محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826381663
تولید مدرن و بازاریابی سنتی آفت گلیم نمین/ بی اعتمادی بازار به هنر چند هزار ساله
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
استانها > شمال > اردبیل گزارش مهر/
تولید مدرن و بازاریابی سنتی آفت گلیم نمین/ بی اعتمادی بازار به هنر چند هزار ساله
اردبیل- خبرگزاری مهر: اردبیل مهد هنرهای بومی و اصیل بویژه در زمینه صنایع و بافته های دستی است و برخی از بافته های آن به مانند گلیم عنبران شهرت جهانی دارد، اما در سال های اخیر فراموشی و بی توجهی به تولید سنتی گلیم نمین و عنبران در کنار عدم مدیریت مناسب و بازاریابی موجب افت کیفیت و بی اعتمادی بازارهای داخلی و جهانی به این محصول شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، گلیم که در اصطلاح به فرش با بافت صاف و یا قالی بدون کرک یا خواب گره خورده گفته می شود یکی از تولیدات دستی اصیل و سابقه دار روستاهای شهرستان نمین است که آوازه آن را می توان حتی از کشورهای دیگر نیز شنید. این اثر دست در روستاهای عنبران سفلی، امین جان، میرزانق، میناباد، عنبران علیا، کلش، گرده، جید، کولاندرق پایین، اورنج، نوشنق، سلوط، سولدیرق، نوده، خانقاه علیا، خانقاه سفلی، سولا، جگر کندی، پته خور، سیف آباد، آبی بیگلو، حور، تفیه، فتح مقصود، دلیکلی داشت و خواجه بولاغی نمین توسط زنان و دختران روستایی بافته می شود. تولیدی که به واسطه استفاده از مواد اولیه بومی، تولید مرحله به مرحله نخ تا گلیم به شکل سنتی و استفاده از نقوش بومی محلی در گذشته شهرت یافت و این روزها نه تنها بازار کشور های خارجی بلکه حتی توجه یک مشتری داخل شهر را نیز تامین نمی کند. به عقیده کارشناسان به دلیل فاصله گرفتن از اصالت تولید، ضعف برنامه ریزی ها در حمایت از این اصالت و نبود برنامه های مدون بازاریابی با هدف شناسایی بازارهای هدف و شناسایی و مطالعه سلایق بازارها و بی اعتمادی مشتری آفت گلیم نمین است و با بررسی وضعیت فعلی تولید این اثر دستی مشاهده می شود که حتی نهادهای متولی خود به یکی از عوامل فاصله گرفتن این هنر از اصالت خود تبدیل شده اند. استفاده از الیاف مصنوعی به جای پشم ماده اولیه بافت گلیم را الیافی تشکیل می دهد که در گذشته تمامی امور ریسندگی و رنگرزی آن توسط روستاییان انجام می شد.
در مراحل سنتی ریسندگی پشم سالی یکبار در بهار و اوایل تابستان چیده می شد و بعد از چندین بار شستن با آب سبک و شیرین و خشک کردن در زیر نور آفتاب عمل شانه زنی پشم جهت جداکردن خرده های مازاد و تمیز کردن صورت می گرفت. به گفته یکی از سالمندان روستای" سولا" شانه زنی بر روی میخ هایی که بر روی کنده ای چوبی نصب شده اند انجام می شود. زهرا جعفری با بیان اینکه در برخی مواقع حتی صاف کردن پشم با انگشتان دست انجام می شد، اضافه کرد: در میان عشایر رشتن پشم و پنبه توسط زنان انجام می شود. در ادامه بعد از شانه زنی پشم طی فرآیند سخت و زمانبری به نخ تابی تبدیل می شود که قرار است ماده اولیه گلیم را تشکیل دهد. با این وجود گلیم پشمی از آن جمله تولیداتی است که بسیار نادر شده و به شکل سفارشی از سوی مشتری پذیرفته می شود. در وضعیت فعلی گلیم های دستی با پشم مرینوس، الیاف ماشینی و مصنوعی از جمله نخ پنبه ای، ضایعات کارخانه های فرش ماشینی و حتی کاموا تغییر یافته است. جای خالی روناس در سحر رنگ های گلیم تغییر کیفیت گلیم و در واقع تولید مصنوعات غیر طبیعی توسط انسان تنها مرحله افت کیفی این محصول نیست و این تغییرات به صورت گسترده در مرحله رنگ رزی نیز مشاهده می شود. یکی دیگر از سالمندان شهر نمین به یاد دارد که در رنگرزی سنتی از روناس، پوست انار، پیاز، گردو، حنا، قرمز دانه، نیل و کبود استفاده می شد. به عقیده پوران رضایی زیبایی و اصالت گلیم این منطقه هم در استفاده از این مواد بود بطوریکه روناس برای تهیه سه نوع رنگ استفاده می شد. وی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: روناس که ریشه یک گیاه است اگر سه ساله باشد رنگ نارنجی تیره و قرمز آجری، اگر چهار الی پنج ساله باشد رنگ قرمز شاداب و متمایل به سرخ و اگر هفت ساله باشد رنگ ارغوانی تولید می کند. وی افزود: علاوه بر این رنگ های آبی و سرمه ای نیز از نیل که یک نوع گیاه است تولید می شود. این در حالی است که هم اکنون نه تنها رنگ های طبیعی به دلیل هزینه و سختی در مصرف مورد توجه نیست بلکه با رنگ های شیمیایی و مصنوعی که اتفاقا زیبایی و دوام گلیم این منطقه را متاثر ساخته جایگزین شده است.
حتی عملیات رنگرزی سنتی در ظروف مسی تیان نیز که در هر مرحله قوام، شادابی و درخشش ویژه به رنگ می داد جای خود را به خامه های آماده بازارهای صنعتی داده است تا تمامی مراحل تولید یک اثر دستی با ماهیت واقعی اش فاصله بگیرد. کپی برداری از نقوش غیر بومی کارشناسان در کنار تولید مدرن گلیم فاصله گرفتن از نقوش بومی محلی را دلیل دیگر افت کیفی این محصول در بازار می دانند. به عقیده اشرف کسایی نقشه گلیم ها بیشتر از فرم های هندسی گوشه دار، تصویر حیوانات و تصویر وسایل ابتدایی زندگی الهام گرفته است. وی با بیان اینکه در اغلب مناطق مراحل تولید گلیم مشترک است، اضافه کرد: اینکه گلیم یک منطقه را از یک منطقه دیگر متمایز می سازد نوع طرح به کار رفته در آن است. این پیوند دیرینه با آداب و رسوم که حتی سند هویتی روستاها و قبایل نیز بوده است به گفته این کارشناس در دست بافته های نمین به شکل طرح های تزئینی و خیالی نیز دیده می شود. کسایی تصریح کرد: از جمله نقوش قدیمی می توان گوزلی بوتا، نازنازی و طرح بیجار در نمین و ریز بوته، خرچنگ، اژدها، انگشت گلی، نقش درختی، چهارنپق، باکو گلی و شلما در عنبران اشاره کرد. اما نگرانی کارشناسان از کم رنگ شدن این نقوش به موازات عدم آگاهی گردشگران و شهروندان از وجود چنین آثاری است. تا جایی که برنامه ریزی برای معرفی داشته های هنر گلیم به حدی نادر و کمرنگ بوده که به جای استفاده از قابلیت گردشگری آخرین نشانه ها رو به فراموشی است. خلا بازاریابی در حوزه صنایع دستی اردبیل مطابق اظهارات مسئولان میراث فرهنگی استان سالانه بالغ بر هزار متر مربع گلیم و ورنی در نمین، گرمی و شهرستان های دیگر بافته می شود. تا جایی که 12 هزار بافنده گلیم که اغلب بانوان هستند راه ورود این هنر را به کشورهای ژاپن، گرجستان، آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی هموار کرده اند.
اما این موفقیت نه از مجاری برنامه ریزی شده بلکه با بازاریابی سنتی و زنجیره های حضور دلالان در روستاها شکل گرفته و بسیاری از بافندگان محصول خود را به قیمت نازل فروخته و بعدها شنیده اند که همان بافته به قیمت چند صد برابری به فروش رفته است. خلا مدیریت بازاریابی صنایع دستی اردبیل نه در گلیم بلکه در تمامی آثار دستی دیده می شود اما به دلیل توان تولید قابل توجه این محصول و امتیاز منحصر به فرد بودن آن نیازمند توجه ویژه در زنجیره تولید تا مصرف است. کارشناسان تاکید دارند که تا زمانی که بازاریابی علمی با شناسایی سلایق بازار در گلیم نمین مورد توجه نباشد نمی توان به آینده سود اقتصادی آن خوش بین بود و گلیم زن روستایی هر روز بدون سود دهی به معیشت وی و خانواده اش نازل تر از روز قبل تولید خواهد شد. حتی احیای نمایشگاه های دست بافته های بانوان نمینی که اخیرا در برنامه های فرمانداری نمین مورد توجه بود نیز به نظر می رسد نسبت به این موضوع غفلت داشته است و اختصاص چند غرفه بیشتر در نمایشگاه دائمی صنایع دستی نمین که از قبل هم اجرا شده بود نمی تواند دغدغه های موجود را پاسخ دهد و تنها پاسخی به ظاهر قضیه است. هنر بومی اردبیل نیازمند درایت از مرحله تولید تا عرضه است تا بتواند از فرصت مجاورت با بازارهای کشورهای آسیای میانه استفاده کرده و شهرت دیرینه خود را باز یابد. حمایت طرحهای مشاغل خانگی و تسهیل دهی برای تولید مرغوب صنایع دستی، شناسایی بازارهای مختلف داخلی و خارجی، آگاهی بخشی و آموزش زن روستایی برای عرضه محصول خود از مجاری مشخص و سود ده و حمایت و بها دادن به تولید بومی از جمله نیازمندی هایی است که تا زمانی که در تار و پود گلیم نمین ریشه ندوانده این محصول را در گوشه خانه های روستایی منزوی خواهد کرد. ................................ گزارش: ونوس بهنود
۱۳۹۳/۶/۲۶ - ۱۰:۴۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
نرمافزار چند رسانهای «هنر وصال»تولید میشود
چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۷ ساخت نرمافزار چندرسانهای هنر وصال با موضوع شهدای هنرمند آغاز شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا -منطقه لرستان-نادر ارجمندی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد در مراسم آغاز ساخت این پروژه درباره اهداف ساخت نرمافزار چندرسانهتولید 200هزار اثر فرهنگی هنری ویژه جشنواره امام رضا (ع)
بجنورد تولید 200هزار اثر فرهنگی هنری ویژه جشنواره امام رضا ع مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا ع گفت 200 هزار اثر فرهنگی هنری در دهه کرامت از سوی هنرمندان ویژه برگزاری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا ع تولید می شود به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد سیرئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد تفاوت 8 برابری قیمت لوازم پزشکی از تولید تا مصرف/بازار ۱۵ هزار میلیاردی لوازم
رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کردتفاوت 8 برابری قیمت لوازم پزشکی از تولید تا مصرف بازار ۱۵ هزار میلیاردی لوازم آرایشی در ایرانرئیس سازمان غذا و دارو حجم بازار دارویی ایران را ۸۹۰۰ میلیارد تومان حجم بازار لوازم آرایشی ایران را ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیاردتومان و حجم بازار غذای ایران را ۷۵فرماندار خوی اعلام کرد پیشبینی تولید 24 هزار تن تخم آفتابگردان در خوی
فرماندار خوی اعلام کردپیشبینی تولید 24 هزار تن تخم آفتابگردان در خویفرماندار خوی از پیشبینی تولید 24 هزار تن تخم آفتابگردان در خوی خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از خوی حسین سیوانی اصل عصر امروز در مراسم برگزاری جشنواره آفتابگردان که در پارک ملت این شهرستان در حال برگزار استتلاش 15هزار هنرمند گلستانی در عرصه هنرصنعت های دستی و سنتی
تلاش 15هزار هنرمند گلستانی در عرصه هنرصنعت های دستی و سنتی گرگان - ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت هم اکنون 15هزار هنرمند استان در رشته های مختلف هنر صنعت های دستی و سنتی فعالیت دارند قربان عباسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره بهاستفاده از ديپلماسي هنري ايران، راهي براي معرفي فرهنگ غني و چند هزارساله ايراني
۲۴ شهريور ۱۳۹۳ ۱۱ ۵۸ق ظ استفاده از ديپلماسي هنري ايران راهي براي معرفي فرهنگ غني و چند هزارساله ايراني مدير کل ميراث فرهنگي استان تهران در حاشيه بازديد همسران سفرا از موزه فرش گفت استفاده از ديپلماسي هنري ايران راهي براي معرفي فرهنگ غني و چند هزارساله ايراني است به گزارش خبطرحهای قدیم با نگاه مدرن در هنرهای سنتی
طرحهای قدیم با نگاه مدرن در هنرهای سنتی طرحهای قدیمی در قالب هنرهای سنتی با نگاه مدرن آثار ارزشمندی را میآفرینند زهرا رسول زاده مدیر نگارخانه زرنا در گفتگو با خبرنگار تجسمی باشگاه خبرنگارانگفت نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی در حال حاضر در نگارخانه زرنا برپا است &nbsپيش بيني توليد بيش از 28 هزار تن گندم در شهرستان کميجان
۲۲ شهريور ۱۳۹۳ ۱۲ ۵۹ب ظ پيش بيني توليد بيش از 28 هزار تن گندم در شهرستان کميجان كارشناس مسوول زراعت و باغباني جهاد کشاورزي شهرستان کميجان گفت با احتساب گندم هاي ديم و آبي پيش بيني مي شود ميزان برداشت گندم در سطح شهرستان به ۲۸ هزار و ۲۷۶ تن برسد به گزارش خبرگزاري موج مهرعلي مبرنامه ریزی برای تولید 20 هزار تن خاویار تاسماهیان
برنامه ریزی برای تولید 20 هزار تن خاویار تاسماهیان خبرگزاری پانا رئیس موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر گفت تولید 20 هزار تن گوشت و 20 تن خاویار تاسماهیان در سال 1404 برنامه ریزی شده است ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ شهريور ساعت 13 24 به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از مانا محمواهدای جایزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
اهدای جایزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در جشنواره بینالمللی سینماحقیقت در بخش جنبی هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت به بهترین فیلمهای مستند با موضوع صنایع دستی و هنرهای سنتی جوایزی اهدا خواهد شد به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابطپراید دست دوم در بازار چند؟ +جدول
پراید دست دوم در بازار چند جدول قیمت انواع خودرو سواری پراید دست دوم در سطح بازار تهران به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز قیمت انواع خودرو سواری پراید دست دوم در سطح بازار تهران به شرح جدول زیر است اقتصاد 110 ۱۳ ۰۶ ۱۳۹۳ - ۱۸ ۵۷28 هزارمتر مربع زمین های کشاورزی آمل به چرخه تولید بازگشت
28 هزارمتر مربع زمین های کشاورزی آمل به چرخه تولید بازگشت ساری- ایرنا- تخریب حدمدیرجهاد کشاورزی شهرستان آمل از تخریب حدود 28هزار مربع عرصه های ساخت وسازهای شده غیرقانونی در زمین های کشاورزی بخش مرکزی این شهرستان در راستای حفظ این بسترکشاورزی خبر داد سیدمرتضی امینی روز دوشنبهسه هزارو 600 تن شیرخشک در شهرکرد تولید شد
سه هزارو 600 تن شیرخشک در شهرکرد تولید شد شهرکرد - ایرنا- سه هزار و 637 تن شیر خشک صنعتی از ابتدای امسال تاکنون در مجتمع تولید شیرخشک شهرکرد تولید و روانه بازار مصرف شده است رییس سازمان صنعت معدن و تجارت چهارمحال وبختیاری روز به رسانه های استان گفت تولید این میزان محصول در بزرهر مثقال فلز زرد در بازار تهران چند؟ تابلو چهارشنبه
هر مثقال فلز زرد در بازار تهران چند تابلو چهارشنبه به این مطلب امتیاز دهید تابلو آنلاین قیمت طلا و نقره ریال طلا قیمت زنده تغییر کمترین بیشترین هر انس طلا دلار 1 267 63 -1 59 -20 5 1 267 53 1 287 83 هر مثقال طلا در بازار تهران 4 200 000 &lrmراهاندازی پنج شنبه بازار و جمعه بازار هنر و صنایع دستی
مدیر گردشگری معاونت فرهنگی شهرداری خبر داد راهاندازی پنج شنبه بازار و جمعه بازار هنر و صنایع دستی خبرگزاری پانا مدیر زیارتی و امور گردشگری حوزه معاونت فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز گفت شیراز با قدرت در جشنواره بینالمللی میراث معنوی ناملموس حضور مییابد ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱روندافزایش قیمت قیر در بازار بورس/کیفیت قیر تولیدی همچنان خوب است
عضو کمیسیون انرژی خبر داد روندافزایش قیمت قیر در بازار بورس کیفیت قیر تولیدی همچنان خوب است جعفری گفت قیر از زمانی که وارد بورس شده افزایش قیمت داشته ولی تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر افت کیفیت آن ارائه نشد جلیل جعفری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادیفارس گزارش میدهد بازار داغ کیف و کفش مدارس و هنرنمایی نمادهای غربی در محصولات ایرانی
فارس گزارش میدهدبازار داغ کیف و کفش مدارس و هنرنمایی نمادهای غربی در محصولات ایرانیبا قرار گرفتن در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید خرید و فروش لوازم مدرسه رونق یافته است اما در بازار داغ کیف و کفش مدارس نمادهای غربی در محصولات داخلی و خارجی هنرنمایی میکنند به گزارش خبرگزاری فا-
گوناگون
پربازدیدترینها