تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ما (اهل بيت) ستون هاى حق را استوار و لشكريان باطل را متلاشى كرديم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820665812




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تسلط ایران بر باب‌المندب خطرناکتر از از بمب اتمی


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


عبدربه منصورهادی:
تسلط ایران بر باب‌المندب خطرناکتر از از بمب اتمی
رئیس جمهور یمن می گوید: وقتی ایران، باب‌المندب و تنگۀ هرمز را در اختیار داشته باشید، دیگر نیازی به بمب اتمی نخواهید داشت. با این حال تسلط شیعیان بر صنعا، نگرانی‌های عربستان را نیز بیشتر کرده است.



به این مطلب امتیاز دهید


به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، "رادیو بین المللی فرانسه" (REFI) گفت: «شهر صنعا، پایتخت یمن، به دست شورشیان شیعه، یا حوثی‌ها افتاده است. اما به گفتۀ رئیس جمهور یمن، این شورشیان در خدمت اهداف جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.»   بر اساس این گزارش، به نقل از رئیس جمهور یمن، «وقتی "باب‌المندب" و "تنگۀ هرمز" را در اختیار داشته باشید، دیگر نیازی به بمب اتمی نخواهید داشت.»   رایو فرانسه افزود: «تسلط شیعیان بر صنعا، نگرانی‌های عربستان را نیز بیشتر کرده است.»  
این رادیوی فرانسوی در معرفی انقلابیون یمن گفت: «حوثی ها که در آغاز "شباب‌المومنین" نامیده می‌شدند و اینک "انصارالله" نام گرفته‌اند، مذهب شیعۀ زیدی دارند و خود را منسوب به "حسین بدرالدین حوثی" می‌دانند که در سال ۲٠٠۴ کشته شد. رهبر کنونی آنان، "عبدالملک حوثی" برادر حسین بدرالدین است.»
    رادیو فرانسه افزود: «روابط حوثی‌ها با جمهوری اسلامی ایران چندان روشن نیست ولی با این‌همه، تحلیل‌گران "فرانس پرس" (AFP) اطمینان دارند که چیرگی شیعیان زیدی بر پایتخت یمن و بخش‌هایی از خاک این کشور، به نفع تهران است.»   به نوشتۀ این خبرگزاری، «نفوذ در یمن، به ایران اجازه خواهد داد که بر "دریای سرخ" و تنگۀ "باب‌المندب" اشراف داشته باشد. از طرف دیگر برای عربستان که با یمن هم‌مرز است، تسلط شیعیان در این کشور همسایه تحول سیاسی بسیار نگران‌کننده‌ای خواهد بود.»
 
رادیو فرانسه در ادامه این گزارش گفت: «رئیس جمهور یمن، "عبد ربه منصورهادی" صریحاً جمهوری اسلامی ایران را به مداخله در کشورش متهم می‌کند. از نظر او تسلط حوثی‌ها بر صنعا، نتیجۀ "توطئۀ بیگانگان و همدستی برخی نیروهای محلی است.»  
منصورهادی به روزنامۀ عربی "الحیات"(Alhayat) گفت: «هدف اصلی آنها (توطئه‌گران)، دستیابی به دریای سرخ است.»   بر اساس این گزارش، رئیس جمهور یمن با اشاره‌ای مستقیم به ایران اضافه کرد: «وقتی باب‌المندب و تنگۀ هرمز را در اختیار داشته باشید، دیگر نیازی به بمب اتمی نخواهید داشت.»  
شایان ذکر است که باب‌المندب یکی از پررفت و آمدترین راه‌های آبی دنیاست که دسترسی به دریای سرخ، کانال سوئز و در نهایت مدیترانه را ممکن می‌سازد.
   
امریکا حوثی‌ها را بر القاعده ترجیح می‌دهد
با این حال "ابراهیم شرقیه" تحلیلگر سیاسی در قطر می‌گوید: «امریکایی‌ها خواسته‌اند که نفوذ ایران در یمن بیشتر شود.»   وی این خواستۀ امریکا را چنین توجیه می‌کند: «واشنگتن، شیعیان حوثی را به تروریست‌های القاعده ترجیح می‌دهد. امریکا به طور منظم به وسیلۀ هواپیماهای بدون سرنشین، نیروهای القاعده در یمن را هدف می‌گیرد.»
 
یک تحلیل‌گر دیگر به اسم "نیل پاتریک" می‌گوید: « ایران از طریق انصارالله (حوثی‌ها) به عربستان سعودی فشار می‌آورد.»  
رادیو فرانسه گفت: «این در حالی است که کمتر از بیست و چهار ساعت قبل، حسن روحانی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته، به خبرنگاران گفت که "بهتر است روابط ما با عربستان سعودی گرم‌تر باشد".»
 
قبل از اظهارات روحانی، روز یکشنبۀ گذشته در نیویورک، محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران نیز با سعود الفیصل همتای سعودی خود ملاقات داشت. آقای ظریف گفت «این دیدار سرفصل  جدیدی در روابط دو کشور خواهد بود.»   رادیوی بین المللی و فارسی زبان فرانسه افزود: «بدین ترتیب بازی سیاسی پیچیده‌ای در منطقه جریان دارد که طی آن ریاض و تهران، در عین بعضی همکاری‌های مقطعی (مثلاً در مقابله با داعش)، رقابت عمیق خود را نیز ادامه می‌دهند.»

    104  




۰۲/۰۷/۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن