تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829859558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نخستین نشست از سلسله نشست‌های معرفت و معنویت برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: به همت جهاد دانشگاهی واحد استان البرز؛ نخستین نشست از سلسله نشست‌های معرفت و معنویت برگزار شد خبرگزاری پانا:رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی در این نشست اظهار داشت:مشکل اساسی بشر جهل نیست بلکه غفلت است
۱۳۹۳ چهارشنبه ۹ مهر ساعت 07:51



به گزارش خبرنگار پانا، رسول رسولی پور،رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی در این نشست گفت: دین مشکل اساسی بشر را می‌داند و برای حق‌طلبی انسان‌ها آمده است. مشکل ما جهل نیست بلکه غفلت است و اگر کسی به سمت خدا حرکت کند این هدف دست‌یافتنی است؛ مشکل ما اساساً این است که بنا به حرکت نداریم.
دکتر رسول رسولی پور، افزود: ‌اساس تعلیم یادگیری نیست بلکه یادآوری است؛ چنانچه ادیان نیز برای یادآوری و آگاهی‌بخشی انسان‌ها آمده‌اند نه برای شناسایی و معرفت‌بخشی.
وی با بیان اینکه هدف فلسفه، معرفت‌بخشی است، خاطرنشان کرد:‌ فلسفه در قبال شناخت موضوعات به ما کمک می‌کند و تکنیک‌هایی برای دیدن درست محیط و شناسایی آن به ما می‌آموزد.
رسولی‌پور افزود:‌ هدف‌گذاری دین، بیداری انسان‌ها و دوری از غفلت و خواب است که اصطلاحاً به آن «یقظه» می‌گویند. دین انسان را زنده می‌کند و به او حیات می‌دهد.
رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی با اشاره به تفسیر صدرالمتألهین از سوره‌ی نور گفت: ‌اگر کسی اراده حکمت‌آموزی دارد و به دنبال حکمت است باید فطرت اولیه موجود را تقویت کند و به رشد برساند و فطرت ثانویه را به وجود آورد؛ که این بیانگر تفاوت جدی بین فلسفه و حکمت الهی (دین) است؛ چراکه فلسفه متکفل شناسایی و شناخت خدا، محیط، انسان و همه موضوعات اطراف است اما هدف اصلی دین، این شناساندن نیست.
رسولی‌پور با اشاره به اینکه ‌افلاطون و ارسطو برای تعلیم بشریت کافی هستند، تصریح کرد: دین یک تشخیص و یک تجویز درست است و پیامبران کاری می‌کنند که از عهده‌ی این‌ها (فلاسفه) بر نمی‌آید.
وی اظهار کرد: دین مشکل اساسی بشر را می‌داند و ادیان، انبیاء را برای برطرف نمودن این مشکل فرستاده‌اند. مشکل ما جهل نیست بلکه غفلت است. علم در برابر جهل نیست بلکه در برابر عناد و لجاجت و در برابر کوری است.
رسولی‌پور ادامه داد: جهل مقدس است و نادانی چیزی است که سقراط به آن افتخار می‌کند و می‌گوید "من می‌دانم که نمی‌دانم". نخواستن به دانستن عیب است، نخواستن از غفلت می‌آید و ادیان برای حق‌طلب شدن انسان‌ها آمده‌اند. اگر کسی به سمت خدا حرکت کند، خود این مسیر راهی نیست؛ بلکه مشکل ما اساساً این است که بنا نداریم حرکت کنیم.
عضو هیات علمی گروه دین و فلسفه دانشگاه خوارزمی خاطر نشان کرد: ‌ادیان به دنبال معنویت‌بخشی و یک معرفت انضمامی هستند نه یک معرفت انتزاعی. فلسفه یک معرفت انتزاعی است که از طریق آن یک‌سری مفاهیم کلی تبیین می‌شود. اما دین به دنبال معرفت انضمامی است که معنویت ملزم به این معرفت است و خود معنویت یعنی سفر.
رسولی‌پور با قرائت آیه‌ی «قال انی ذاهب الی ربی سیهدین» گفت:‌ حضرت ابراهیم می‌فرماید من "ذاهب" به سوی پروردگار هستم و به سوی آن می‌روم و هدایت با حضرت دوست است. این بیانگر آن است که حکمت(دین) آمیخته با سفر، حرکت و شدن است و دین ما را به این سیر و سفر دعوت می‌کند.  
وی با بیان اینکه دو سیر آفاقی و انفسی وجود دارد گفت: سیر در آفاق یعنی سیر بیرونی. سیر در انفس یعنی سیر درونی. حرکت درون و محیط هر دو لازم است چراکه حرکت درونی صورت نمی‌گیرد مگر این‌که حرکت محیط صورت گیرد. نقش "دیگری" اینجا اهمیت پیدا می‌کند که من خودم را در چهره‌ی دیگری می‌بینم و این دیگری هم خودِ من را به من نشان می‌دهد و با دیدن دیگری حس می‌کنیم که باید حرف بزنیم و حرکت کنیم.
رسولی‌پور خاطرنشان کرد: معرفت مساوی با فضیلت نیست بلکه معرفت مقدمه‌ی فضیلت است و انسانیت انسان به سفر و حرکت است و به قول مرحوم شریعتی در کتاب «فلسفه بودن و شدن»، به شدن است.
وی اظهار کرد: انسان در حال حرکت دارای دغدغه و اضطراب و بی‌قراری است، انسان اعتنا و توجه دارد و به تعبیر ملاصدرا انسان باید به چیزی غیر از فطرت اولیه تغییر کند؛ چراکه اگر بتوان به فطرت اولیه بازگشت کنیم به تعبیر آیت الله جوادی آملی در طبقه هم‌کف بهشت قرار می‌گیری اما آنهایی که به معرفت انضمامی می‌رسند و حرکتِ دیگری را آغاز می‌کنند در پروژه‌ی نصر الهی مشارکت می‌کنند.
رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی با قرائت آیه‌ی «ان تنصرالله ینصرکم» ‌تصریح کرد:‌ باید در این خلقت و آفرینش نقشی ایفا کنیم و گوشه‌ای از کار را بگیریم. همان‌طور که از نقش خاک در می‌آییم، باید از نقش تماشاگری فیلسوفان نیز در بیائیم و به نقش بازیگری برسیم. فیلسوفان تماشاگران این عالم هستند و خوب نگاه می‌کنند؛ تماشاگری کافی نیست؛ آنچه که دین و خدا از ما می‌خواهد بازیگری است.
رسولی‌پور افزود: انسان مسافر طبق آیه «انی ذاهب الی ربی» انسانی است که دائماً در حال حرکت است و در مسافر بودن، نقشِ حرکت، فطرت ثانی و مشارکت در پروژه‌ی نصر،‌ رفتن آن مهم است مقصد مشخص نیست؛ چون اصلاً مقصد نهایت ندارد و حرکت‌های مکانی مقصد دارد و این مسیر مقصد نهایی ندارد. حیات ما به این حرکت وابسته است و دغدغه اصلی و نهایی ما خداست.
وی با بیان اینکه معنویتی بدون معرفت حاصل نمی‌شود و توقف در معنویت مراد خالق ما نبوده است، گفت: به تعبیر من معرفت انضمامی یعنی «انا لله و انا الیه راجعون». یعنی زندگی ما ملزم شده به «دیگری» که این دیگری، شما (جلوه‌های آن دیگریِ بزرگ) هستید؛ چون شما هدیه مقدس از جانب خدا دارید که آن نفخه الهی است.
عضو هیات علمی گروه دین و فلسفه دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: ادیان الهی جعل معنا نمی‌کنند انبیاء آمدند که آن معنای گمشده را نشان دهند، یعنی جریان ادیان ابراهیم، جریان معنایابی است. جریانات نوظهور معنوی جعل معنا می‌کنند و معناسازی می‌کنند. وی ادامه داد: جریانات نوظهور معنوی در سالم‌ترین شکل، انسان را به فطرت اولیه خود برمی‌گردانند. تأثیر ذن، مدیتشن، یوگا، مراقبه و این‌که چطور از این شلوغی رها می‌شوی و به ٱن زلالی و پاکی می‌رسی کافی نیست. دریافتن و رسیدن به فطرت اولیه خیلی خوب است اما ما نیامده‌ایم همان چیزی که بودیم، بمانیم.
رسولی‌پور در پایان خاطر نشان کرد: خدا ما را با فطرت اولیه خلق کرده که با تقویت این فطرت، فطرت ثانوی خلق کنیم. ممکن است که جریانات نوظهور معنوی ما را به فطرت اولیه خود برگردانند اما وظیفه‌ی انبیای الهی فراتر است که جمله‌ی ملاصدرا بیانگر این مطلب است که ما را به حرکت، شدن و فعلیت بیندازند و نقش آفرینشگری و بازیگری را ایفا کنیم.

 

 











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن