تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820445025




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خدا محوری مهم‌ترین شاخصه زندگی امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) بود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قم به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س)/
خدا محوری مهم‌ترین شاخصه زندگی امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) بود
قم - خبرگزاری مهر: مهم‌ترین شاخصه زندگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) خدامحوری بوده است، از ابتدای انتخاب تا پایان، زندگی آنها حول محور رضایت الهی بود.



به گزارش خبرنگار مهر، ازدواج، باعث استحکام شخصیت زن و مرد و ارتقای روحی، معنوی و آرامش روانی می‌شود. همچنین موجب بهداشت روحی و روانی جامعه و حاکمیت عفاف و حس مسئولیت پذیری می‌گردد. امروز، با توجه به حاکمیت زندگی مدرن و ماشینی، بیش از هر زمان دیگری ضرورت آسان کردن این سنت بین جوانان احساس می‌شود. الگو برداری از سیره حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س)، بهترین طریق حصول به این امر می‌باشد. ازدواج و توجه به ارزش‌ها و معیارهای الهی از عوامل اساسی در امر ازدواج، توجه به ارزش‌ها و معیارهای الهی است. چنانچه در ازدواج و مقدمات آن، به ارزش‌های راستین و واقعی ارج نهاده شود، بی‌شک، دیگر زندگی‌های از هم پاشیده و نابسامان نخواهیم بود. توجه بیش از حد به ارزش‌های پوچ و باطل در مقدمات ازدواج، مانند مهریه، جهیزیه، مراسم ازدواج و...، کدورت‌ها و مشکلات را به وجود می‌آورد. اگر در ازدواج، رضایت الهی و خداپسندانه مد نظر نباشد، این ازدواج، ریشه مستحکمی نخواهد داشت و نمی‌تواند ممدوح و پسندیده باشد. هر چه نور خدا، در مقدمات ازدواج شعله ور‌تر باشد، این نور در سراسر زندگی زوجین، بیشتر جلوه گر خواهد شد. تمهیدات ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) در کمال تعالی و نورانیت و با رضایت الهی بوده است. در همه اعمال و رفتارشان جز رضایت دوست، چیزی در نظر نداشتند. جهیزیه حضرت زهرا (ع) هفده قلم بیشتر نبود. وقتی به فاطمه (ع) طعنه زدند که تو همسر مرد فقیری شده‌ای، فرمودند: «رضیت به فوق الرضا»؛ من به علی راضی هستم و رضایت من از او، فوق درجات رضایت است. وقتی هم به علی (ع) طعنه زدند که می‌توانستی دختر ثروتمند را به عقد خود در آوری تا خانه تو را پر از جهاز کند، آن حضرت فرمودند: «همانا ما گروهی هستیم که به مقررات الهی رضایت داده‌ایم و جز رضایت او چیزی نمی‌خواهیم و افتخار ما به اعمال نیکوست، نه به مال و ثروت». رضایتمندی خانواده‌ها در ازدواج خانواده‌ها باید به ازدواج فرزندانشان راضی باشند. در صورتی که زوجین به بی‌رغبت بودن خانواده‌های خود پی ببرند، به تدریج زندگی مشترکشان رو به سردی می‌گراید. زندگی حضرت زهرا (ع) از ضمانت محکمی برخوردار بود. پیامبر (ص) در همه مراحل زندگی این زوج، با خشنودی و رضایت و به عنوان یک عقل مجرب، از تداوم این ازدواج حمایت می‌کردند و در رفع مشکلات آن‌ها می‌کوشیدند.

رضایتمندی زوجین اگر یکی از دو طرف ازدواج، ناراضی و ناخشنود باشد، تأثیرات منفی در زندگی مشترک باقی خواهد گذاشت و صلح و مودتی در آن شکل نخواهد گرفت. حضرت زهرا (ع) رضایت خود را از ازدواج با علی (ع) این گونه اعلام می‌نماید: «رضیت بما رضی الله و رسوله»؛ من به آنچه خدا و رسول خدا راضی‌اند، راضی و خشنودم. دیدگاه مثبت همسران نسبت به هم دیگر وقتی در ازدواج، طرفین نظر مثبت و مساعدی نسبت به هم داشته باشند، زندگی خوبی را آغاز خواهند نمود. وجود چنین دیدگاهی، موجب پوشاندن نقایص هر یک از زوجین در نظر دیگری خواهد گردید. وقتی پیامبر (ص) در آغاز زندگی مشترک علی (ع) و فاطمه (س)، دیدگاه آن‌ها را جویا شدند، علی (ع) عرض کرد: «چه قدر او یاور خوبی در راه اطاعت خداست»، و فاطمه (س) پاسخ داد: علی (ع) بهترین شوهر است.» هم شأن و هم کفو بودن زوجین از عوامل مهم در ازدواج‌های موفق، هم شأن بودن، هم کفو و همتا بودن زن و مرد می‌باشد؛ چون درک متقابل زوجین را از یکدیگر امکان پذیر می‌سازد. در مسئله ازدواج، تا حد زیادی باید از نظر ظاهری و باطنی بین زن و مرد شباهت وجود داشته باشد. ام سلمه می‌گوید: رسول خدا (ص) فرمودند: «اگر خداوند، علی (ع) را خلق نکرده بود، فاطمه (ع) کفوی نداشت.» درک روحیات و حالات همسر در زندگی توجه به این عامل در زندگی، بسیار آرامش بخش و سازنده است و این شناخت نسبت به ابعاد وجودی همسر می‌تواند باعث ایجاد محبت شود. فاطمه (س)، علی (ع) را بسیار خوب می‌شناخت و بر روحیات او اشراف داشت و از شدت دلبستگی همسرش به خود آگاه بود. از این روی، در آخرین لحظات زندگی، سعی نمود با زیبا‌ترین و ملایم‌ترین صورت ممکن، خبر مرگ خود را به علی (ع) برساند تا وی در برابر شنیدن این خبر، از پای در نیاید. حضرت زهرا (س) همسرش را به بالین طلبید و عرض کرد: «پسر عموی من! سلام بر شما، همانا این جبرئیل است که بر من سلام می‌کند.» پس از مدتی تأمل، بیان داشت: «این میکائیل بود که همانند دوستش جبرئیل به من سلام کرد.» زهرا (س) پس از تأمل دیگری، به همسرش گفت: «به حقیقت، این عزرائیل است که بال‌هایش را در مشرق و مغرب گشوده است و پدرم او را برای من چنین وصف فرموده است.»

تواضع و فروتنی در برابر همسر در حسن معاشرت زن با شوهر، عامل تواضع و فروتنی در برابر همسر، عنصری اساسی است که می‌تواند مرد را در زندگی، سرشار از خشنودی نماید. فروتنی مناسب، از مفاهیمی است که در بیشتر دوره‌ها و در بین اکثر اقوام و ملل، مورد احترام است. امام صادق (ع) می‌فرمایند: «سه چیز، محبت را بر جای می‌گذارد: خوش اخلاقی، خوب مدارا کردن و تواضع.» حضرت زهرا (ع)، با وجودی که سرور کائنات است، در مقابل همسرش تواضعی ستودنی دارد. مثلا وقتی در برابر شفاعت علی (ع) از خلیفه، که برای عیادت او اجازه می‌خواست، قرار گرفت، چنین متواضعانه پاسخ داد: «علی جان! خانه، خانه توست و من کنیز تو هستم.» ابراز محبت و مهربانی به همسر یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در روابط میان زن و شوهر، ابراز محبت و مهربانی به همسر است. شنیدن کلمات محبت آمیز، از لوازم یک زندگی موفق زناشویی است. پیامبر (ص) می‌فرمایند: «هیچ‌گاه این کلام شوهر که به همسر خود می‌گوید: «دوستت دارم»، از دل زن خارج نمی‌شود.» زن باید به طور متقابل به همسرخود محبت نماید. حضرت زهرا (ع) در عبارتی خطاب به همسرشان می‌گویند: «روح من فدای روح تو باد و جان من سپر بلای جان تو باشد.» ایجاد آراستگی ظاهری و باطنی برای همسر گرایش به زیبایی و آراستگی، از تمایلات فطری انسان است که با سرنوشت آدمی، ممزوج می‌باشد. از این رو، در همه جوامع و فرهنگ‌ها، زیبادوستی و جمال پرستی دیده می‌شود. گشادگی صورت و نگاه صورت مهربان، انواعی از زینت چهره می‌باشد. شادمانی باطنی و رضایت خاطر هم، نوعی درخشندگی در چهره ایجاد می‌کند. حضرت زهرا (ع) سعی می‌کردند در محیط خانه، عطر آگین و آراسته باشند. حتی ایشان در آخرین لحظات زندگی خود به اسماء فرمودند: «عطر مرا که همیشه خود را با آن عطر آگین می‌نمودم.» علی (ع) نیز در اشاره به آراستگی ظاهر و باطن فاطمه (ع) می‌فرمودند: «هر‌گاه به او می‌نگریستم، همه ناراحتی‌ها و غم‌هایم برطرف می‌شود.»

همکاری و مساعدت متقابل آن‌ها برای گذراندن امور زندگی در زندگی مشترک علی (ع) و فاطمه (ع)، تدبیر کارهای منزل بر عهده زهرا (ع) و تدبیر امور بیرون منزل بر دوش علی (ع) بود. امام باقر فرمودند: «حضرت زهرا (ع) کارهای منزل را با علی (ع) این گونه تقسیم می‌کردند که خمیر کردن آرد، پختن نان و جارو زدن خانه بر عهده فاطمه (ع) باشد و جمع آوری هیزم و تهیه مواد غذایی اولیه را علی (ع) انجام می‌دهد.» خدا محوری در زندگی حضرت علی (ع) و زهرا (س) در همین زمینه دکتر مریم معین الاسلام، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مهم‌ترین شاخصه زندگی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) خدامحوری بوده است، از ابتدای انتخاب تا پایان زندگی آن‌ها حول محور رضایت الهی بود. وی افزود: پیامبر (ص) وقتی پیشنهاد حضرت علی (ع) را به حضرت فاطمه (س) دادند، حضرت فاطمه (س) پرسیدند: آیا خدا و رسول خدا راضی به این ازدواج هستند، پیامبر (ص) فرمودند: من به اذن خدا این خواستگاری را مطرح می‌کنم زیرا عقد شما در آسمان‌ها جاری شده است. پژوهشگر دفتر مطالعات تحقیقات زنان با تأکید بر خدامحوری زندگی آن دو بزرگوار گفت: تمام مسائل زندگی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) مانند سازگاری، بردباری، احساس مسئولیت متقابل و... ناشی از خدا محوری بوده و زندگیشان بر اساس دستورات شرعی شکل یافته است. حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) الگوی متعالی خانواده ایرانی معین الاسلام تصریح کرد: برای الگوگیری نیاز به اصول و باید‌ها و نباید‌ها داریم، باید‌ها و نباید‌ها‌‌ همان اصول است که امور ثابتی است و تغییر پیدا نمی‌کند، چون اصول از مبانی گرفته می‌شود وی گفت: از 1400 سال پیش تا کنون بایدهای زندگی یکی است، زیرا باید‌ها تغییر نمی‌کنند و اگر می‌خواهیم الگوگیری داشته باشیم باید اصول زندگی آن دو بزرگوار یعنی‌‌ همان باید‌ها و نباید‌ها را بشناسیم و در زندگی خویش از آن‌ها بهره گیریم اگر چه ممکن است روش‌ها فرق کند. این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در برخوردبا همسر هم رضایت خدا مقدم بود. روزی که علی (ع) از وی پرسید: چرا از رنج گرسنگی و بی‌غذا ماندن خانه وی را خبردار نکرده، فاطمه (س) در پاسخ فرمود: ای اباالحسن! من از خدای خود شرم می‌کنم که به تو تکلیفی کنم که قادر به انجام آن نیستی. و نفرمود من از تو که همسرم هستی شرم می‌کنم.  






۱۳۹۳/۷/۴ - ۱۰:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن