واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در دومین جلسه درس خارج فقه نظام شهرسازی مطرح شد
بررسی ابعاد شهر فاضل در مبانی اسلامی
استاد حوزه علمیه قم گفت: فارابی فیلسوف مسلمان در کتابهای خود از شهر فاضل نام برده است که این شهر فاضل علاوه بر عنصرهای مردم، حاکم و قانون، باید عناصر جمعیت و تعاون برای رسیدن به هدف مشترک را نیز دارا باشد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیتالله محسن اراکی در دومین جلسه درس خارج فقه نظام شهرسازی که ظهر امروز در مدرسه دارالشفا برگزار شد، با اشاره به اینکه دین اسلام شهر را با دو اصطلاح مختلف تعریف کرده است، بیان کرد: شهری که حاکم آن با استفاده از قوانین اسلامی مردم را ساماندهی کند و کارهای آنها را انجام دهد شهر شرعی نامیده میشود. وی با اشاره به اینکه مردم، قانون و حاکم سه عنصر اصلی شهر شرعی هستند، تصریح کرد: از مردمی که نظام ولایتی را پذیرفتهاند در اصطلاحهای شهری با نام مهاجر و از مردمی که از عناصر شهر شرعی تبعیت نمیکنند با نام اعرابی یاد میشود. این استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: افرادی که از نظام ولایتی تبعیت نکنند اعرابی هستند و با این افراد محشور خواهند شد. وی شرک بر خداوند را بر دو نوع دانست و افزود: افرادی نسبت به حقانیت خداوند تردید دارند و افرادی دیگر به خداوند ایمان ظاهری دارند اما از فرمانهای او پیروی نمیکنند که این دو دسته جز مشرکان محسوب میشوند. آیتالله اراکی خاطرنشان کرد: فارابی فیلسوف مسلمان در کتابهای خود از شهر فاضل نام برده است که این شهر فاضل علاوه بر عنصرهای مردم، حاکم و قانون، باید عناصر جمعیت و تعاون برای رسیدن به هدف مشترک را نیز دارا باشد. وی از شهری که مردم آن به دنبال رسیدن به زشتیها و بدیها باشند به عنوان شهر ضاله نام برد و گفت: میان شهر ضاله و فاضل تفاوتهای بسیاری است. این مفسر قرآن کریم بیان کرد: اگر فردی به تنهایی در صحرایی زندگی کند و هر چند از قانون و حاکم اسلامی تبعیت داشته باشد اما نخواهد توانست به مقام شهروندی شهر فاضل برسد زیرا جمعیت در کنار او نیست که بتواند با آنها برای رسیدن به خوبیها تعاون داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه در شهر فاضل هر محلهای نیازمند مسجدی است، تصریح کرد: جار در تعاریف اسلامی به معنای همسایگان مسجد است و در شهر فاضل باید برای هر 40 خانه یک مسجد ساخته شود. آیتالله اراکی با اشاره به اینکه اسلام برای افزایش جمعیت شهری تدابیری اندیشیده است، گفت: در طول تاریخ بسیاری از افراد مهاجران شهر شرعی را نمیپذیرفتند و خواستار جدا شدن آنها از اجتماع شهری میشدند. وی ملاک شهروندی را اقامت بلندمدت در یک شهر دانست و افزود: دین اسلام شهر را از نظر گستره با سه اصطلاح مختلف تعریف و برای شهروندان این شهرها معیارهای مناسبی را مشخص کرده است. آیتالله اراکی معنای کلمههای عظما، وسطی و صغرا را در تعاریف شهر اسلامی به ترتیب جهان شهر، کشور شهر و شهر امروزی خواند و یادآور شد: شهرهای نیمه و کامل در اسلام جایگاههای مختلفی دارند و انسان با زندگی در شهر کامل میتواند به کمال واقعی برسد. انتهای پیام/78005/ک30
93/07/10 - 13:13
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]