تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837781957




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شاهکاری از دلِ ادبیات ویرانه‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:الف: شاهکاری از دلِ ادبیات ویرانه‌ها
حمید رضا امیدی سرور،2 مهر 93

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۳۳
سیمای زنی در میان جمعنویسنده: هانریش بلترجمه: مرتضی کلانتریانناشر: آگاه، چاپ دهم  ۱۳۹۲شمارگان ۱۱۰۰ نسخه ۵۵۷ صفحه، ۲۵۰۰۰ تومانفروشگاه اینترنتی شهر کتاب، این کتاب را تا یک هفته پس از معرفی، با ۱۰% تخفیف ویژه عرضه می‌کند، در صورت تمایل اینجا کلیک کنید.****زمانی که جایزه‌ی نوبل ادبیات به او داده شد، از میان هموطنانش تنها یک چنین افتخاری در کارنامه‌ی خود داشت؛ توماس مان، نویسنده‌ای که فخر ادبیات آلمان در نیمه‌ی نخست قرن بیستم بود. اما اگر توماس مان شاخص نویسندگان آلمانی پیش از جنگ جهانی دوم بود، او نیز نویسندگان نسل بعد از جنگ را نمایندگی می‌کرد. یک‌ساله بود که جنگ جهانی اول تمام شد، کودکی‌اش در یکی از بدترین دوران‌های اقتصادی و سیاسی جامعه آلمان تا آن روزگار، سپری شد. به نسلی تعلق داشت که در حدفاصل دو جنگ بالیدند و جوانی‌شان مصادف شد با ظهور هیتلر و اوج‌گیری رایش سوم. برای این نسل سرخورده از شکست در جنگ عالم‌گیر نخست و تحقیرشده بعد از پیمان ورسای، هیچ غریب نبود که پیشوایی دل‌خوش کنند که او را منجی ملت آلمان یافته بودند. مردی بلندپرواز که پرشور سخن می‌گفت، چون بازیگری توانا، از حرکت سر و دست و بالا و پایین بردن تُنِ صدایش بهره می‌گرفت، تا شنوندگان را به وجد آورد، چنان که گویی جادو شده باشند. آلمان‌ها آداب به‌پا خاستن، بعد از زمین خوردن را خوب می‌دانستند، اما این بار بر مردی تکیه‌کرده بودند که از حرف‌هایش بوی خون به مشام می‌رسید. آن‌ها زیرچتر نازیسم اتحادی قدرتمندانه یافته بودند، اما بی‌آن‌که بدانند به‌سرعت به‌سوی  لبه‌ی پرتگاه رهنمون می‌شد. با این احوال چنان شوری مردم آلمان را فراگرفته بود که نه پرتگاه را می‌دیدند و نه بوی خون مشام‌شان می‌آزرد.هانریش بل نیز همانند اغلب جوانان نسل خود گذرش به جنگ افتاد، هرچند می‌دانست پوشیدن یونیفرمی که جوانان هیتلری بدان می‌نازیدند، افتخاری پوشالی‌ست، اما ناگزیر برای آنکه اَنگِ خیانت به وطن بر پیشانی‌اش نخورد، راهیِ جنگی شد که لحظه به لحظه تنفرش از آن بیشتر می‌شد.اما تقدیر چنین رقم خورد که نماد برجسته‌ی نویسندگان پس از جنگ جهانی دوم، با تجربیاتی عمیق و دست‌اول قلم ‌به‌ دست بگیرد. جنگ‌ها همان‌گونه که بر حیات اقتصادی و سیاسی مردم تأثیر می‌گذارند، حیات فرهنگی و فکری آن‌ها را نیز متأثر می‌سازند. گاه نقطه پایان‌بر دوره‌ای می‌گذارند و گاه سرآغاز دوره تازه‌ای می‌شوند؛ از این رو مکتبی به انتهای راه خود می‌رسد و مکتبی دیگر آغاز می‌شود. اما عجیب اینکه جنگ جهانی دوم لااقل برای آلمان متضمن شرایطی دیگر گونه بود. این جنگ همان‌گونه که آلمان را به لحاظ سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ویران ساخت، فرهنگ و بالأخص ادبیات آن را نیز منهدم ساخت. نویسندگان بعد از جنگ آلمان با ویرانه‌ای روبه‌رو بودند که گویی همه‌چیزش را باید از نو می‌ساختند.از این سبب، هانریش بل معتقد بود: اندک زمانی بعد از پایان جنگ، نوشتن نیم‌صفحه نثر درست، ‌کاری بسیار دشوار بود!هیتلر و میراث او نه‌تنها روح جمعی مردم آلمان را که زبان آن‌ها را نیز آلوده کرده و به ورطه نابودی کشانده بود. فاشیسم هیتلری و زبان تبلیغی و پر از ریا و دروغ نازیسم، به‌گونه‌ای زبان آلمانی را فاسد کرده بود که نویسندگان نسل بعد از جنگ، وظیفه‌ای بس دشوار داشتند. ادبیات این دوران را ادبیاتِ ویرانه می‌نامیدند، نه‌فقط ازآن‌رو که دربار‌ه‌ی مردمی شکست‌خورده و تحقیرشده بود که در ویرانه‌ای برجای مانده از آلمان می‌زیستند، بلکه از آن سبب بود که خود ادبیات نیز ویران‌شده و باید از نوساخته می‌شد.هانریش بل نویسنده چنین روزگاری بود. زندگی در این ایام و تجربه‌ی مستقیم جنگ، سبب شد دستمایه بسیاری از آثار او، به‌طورمستقیم و غیرمستقیم، جنگ و تأثیر آن بر زندگی مردم، پیامد‌های جنگ برای نسل‌های بعد از آن و از این دست باشد.بازماندگان جنگ و نسل‌هایی که از پس آن می‌رسیدند، وظیفه‌ای خطیر بر عهده داشتند، ملت آلمان درگذشته نیز زمین‌خورده و دوباره به پاخاسته بود، اما هیچ‌گاه عمق و ابعاد آن بدین شکل شدت نبود؛ این بار نه‌فقط خود جنگ، که بدتر از آن فاشیسم این کشور را به خاک سیاه نشانده بود.هانریش بل انتشار آثارش را سه سال بعد از جنگ جهانی دوم، از اواخر دهه چهل آغاز کرد، رمان نخستش «قطار به‌موقع رسید» در ۱۹۴۹ منتشر شد که برای او اسم و رسمی به‌همراه آورد. اما شهرت واقعی او بعد از انتشار «آدم کجا بودی؟» و داستان «گوسفند سیاه» در سال ۱۹۵۱، با برنده شدن جایزه ادبی گروه ۴۷ رقم خورد. این آثار اگرچه از قریحه‌ی نویسنده‌ای آینده‌دار  خبر می‌داند، اما او هنوز با آن هانریش بلِ روزهای اوجش فاصله داشت. آثار نخست او به زخدادهای جنگ در دل جبهه‌های جنگ اختصاص داشت، اما رفته‌رفته گستره نگاه خود را وسعت بخشید، به زندگی مردم در پشت جبهه و نهایتا به دستاوردهای شوم جنگ برای نسل‌های بعد از آن پرداخت. نوشته‌هایش سطر به سطر، تنفر او از جنگ و فاشیسم، ارج نهادن به شرافت انسانی و همدردی با انسان‌های قربانی را حکایت ‌می‌کرد.هانریش بل ازجمله کسانی‌ست که هم به‌عنوان نویسنده‌ی داستان کوتاه و هم به‌عنوان رمان‌نویس، آثار ارزنده بسیاری از خود برجای گذاشته. از نیمه‌ی دوم دهه‌ی پنجاه که موقعیت خود را به‌عنوان شاخصِ نویسندگان بعد از جنگ آلمان تثبیت کرد، همواره در اوج بود و بهترین آثارش را نیز این سال‌ها خلق کرد.در میان کارنامه پربار او حداقل پنج یا شش رمان هستند که در لیست بهترین رمان‌های ادبیات قرن بیستم آلمان و جزو رمان‌های مهم معاصر جای می‌گیرند. رمان‌هایی همانند: بیلیارد در ساعت نه و نیم، عقاید یک دلقک، آبروی ازدست‌رفته کاترینا بلوم، شبکه امنیتی و سیمای زنی در میان جمع. هرچند در میان آثار هانریش بل «عقاید یک دلقک» به دلیل مضمون عاشقانه، نام جذاب و حال و هوای نوستالژیک و پر احساسش، از بقیه رمان‌های او شهرت بیشتری پیدا کرده است؛ اما بی‌اغماض این «سیمای زنی در میان جمع» است که شاهکار کارنامه‌ی هانریش بل محسوب می‌شود. یکی از بهترین آثار ادبی قرن بیستم که دستاورد اوج دوران خلاقیت و پختگی اوست. هانریش بل این رمان را در سال ۱۹۷۱ منتشر کرد و یک سال بعد نیز جایزه نوبل به او تعلق گرفت. سیمای زنی در میان جمع، رمانی‌ست سرشار از ظرافت‌های ادبی و روایی، اما آنچه این رمان را به اثری منحصربه‌فرد بدل ساخته، زبان روان و خوش‌خوان این رمان است که به ما می‌آموزد که ظرافت‌ها و جزییات یک اثر ادبی، همواره به پیچیدگی معنا نمی‌‌شود.این رمان که به همت نشر آگاه و با ترجمه بسیار خوبِ مرتضی کلانتریان به فارسی در آمده، ماجرای لنی فافر زنی آلمانی‌ست که در جنگ شوهرش را ازدست‌داده. او مدتی را با یک اسیر روس ارتباط دارد و سرانجام پس از جنگ با کارگران ترک رابطه برقرار می‌کند. رمان به شکلی ویژه روایت می‌شود، لنی شخصیت اصلی رمان است، اما رمان توسط نویسنده و بر اساس خرده روایت‌های دوستان و آشنایان لنی و یا پرونده‌های تحقیقاتی در مورد او روایت می‌شود. این روایت‌های پراکنده و تودرتو، سرانجام پازل‌وار تصویری زنده و توأم با جزئیات بسیار دقیق و تکان‌دهنده، از زندگی لنی را پیش روی خواننده شکل می‌دهند.«سیمای زنی درمیان جمع» رمانی‌ست که از جنبه‌های گوناگون می‌تواند مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. سوایِ همه تحلیل‌هایی که از این رمان شده؛ می‌توان لنی را نمادی از خود آلمان در نظر گرفت، لنی سیمای تمام و کمال یک قربانی‌ست، او که روزگاری به‌عنوان آلمانی‌ترین دختر انتخاب‌شده بود، مدتی گرفتار یک سرباز اسیر روس است و سرانجام نیز نصیب کارگران مهاجر ترک می‌شود. حکایتی که به شکلی نمادین می‌تواند کنایه از شکست آلمان توسط روس‌ها و دست آخر نیز هجوم انبوه مهاجران ترک به این کشور باشد!این رمان اثری‌ست برای بارها خواندن، شاهکاری که مخاطب هر بار، به نکات و ظرایف جدیدی از اثر دست می‌یابد، سوای این مسئله، خواننده این رمان گویی سفری می‌کند به آلمان دوران هیتلر، روزگار جنگ جهانی‌دوم و همچنین ایام بعد از آن، و همپای خواندن رمانی فراموش‌نشدنی، مروری دارد بر مقطعی مهم از تاریخ این کشور.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن