واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
رحیم پور ازغدی:
جهان اسلام با دو پدیده لیبرالیسم زدگی و تحجرگرایی درگیر است خبرگزاری رسا ـ استاد حسن رحیم پور ازغدی تشکیل کمیتههای هوشیاری در بحث آسیبشناسی از فرهنگ دینی را ضروری دانست و گفت: جریان لیبرالیسم زدگی و تحجرگرایی در عین اختلاف ظاهری در باطن همدیگر را تقویت کرده و جریان وسط متعادل را سرکوب میکنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، استاد حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی فرهنگی در همایش تبیین ابعاد علوم انسانی اسلامی که در جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد با تسلیت شهادت امام جواد(ع) اظهار داشت: علوم انسانی ترجمه شده و نقلی موجود به طور عمده با سلطه نظامی و سیاسی آنگلوساکسون در جهت سبک زندگی، تمدن سازی و تعریف مادیگرایی از این موضوعات به وجود آمد. رحیم پور ازغدی با تأکید بر ارتباط علوم انسانی با دین ابراز داشت: اگر با نگاه دینی به موضوعات علوم انسانی پرداخته نشود مکاتب غیردینی با مبانی سکولاریستی، شکاکیت و مادیگرایی سراغ دین میآیند و درباره اخلاق، حقوق بشر و مبانی دینی نظر میدهند چنان که میگویند دین از سیاست جدا است اما در حقیقت با سیاست شیطانی به سراغ دین میآیند. عضو شورای عالی فرهنگی با انتقاد از تعبد و تعصب به متون ترجمهای غرب تصریح کرد: در نظریههای علوم انسانی غرب اختلاف آرا و تضاد با روح واحد مادیگرایی و سکولاریستی وجود دارد و با این حال در فلسفه دین نظر میدهند اما فلسفه دینی نمیگویند و با طرح موضوعهایی همچون اصالت لذت، حلال، حرام و احکام اسلام را زیر سؤال میبرند. وی حقانیت و کارآمدی را دغدغه علوم انسانی اسلامی دانست و تأکید کرد: در اسلام براساس عقل، نقل، شهود و وحی عمل میشود و میان این گزارهها تعارضی وجود ندارد بلکه قدرت معرفت بخشی هر کدام با دیگری متفاوت است که متفکران اسلامی همچون شهید مطهری، آیت الله مصباح و آیتالله جوادی آملی به نقد علوم انسانی غربی از موضع تفکر اسلامی و شیعی پرداختهاند. استاد رحیم پور ازغدی برخی از گزارههای علوم انسانی غرب را با علوم انسانی اسلامی مشترک عنوان کرد و گفت: تعریف ساختگی از دین، مصداق «لکم دینکم ولی دین» بوده که با تعریف جهانی قرآن و اهل بیت(ع) متفاوت است، دینی که عقل و نظام ارزشی اخلاقی در علوم انسانی را تأیید کرده و به بیان نوع مبانی معرفت شناختی، انسان شناختی و هستی شناختی در علوم انسانی پرداخته است. وی دست بشر را از محتوای علوم انسانی اسلامی خالی خواند و افزود: علوم انسانی غرب با روش و چیدمان زیبا بر باطل بنا شده و دین را به عنوان یک گفتمان و طرز فکر همچون بقیه گفتمانها به چالش میکشد که حوزه علمیه نباید بیتوجه باشد. استاد حسن رحیم پور ازغدی، تشکیل کمیتههای هوشیاری در بحث آسیبشناسی از فرهنگ دینی را ضروری دانست و بیان داشت: دعوت به دین، دعوت به تدین خشک نیست و نباید دین را محدود به فقه، اصول، کلام و تفسیر کرد بلکه باید حدود و ثغور تفکر دینی با اجتهاد صحیح مشخص شود. وی با اشاره به ضرورت آزاد شدن علوم انسانی از فرهنگ ترجمهای تأکید کرد: علوم انسانی و ترجمه شده با ادعای روشنفکری و داشتن فرضیههای شبه معارفی، نقد نشده، اثبات نشده و ابطال نشده در مواقعی حتی خلاف عقل و تجربه است که باید مجامع علمی و دانشگاهی با دعوت به برهان، استدلال و کرسیهای آزاد اندیشی از این فرهنگ ترجمه و رعیت پسند آزاد شوند. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهان اسلام را با دو پدیده لیبرالیسم زدگی و تحجرگرایی درگیر دانست و تصریح کرد: این دو جریان در عین اختلاف ظاهری در باطن همدیگر را تقویت کرده و جریان وسط متعادل را سرکوب میکنند و آمریکا نیز از فرصت سوءاستفاده کرده به اسلام ناب ضربه میزند. وی علوم انسانی اسلامی را با خداشناسی مرتبط خواند و گفت: با توجه به روایت «من عرف نفسه فقد عرف ربه» کسی که خودش را شناخت، خدا را شناخته است، شناخت حقیقت انسان و حقیقت خداوند محال است پس انسان سکولار نیست. استاد رحیم پور ازغدی با بیان این که علوم انسانی اسلامی به جنبه مادی و معنوی انسان توجه دارد، خاطرنشان کرد: امام جواد(ع) میفرماید «قبل از این که انسان متولد شود او را میشناسم و اگر نبودند دولتهای باطل و آدمهای ضعیف و جاهل، حرفهایی درباره انسان میگفتم که نخستین و آخرین از آن تعجب کند». وی با اشاره به دغدغه علوم انسانی اسلامی برای رشد بشر گفت: مبانی علوم انسانی اسلامی از حقیقت انسان آغاز میشود، جسم و روح، دنیا و آخرت، ماده و معنی، فرد و جمع را میبیند به گونهای که سقف خواستههای علوم انسانی غربی، کف اهداف علوم انسانی اسلامی است و با شناخت، اعتماد و توکل به خدا میشود به آن رسید. عضو شورای عالی فرهنگی به طبقهبندی علوم انسانی غربی به مدرنیسم و ضد مدرنیسم اشاره کرد و یادآور شد: غرب با تقسیم علوم انسانی به علمی و دینی مرز علم را به تجربه و عقل محدود کرده است اما بسیاری از مسائل در علوم انسانی غرب، غیر عقلی و غیرتجربی است. وی با بیان تأثیر نظریههای اثبات نشده و ابطال نشده کمونیسم در سرنوشت بشر گفت: زمانی که تصور سقوط کمونیسم محال بود نماد روشنفکری محسوب میشد اما در حال حاضر با سلطه سرمایهداری بر علوم انسانی، نماد مدرنیسم و نوگرایی لیبرالیسم است و کسی جرأت برهان و استدلال خواستن از آن را ندارد. این استاد حوزه و دانشگاه بزرگترین منتقد قرون وسطی را قرآن دانست و افزود: در حال حاضر ارزشیابی و اصول با بنیادگرایی و خشونت، نوگرایی از منظر دینی با بدعت و انحراف اشتباه گرفته میشود در صورتی که قرآن با عبور از مسیحیت، فرهنگ غیر دینی قرون وسطی را رد کرده و از رشوهخواری، دعوت کردن به خود و از دینهای جعلی و دروغین نهی فرموده است. عضو شورای عالی فرهنگی در ادامه با بیان این که اتباع افغانستان باید برنامهای برای بازگشت و ساختن کشورشان داشته باشند گفت: با توجه به پیچ تاریخی کشورهای اسلامی و فعالیت جریان وهابیت و لائیک در کشور افغانستان که با کادرسازی، سعی میکنند بر این کشور تسلط پیدا کنند نباید اتباع افغانی فرصت را از دست بدهند و به نیاز کشورشان در قسمتهای مختلف بهویژه فرهنگ بیتوجه باشند. استاد رحیم پور ازغدی در پایان با اشاره به سابقه وابستگی و تمدنی افغانستان به ایران تأکید کرد: اگر در کشور افغانستان حوزه علوم انسانی اسلامی برپا شود با داشتن سابقه تمدن اسلامی و دغدغه جوانان دانشگاهی و حوزویاش به سرعت نتیجه خواهد گرفت چنان که در لبنان، یمن و کشورهای اسلامی با توجه به گرایش انقلاب اسلامی ایران، تعداد اندکی از جوانان حزباللهی هدایت مردم را برعهده گرفتهاند و همه سرمایهگزاری وهابیت و جبهه استکبار را خنثی کردهاند./908/پ201/ی
۱۳۹۳/۷/۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]