تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه بگيريد تا تندرست باشيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804145791




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واکنش هاي نظامي-دفاعي اروپاي شرقي به بحران اوکراين


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ شهريور ۱۳۹۳ (۰:۳۶ق.ظ)
واکنش هاي نظامي-دفاعي اروپاي شرقي به بحران اوکراين گروه بين الملل خبرگزاري موج
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، تحولات داخلي اوکراين، به دليل مرزهاي مشترک با روسيه، توجه خاص مسکو به شبه جزيره کريمه، برخورداري از بزرگترين وسعت جغرافيايي در اروپاي شرقي، اقليت روس تبار متمايل به مسکو در شرق اين کشور و پيوندهاي تجاري با روسيه به سرعت نگراني هاي زيادي در ميان کشورهاي حوزه بالتيک و شرق اروپا برانگيخت؛ زيرا رهبران اين کشورها مي دانستند در صورتي که اوکراين با توجه به برتري هاي اقتصادي، سياسي و نظامي اش مورد تجاوز روسيه قرار گيرد، آنها نيز ممکن است جز اهداف بعدي باشند.
کشورهاي لتوني، ليتواني و استوني به دليل داشتن اقليت روس زبان و نيز به جهت سابقه استيلاي امپراتوري شوروي در نيم قرن دوم قرن بيست و البته توان نظامي ضعيف، نسبت به الحاق کريمه به فدراسيون روسيه از طريق همه پرسي واکنش نشان دادند. مقامات اين کشورها اقدام مسکو را نوعي تجاوز قلمداد کردند و تلاش نمودند بر پيوندهاي خود با ناتو تأکيد کنند. در سال 2004 و پيش از آنکه نيات پوتين در مورد کشورهاي خارج نزديک و تحت تملک مسکو در سال هاي قدرت شوروي هويدا شود، بلغارستان، کشورهاي بالتيک، اسلواکي، اسلووني و روماني به عنوان اعضاي ناتو پذيرفته شدند. در اين راستا توماس والاسک در کتاب «آلام رشد و مباحث دور جديد گسترش ناتو» مي نويسد: "اگرچه گسترش ناتو تا سال 1999 مبناي ژئواستراتژيک داشت، ولي؛ از سال 1999 مبناي تبديل به سازوکاري براي گسترش ثبات و ارزش هاي دموکراتيک شد". در واقع غرب براي جلوگيري از بروز خطر انديشه هاي قدرت طلبي روسيه به عنوان کشوري که تاريخ امپراتوري اش به قدمت تاريخ تأسيس ايالات متحده و البته کمي پيش از آن است، با تعريف کارويژه جديد براي ناتو حوزه عملياتي آن را به مرزهاي اين کشور رساند.
اين اقدام با استقبال دولت هاي اروپاي شرقي روبرو شد. بر اين اساس يکي از معيارهاي عضويت در ناتو هزينه 2 درصد از توليد ناخالص داخلي هر کشور در حوزه نظامي بود. امري که تا به امروز جز در چهار آمريکا، انگليس، يونان و آلباني تحقق نيافته است. اما بحران 6 ماه اوکراين و تجزيه بخشي از خاک اين کشور، باعث شد تا لتوني و ليتواني که در حال حاضر کمتر از يک درصد از GDP خود را در حوزه دفاعي خرج مي کنند اعلام کنند تا سال 2020 اين رقم به 2 درصد خواهد رسيد. همپنين روماني با صرف 1.5 درصد در امور نظامي خود، از تقويت توان دفاع خبر داد. لهستان نيز قرار است 1.95 درصد را به 2 درصد مدنظر ناتو برساند. احزاب دولت ائتلافي جمهوري چک هم توافق کردند تا سال 2020 به تدريج بودجه نظامي آن به 1.4 درصد توليد ناخالص داخلي افزايش دهند. در حال حاضر ارتش اين کشور حدود 1 درصد توليد ناخالص داخلي را دريافت مي کند.
مسأله قابل توجه در اين بخش، وعده رئيس جمهور اوكراين بود که اظهار داشت تا سه سال آينده بودجه نظامي به 3 ميليارد دلار ارتقا خواهد يافت. اين در حالي است که بودجه دفاعي اين كشور در سال جاري ميلادي، 1.5 ميليارد دلار گزارش شد.

