تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820931554




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصرف 25 درصد آب شرب کشور در تهران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ شهريور ۱۳۹۳ (۹:۸ق.ظ)
مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور خبر داد: مصرف 25 درصد آب شرب کشور در تهران مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور از مصرف يک‌چهارم کل آب شرب کشور در استان تهران خبر داد و گفت: در صورت تصويب در نشست امروز هيات وزيران، مشترکان پرمصرف جريمه خواهند شد.
به‌ گزارش خبرگزاري موج به نقل از روابط عمومي وزارت نيرو، حميدرضا جانباز با اشاره به وضعيت بحراني بارش ها در کشور، اظهار داشت: از ابتداي سال آبي جاري تاکنون، ميزان بارش‌ها حدود هشت درصد درمقايسه با زمان مشابه سال آبي گذشته کاهش داشته است.
وي افزود: استمرار خشک‌سالي چالش‌هايي را براي منابع آبي کشور به‌وجود آورده است و از طرف ديگر، ميزان بارش ها نسبت به جمعيت پراکنده‌شده در کشور موزون نيست.
وي ادامه داد: متاسفانه پيش‌بيني هواشناسي که حکايت از افزايش 1.5 درجه‌اي دماي هوا در کشور داشت، محقق شده است.
وي با بيان اينکه از پاييز سال گذشته با نشست‌هايي که در وزارت نيرو و شرکت مهندسي آب و فاضلاب برگزار شد، ميزان منابع و مصارف آب شرب با تفکيک شهرها و روستاها ارزيابي شد، گفت: براساس اين ارزيابي‌ها، ميزان توليد و مصرف آب در 517 شهر برابر است که اين حکايت از قرار داشتن اين شهرها در مرحله تنش آبي است.
جانباز اظهار داشت: بر اين اساس، تصميم‌هايي گرفته شد و با دستور وزير نيرو و وعده‌اي که به مردم داده بوديم، تلاش کرديم جيره‌بندي آب نداشته باشيم که هم‌اکنون با تلاش شبانه‌روزي اين قول محقق شده است و در تابستان امسال در هيچ شهري جيره‌بندي آب نداشتيم.
وي از رسيدگي به وضعيت آب 12 کلان‌شهر به‌صورت ويژه خبر داد و گفت: شهرهاي کرمان و اصفهان به‌دليل بيشتر بودن مصارف نسبت به منابع توليد آب کماکان در وضعيت قرمز قرار دارند و استان تهران هم‌اکنون در وضعيت زرد است که اگر بارش‌هاي پاييزه را نداشته باشيم يا مردم تغيير جدي در مصرف ندهند، انتظار مي‌رود که به مرحله قرمز آب‌رساني به‌ويژه در سامانه شرق برسيم.
مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور با بيان اينکه اگرچه به پيش‌بيني‌هاي رشد جمعيتي نرسيده‌ايم، اما توزيع جمعيت موزون نيست، گفت: در اطراف کلان‌شهرها رشد جمعيت و افزايش حاشيه‌نشيني را شاهد هستيم که اين رشد ناموزون افزايش تقاضاي آب را به‌دنبال دارد.
وي تصريح کرد: کمبود بارش، فقر آب‌هاي زيرزميني و اضافه برداشت از آنها موجب شده است که در موضوع کميت آب شرب، دچار مشکل شويم.
وي افزود: الزاما آبي که در کشاورزي استفاده مي‌شود، مناسب شرب نيست و هم‌اکنون 92 درصد از منابع آبي کشور در بخش کشاورزي مصرف مي‌شود که اگر در اين بخش بازده آبياري را افزايش دهيم، به‌طور قطع به صرفه‌جويي در مصرف آب کمک مي‌شود و با نزديک شدن به استانداردهاي جهاني، حجم زيادي از آب ذخيره مي‌شود.
جانباز با بيان اينکه سفره‌هاي زيرزميني با کمبود منابع آب روبرو هستند، يادآور شد: برخي از اين سفره‌هاي زيرزميني ديگر توان بازيابي ندارند.
وي پرمصرف‌ترين استان کشور در بخش آب را استان تهران عنوان کرد و گفت: در اين استان يک‌چهارم کل آب شرب کشور مصرف مي‌شود و پس از آن کلان‌شهرهاي مشهد، شيراز و اصفهان قرار دارند.
وي گفت: معمولا سرانه مصرف آب در استان‌هاي کويري پايين‌تر از متوسط کشوري بوده و سرانه مصرف در کم‌مصرف‌ترين استان‌هاي ايران نيز حدود 20 ليتر از متوسط جهاني بالاتر است.
جانباز سرانه جهاني مصرف آب را 150 ليتر به‌ازاي هر نفر در روز عنوان کرد و اظهار داشت: اين درحالي است که اين رقم در ايران به‌طور متوسط 250 ليتر در شبانه‌روز و در استان‌هاي کم‌مصرف بيش از 170 ليتر است.
وي افزود: ما کشوري هستيم که پراکندگي جمعيت داريم و در خيلي از مناطق امکان توليد آب وجود ندارد که مجبور شده‌ايم با هزينه‌هاي بسيار زياد طرح‌هاي آب‌رساني ازطريق خطوط انتقال آب بلند را اجرا کنيم.
وي تاکيد کرد: در بخش‌هاي زيادي از کشور با چالش جدي آب روبرو هستيم و آب به‌سادگي به‌دست نمي‌آيد که بايد به‌طور جدي در مصرف خود تغيير ايجاد کنيم.
وي قوانين کشور را درباره استفاده صحيح از منابع آبي غيرپيش‌گيرانه دانست و گفت: وزارت نيرو طرحي را به دولت پيشنهاد کرده است که براساس آن کمترين نياز مصرف هر منطقه درنظر گرفته شده است و افزون‌بر آن قوانين جنبه بازدارندگي براي مشترکان پرمصرف لحاظ شده است که اين بازدارندگي ازطريق وضع جرايم براي مشترکان پرمصرف يا قطع انشعاب آنان اعمال مي‌شود.
وي افزود: در بيشتر نقاط کشور با استفاده از کولر آبي، آب زيادي مصرف مي‌شود درحالي که مي‌توان با ايجاد سايه‌بان بر روي کولرها از تبخير مقدار زيادي آب جلوگيري و همچنين با استفاده از تجهيزات استاندارد از هدررفت آب جلوگيري کرد.
مديرعامل شرکت مهندسي آب و فاضلاب کشور بابيان اينکه آب نيمه‌شرقي شهر تهران از طريق تصفيه‌خانه‌هاي 3، 4 و 5 از سدهاي لار و لتيان تامين مي‌شود، گفت: وضعيت اين دو سد در مرحله بحراني قرار دارد که اگر بارش‌هاي پاييزه را نداشته باشيم، قاعدتا امکان استفاده از آب اين سدها را نخواهيم داشت.
وي يادآور شد: براساس پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي، وضعيت بارش‌ها در سال آبي 94-93 مشابه سال آبي جاري يا حتي کمتر است که سال آبي خوبي را نشان نمي‌دهد اما پيش‌بيني ما اين است که اگر همياري مردم را داشته باشيم، وارد مباحث مربوط به جيره‌بندي آب نشويم.
وي درباره اتصال سامانه غرب به سامانه شرق در تهران نيز گفت: انتقال آب از سامانه غرب شامل سدهاي اميرکبير و طالقان به سامانه شرق تهران به‌صورت جدي در دستورکار شرکت آب و فاضلاب استان تهران قرار دارد و با تکميل کمربندي تهران، آب را از سمت غرب به شرق منتقل مي‌کنيم که تعدادي از پروژه‌هاي آن انجام شده و تعدادي در حال انجام است ضمن آنکه حفر هفتاد حلقه چاه نيز در دستورکار قرار گرفته است.
وي با بيان اينکه در جنوب‌شرق تهران سد ماملو به‌همراه تصفيه‌خانه هفتم با ظرفيت انتقال 2.5 مترمکعب آب در ثانيه در مهرماه وارد مدار مي‌شود، يادآور شد: با تکميل سامانه انتقال آب شرق تهران مي‌توانيم بخشي از آب ماملو را به تهران منتقل کنيم؛ هدف از اجراي سد ماملو ارتقاي سطح کيفيت آب شرق تهران بود اما هم‌اکنون اولويت‌ها تغيير کرده است و ما به‌دنبال تامين آب هستيم.
وي تاکيد کرد: اگر چه با کمبود منابع آب سد لار و لتيان مواجه هستيم، اما وزارت نيرو تامين آب از ساير منابع را به‌طور جدي در دستورکار دارد و اگر مردم 20 درصد در مصارف خود صرفه‌جويي کنند، مشکلي از بابت تامين آب به‌وجود نمي‌آيد.
جانباز درباره تفکيک آب شرب از مصارف بهداشتي، گفت: کارگروه مشترکي با وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محيط زيست تشکيل شده است تا استانداردهاي آب بهداشتي را تعريف کند.
وي افزود: اجراي اين طرح به‌طور جدي در دستورکار وزارت نيرو است و به تمام استان‌ها ابلاغ کرده‌ايم که شهرهايي را براي اجراي اين طرح درنظر بگيرند و به‌نظر مي‌رسد تا پايان امسال به نتايج خوبي برسيم و بتوانيم اين طرح را به مکان‌هايي که امکان اجراي آن را دارند، تسري دهيم.
وي در ادامه ميزان آب بدون درآمد را 24.7 درصد عنوان کرد و گفت: ميزان تلفات واقعي در شبکه‌ها 13.7 درصد است و ما برنامه داشته‌ايم که ميزان هدررفت آب را سالانه يک درصد کاهش دهيم که به‌دليل وجود مشکلات مالي اين امر تحقق نيافت.
وي افزود: اگر تعرفه‌ها واقعي شود، آبي که در لوله‌ها جريان دارد، به‌عنوان يک کالاي اقتصادي به‌صورت مناسب مورد استفاده قرار مي‌گيرد و ما مي‌توانيم با اجراي تعمير به‌موقع، هدررفت آب را به کمترين ميزان برسانيم ضمن آنکه واقعي‌شدن قيمت‌ها آثار بازدارندگي در مصرف دارد.
وي خاطرنشان کرد: وزارت نيرو به دولت پيشنهاد کرده است مشترکاني که بيشتر از الگوي مصرف (متوسط کشور 22 مترمکعب در ماه و در تهران 20 مترمکعب) از آب استفاده کنند، در مرحله نخست مابه‌ازاي آنچه که بيشتر از الگو مصرف کرده‌اند، جريمه شده و در مرحله بعد درصورت عدم رعايت الگوي مصرف، انشعاب آنان قطع شود.
وي يادآور شد: کساني که مطابق الگوي مصرف از منابع آبي استفاده کنند، افزايش قيمتي در نحوه محاسبه آب‌بهاي آنان اعمال نخواهد شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن