تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802743840




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحلیل کارشناس سابق CIA از اشتباه آمریکا در موضوع هسته‌ای ایران |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تحلیل کارشناس سابق CIA از اشتباه آمریکا در موضوع هسته‌ای ایران
در حالی که به گفته مقامات ایرانی و غربی، مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 این روزها وارد جدی ترین و حساس ترین مرحله خود شده و تلاش ها برای دستیابی به توافق نهایی در بازه زمانی مورد نظر تشدید شده، سیاستمداران جنگ طلب آمریکایی همچنان به دنبال بهانه هایی برای اعمال فشار بر ایران هستند. این نکته ای است که از سوی خود کارشناسان و تحلیلگران آمریکایی نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۳۷۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴ - 26 September 2014


در حالی که به گفته مقامات ایرانی و غربی، مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 این روزها وارد جدی ترین و حساس ترین مرحله خود شده و تلاش ها برای دستیابی به توافق نهایی در بازه زمانی مورد نظر تشدید شده، سیاستمداران جنگ طلب آمریکایی همچنان به دنبال بهانه هایی برای اعمال فشار بر ایران هستند. این نکته ای است که از سوی خود کارشناسان و تحلیلگران آمریکایی نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.


به گزارش «تابناک»، پل پیلار، تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) و کارشناس مسائل خاورمیانه در مطلبی در سایت «میدل ایست آنلاین» به بررسی راهبرد آمریکا در قبال مذاکرات هسته ای ایران پرداخته و می نویسد در حالی که چشم انداز رسیدن به توافق نهایی در موضوع هسته ای روشن تر شده، نومحاظفه کاران آمریکایی در پی یافتن راه هایی برای تشدید دشمنی ها با ایران هستند. امری که در تضاد با منافع واقعی سیاسی و امنیتی ایالات متحده قرار دارد.


در این مطلب آمده است:


پس از مدتی که موضوع مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 تحت تأثیر دیگر مسائل دیپلماتیک و همچنین وقایع رخ داده طی چند ماه اخیر قرار گرفت، اینک این موضوع بار دیگر به صدر اخبار رسانه ها راه یافته است. طرفین طی روزهای آتی به شدت درگیر مذاکرات خواهند بود و هدفشان نیز دستیابی به توافق نهایی تا بازه زمانی آخر نوامبر است. اکنون بار دیگر اعداد و ارقام مربوط به سانتریفیوژها و ظرفیت غنی سازی اورانیوم در ایران را می شنویم که باید رد توافق نهایی مورد توجه قرار بگیرد.


اما اهمیت دستیابی به توافق و در نتیجه، اینکه رسیدن یا نرسیدن به توافق چه پیامدهایی در پی خواهد داشت، بسیار فراتر از صرف موضوع هسته ای است. این امر به ظرفیت آمریکا برای رویارو شدن موثر و کامل با مسائل بسیاری که در خاورمیانه و جنوب آسیا با آن روبروست، مربوط می شود.


چند روز پیش، گروه موسوم به «پروژه ایران» که از سفرای سابق آمریکا تشکیل شده و هدف خود را حمایت از منافع آمریکا از طریق دیپلماسی در موضوعات مربوط به ایران اعلام کرده، گزارشی را درباره پیامدهای احتمالی توافق هسته ای با ایران منتشر کرد (خود من نیز در این پروژه حضور دارم و در تهیه گزارش مشارکت داشتم).


این گزارش، امضای 30 تن از چهره های شناخته شده، از جمله مشاوران سابق امنیت ملی آمریکا و دیگر مقامات ارشد سابق را پای خود دارد. یکی از مسائل مطرح شده در گزارش آن است که موفقیت در دستیابی به توافق هسته ای و فائق آمدن بر مسئله ای که تا این حد و طی سال ها بر روابط ایران و آمریکا تأثیر گذاشته، می تواند تأثیرات مهمی بر خاورمیانه داشته باشد.


این امر تا حدی بدان سبب است که چنین توافقی می تواند سبب گشایش فرصت هایی در روابط ایران و آمریکا شده و به حل و فصل دیگر مسائل مشترک یاری برساند. دلیل دیگر این امر آن است که با توجه به اهمیت آمریکا برای بسیاری از دولت های منطقه، طبیعتاً بهبود روابط ایران و آمریکا بر روابط این کشورها با ایران نیز تأثیرگذار خواهد بود.


اما در ارزیابی این تأثیرات احتمالی توافق، مهم است که میان منافع واقعی آمریکا و رفتاری که احتمالاً پس از دستیابی به توافق از سوی برخی طرف ها انجام خواهد شد، تمایز قائل شویم. 


در این زمینه، بیش از هر چیز موضوع اسرائیل مطرح می شود که دولتمردان آن نسبت به دستیابی احتمالی ایران به سلاح هسته ای ابراز نگرانی می کند. هرچند منافع این دولت نیز با دستیابی به توافق بیشتر تأمین می شود، اما سیاستمداران دست راستی آن هر کاری از دستشان بر می آید انجام می دهند تا جلوی دستیابی به توافق را بگیرند. این تلاش با هدف باقی نگه داشتن فشارها بر ایران، جلوگیری از قدرت گیری این کشور به عنوان یک رقیب مهم در منطقه و حفظ آن به عنوان تهدیدی خیالی صورت می گیرد که با استفاده از آن، اسرائیل توجه عمومی را از دیگر مسائل مربوط به خود دور می کند.


همین موضوع، البته در سطحی کمتر، درباره کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مصداق دارد که اولویت های آن ها درباره ایران، همواره با سوءتفاهم و سوءتعبیر همراه بوده است. این حقیقت است که عربستان سعودی از دیرباز به عنوان رقیب ایران در عرصه اقتصادی و نفوذ سیاسی مطرح بوده، اما سعودی ها نیز در طول تاریخشان مقاطعی از بهبود روابط با ایران را تجربه کرده اند.


این دو دولت بزرگ منطقه خلیج فارس و همچنین پادشاهی های کوچک منطقه، منفعت مشترکی در جلوگیری از توسعه بی ثباتی در پیرامون خود دارند که بیش از هر چیز، به صادرات نفت لطمه وارد می کند. طی چند ماه اخیر، کشورهای عرب منطقه نیز به فکر بهبود روابط با ایران افتاده اند که این امر احتمالاً ناشی از درک چشم انداز بهبود روابط ایران و آمریکاست. 


در این میان، برخی از مخالفان تندروی ایران در آمریکا، طی ماه های اخیر کارت های بیشتری را برای مخالفت با ایران روی میز گذاشته و در عمل، نشان داده اند آنچه آن ها خواستار آن نیستند، نه یک «توافق بد» با ایران، بلکه اصولاً هرگونه توافق میان ایران و 1+5 است. 


آن ها می گویند در صورت امضای توافق با ایران و برداشته شدن تحریم ها، ایران از نفوذ بیشتری در منطقه برخوردار خواهد شد و این چیز خوبی نیست. اما اینکه این امر خوب، بد یا خنثی باشد، بستگی به این دارد که از این نفوذ به چه شکلی استفاده شود و رابطه آن با منافع آمریکا به چه صورتی باشد. در حقیقت، موارد متعددی وجود دارد که ایران و آمریکا در آن ها دارای منفعت مشترک هستند و این منافع مشترک، به ویژه با ظهور گروه داعش بیشتر هم شده است. مهمترین حوزه های این منفع مشترک، در عراق و افغانستان و در برقراری ثبات و امنیت در این کشورها قابل مشاهده است.


ظرفیت و همچنین نیاز به همکاری و هماهنگی گسترده تر میان ایالات متحده و ایران، امری عینی است و توافق هسته ای، می تواند راه را برای این همکاری و هماهنگی باز کند. اما به نظر می رسد این عینیت برای برخی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا که هفته گذشته جان کری را مورد سوال قرار داده و خواستار اطمینان از عدم همکاری آمریکا با ایران در مبارزه با داعش شدند، چندان قابل مشاهده نیست.


به عبارت دیگر، برخی از سناتورها عقیده دارند که اقدامات یکجانبه بهتر از اقدامات هماهنگ است و خطر ایران برای آمریکا بیشتر از خطر داعش است. این گونه دیدگاه ها به شدت در مسیر دستیابی آمریکا به منافع خود در خاورمیانه اخلال ایجاد می کند.


برای ارزیابی بهتر این موضوع، باید پیامدهای دستیابی به توافق را در مقابل پیامدهای عدم دستیابی به آن قرار داده و مورد سنجش قرار دهیم. حرکت به سمت عادی سازی روابط ایران و آمریکا، گامی به سوی اِعمال دیپلماسی منطقه ای آمریکاست بدون اینکه یک دستش بسته باشد. در حقیقت، این خود ما هستیم که با تمرکز بیش از حد بر موضوع هسته ای، دست خودمان را در منطقه می بندیم. 














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن