واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
در قم؛
منطق فعالیت اقتصادی از دیدگاه علامه طباطبایی بررسی شد خبرگزاری رسا ـ نشست علمی منطق فعالیت اقتصادی از دیدگاه علامه طباطبایی در مقایسه با اقتصاد کلاسیک با سخنرانی حجتالاسلام رجایی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی منطق فعالیت اقتصادی از دیدگاه علامه طباطبایی در مقایسه با اقتصاد کلاسیک در راستای برگزاری همایش بینالمللی اندیشههای علامه طباطبایی با سخنرانی سید محمد کاظم رجایی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) عصر دیروز در سالن اندیشه این مؤسسه برگزار شد. حجتالاسلام رجایی سخنان خود را با یک سؤال آغاز کرد و گفت: آیا اقتصاد یک علم است یا مبتنی بر ارزشهای سرمایه داری است، اگر اقتصاد یک علم باشد باید مبانی و انگیزههای ورورد به اقتصاد در انسان و همچنین خود انسان تشریح شود تا بتوانیم بحثی منطقی و کاربردی داشته باشیم. وی انسان اقتصادی را از دیدگاه اقتصاد کلاسیک شرح داد و افزود: انسان اقتصادی در این مکتب انسانی است که برای لذت و نفع بیشتر از اجتماع به فعالیت اقتصادی روی میآورد و خود خواهی، مادیگرایی و لذت طلبی از شاخصههای او است. عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به مکتب دئیسم خاطر نشان کرد: در این مکتب پروردگار انسان را دارای حس نفع طلبی آفریده که هر چیزی را برای خود میخواهد، مهمترین عنصر دئیسم یعنی عدم دخالت پروردگار در انجام امور، در این دیدگاه سرنوشت بشر در حاکمیت دو فرمانروای چیره دست لذت و الم است. وی در ادامه به دیدگاه علامه طباطبایی نسبت به اقتصاد کلاسیک اشاره کرد و یادآور شد: دیدگاه علامه طباطبایی با تعریف انسان ابتدا انسان را نوعی مستقل از حیوانات دیگر معرفی میکند که توسط خالق یکتا از دو بعد بدن و جوهر مجرد یا همان نفس خلق شده است، این انسان پس از مرگ در آخرت باقی است و در ضمن همان انسانی است که در دنیا زیست کرده است. رجایی در ادامه با اشاره به شرح مبانی اقتصاد از دیدگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: خدای سبحان علوم و ادراکات را به انسان الهام کرده است تا او را برای ورود در مرحله عمل و تصرف در عالم هستی از جمله مسأله اقتصاد آماده کرده است. حجتالاسلام رجایی با تقریب نظریه اقتصاد کلاسیک و علامه طباطبایی بیان داشت: از دیدگاه علامه طباطبایی علت پرستش و عبودیت خداوند همان نفع شخصی و لذت است که به مبنای محبت و عدم محبت قابل تبیین است، انسان هدفی را در نظر میگیرد که یا با لذت مادی و یا لذت فکری به سمت آن کشیده میشود و در نهایت آن را به انجام میرساند. وی لذت و درد را به سه بخش تقسیم کرد و ادامه داد: لذت یا مادی است، یا فکری مطابق با فطرت است و یا فکری مخالف با فطرت، لذت موافق با فطرت از خداوند و مخالف فطرت از شیطان نشأت میگیرد. عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آیا نفع شخصی میتواند منافع اجتماع را تأمین کند یا تأکید کرد: نفع شخصی منشأ اختلاف و استخدام طبیعت است، انسان ، حیوانات، طبیعت و هر شیای را در جهت انتفاع خود استخدام میکند و از طرفی فطرت بشری او را به سمت حفظ زندگی اجتماعی سوق میدهد و این تعارض تکوینی به قضاوت عقل منتهی میشود که خود را به هم زیستی با هم نوع و تعدیل لذت طلبی محکوم میکند. وی در پایان افزود: خداوند برای تکامل بشری پیامبران و کتب آسمانی را که مجموعهای از قوانین این زندگی است برای بشر نازل میکند تا بتواند با تعدیل ابعاد مختلف ذات بشری آنها را به سمت کمال سوق میدهد./1329/پ202/ی
۱۳۹۳/۷/۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]