محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829143753
رد نهج البلاغه با یک ویژگی از امیرالمومنین(ع)!
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پاسخ به ششمین شبهه نهج البلاغه؛
رد نهج البلاغه با یک ویژگی از امیرالمومنین(ع)!
بدان آنچه را كه اميرالمومنين از غيب گفته در زمان ما اتفاق افتاده و ما آن را با چشمان خود ديديم و مردم از صدر اسلام به انتظار آن بودند، چونكه اميرالمومنين عليه السلام از آن خبر داده بود.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی دیگر از شبهات که در مورد نهج البلاغه مطرح شده این است؛ «برخى از خطبه هاى نهج البلاغه مشتمل بر اخبار گذشتگان و امت های سابقه است و همچنين مشتمل بر پيش گوئى و خبر از اتفاقات آينده است نظير (تسلط حجاج بر كوفه و احداث شهر بغداد و هجوم چنگيز خان و تسلط تاتار و مغولها بر شهر بغداد و ...) و از شخصيتى همچون على بن ابى طالب عليه السلام بعيد به نظر مى آيد كه ادعاى علم غيب كند چونكه علم غيب مخصوص خدا است چنانچه در قرآن كريم مى فرمايد :«وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لاَ يَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُهَا وَلاَ حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الأَرْضِ وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ يَابِسٍ إِلاَّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ؛ و كليدهاى غيب تنها نزد اوست جز او [كسى] آن را نمى داند و آنچه در خشكى و درياست مى داند و هيچ برگى فرو نمى افتد مگر [اينكه] آن را مى داند و هيچ دانه اى در تاريكي هاى زمين و هيچ تر و خشكى نيست مگر اينكه در كتابى روشن [ثبت] است.» ( سوره انعام، آيه 59 ). این نشان می دهد که انتساب نهج البلاغه به امیرالمومنین(ع) صحیح نیست! در پاسخ به این شبهه باید گفت: اولا: با توجه به آنچه در پاسخ به شبهه پنجم گفته شد بدون شك اميرالمومنين عليه السلام از مسائل پنهان گذشته و اتفاقات آينده اطلاع دقيق و صحيح داشته است، آن هم نه از روى نتيجه گيرى از مقدمات و علل ظاهرى بلكه در اثر آموزش هاى ربانى و بهره گيرى از علوم نبوى كه "علمه شديد القوى" و براى مردم بر حسب اقتضاى مصلحت گوشه اى از آن علوم را بيان مى كرد و قضاوت هاى محير العقول آن حضرت نمونه اى از آن است. علامه امينى قدس سره در ج 5 الغدير ص 52 - 59 بهترين پاسخ را به اين شبهه داده است كه در اینجا به خلاصه اى از آن اشاره می شود: «علم به غيب و آنچه در پس بوده است و دانستن اتفاقات گذشته و آينده براى تمام انسانها همچون علم به شهود امكانپذير است. مشروط به اينكه آن را از عالمى كه خداوند متعال به او حقائق را آموخته اقتباس نمايند و هيچگونه مانعى در آن نيست. آيا مگر آنچه را كه مومنين به آن اعتقاد دارند از قبيل: ايمان به خدا و فرشتگان و كتابهاى آسمانى و پيامبران الهى و روز قيامت و بهشت و دوزخ و زندگانى پس از مرگ و لقاء پروردگار و محاسبه در روز رستاخيز و ثواب و عقاب و حور و قصور و تمام اينها از مصاديق ايمان و علم به غيب نيست؟ بلكه خداوند در وصف متقين مى فرمايد: « الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ؛ آنان كه به غيب ايمان مى آورند و نماز را بر پا مى دارند و از آنچه به ايشان روزى داده ايم انفاق مى كنند.(سوره بقره آيه 3)» و نيز فرموده: جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدَ الرَّحْمَنُ عِبَادَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّهُ كَانَ وَعْدُهُ مَأْتِيًّا؛ باغهاى جاودانى كه [خداى] رحمان به بندگانش در جهان ناپيدا وعده داده است در حقيقت وعده او انجام شدنى است.(سوره مريم، آيه 61)» البته از آنجا كه مقام نبوت و منصب رسالت الهى اقتضا دارد كه شخص نبى بيش از ديگران از ماجراهاى گذشته و اتفاقات آينده آگاه باشد خداوند انبياء و اولياء خاصش را از اسرار بيشترى آگاه مى سازد لذا مى فرمايد: « وَكُلاًّ نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَاء الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ وَجَاءكَ فِي هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ؛ و هر يك از سرگذشت هاى پيامبران [خود] را كه بر تو حكايت مى كنيم چيزى است كه دلت را بدان استوار مى گردانيم و در اينها حقيقت براى تو آمده و براى مؤمنان اندرز و تذكرى است.(سوره هود، آيه 120)» و از اين رو داستان هاى پيامبران گذشته را براى پيامبرش بازگو كرده و پس از بيان داستان مريم در سوره آل عمران آيه 44 و داستان برادران يوسف در سوره يوسف آيه 103 مى فرمايد:«ذَلِكَ مِنْ أَنبَاء الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيكَ؛ اين ماجرا از خبرهاى غيب است كه به تو وحى مى كنيم» و همچنين پس از نقل داستان نوح در سوره هود آيه 49 مى فرمايد: تِلْكَ مِنْ أَنبَاء الْغَيْبِ نُوحِيهَا إِلَيْكَ مَا كُنتَ تَعْلَمُهَا أَنتَ وَلاَ قَوْمُكَ مِن قَبْلِ هَذَا فَاصْبِرْ إِنَّ الْعَاقِبَةَ لِلْمُتَّقِينَ؛ اين از خبرهاى غيب است كه آن را به تو وحى مى كنيم پيش از اين نه تو آن را مى دانستى و نه قوم تو پس شكيبا باش كه فرجام [نيك] از آن تقواپيشگان است» بديهى است كه خداوند متعال اينگونه علم غيب را فقط به انبياء و اولياء خاصش عنايت مى فرمايد و دو آيه شريفه (26 و 27 سوره جن) گواه اين مدعا است؛ « عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا * إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ سْلُكُ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا؛ داناى نهان است و كسى را بر غيب خود آگاه نمى كند * جز پيامبرى را كه از او خشنود باشد كه [در اين صورت] براى او از پيش رو و از پشتسرش نگاهبانانى بر خواهد گماشت.» و همچنين در سوره بقره، آيه 255 مى فرمايد: «يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلاَ يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَلاَ يَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ؛ آنچه در پيش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى داند و به چيزى از علم او جز به آنچه بخواهد احاطه نمى يابند كرسى او آسمانها و زمين را در بر گرفته و نگهدارى آنها بر او دشوار نيست و اوست والاى بزرگ.» نتيجه: گرچه آيه شريف و عنده مفاتح الغيب كه در بيان اصل شبهه به آن استدلال شده است دلالت دارد كه علم غيب مخصوص خدا است و كسى از آن اطلاعى ندارد، ولى در آيات ديگر قرآن برگزيدگان خدا و كسانى كه مشيت الهى به آگاهى آنان به علم غيب تعلق گرفته استثنا شده اند. بنابراين "انبياء اولياء و مومنين" به گواهى قرآن كريم داراى علم غيب مى باشند ولى بهره انبياء و اولياء بيش از ساير مومنين است. و در عين حال علم غيب آنان داراى چند ويژگى است: * 1 - به هر اندازه اى كه باشد باز هم به لحاظ (كمى و كيفى) محدود به حدود خاصى است. * 2 - اكتسابى و عارضى است و ذاتى نيست. * 3 - مسبوق به عدم است و ازلى نيست، و داراى انتها است، و سرمدى نمى باشد. (داراى ابتدا و انتها است و ازلى و سرمدى نيست). * 4 - نشات گرفته از فيض خود الهى است و مطابق واقع و حقيقت است. البته پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و وارثان علمش ـ ائمه معصومين عليهم السلام ـ در عمل كردن بر طبق آنچه را كه مى دانند و حتى آگاه ساختن ديگران به بخشى از آن نياز به دستور خداى متعال دارند و هر يك از اين سه مرحله (1- علم به غيبت، 2 عمل بر طبق آن، 3- اعلام به ديگران) جداى از هم مى باشد و علم به غيبت هيچگاه مستلزم عمل بر طبق آن نيست و همچنين اعلام تمام يا بخشى از آن به مردم هيچ ضرورتى ندارد و منوط به تشخيص مصلحت است. لازم به ذكر است چونكه مسأله علم غيبت داشتن پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام يكى از مسائل اعتقادى بسيار مهم است لذا نياز به توضيح بيشترى دارد پس مى گوئيم: * كسى از همه چيز با خبر است كه در هر زمان و هر مكان حاضر و ناظر باشد و بر تمام اشياء احاطه كامل داشته باشد و او تنها ذات پاك خداوند متعال است، او است كه استقلالا و به صورت نامحدود از آنچه بوده و خواهد بود آگاه است اما غير او كه وجودش محدود به زمان و مكان معينى است طبعا نمى تواند از همه چيز باخبر باشد خداوند در سوره نمل آيه 65 مى فرمايد: « قُل لَّا يَعْلَمُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ؛ بگو هر كه در آسمانها و زمين است جز خدا غيب را نمى شناسند و نمى دانند كى برانگيخته خواهند شد.» ولى اين منافات ندارد كه خدا بخشى از علم غيب را - كه مصلحت مى داند و ـ براى تكميل رهبرى رهبران الهى لازم است در اختيار آنان بگذارد، و اين علم غيب مستقل و بالذات نيست بلكه علم غيب بالعوض است يعنى يادگيرى و تعلم از علام الغيوب آياتى از قرآن نيز بر اين معنى دلالت دارد كه قبلا به آنها اشاره شد. جالب اينكه اصل اين شبهه و اشكال بر علم غيب داشتن على بن ابى طالب سلام الله علیه و پاسخ آن ذيل "خطبه 128" در نهج البلاغه آمده است.[ نهج البلاغه، خطبه 128 ص 199، چاپ دارالثقلين قم] امير المومنين عليه السلام در سال 36 هجرى پس از پايان يافتن جنگ جمل در شهر بصره به "احنف بن قيس" فرمود: «يا احنف كانى بن وقد سار بالجيش ... اى احنف گويا من او را مى بينم كه با لشكرى بدون غبار و بى سر و صدا به شهر بصره حمله ور مى شود و نسبت به حوادث و وقايع مهم آينده و كشتار و خونريزى هاى فراوانى كه بعدها در شهر بصره توسط "صاحب الزنج" و تركهاى مغول اتفاق خواهد افتاد خبر مى دهد.
در اين ميان يكى از اصحاب كه اين پيشگوئي ها را شنيد گفت: اى اميرمومنان از غيب سخن مى گوئى؟ و به علم غيب آشنائى؟
امام عليه السلام خنديد و به آن مرد كه از طايفه "بنى كلب" بود، فرمود: اى برادر كلبى اين علم غيب نيست اين فراگرفته اى است از عالمى يعنى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله علم غيب تنها علم قيامت است و آنچه خداوند سبحان در اين آيه برشمرده است:«إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَيُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْأَرْحَامِ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَّاذَا تَكْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ؛ در حقيقت خداست كه علم [به] قيامت نزد اوست و باران را فرو مى فرستد و آنچه را كه در رحم هاست مى داند و كسى نمى داند فردا چه به دست مى آورد و كسى نمى داند در كدامين سرزمين مى ميرد در حقيقت خداست [كه] داناى آگاه است.(سوره لقمان، آيه 34)» سپس فرمود: خداوند سبحان از آنچه در رحمها قرار داد آگاه است، پسر است يا دختر؟ زشت است يا زيبا، سخاوتمند است يا بخيل، سعادتمند، (نيك بخت) است يا شقى (بدبخت) و چه كسى آتش گيره جهنم است و چه كسى در بهشت همراه پيامبران؟. اين است علم غيبى كه جز خدا كسى ذاتا آن را نمى داند و غير از آن علمى است كه خداوند به پيامبرش تعليم كرده و او به من آموخته است "علم غيب اكتسابى" و برايم دعا نمود كه سينه ام آن را فراگيرد و دلم آن علم را در خود بپذيرد اعضاى پيكرم را از آن مالامال سازد. خلاصه يك رهبرى جهانى و همگانى آن هم در تمام زمينه هاى مادى و معنوى، نياز به آگاهى بر بسيارى از مسائل دارد كه ساير مردم پوشيده است، نه تنها آگاهى از قوانين الهى بلكه آگاهى بر اسرار جهان هستى و ساختمان بشر و آنچه را انجام مى دهند و ذخيره مى سازند و برخى از حوادث گذشته و آينده، اين بخش از علم غيب را خداوند در اختيار رسولان و اوصياء آنان مى گذارد و اگر نگذارد رهبرى آنان ناقص خواهد بود. ثانيا :اگر علم غيب مخصوص خدا است و محال است ديگران داراى علم غيب باشند پس چگونه در بسيارى از آيات قرآن تصريح شده كه برخى از پيامبران الهى داراى علم غيب بوده اند از آن جمله: عيسى بن مريم (علی نبینا و آله و علیهما السلام) به پيروانش مى گفت: «...وَأُنَبِّئُكُم بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ؛ و شما را از آنچه مىخوريد و در خانه هايتان ذخيره مىكنيد خبر مىدهم مسلما در اين [معجزات] براى شما اگر مؤمن باشيد عبرت است.(سوره ى آل عمران، آيه 49) و همچنين عيسى بن مريم عليه السلام به امت خود از آينده خبر مى داد و مى گفت: « وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِن بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ؛ و به فرستاده اى كه پس از من مىآيد و نام او احمد است بشارتگرم.( سوره صف، آيه 6)» مورد ديگر هنگامى كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله يك راز را به يكى از همسرانش گفت و او آن راز را فاش كرد، آن حضرت به او خبر داد كه آن راز را فاش ساخته است "« قَالَتْ مَنْ أَنبَأَكَ هَذَا قَالَ نَبَّأَنِيَ الْعَلِيمُ الْخَبِيرُ؛ وى گفت چه كسى اين را به تو خبر داده گفت مرا آن داناى آگاه خبر داده است» (سوره مريم آيه 3) از آنچه گذشت به خوبى روشن شد كه خداوند متعال در صورت مصلحت برخى از انسانها "انبياء و اوصياء" را بر علم غيب مطلع مى سازد و اين شبهه نيز ناتمام است و در پيشگوئي هاى موجود در نهج البلاغه هيچگونه اشكال عقلى و يا شرعى وجود ندارد. بلكه موافق عقل و صريح آيات قرآن است. و دليل ژرفائى علم و دانش دروازه ى علم رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم است. بحث تکمیلی جهت تكميل بحث در اينجا به يكى از آيات قرآن و چند حديث اشاره مى نمائيم: در قرآن كريم تاكيد شده كه هر كارى را انسان انجام مى دهد گذشته از اينكه در محضر خدا است و او به همه چيز احاطه دارد و شاهد و ناظر بر اعمال ما است، رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم و ائمه معصومين عليه السلام نيز از تمامى اعمال ما آگاه مى شوند، خداوند متعال در "سوره ى توبه آيه ى 105" مى فرمايد: "وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ؛ و بگو [هر كارى مى خواهيد] بكنيد كه به زودى خدا و پيامبر او و مؤمنان در كردار شما خواهند نگريست و به زودى به سوى داناى نهان و آشكار بازگردانيده مى شويد پس ما را به آنچه انجام مى داديد آگاه خواهد كرد.» مرحوم كلينى از يعقوب بن شعيب روايت مى كنند كه گفت: از امام صادق عليه السلام پرسيدم مقصود از 'و المومنون' در اين آيه ى كيانند؟ فرمود: 'هم الائمه' (اصول كافى ج 1 ص 219 حديث 2 ) يعنى مقصود، ائمه ى معصوم مى باشند. مرحوم مجلسى نيز روايت كرده كه مردى به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم عرض كرد دو روز است كه غذا نخورده ام آن حضرت فرمود: برو به بازار چون روز ديگر شد آن مرد گفت يا رسول الله ديروز رفتم به بازار و چيزى نيافتم و با شكم گرسنه خوابيدم، فرمود: برو به بازار، او به بازار رفت ديد كاروانى آمده و همراه خود كالا آورده است از آن كالا خريد و با يك دينار سود آن را فروخت دينار را گرفت و به خانه بازگشت روز ديگر به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم گفت: در بازار چيزى نيافتم. حضرت فرمود: تو ديروز از فلان كاروان كالايى خريدى و يك دينار سود كردى، عرض كرد: آرى!. حضرت فرمود: پس چرا دروغ گفتى، گفت: گواهى مى دهم كه تو صادقى و منظورم از خلاف واقع گفتن اين بود كه بدانم آيا شما از كارهاى مردم آگاهى داريد يا خير؟ و يقين من به پيامبرى شما زياده گردد، سپس حضرت فرمود: هر كس از مردم بى نيازى كند و از آنها چيزى نخواهد خداوند او را بى نياز مى سازد و هر كس بر خود در سوالى را بگشايد و از مردم چيزى بخواهد خدا بر او هفتاد در فقر و مستمندى را مى گشايد كه هيچ چيز آن را بر طرف نمى كند، از آن پس تمام مردم به دنبال كار و كوشش رفتند و ديگر در مدينه سائلى ديده نشد.(بحارالانوار: ج 18 ص 114 ) ابن ابى الحديد معتزلى در پاسخ از شبهه ى چگونگى خبر دادن اميرالمومنين عليه السلام از حوادثى كه بيش از شش قرن بعد اتفاق افتاده- نظير هجوم تاتار به شهر بغداد- گويد: 'بدان آنچه را كه اميرالمومنين از غيب گفته در زمان ما اتفاق افتاده و ما آن را با چشمان خود ديديم و مردم از صدر اسلام به انتظار آن بودند "چونكه اميرالمومنين عليه السلام از آن خبر داده بود" تا اينكه قضا و قدر الهى آن را در عصر و زمان ما تحقق بخشيد اينان قوم تاتار بودند كه با هجوم چنگيزخان به سرزمينهاى شرقى اسلام شروع شد و با سقوط بغداد و تصرف آن توسط هلاكوخان- در اوائل قرن هفتم هجرى- خاتمه يافت'. [ شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج 8، ص 218. ] پی نوشت: 1)احنف بن قيس يكى از ياران رسول خدا صلى الله عليه و آله است كه پيامبر در حق او دعا كرد، مردى باهوش بود و در هنگامه جنگ جمل به اميرالمومنين عليه السلام گفت: دوست دارى با (200) سوار براى يارى شما به لشكريانت ملحق گردم يا با جمعيت "بنى سعيد" از جنگ كناره گيرى كنم؟ كه آنكه (6000) شمشير را از تو باز مى دارم، امام عليه السلام فرمود از جنگ كناره بگير، احنف پس از جنگ و فتح بصره خود را به امام عليه السلام رساند و به ياران آن حضرت ملحق شد. (السد الغايه ((ابن اثير)) ج 1 ص 55).
۰۶/۰۷/۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
بنياد ملي نهجالبلاغه در يزد افتتاح شد
استانها شرق یزد با حضور مديران كل استان بنياد ملي نهجالبلاغه در يزد افتتاح شد يزد ـ خبرگزاري مهر بنياد ملي نهجالبلاغه امروز در مراسمي با حضور نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه يزد و جمعي از مديران كل ادارات استان يزد در خانه تاريخي وزيري افتتاح شد به گزارش خبرنگار متفسیر قرآن و نهج البلاغه بیشتر از دروس فقهی در حوزه های علمیه رواج داشته باشد/ از قرآن اصول را دربیاوریم
دین و اندیشه قرائتی تفسیر قرآن و نهج البلاغه بیشتر از دروس فقهی در حوزه های علمیه رواج داشته باشد از قرآن اصول را دربیاوریم رئیس ستاد اقامه نماز در مراسم آغاز تحصیلی مرکز آموزش عالی حوزوی قاسم بن الحسن ع گفت همه چیز در قرآن است من موفقیتم را مدیون قرآن هستم هرچیزی می خواهیمعاون خدمات شهری شهرداری یزد: دفتر بنیاد ملی نهجالبلاغه در یزد راهاندازی میشود
معاون خدمات شهری شهرداری یزد دفتر بنیاد ملی نهجالبلاغه در یزد راهاندازی میشودمعاون خدمات شهری شهرداری یزد از راهاندازی دفتر بنیاد ملی نهجالبلاغه در یزد خبر داد و گفت نخستین برنامه پس از تشکیل این بنیاد برگزاری هفدهمین دوره مسابقات بینالمللی نهجالبلاغه خواهد بود به گزارشبنياد ملي نهجالبلاغه در يزد افتتاح میشود
استانها شرق یزد امين مقدم بنياد ملي نهجالبلاغه در يزد افتتاح میشود يزد ـ خبرگزاري مهر معاون خدمات شهري شهرداري يزد از راه اندازي و تاسيس بنياد بين المللي نهج البلاغه در يزد در روز پنجم مهرماه خبر داد به گزارش خبرنگار مهر جعفر امين مقدم در نشستي خبري اظهار داشت بنياد مل25 مهر امسال آزمون سالانه حفظ قرآن و نهجالبلاغه برگزار میشود
25 مهر امسالآزمون سالانه حفظ قرآن و نهجالبلاغه برگزار میشودمدیر دفتر قرآن و عترت معاونت تهذیب حوزههای علمیه از برگزاری آزمون سالانه حفظ قرآن و نهجالبلاغه 25 مهر امسال خبر داد حجتالاسلام علی مقنی نصر آبادی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به آزمون حفظ قرآن و نانتشار «ارتباط نهجالبلاغه با قرآن» تا مهرماه
انتشار ارتباط نهجالبلاغه با قرآن تا مهرماه خبرگزاری رسا ـ مسؤول طرح و برنامهریزی بنیاد نهجالبلاغه از انتشار کتاب ارتباط نهجالبلاغه با قرآن برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تا مهرماه امسال خبر داد به گزارش خبرگزاری رسا پیام صدریه مسؤول طرح و برنامهریزی«عمو جان هیتلر» در پارک نهجالبلاغه/رقابت دو دوست برای تصدی مدیریت پارک
عمو جان هیتلر در پارک نهجالبلاغه رقابت دو دوست برای تصدی مدیریت پارکفیلم تلویزیونی عمو جان هیتلر به کارگردانی حمید ابراهیمی روزهای پایانی تصویربرداری خود را در پارک نهجالبلاغه سپری میکند به گزارش خبرگزاری فارس تصویربرداری فیلم ویدئویی عمو جان هیتلر به کارگردانی حمید ابراهیهمهی سخنان آیتالله طالقانی به قرآن و نهجالبلاغه مستند بود
پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۰ ۲۸ مراسم بزرگداشت آیتالله طالقانی عصر امروز پنجشنبه 20 شهریورماه در کانون توحید و با حضور پررنگ چهرههای اصلاحطلب برگزار شد به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا چهرههایی چون محمد نوریزاد اعظم طالقانی احمد منتظری با حضور مسئولان استانی بنیاد ملی نهجالبلاغه در یزد افتتاح شد
با حضور مسئولان استانیبنیاد ملی نهجالبلاغه در یزد افتتاح شدبنیاد ملی نهجالبلاغه امروز در مراسمی با حضور امام جمعه یزد و جمعی از مدیران کل ادارات استان یزد در خانه وزیری افتتاح شد معاون خدمات شهری شهرداری یزد صبح امروز در حاشیه افتتاح دفتر بنیاد بینالمللی نهجالبلاغه در گفتوگ«بوستان نهجالبلاغه» در اردبیل راهاندازی شد
بوستان نهجالبلاغه در اردبیل راهاندازی شدبا هدف توسعه و تقویت فرهنگ مطالعه کتاب نهجالبلاغه به عنوان پیام ولایت ورودی مجتمع شورابیل به عنوان بوستان نهجالبلاغه نامگذاری شده و فعالیت خود را آغاز کرد به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل در نشستی که عصر امروز رئیس و شورای معاونان دفنشست تأملی بر الزامات اخلاقی حاکم بر خط مشی مالی حکومتی در پرتو نهجالبلاغه
دین و اندیشه قرآن و متون دینی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند نشست تأملی بر الزامات اخلاقی حاکم بر خط مشی مالی حکومتی در پرتو نهجالبلاغه نشست تأملی بر الزامات اخلاقی حاکم بر خط مشی مالی حکومتی در پرتو نهجالبلاغه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگاگر غربیها نهجالبلاغه و امام صادق(ع) را داشتند، غوغا میکردند
دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷ ۲۲ معاون بینالملل اتحادیه دانشمندان جهان اسلام با اشاره به اینکه غربیها در مبناسازی بسیار خوب عمل میکنند گفت اگر غربیها نهج البلاغه و امام صادق ع داشتند هم اکنون در دنیا غوغا میکردند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه آذرخلاقيت، ويژگي اصلي مديريت آينده ساز است
۲۵ شهريور ۱۳۹۳ ۱۳ ۵۸ب ظ سردار انصاري خلاقيت ويژگي اصلي مديريت آينده ساز است قائم مقام بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت خلاقيت و نوع آوري از ويژگي هاي اصلي مديريت آينده ساز است که بايد مورد توجه قرار گيرد به گزارش خبرگزاري موج سردار محسن انصاري در سومين همايش روساي مناطق صندسه ويژگي مهم مديران: درک، درد و درمان
۲۵ شهريور ۱۳۹۳ ۱۳ ۱۰ب ظ مديرکل آموزش و پرورش استان قزوين علام کرد سه ويژگي مهم مديران درک درد و درمان حوزه ارزيابي و عملکرد وظيفه نظارت بر برنامه هاي ستادي و استاني داشته و کل برنامه هاي استاني که برگرفته شده از سياستهاي وزارت است بايد به کف مدرسه رسوخ کند به گزارش خبرگزاربا حضور مسئولان سال تحصیلی جدید حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت آغاز شد
با حضور مسئولانسال تحصیلی جدید حوزه علمیه امیرالمومنین ع رشت آغاز شدسال تحصیلی جدید حوزه علمیه امیرالمومنین ع رشت آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس از رشت سال تحصیلی جدید حوزه علمیه امیرالمومنین ع رشت دقایقی پیش با حضور مسئولان مربوطه آغاز شد این حوزه با مساحت 40 هکتار و باجهت گیری آمایش سرزمین و توسعه مناطق ویژگی مهم برنامه ششم توسعه است
یک مسوول معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری جهت گیری آمایش سرزمین و توسعه مناطق ویژگی مهم برنامه ششم توسعه است سمنان - ایرنا - معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت جهت گیری آمایش سرزمین و توجه به توسعه مناطق مختلف کشور تفاوت اساسی برنامه ششم توسعه۴ ویژگی جامعه ایمانی از زبان آیتالله اراکی
۴ ویژگی جامعه ایمانی از زبان آیتالله اراکیدبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی قبل از خطبههای نماز جمعه تهران به بیان ویژگیهای چهارگانه جامعه ایمانی پرداخت و گفت اگر زیر پرچم قرآن رسولالله و اهل بیت ع جمع شویم تجاوزگران هرگز نمیتوانند وارد جوامع اسلامی شوند به گزارش خبر-
گوناگون
پربازدیدترینها