علاوه بر اين کشورهاي اروپاي شرقي بر سرعت نوسازي ارتش خود نيز افزودند. لهستان اعلام کرد تغييراتي در ناوگان زيردريايي، سيستم هاي مديريت ميدان نبرد و تجهيزات با تکنولوژي بالا در ارتش خود ايجاد خواهد کرد. علاوه بر اين مقامات اين کشور براي تکميل دو پروژه دفاعي خود در سال 2015 که شامل تهيه 70 فروند هليکوپتر چند منظوره و يک مناقصه براي سيستم هاي ضد موشکي دفاع هوايي مي شود، با فرانسه وارد گفت و گو شده اند. لتوني نيز قراردادي به ارزش 48 ميليون يورو با بريتانيا براي دريافت 123 کاميون و تجهيزات و قطعات يدکي در سال 2016، امضا کرد. در همين راستا استوني براي خريد 80 موشك ضد تانك از آمريكا با اين كشور وارد مذاكره شد.
وزارت دفاع مجارستان هم با شرکت MBDA، توليد كننده موشك هاي اروپايي، براي به روز رساني موشك Mistral 2 قرارداد امضا كرد. وزير دفاع بلغارستان نيز اعلام کرد براي مدرن سازي تسليحات نظامي و كاهش وابستگي خود به روسيه قرار است تا سال 2020، مبلغ 680 ميليون دلار هزينه كند.
علاوه بر اقدامات مذکور، شرق اروپا براي مقابله با نيات احتمالي روسيه در دست درازي به سرزمين هاي اين حوزه با بهانه حمايت از اقليت هاي روس زبان، ميزبان رزمايش و نيروهاي اعضاي ناتو شدند. رزمايش "ضربه شمشير" با مشارکت نيروهاي زميني و هوايي کشورهاي استوني، لتوني و ليتواني، کانادا، نروژ، بريتانيا و ايالات متحده در حوزه بالتيک برگزار شد.
در عملياتي ديگر چهار ناو امريکا، اسپانيا، کانادا و فرانسه در درياي سياه حضور يافتند تا با اوکراين تمرين نظامي مشترک برگزار کنند. در مانور اخير ناتو که در لتوني با نام Steadfast Javelin II در تاريخ 10 تا 19 شهريور برگزار شد، نيز دو هزار سرباز از 9 کشور از جمله آمريکا، کانادا و ايتاليا براي انجام تمرين در سراسر لتوني، استوني، ليتواني، لهستان و آلمان پخش شده اند.
لازم به ذکر است که در مقابل تمامي رزمايش هاي ناتو در اروپا، روسيه دست به مقابله به مثل زد. راه اندازي مانورهاي مشترک با بلاروس و يا يکجانبه در مرزهاي غربي و درياي سياه بخشي از اين موارد بودند.
اروپاي شرقي در کنار افزايش بودجه نظامي و خريد هاي تجهيزاتي و شرکت در رزمايش هاي ناتو، اجازه استقرار تجهيزات و نيروي نظامي اين سازمان را صادر کرد. بر اين اساس بود که دبير کل ناتو از ايجاد نيروي واکنش سريع تا پنج هزار نفر در شرق اروپا خبر داد. همچنين کانادا، انگليس، فرانسه و آمريکا چندين جگنده خود را براي اعلام حمايت از کشورهاي شرقي اروپا، به اين مناطق ارسال کردند. پنتاگون نيز حدود ۱۵۰ نيروي امريکايي در استوني و ۴۵۰ نيروي ديگر در لتوني، ليتواني و لهستان مستقر کرد.
در واقع عدم امضا توافقنامه تجاري اوکراين با اتحاديه اروپا توسط ويکتور يانوکوويچ، رئيس جمهور سابق اوکراين و شروع مخالفت هاي داخلي با اين عمل، ضمن آنکه اوکراين را صحنه درگيري و جنگ کرد، بر حجم نظامي گري شرق اروپا افزود. بحران اخير براي اولين از زمان سقوط شوروي، شرق و غرب را به طور غير مستقيم در برابر هم قرار داد. تا آنجا که برخي از شکل گيري جنگ سرد جديدي سخن گفتند که البته اين مسأله به دليل عدم توانايي روسيه براي رقابت با غرب در حوزه سياسي و اقتصادي، تنها يک فرضيه رد شده، مي باشد.
با اين همه کشورهاي شرق اروپا به عنوان يکي از بازندگان اين بازي، مجبور شدند بر وسعت نظامي گري و سرمايه گذاري خود در اين بخش با توجه به نياز داخلي شان به توسعه اقتصادي، بيفزايند.

زهرا سادات حسيني














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن