تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده اش در هر روز نصيحتى عرضه مى كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و اگر ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806357434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران سیاسی جهان عرب : بحرانی فراتر از تمدن و فرهنگ/ نقش استعمار اروپا و نئو استعمار در این میان چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: استاد دانشگاه شیکاگو و مشاور نایاک بررسی کرد
بحران سیاسی جهان عرب : بحرانی فراتر از "تمدن و فرهنگ"/ نقش استعمار اروپا و نئو استعمار در این میان چیست؟
غرب معتقد است ، بحران جهان عرب ربطی به استعمار اروپاییان و تهاجم آمریكا و اشغال عراق نداشته است ، بلكه ریشه تمام مشكلات جهان عرب ، سقوط اخلاقی است!!!


به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "خوان کول"  استاد دانشگاه شیکاگو و مشاور نایاک در گزارشی نوشت: اتحادیه عرب از مجموع 22 كشور عربی تشكیل شده است ، که به دلایل سیاسی کشورهای غیر عربی زبان مانند سومالی و جیبوتی را نیز در عضویت خود دارد . هیچ موردی درخصوص تاثر تمدن اعراب بر ناآرامی‌های جهان عرب ، تاكنون به اثبات نرسیده است .


در طی 50 سال گذشته ، كشورهای عربی زبان این اتحادیه ، از 80٪ روستانشینی به 80٪ شهرنشینی تغییر سبك زندگی (به لحاظ جغرافیایی) داشته‌اند . البته ، در حال حاضر برخی از کشورهای عربی ، مناطق روستایی چشمگیری دارند ، مانند مصر و سوریه ، اما حتی در آنجا نیز شهرنشین‌ها در اكثریت قرار دارند .


 حتی عربستان سعودی ، که در یک قرن پیش نحوه چینش جغرافیای جمعیتی آن عشایری بود ، در حال حاضر به عنوان یك كشور عمدتا شهری مانند ایالات متحده شمرده می‌شود . 


عربستان سعودی از وضعیت بد بیسوادی (سنین بین 15 تا 30 سال ) به وضعیت نسبتا مطلوب رسیده است . نسبت جمعیت دبیرستانی‌ها و کالج نیز رشد قابل توجهی داشته است .  آنها به اخبار جهان از طریق تلویزیون‌های ماهواره‌ای دسترسی دارند. 


در نتیجه ، به لحاظ تمدنی و فرهنگی ، به طور متوسط عرب امروز از پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ‌های خود (به هر لحاظ) جلوتر است . 


بدیهی است که کشورهای جهان عرب در گذار سیاسی قرار داشته و برخی دولت‌ها در این مسیر (تغییر و تحولات سیاسی) سقوط كرده‌اند . اما فروپاشی دولت‎ها ، همان فروپاشی تمدنی محسوب نمی‌گردد . 


چرا مشكلات کشورهای عربی در حال فروپاشی، بیشتر جنبه علوم اجتماعی دارد تا شكست اخلاقی ! ؟


در همین راستا ، بحران جهان عرب را موشكافی می‌كنیم :


        جمعیت شناسی : 
اكثر کشورهای جهان عرب در 150 سال گذشته ، نرخ نسبتا بالایی از رشد جمعیتی داشته‌اند . براساس فرضیه نویسنده مقاله ، این رشد جمعیت با گرم شدن کره زمین مرتبط است ، که به صورت جدی از حدود 150 سال پیش آغاز شده است . همچنین بیماری‌هایی كه در دوره قرون وسطی و اوایل دوره مدرن همه‌گیر بوده‌اند ، مانند طاعون ، اكنون مرگ ومیر حاصل از این بیماری‌ها كاهش یافته است . تونس بر خلف روند صعودی جمعیتی در این منطقه ، یک سیر نزولی جمعیتی داشته است ، اما بیشتر كشورهای منطقه به رشد روز افزون زاد و ولد ادامه داده‌اند (مصر نیز تا سال 2005 مانند تونس كاهش زادو ولد را داشته اما در سه سال گذشته وضعیت تغییر كرده است ) . 


نرخ بالای رشد جمعیت می‌تواند به بی‌ثباتی كشورها کمک كند ! اگر شغل به اندازه کافی برای جوانان در بازار کار وجود نداشته باشد ، ناآرامی مدنی حاصل از اقتصاد بد دور از انتظار نخواهد بود .  تولید ناخالص داخلی نیز ، یكی از چالش‌های قدیمی اقتصاد این كشورها است .  بنابراین اگر جمعیت 3 درصد در سال رشد كند ، و اقتصاد 3 درصد رشد داشته باشد ، سرانه افزایش در تولید ناخالص داخلی كشورهای عربی در سال ... صفر است . این روند برای چندین دهه ، رکود اقتصادی و اجتماعی را در پی خواهد داشت . به همین دلیل سیاست تک فرزندی در چین راهكار بسیار ارزنده‌ای برای این كشور نوظهور اقتصادی بوده است .


آیا این یک تصادف است که دو کشوری که یك دوره گذار انتقال جمعیتی را در دهه 1970 شروع كرده‌اند ، مانند تونس و ترکیه ، با ثبات‌ترین كشورهای منطقه هستند ؟؟ (قبل از حمله ناتو به لیبی) 




بهره وری :
 اغلب کشورهای عربی در قرن 19 و تا اواسط قرن 20 ، تحت استعمار اروپا بودند . قطعا هیچ دولت استعماری ، علاقه‌ای به ارتقای شاخص صنعتی مستعمره‌های خود نداشته است  . کشورهای عربی پس از جنگ جهانی دوم عمدتا اقتصاد کشاورزی داشته و نرخ فقر بالایی به جای گذاشته بودند . حدود 80 درصد از مردم عراق کارگران بی زمین بودند و 2500 خانواده عراقی ، بهترین زمین‌های كشاورزی را در اختیار داشتند (1958) . در كشورهای عربی ، کشاورزی دارای نرخ پایین بهره وری است .  اكثر کارگران شهری در بخش‌هایی فعالیت دارند ، که افزایش زیادی در بهره‌وری ندارد .(رشد اقتصادی ) .  رشد جمعیتی بالا به علاوه رشد بهره‌وری کم ، برابر است با : رکود اقتصادی و اجتماعی جهان عرب  .


مشكلات اقتصاد نفت : 
شهرنشینی در مصر ، به عنوان مثال ، از دهه 1970  متوقف شد ، چرا که کارگران کار در کارخانه‌های مصر را به جای عربستان سعودی ، کویت و امارات متحده عربی ترجیح دادند . هنگامی که به روستاهایشان بازگشتند (با درآمدهای خود) ، اغلب در روستاهای خود یک فروشگاه و یا کسب و کار کوچک را آغاز كردند .  اقتصاد متكی بر نفت كشورهای خلیج فارس نیز به مشاغلی چون معلمان و مهندسان آسیب رساند . اقتصادهای متكی بر نفت به دلیل ارزش اقتصادی اولیه خود ، مشكلات ارزی خاصی دارند بدین صورت که محصولات ساخته شده در این كشورها ، گران تمام شده و به صنایع دستی ، صنعت و کشاورزی (خودشان) ضرر می‌رساند و محدودیت‌های ارزی باعث می‌شود كه بازارهای صادراتی مانند هند نتوانند این کالا را خریداری كند (با ارز گرانتر) . این پدیده به عنوان بیماری هلندی نامیده می‌شود چرا که هلند در دهه 1970 دچار آن شد . همچنین ، کشورهای کوچک اما فوق‌العاده ثروتمند و مستبد مانند قطر ، کویت ، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در منطقه (عامل) بی‌ثبات‌کننده است . آنها پول‌های نفتی خود را برای حمایت از جناح‌های همراستا با منافع خود ، مخصوصا شبه نظامیان برای خرید سلاح ، هزینه می‌كنند (مسئله داعش) .


خشکی و تغییرات آب و هوایی  : 
جهان عرب از مراکش تا صحرای گبی ، آب و هوای خشكی دارد . بخش عمده‌ای از این منطقه در صنعت کشاورزی به دلیل كمبود بارندگی و شیوه های نوین آبیاری ، وضعیت نامناسبی دارد . تغییرات آب و هوایی در طول زمان ، خشکسالی طولانی مدت و خشکی زمین را افزایش داده است . مصر با بحران آب دست و پنجه نرم می‌كند ، و در روستاها (در مصر) اعتراض بر سر نبود آب کافی بخشی از نا‌آرامی در جریان انقلاب 2011 و پس از آن بوده است .


این نوع از علت‌ها با مشکلات جهان عرب مرتبط می‌باشند ، نه بحران اخلاقی و یا زوال تمدن بنا بر ادعای غرب !.


 سقوط دولت‌ها یک گرداب اجتماعی را به بار می‌آورند که در آن گروه‌های وحشتناک مانند داعش ظهور می‌كنند . 


علاوه بر این ، بحرانی جلوه دادن جهان عرب ناعادلانه است چرا كه كشورهای دیگر مناطق جهان بحران‌هایی به مراتب بدتر از آنرا تجربه كرده‌اند  . اسپانیا یك كشور اروپایی تحت حكومت دیکتاتوری نظامی فاشیستی بوده است (از سال 1936 تا 1970) .  ایتالیا نیز یک دولت فاشیستی را از  دهه 1920تجربه كرده است ، كه با حمله آمریکا سرنگون شد ، نه با ایتالیایی‌ها ! . حتی در دهه گذشته ، ایتالیا به دلیل شیوه‌های فاسد و استبدادی نخست وزیر سیلویو برلوسکونی مشكلات اجتماعی عدیده‌ای داشته است . 


چیزی که ما از شیوه‌های دموکراتیك در غرب اروپا شاهد هستیم ، توسط آمریکا اعمال شده است .


آسیای جنوب شرقی مشکلات خاص خود را در گذار از کشاورزی و استعماری به كشورهای مستقل ، شهری و صنعتی داشته است .  اندونزی صدها هزار نفر کمونیست را در سال 1965 از كشور پاكسازی كرد . ویتنام برای چندین دهه در آشفتگی و ناآرامی مدنی بود و پس از آن به دیکتاتوری تک حزبی تبدیل شد ، و به شدت در فقر به سر می‌برد . لائوس و کامبوج بر اثر جنگ آمریکا در ویتنام بی ثبات شدند . از 7.5 میلیون کامبوجی در سال 1975، حدود 25٪ در نسل‌کشی خمرهای سرخ به قتل رسیدند ، به عبارتی دیگر حدود 1،880،000 نفر !! .


هیچ کشور عربی (شبیه به کامبوج ) تاكنون به این مصیبت‌ها گرفتار نشده است ، که در آن 25 درصد از جمعیت ،کشته شده باشد ! . انقلاب الجزایر (1954-1962) از مجموع جمعیت 11 میلیونی ، بین500 هزار تا 1 میلیون نفر تلفات داشته است ، كه بخش بزرگی از این تلفات توسط نیروهای فرانسوی رقم خورده است . جنگ داخلی لبنان حدود 100،000 تلفات از 4 میلیون نفر به بار آورده است  ، به عبارتی دیگر حدود 2.5 درصد ! . در جنگ ایران و عراق ، از 16 میلیون نفری ، حدود 250،000 كشته برای عراق در پی داشت (برخی می‌گویند دو برابر) . جنگ‌های اعراب و اسرائیل ، تلفات ده‌ها هزار نفری در پی داشته است . (در بخش عرب نشین)  . تونس پس از جنگ جهانی دوم درگیر هیچ جنگی نبوده است . حمله آمریکا و اشغال عراق ، که به بی‌ثباتی این کشور منجر گردید ، منجر به مرگ نزدیك به یک میلیون عراقی بیگناه از جمعیت 30 میلیونی سال 2003 عراق شد .به عنوان مثال در جمهوری دموکراتیک کنگو در قاره آفریقا ، بی ثباتی آن با سیاست بلژیکی که نیمی از جمعیت آن کشته شد ، رقم خورده است . بیش از 5 میلیون نفر به دلیل بی ثباتی در این كشور (و مرتبط با بیماری ها ) از سال 1995 كشته شده‌اند .


واقعیت این است که استعمار اروپا و نئو استعمار، اثر آشکاری بر بی‌ثباتی منطقه داشته است . 


رشد جمعیت ، شاكله غیر استاندارد اقتصادی و منابع ناكافی به خصوص در آب ، بویژه در یمن ، در این ناآرامی‌ها نقش اساسی داشته‌اند . كشورهای عربی با دخالت مستقیم كشورهای غربی ، اقتصاد نامناسبی دارند ، و همین شیوه نوین استعماری –وابستگی اقتصادی و نظامی - چیزی جز بدبختی و خفقان سیاسی برای مردم عرب منطقه  به ارمغان نیاورده است . 
 






انتهای پیام./







تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن