرکت در مراسم قالیشویان در این مکان گرد هم میآیند تصویر آشنایی است که هرساله در اواسط موسم برگریزان روی پرده نقرهای جهان تشیع اکران میشود. امام نقطه اوج این آداب آشنای کویریان بیتابی چوبدستیهای اهالی فین کاشان در آسمان اردهال است که همچون سال 113 هجری سوز هجران و داغ فراق یار را در دل و جان خود احساس میکنند. نمادهای مشهور قالیشویان پس از استراحت یکساله از نیام بیرون میآیند و خود را برای ثبت نام در کلاس ولایتمداری آماده میکنند و بر خود میبالند چراکه آشناترین تصویر گردهمایی شیعیانی هستند که میخواهند آیینهای باشند برای تصویر غیرت مردمان دیار کویر که چون هزار و چند سال پیش چشمه قلبشان و دریای وجودشان از آب ولایت سیراب نمیشود. همزمان با آغاز این مراسم ضریح مطهر سلطانعلی بن محمد باقر(ع) با گلاب ناب چون سالهای گذشته عطرافشانی و شستوشو میشود چرا که مردمان فین خود را پاکبازان این امامزاده بزرگوار میدانند و بر این باورند که سرسبزی سرزمینشان به خاطر سیادت کسی است که ثلالهاش مطهرترین نسبهاست و برکت و سخاوت زمین زراعیشان به موجب سخاوت کسی است که هنگام آرمیدن در خاک بخشی از جود بیهمتایش را ارزانی سرشت ازلیش کرد و به همین بهانه و به شکرانه تداوم و ماندگاری این نشاط و حیات با نثار گلاب و شستشوی حرم این امامزاده واجب التعظیم قدرشناسیشان را به ولی نعمتشان نشان میدهند. اهالی فین پس از عطرافشانی ملجأ شریف این امامزاده واجبالتعظیم در حالی که قالی مخصوص امامزاده شهید را ـ که نماد جنازه مطهر امامزاده است ـ گاهی بر روی دوش و گاهی بر روی دست دارند از آستانه مبارک آن حضرت خارج شده و با شیدایی خاصی با بانگ و فریاد «یا حسین، یا حسین» مروارید چشمان حاضران را از صدفشان بیرون آورده و روی گونهشان میغلتانند. در سویی دیگر در حالیکه مردان چوب به دست (از چوب به عنوان نمادی از سلاح روز که در آن زمان رایج بوده بهره میجویند) حلقهای از غیرت و اخلاص دور آنان به وجود آورده قالی را از میان جمعیت میگذرانند و کنار چشمهای واقع در بقعه شاهزداه حسین، در میدان مقابل زیارتگاه برای شستوشو مینهند. و در این میان عدهای از جوانان فین نیز در تمام مسیر همگام و همراه با دسته حرکت میکنند و گذرگاه را برای عبور دسته باز نگاه میدارند و یا حسینگویان در حالی که چوبهای خود را در آسمان با حرکتهایی تند و پیاپی میچرخانند خود را به چشمه میرسانند. پس از آنکه در کنار چشمه قالی را روی زمین گذاشتند، دور آب، حلقه زده و چوبهایشان را پیاپی در هوا میچرخانند، در این هنگام، یعنی پیش از آداب شستن تمثیلی قالی امامزاده، مراسم لعنخوانی بر دشمنان حضرت انجام میگیرد. پس از آنکه فالی را هم با آب چشمه و هم با آب دیدگانشان شستوشو دادند، قالی را با گلاب ناب عطرآگین کرده و دوباره به دوش مینهند و از گذرگاهی در پای کوه اردهال که به در شرقی آستانه امامزاده منتهی میشود، به صحن سردار یا صحن فینیها برای تحویل به آستانه مقدس میبرند. آری مراسم به پایان میرسد اما گویی ولایتمداری مردم دیار کویر چه فینی باشند و چه خاوهای و چه متعلق به هرجای دیگر سرزمین دارالمؤمنین باشند تمام شدنی نیست. مراسم سنتی مذهبی قالیشویان هر سال در دومین جمعه از ماه مهر در مشهد اردهال برگزار میشود و هر ساله صدها هزار عاشق اهل بیت(ع) در آن شرکت میکنند. البته این مراسم در میان مردم منطقه فین به «جمعه قالی» شهرت یافتهاست که معمولا هر سال با یکی از روزهای نهم تا 15 مهر ماه مقارن میشود. این مراسم که تنها مراسم مذهبی است که تاریخ برگزاری آن به صورت شمسی محاسبه میشود، تکرار نمادین مراسم تشییع پیکر امامزاده سلطانعلی توسط مردم فین کاشان در یکهزار و 314 سال قبل است. انتهای پیام/2406
93/07/11 - 10:32
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]