تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799144499




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بجنورد؛ دیار شیلوار، شلیته و غارهای افسانه‌ای+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: بجنورد؛ دیار شیلوار، شلیته و غارهای افسانه‌ای+تصاویر
بجنورد که در پارسی میانه به آن بیژنگرد و پس از اسلام به بوزنجرد گفته می شد، مرکز استان خراسان شمالی در شمال شرق ایران و در کوهپایههای رشتهکوه آلاداغ بنا شده است.
گروه خواندنی‌های نامه نیوز - فصل داغ سفر های تابستانی پایان یافته اما هنوز هم می توان برای گریز از گرمای هوا  به شهرهای خنک سفر کرد.  پناه بردن به دل شهر های خنک و طبیعت های زیبای شان چون آب گوارایی که جان به لب رسیده را آرامش می دهد.  ما همراه شوید تا این بار از بجنورد در استان خراسان شمالی برایتان بگوییم:
 
بُجنورد  که در پارسی میانه به آن  بیژنگرد و پس از اسلام به  بوزنجرد گفته می شد، مرکز استان خراسان شمالی در شمال شرق ایران و در کوهپایههای رشتهکوه آلاداغ بنا شده است. این شهر ازجمله شهرهای بزرگ خراسان٬ جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۰ خورشیدی بالغ بر ۱۹۹،۷۹۱ نفر بوده  و از این جهت، چهل و چهارمین شهر کشور بهشمار میآید. بجنورد با شهرهای شیروان٬ اسفراین٬ آشخانه و راز همسایه است. نام این شهر در لهجه شمال خراسان «بُژنُرد» تلفظ می‌شود.






شهر کنونی بجنورد در حدود سال ۱۱۰۰قمری به وسیله تولیخان دوم، یکی از امیران ایل شادلو بنا شد و پس از آنکه در فتنه حسنخان سالار ۱۲۶۳قمری به شدت آسیب دید، بار دیگر به دست فرزندان تولیخان مرمت شد. پیش از شهر کنونی و حتی پیش از ظهور و سقوط بجنورد، مرکز ناحیه جایی میبوده است به نام جرمگان که در جریان حمله مغول ویران گردید. تپه باستانیِ چرمغان در کناره شهر کنونی بجنورد، بازمانده ویرانههای آن شهر است. روستای چرمغان = چاه آر مغ آن یعنی چاهی که رود نورانی را پدید می آورد.  ظاهراً جرمگان، شهرکی کوچک، پررونق و آباد بوده و بجنورد کنونی در جوار آن به وجود آمدهاست. امروزه حدود و گسترهٔ این شهرک در حاشیهٔ شهر بجنورد، نشانگر پیشینهٔ کهن و رونق آن در سدههای آغازین اسلامی است.

* مردمانی با گویش تاتی زبان فارسی
مردمان فارس، کرمانج، ترک، ترکمن و تات اکثریت ساکنان بجنورد را تشکیل میدهند. فارسهای بومی (تاتها) مردمان بومی بجنورد و خراسان شمالی هستند. آنها در بافت میانی شهر بجنورد و محلات جنوب شهر بجنورد (خیابان شهید چمران، حسین معصوم، ۱۷ شهریور و بهویژه بولوار مدرس و برخی کوچههای خیابان شهید بهشتی) حضور پررنگی دارند. گویش تاتی زبان فارسی در خراسان شمالی امروزه تأثیر بسیاری از فارسی معیار گرفته و در حال فراموشی است و جای خود را به فارسی معیار می‌دهد.

آب و هوای بجنورد هم  بطور کلی معتدل کوهستانی میباشد از این رو تابستانهای بجنورد آب و هوای نسبتاً ملایم و زمستانهایش سرد زمستانی می‌باشد.

* لباس های محلی متنوع و رنگارنگ  برگرفته از رنگ های شاد طبیعت بجنوردی 
لباسهای محلی مردم خراسان شمالی و مردمان بجنورد با داشتن تنوع چشمگیر رنگ و طرح، علاوه بر این که پوشش کاملی برای زنان و مردان محسوب می‌شود، به علت برخورداری از زیبایی‌های طبیعت و رنگ‌های شاد فصل بهار، سبب آرامش روحی و روانی استفاده کنندگان نیز می‌شود. البسه زنان و دختران کرمانج این استان غالباً شامل 5 قسمت به نامهای «یاشار» (چارقد)، «کِراس» (بلوز)، «شیلوار» (دامن)، «جلیقه» و «شلیته» است.

یاشار یا چارقد که در اصطلاح امروزی روسری گفته میشود، شال حریر مخصوصی است که به عنوان پوشش سر استفاده میشود و به گونهای است که سر و حتی چهره زن، به جز چشمان وی را میپوشاند. «سربند» نیز دستمال یزدی است که غالباً ترکیبی از رنگهای قرمز و مشکی بوده و برای محکم کردن یاشار بر روی آن بسته میشود.
کراس لباس بالاتنه بوده و به پیراهن بلند سادهای گفته میشود که یقه خاصی ندارد و پایین آن نیز چیندار است. شیلوار دامن پُر چینی است که در پوشش دخترها نارنجی و یا زرد رنگ بوده و در خانمها نیز به رنگ قرمز و از پارچه مخملی با متراژ حدود پانزده ‪  .متر تهیه می‌شود بسیار خوش‌حالت است






شیلوار با استفاده از نخهای رنگی و سکههای قدیمی (دراو)، دراودوزی و قیطاندوزی میشود و در پایین آن نیز با نوارهایی رنگارنگ که «ماخل» نامیده میشوند، دوردوزیهای زیبایی ایجاد میشود. شلیته دامنی بلند تا حدود زانو و از جنس مخمل بوده که با رنگهای متنوع حاشیهدوزی میشود. جلیقه معمولاً از جنس مخمل بوده و سکههای قدیمی که در قدیم به عنوان پسانداز خانمها به آن دوخته میشد و به مرور زمان به جزئی از لباس تبدیل شده است، زیبایی خاصی به آن میبخشد و غالباً نیز کراس و جلیقه با شلیته همرنگ انتخاب می‌شوند.

البته علاوه بر این پوشش‌ها باید به «گار» یعنی گوشواره بلندی که به دو طرف عرقچین متصل و روی آن یاشار و سربند بسته میشود، اشاره کرد. «کُلِه» نیز پوششی از جنس پارچه مخمل است که بر روی کراس پوشیده میشود. جوراب نیز بنا به شرایط و فصول مختلف سال پوشیده میشود. کفش بانوان کرمانج که «کومخ» نامیده میشود، از نظر شکل ظاهری شبیه نعلین نوک برگشته است و دارای گلدوزیهایی با نخ ابریشمی میباشد. پوشاک مردانه کرمانجهای خراسان شمالی نیز شامل «عرق چین»، «کِه لاو»، «لچگ» و ... بوده که همانند پوشاک بانوان دارای رنگهای شاد و برگرفته از طبیعت میباشند.
 
کرمانج‌ها به عنوان شاخهای از قوم کرد، از جمله اقوام ساکن در استان خراسان شمالی هستند. امروزه تنها این پوشش اصیل کرمانجی در میان زنان عشایر، آن هم زنان مسن، دیده میشود و گاه نیز اهالی خطه خراسان شمالی در مجالس جشن و شادی اقدام به پوشیدن لباسهای کرمانجی میکنند. یک محقق در زمینه فرهنگ مردم خراسان شمالی درباره پوشش زنان کرمانج خراسان شمالی می‌گوید، پوشش زن کرمانج خراسان شمالی پوشش زن مستوره و باحجاب پیش از اسلام است.






پوشش بانوان و مردان ترکمن خراسان شمالی نیز با استفاده از ابریشم و پشم گوسفندان تهیه میشود و غالباً شامل «چاوک»، «کولته»، «چلپی» و «یلک» میباشد. چاوک لباسی شبیه به مانتوهای امروزی بوده که پارچه آن از ابریشم به رنگ قرمز بوده و آستر زیر پارچه نیز در حاشیهها و سرآستینها سوزندوزی دارد. کولته شبیه کت بوده و این لباس به صورت آویز روی دوش در مجالس استفاده میشود. چلپی زیباترین لباس سوزندوزی ترکمن و از جنس ابریشم است که با دارا بودن تنوع و ظرافت خاص در مراسم ازدواج، به عروس میپوشانند. یلک تنها لباسی است که با زیورآلات و سکه تزیین میشود و بر سر میاندازند و جنس آن نیز از ابریشم است.

«دون» یا «قرمز دون» لباس محلی مردان ترکمن است که جنس آن ابریشم قرمز تیره و با راه راه مشکی بوده و نوع سوزندوزی آن قیطاندوزی است که با عرض دو سانت و به رنگ مشکی و قرمز در کنارهها و سرآستین لباس دوخته میشود. «اچمک» نوعی لباس دارای دو بخش بیرونی و داخلی است که بخش بیرونی آن از پارچههای مشکی که روی آن طرحهایی به شکل لوزی، به رنگهای متفاوت و از جنس ابریشم تشکیل شده و درون آن از پوست بره به رنگ مشکی تهیه شده است و آن را معمولاً مردان در فصول سرد پاییز و زمستان میپوشند.

مردمان ترک و تات خراسان شمالی نیز هر کدام به اقتضای محل زندگی، فصول سال، نوع درآمد و اشتغال و ...، پوششهای مختلفی داشته و وجه اشتراک تمامی این پوششها در مردان و زنان، زیبایی برگرفته از طبیعت و حجاب کامل آنها بوده است.
پاپوش سنتی غالب مردم خراسان شمالی نیز اعم از کرد و ترک و ترکمن، «چاروق» بوده که از چرم طبیعی تهیه میشود و نوک آن نیز اندکی برگشته است. این کفش سنتی با نخها و اشکال مختلف تزیین میشود و دارای بندها و تسمههای بلندی است که بندهای آن را به دور ساق پا میپیچند و برای زیباتر شدن چاروق نیز در نوک برگشته آن از منگولهای تهیه شده از نخهای ابریشم رنگی استفاده می‌شود.

* مکان های دیدنی بجنورد
عمارت مفخم،عمارت آینه خانه مفخم، گردشگاه بش قارداش،گردشگاه باباامان،امام زاده سید عباس فرزند موسی بن جعفر، امام زاده اسماعیل، حسینیه جاجرمی ها، و دشت بجنورد، غار سید صادق، غار بیدک، رشته کوه شاه جهان از جمله مکان های زیبا و دیدنی شهرستان زیبای بجنورد هستند که در ادامه به تفصیل از آن ها برایتان حواهیم گفت.

* عمارت سردار مفخم
عمارت مفخم یکی از بناهای تاریخی دوره قاجار در بجنورد است که در اوایل دهۀ ۱۳۰۰ هجری‌قمری به دستور یارمحمدخان شادلو٬ به عنوان محل سکونت وی و خانواده‌اش ساخته شده است. این عمارت ۳۴ اتاق با دو تالار بزرگ دارد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به با انواع کاشیکاری معرق، معقلی، هفت رنگ و با طرح¬ها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی زینت یافته است. مصالح بکار رفته در بنا آجر با ملات گچ است و هر طبقه ساختمان دارای دو ایوان شمالی و جنوبی می باشد، سرتاسر بنا با کاشی های خشتی و هفت رنگ زیبا در اندازه و شکل های مختلف به رنگهای فیروزهای، زرد، صورتی، بنفش، سفید، سبز، سرخ و سیاه کاشی کاری شده و هر ستون با طرح و نقش خاص خود زینت داده شده است. نمای بیرونی ساختمان تصاویری از دو فرشته بالدار، چهرههای انسانی، نقاشی از گل و گیاه و پرنده، طبیعت و طرحهای هندسی سده ۱۳ را به تماشا می گذارد. این بنای تاریخی با شماره ۹۵۲ در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است. بنای عمارت مفخم پس از مرمت و احیا به موزه بزرگ باستان شناسی و مردم شناسی استان تبدیل شده است.

* عمارت آینه‌خانه مفخم
بنای آیینهخانه یکی از آثار تاریخی مربوطه دوره قاجار بجنورد است. در دوره قاجار بنای آیینهخانه همراه با بناهای دیگری از جمله عمارت مفخم، کلاهفرنگی، حوضخانه و سردر، در باغ بزرگی قرار داشته و مجموعه دارالحکومهی مفخم را تشکیل میداده است. این بنا در انتهای خیابان شریعتی شمالی در شهر بجنورد قرار دارد و 4 مناره در طرفین ورودی اصلی قرار دارد که روی 2 مناره کلمه محمد 12 بار به شیوه کاشیکاری معقلی نوشته شده است همچنین در طبقه دوم ، اتاق آیینه کاری شده ای وجود دارد که بنا، نام خود را از آن گرفته است . این بنا در دهه ۱۳۰۰ هجری، همزمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه به دستور یارمحمد خان شادلو، معروف به سردار مفخم ساخته شده و به عنوان فضای اداری و دیوانی، برای انجام دیدارهای رسمی سردار مفخم با رجال سیاسی عهد قاجار و نیز انجام مراسم تشریفات نظامی و رایزنی در باب مسائل سیاسی و اجتماعی با سران ایل شادلو و دیگر رجال سیاسی دوره قاجار مورد استفاده قرار میگرفته است. گفته میشود طراحی نقشه ساختمانی آیینهخانه به دست میرزا مهدی خانشقاقی (ممتحنالدوله) اولین مهندس معمار ایرانی که از دانشکده معماری پاریس فارغ التحصیل شده بود، انجام شده است. ساختمان آیینهخانه همزمان با عصر ناصری در داخل باغ بزرگی به نام دلگشا ساخته شد. پلان این بنا مستطیل شکل بوده و در دو طبقه  به ابعاد تقریبی ۱۱×۱۸ متر و به ارتفاع حدود ۱۰ متر ساخته شده که در مجموع ۹ اتاق دارد. یکی از اتاقهای طبقه فوقانی تالاری است به ابعاد ۸×۳ متر که تمام دیوارها و سقف آن با طرحهای زیبایی آیینه کاری شده است. بنای آیینه خانه به شماره ۱۱۶۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۹ تاکنون به عنوان موزهی اسناد و نسخخطی مورد استفاده قرار میگیرد.
 
* گردشگاه بشقارداش
بشقارداش) (پنج غار سنگی )در ۷ کیلومتری جنوب بجنورد و در شرق جادهٔ بجنورد به اسفراین، در فاصلهٔ تقریبی یک کیلومتری جاده واقع شدهاست. پیش از اسلام در زمان اشکانیان و ساسانیان در این محل عبادتگاه پیشوایان کنتیس زرتشتی قرار داشتهاست.به سبب اقامت چهار فصل مغ (بزرگان دینی زرتشتی) به چهارمغان شهرت یافتهاست.
از قدیمی ترین و مشهورترین اماکن تفریحی کشور محسوب و مورد توجه اکثر مسافران و ساکنان در شهر می باشد وجود چشمه آب معدنی نسبتا" با خواص متعدد که در حال حاضر خشک شده سبب گردید که در دوران حکومت ناصرالدین شاه هنگام سفر چاه به منطقه بجنورد و زیبایی چشمه و چنارهای کهنسال اطراف آن توجه ناصرالدین شاه را بخود جلب کرد و دستور احداث استخر مرمت بقعه مخروبه مجاور آن را به سردار مفخم حکمران منطقه بدهد که بعدها بدلیل ترور ناصرالدین شاه بقعه احداث شده مورد استفاده ایل شادلو جهت آرامگاه خانوادگی قرار گرفت. در کنار آرامگاه سردار مفخم، سنگ نوشته هایی حکایت از عدم وجود شخصیت مذهبی در این بقعه می نماید ولی ساختار فیزیکی آرامگاه با گنبد و گلدسته حکایت از مکان مذهبی دارد که در این خصوص متاسفانه در کتب تاریخی و سفرنامه های متعدد ذکر نشده است. در خصوص وجه تسمیه بش قارداش و بر اساس اعتقاد مردم محل عنوان می شود که  در زمان هجوم مغول پنج برادر به دلیل رشادت های زیاد که در جنگ مغولان در این ناحیه نموده و کشته شده اند به نام بش قارداش ( پنج برادر) معروف است. عده ای نیز معتقدند که بدلیل جریان داشتن آب چشمه از 5 غار سنگی کوچک به همین نام نامیده شده اند که البته نظریه 5 غار سنگی رد شده است. در مورد این مکان به جرات می توان گفت که از مشهورترین و پرطرفدارترین پارکهای تفریحی مورد نظر مردم بجنورد بوده است و استفاده از آب استخر حتی در فصول سرد سال صورت می گرفته است.






و اما متاسفانه چشمه بش قارداش که در حال حاضر کاملا" خشک گردیده و مطالعات زیادی توسط کارشناسان و متخصصان مربوطه برای جریان یافتن دوباره آب چشمه در حال انجام است و این امر مسئولان را بر آن داشت تا با حفر یک حلقه چاه قسمتی از کمبود آب را به این طریق جبران نمایند و برای تامین آب مورد نیاز مطالعاتی در دست اقدام است.

بازسازی پارک در سال 1378 با توافقی که بین متولی قانونی پارک آقای دکتر شادلو (نوه سردار مفخم) و شهرداری بجنورد انجام گرفت طرح توسعه پارک و مرمت آرامگاه با نظارت میراث فرهنگی آغاز گردید که همچنان با عنایت مسئولان شهرداری و فرمانداری و استانداری در حال اجرا می باشد. برنامه توسعه پارک شامل ساخت متل، رستوران ، دریاچه مصنوعی، کمپینگ، باغ ایرانی و منوریل در قالب طرح تهیه شده و انجام خواهد شد. مساحت کل پارک جنگلی بش قارداش 450 هکتار می باشد که 10 درصد آن اختصاص به جاده، پارکینگ، محل های ورزشی، آلاچیق، چایخانه سنتی، رستورانها، متلها و ساختمان اداری می باشد و مابقی آن جنگلکاری شده است.پوشش گیاهی آن شامل سرو خمره ای، زیتون تلخ، چنار، زبان گنجشک، اقاقیا، کاتالپا، زالزالک وحشی، ارغوان، افرا، عرعر، سرو شیراز،  کاج، توت، زرشک می باشد.
 
* گردشگاه باباامان
چشمهٔ باباامان در کیلومتر ۱۱ جادهٔ بجنورد - مشهد، به فاصلهٔ تقریبی ۳۰۰ متر از جاده، واقع شدهاست. آب این چشمه، جزء دستهٔ آبهای سولفاته کلسیک و سدیک است و مصرف آن صفراآور و ملین و تسهیل کننده اعمال گوارشی و دافع سموم است. گردشگاه باباامان مکانی برای استراحت مسافرانی که قصد سفر به شهرهای شمالی را دارند می‌باشد.

چشمهٔ باباامان در کیلومتر ۱۰ جادهٔ بجنورد - مشهد، به فاصلهٔ تقریبی ۳۰۰ متر از جاده، واقع شده است. آب این چشمه، جزء دستهٔ آبهای سولفاته کلسیک و سدیک است و مصرف آن صفرا آور و ملین و تسهیل کننده اعمال گوارشی و دافع سموم است.
این پارک دارای استخرهای متعدد و پارک جنگلی است و حدود ۴۰ هکتار وسعت دارد. در این تفرجگاه امامزاده آی وجود دارد که به بابا امان مشهور است. این تفرجگاه به دلیل قرار داشتن در کنار جاده اصلی در فصول مسافرتی یکی از محلهای اصلی اتراق مسافرین و زائرین است. مجموعه تفریحی باباامان در منطقه جنگلی حاشیه جاده ارتباطی بجنورد به مشهد با هشت استخر و آبشار و بیش از ۲۰۰هکتار جنگل، توقفگاهی جذاب برای مسافران و زایران در این خطه است.






بیش از ۴۰۰هزار اصله درخت از قبیل چنار بعضا ۴۰۰ساله به همراه درختان زبان گنجشگ، اقاقیا، زالزالک، زردآلو و بید در این مجموعه وجود دارد چشمه این مجموعه تفریحی که از نوع آبهای معدنی محسوب می شود ۳۵تا ۴۰متر مکعب در ثانیه آبدهی دارد. آب «باباامان» از چهار نقطه درون تپه ای می جوشد و به درون استخرهایی می ریزد که با اختلاف سطح ساخته شده است. از میان درختان چنار کهنسال، بر فراز تپه ای که چشمه در مجاورت آن قرار دارد، بنای امامزاده ای معروف به شاهزاده اسماعیل قرار دارد. در آغوش تپه ها، درختان انبوه و مناظر تماشایی باباامان تاسیساتی نظیر متل، رستوران، پارک کودک و محل استراحت خانواده ها جای گرفته است هوای لطیف و شبهای دل انگیز و زیبای باباامان هر گردشگری را به خود جذب می کند.
 
* امامزاده سیدعباس فرزند موسی بن جعفر
امامزاده سیدعباس فرزند موسی بن جعفر در شهر بجنورد، یکی از مشهورترین و پر زائرترین امامزادههای این خطه است. وی در دوران خلافت بنی عباس از مدینه وارد خراسان شد و در اواخر قرن دوم هجری درگذشت. بنای این امامزاده که در روزگار قدیم بر فراز تپهای باستانی درمجاورت شهر بجنورد ساخته شده با گنبدی فیروزهای آن که به آیاتی از قرآن مزین شده است .این بقعه که نسبت به شهر، بر بلندا قرار گرفته است.

* امامزاده اسماعیل و حسینیه جاجرمیها

فرزند موسی بن کاظم در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی بجنورد در مجاورت گردشگاه ییلاقی "باباامان" بجنورد واقع شده است. این مقبره که در مجاورت جاده اصلی مشهد به استانهای شمالی و درمسیر اصلی زائران و گردشگران واقع شده است.

حسینیه جاجرمی در مرکز شهر بجنورد و در محدوده بافت تاریخی شهر، در کوچه جاجرمیها واقع شده است. این بنا از یادمانهای اواخر دورهٔ قاجار در شهر بجنورد است که به استناد کتیبه موجود در سال ۱۳۲۵ هجری قمری به دست غلامرضا بنا یزدی ساخته شده است.  حسینه جاجرمی یک نمونه معماری سنتی از نوع حیاط مرکزی است که نوعی معماری درونگرا قلمداد میشود و در آن تمام درب و پنجرهها و نورگیرهای رو به حیاط باز میشوند. این نوع معماری اغلب در مناطق خشک و کویری مورد توجه بوده و در منطقه بجنورد چندان معمول نیست.

طرح کلی پلان بنا مربع شکل است و در ضلع شرقی و غربی از دو طبقه تشکیل شده که در مجموع حدود ۶۰۰ متر مربع مساحت دارد. ورودی حسینیه از طریق یک هشتی به حیاط مرکزی متصل شده که با دو رشته پلکان در گوشههای شمال شرقی جنوب غربی به مهتابیهای طبقه فوقانی راه مییابد. سقف هشتی بنا در قسمت ورودی و تمام حجرههای طبقه پایین با قوس کلیل پوشش یافته و طبقه بالا به صورت تیرپوش است. بخشهای مختلف بنا با آرایههای معماری از قبیل آجرکاری، گچبری، مقرنسکاری و کتیبههایی تزئین شده است. قسمت بالایی دیوار ایوان شرقی یک افریز تزیینی با کتیبه به خط نستعلیق دارد که در آن گزیدهای از ترکیب بند مشهور محتشم کاشانی در مرثیه شهدای کربلا (باز این چه شورش است) گچبری شده است.





* دشت بجنورد:  
این دشت دارای شیبی ملایم از جنوب به طرف شمال است که در قسمت جنوب به کوهستان منتهی میگردد. وجود تخلخل و درز و شکاف بر سطح آهکهای منطقه، باعث نفوذ آب به زمین و ایجاد غار شده است. و شقایق هایی که در این دشت می روید بسیار دیدنی هستنئ.
 
* کلام آخر:
سفر به خراسان شمالی و دیدن جاذبه های طبیعی و گردشگری اش را از دست ندهید، هنگام تنظیم این گزارش متوجه شدیم معرفی مرکز این استان بجنورد، آن هم به تنهایی فقط نشان دهنده ی یک قطره از دریای عظیم زیبایی های طبیعی و گردشگری  در این استان است،  بجنورد تنها یک پیشنهاد برای شما بود تا بدانید در شمال شرقی کشورمان آنقدر جاذبه های دیدنی وجود دارد که برای دیدن آن ها حتما وقت کم خواهید آورد.  سفر های تابستانی دلپذیری را برای شما آرزومندیم. 




۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن