واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
آیتالله جوادی آملی:
انجام هر یک از مناسک حج موجب کنار رفتن پوششهای دل است خبرگزاری رسا ـ حضرت آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه انجام هر یک از مناسک حج موجب کنار رفتن پوششهای دل است گفت: کعبه مظهر فطرت است و حالت اصلی انسانها رجوع به کعبه است.
به گزارش خبرگزاری رسا، با توجه به نزدیک شدن به ایام حج، گزیدهای از سخنان حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی در کتاب جرعه ای از «صهبای حج » را از نظر می گذرانیم، که انجام هر یک از مناسک حج را موجب کنار رفتن پوششهای دل مرقوم داشتند. حضرت آیتالله جوادی آملی به نقل از رسول گرامی اسلام(ص) فرمودهاند: «حجگزار چون به گرد کعبه طواف کند از گناهان خود بیرون میآید و چون صفا و مروه سعی کند از گناهانش بهدرمیآید و چون در عرفات توقّف کند از گناهانش خارج میشود و چون در مشعرالحرام توقّف کند از گناهانش برون میآید و چون رمی جمره کند از گناهانش خارج میشود. این بیان این نکته باشد که هر یک از این اعمال در آمرزش گناهی خاص مؤثر است و برای آمرزش آن گناه واجب شده است. یا آنکه گناهان چون انباشته شود و زنگار و پردهای بر گنهکار شود، هر یک از این مناسک موجب کاستن از ضخامت این پردهها و کنار رفتن این پوششها از دلها میگردد. از این رو طبق بیان نورانی آن حضرت معیار حج مقبول این است که حجگزار از آن پس، مرتکب گناه نشود، اما اگر همچنان به تباهی و گناه تن داد، این نشان از مردودبودن حج اوست. وی همچنین درباره کمترین پاداش کسی که به کعبه مینگرد به حدیث دیگری از آن اشاره داشته که فرمودند: کمترین پاداش کسی که به کعبه مینگرد،این است که خداوند در برابر هر نگاه، پاداشی به او میبخشد و بدیای را از او پاک میکند و او را درجهای بالا میبرد. این مفسر برجسته قرآن کریم در بخش دیگری در این کتاب، مناسک حج را نمونهای از قیامت و حشر اکبر و تجسمی از حشر مردم در روز قیامت و برهنگی آنان در معاد مرقوم داشته و حج را، نور و بصیرت و شهود معرفی نمودند و در ادامه با تمسک به روایات،کسانی که از انجام این فریضه الهی سر باز زنند را مورد مذمّت قرار داده و آورده اند: در روایات آمده است که تارک حج، کور محشور میشود و او در دنیا کور است و در آخرت کورتر و گمراهتر. امام صادق(علیه السلام) نیز فرمودند: مردهای که در گور است دوست دارد که در برابر دنیا و آنچه در آن است، او را یک حج میبود؛ «وَدَّ مَنْ فی القبورِ لو أَنَّ لَه حَجَّةً بالدُّنیا وما فِیها». استاد برجسته حوزه علمیه قم ، حج را شفابخش دلها از بیماریهای شرکآلودی همچون ریا و هوا و بخل و خودپسندی ابراز داشته و ادامه دادند: حج با آن لبیک ویژه خود، طردکننده هر جاهلیت و درهم شکننده هر بت و نشانه شرکآلود جاهلی و کوبنده هرگونه باطل قدیم و جدید است. این خانه، مرجع مکرر مردم است. مرجع، جایی را گویند که انسان از آنجا آمده و به آنجا باز میگردد. بر این اساس، وطن اصلی مردم کعبه است و وقتی انسان به زیارت کعبه میرود گویا به اصل خود رجوع کرده است. بنابراین، کعبه مظهر فطرت است و حالت اصلی انسانها رجوع به کعبه است./907/د102/ج
۱۳۹۳/۶/۲۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]