واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
در جمع طلاب و روحانیان مطرح شد؛
دفاع از عملکرد ضعیف مشخصه اصلی اهل دنیا خبرگزاری رسا ـ حجتالاسلام ماندگاری توجیه کردن را صفت اهل دنیا دانست و گفت: برخی افراد کم کاری یا عملکرد ضعیف خویش را توجیه کرده و به صورت دائم از دیگران انتقاد میکنند که برای اصلاح و پیشرفت جامعه، هر فردی باید نخست از خودش شروع کند و درباره دیگران بدگویی نکند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدمهدی ماندگاری، عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا، عصر روز گذشته در ادامه سلسله بحثهای جریان شناسی حق و باطل که در نمازخانه سفیران هدایت قم برگزار شد، اظهار داشت: اساس درگیری حق و باطل در پذیرش ولایت خداوند یا قبول حاکمیت شیطان است. بیبصیرتها در طول تاریخ از خط ولایت عقب ماندهاند حجتالاسلام ماندگاری، ویژگی ولایت مداری را درک، شناخت و اطاعت از ولایت حق دانست و تصریح کرد: برخی ولایت خداوند و پیامبران الهی را پذیرفتند اما ولایت پیامبراکرم(ص) را قبول نکردند و دین اسلام را نپذیرفتند. عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: عدهای بعد از پذیرش اسلام و ولایت رسول الله(ص) ولایت حضرت علی(ع) را نپذیرفتند یا این که بعد از پذیرش ولایت امیرمؤمنان(ع) از دستورات حضرت، سرپیچی کردند. وی با اشاره به عقب ماندن بیبصیرتها از خط ولایت در طول تاریخ یادآور شد: برخی نیز امامت حضرت علی(ع) را پذیرفتند اما در امامت و ولایت ائمه اطهار(ع) تشکیک میکردند و چند امامیها و واقفیها را به وجود آوردند. حجتالاسلام ماندگاری افزود: بعد از ائمه اطهار(ع) برخی ولایت معصومان(ع) را بهانه عدم پذیرش ولایت فقیه قرار دادند که امام خمینی(ره) آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح و دیگر علما علاوه بر دلایل فقهی به دلایل عقلی آن را ثابت کردهاند. هدایت مردم، سنت الهی در همه زمانها است وی هدایت را سنت الهی دانست و تأکید کرد: همانگونه که مردم در نبود مسؤولی به جانشین وی با حفظ جایگاه و اختیاراتش مراجعه میکنند همچنین بر اساس دلایل عقلی در غیبت امام زمان(عج) برای هدایت جامعه باید به فقیه عادل مراجعه کنند. حجتالاسلام ماندگاری، دلیل عمده پذیرش ولایت حق را تعبد به کلام خداوند عنوان کرد و گفت: شیطان، خالقیت خداوند، مبدأ و معاد، بهشت و جهنم را قبول کرد اما پذیرش ولایت خداوند برایش سنگین بود. وی پذیرش ولایت پدر را موجب برکت عمر انسان خواند و گفت: در دین ولایتهای دیگری همچون ولایت شوهر نیز آمده که همه براساس مصالح انسان و برای سعادت دنیا و آخرت است. حجتالاسلام ماندگاری، تقابل میان حق و نفع را در ادامه دنیاداری و دنیاطلبی دانست و بیان داشت: جبهه حق دنیاداری میکند و در همه حال نفع اخروی را در نظر گرفته و حق را میگوید اما جبهه باطل با دنیاپرستی که دارد فقط نفع ظاهری و دنیوی را میبیند. وی توجیه کردن و منفعت گرایی ظاهری را صفت اهل دنیا دانست و تصریح کرد: برخی افراد کم کاری یا عملکرد ضعیف خویش را توجیه کرده و به طور دائم از دیگران انتقاد میکنند که برای اصلاح و پیشرفت جامعه، هر فردی باید نخست از خودش شروع کند و درباره دیگران بدگویی نکند. روش تبلیغی پیامبراکرم(ص) دارای سه مشخصه تأیید، تبدیل و تخریب بوده است عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: پیامبراکرم(ص) ویرانهترین جامعه را تحویل گرفت و به بهترین الگوی جهانیان تبدیل کرد که در این زمینه از سه روش تبلیغی تأیید، تبدیل و تخریب استفاده کرد. وی افزود: برخی روحیات و اخلاقیات پسندیده همچون وفاداری، جوانمردی و... را تأیید کرد اما صفاتی همانند تعصبهای جاهلی را به تعصب در راه خدا و نسبت به دین تبدیل کرد. حجتالاسلام ماندگاری، مرحله تخریب را به دو قسمت دفعی و تدریجی تقسیم کرد و خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) مفسدهها و امور باطلی مانند زنده به گور کردن دختران را تخریب دفعی کرد؛ اما بردهداری و خرافات را تخریب تدریجی کرد و از میان برداشت. وی این سه مرحله را در امر تبلیغ ضروری دانست و اضافه کرد: برای موفقیت در تبلیغ باید این مراحل به ترتیب طی شود و به عنوان مثال برای برداشتن قمهزنی از برخی هیئات باید نخست عشق و علاقه آنها را به امام حسین(ع) تأیید و در گام بعد نوع عزاداری آنها را تبدیل کرد. حجتالاسلام ماندگاری در پایان به مرحله تخریب عمل قمهزنی در جامعه اشاره کرد و گفت: امام سجاد(ع) فرمودند: «اگر انجام دادن عمل مستحبی، موجب توهین به مکتب اسلام و اهل بیت(ع) گردد انجام آن عمل مستحبی، حرام است» با توجه به این که طبق فتوای رهبرمعظم انقلاب و برخی مراجع تقلید، قمه زنی حرام است و انتشار تصاویر برخی نمادها در جهان همچون قمهزنی، موجب وهن اهل بیت(ع) و متهم شدن شیعیان به توحش است./908/پ202/س
۱۳۹۳/۷/۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]