تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دانشمندان وارثان پيامبران هستند
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826362756




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عرفای اسلامی؛ از سیدعلی شوشتری تا علامه طباطبایی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:




عرفای اسلامی؛ از سیدعلی شوشتری تا علامه طباطبایی خبرگزاری رسا ـ آن طور که از معارف دین به دست می‌آید، این‌ها در طول هم هستند. اگر شخصی بخواهد به ابعاد باطنی برسد، جز از راه التزام به ظاهر، نمی‌تواند به باطن راه پیدا کند. باطن هم باید به صورت شفاف معنا شود. این معنا در روایات و سیره ائمه علیهم‌السلام تا حدی بیان شده است.



به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا به نقل از رسای اندیشه، اگر شخصی بخواهد به ابعاد باطنی برسد، جز از راه التزام به ظاهر، نمی‌تواند به باطن راه پیدا کند، مرتبه اول این است که فرد باید به همه دستورات شرع مقدس در حد انجام واجبات و دوری از محرمات ملتزم باشد، شاگردان آقای قاضی نوعاً به جلالت قدر مرحوم علامه اعتراف می‌کردند که ایشان از همه برجسته‌تر بودند، آقا شیخ علی محمد بروجردی به یکی از دوستان ما می‌گویند مرحوم علامه طباطبایی گنجینه مرحوم آقای قاضی هستند، این‌گونه به دست می‌آید که مکتب تربیت نجف را مرحوم علامه ادامه دادند و دیگر شاگردان مرحوم قاضی موفق به این کار نبودند.این بحث گفت و گویی از رسای اندیشه با آیت‌الله تحریری است که جزئیات آن به این شرح است: قبل از این‌که بحث را ادامه بدهیم نسبت به جلسات قبل باید به یک نکته اشاره کنم: بررسی‌هایی که اینجا انجام می‌دهیم، حداقل از جهت تاریخی کامل نیست؛ زیرا اولاً بحث ما، بحث دقیق تاریخی نیست، تا ما جریان‌‌های معنوی و عرفانی را پی بگیریم و دوم اینکه بنده در بُعد تاریخی تخصصی ندارم.  نسبت بین ظاهر و باطن دین چیست؟آن طور که از معارف دین به دست می‌آید، این‌ها در طول هم هستند. اگر شخصی بخواهد به ابعاد باطنی برسد، جز از راه التزام به ظاهر، نمی‌تواند به باطن راه پیدا کند. باطن هم باید به صورت شفاف معنا شود. این معنا در روایات و سیره ائمه علیهم‌السلام تا حدی بیان شده است.  ظاهر، در مرحله اعتقاد، اعتقاد به خدای متعال و کمالات الهی و معاد و رسولان خدای متعال و سپس اوصیاء رسولان، تا نبی اکرم و ائمه علیه‌الصلاه والسلام گفته می‌شود و در مرحله عمل نیز اگر کسی بخواهد در وادی ایمان و ولایت ائمه علیهم‌السلام قرار بگیرد، باید به دستورات شرع مقدس -از راه‌هایی که بیان فرموده­‌اند- به نوعی التزام داشته باشد.  در روایات ما، شاخصه‌هایی هست که با توجه به آن‌ها به یک فرد، شیعه می‌گویند و تا وقتی که از او ارتدادی ظاهر نشده، حکم به تشیع و احکام تشیع بر آن فرد بار می‌شود. اما تشیع و محب ائمه بودن، مراتبی دارد؛ مرتبه اول این است که فرد باید به همه دستورات شرع مقدس در حد انجام واجبات و دوری از محرمات ملتزم باشد. این حد لازم مرحله عملی تشیع است. در مرحله دوم، شخص ملتزم به دستورات مستحب می‌شود؛ گاهی به همه دستورات ملتزم و متصف به اوصاف حسنه می‌شود و از اوصاف رذیله بیرون می‌آید، این حد کامل مرحله دوم است و گاه چنین نیست و در این مرحله نوسان وجود دارد. مرحله سوم که تربیت دینی است و از طریق داده‌های دینی می‌توان به آن رسید این است که علاوه بر این التزامات دوگانه شخص باور داشته باشد که یک حقایقی در عالم هست و پشتوانه این معارف دینی، حقایقی است که شخص با انجام دادن و التزام قلبی و عملی و اخلاقی به آنها، می‌تواند به آن حقایق برسد. اصطلاحاً به مرحله سوم تربیت عرفانی می‌گویند. البته همه این مراحل، تربیت معنوی هستند که در برابر تربیت‌های ظاهری -روش‌ها و مکاتب دنیایی و مادی- قرار می‌گیرد. در تربیت عرفانی ابتدا باید شخص بپذیرد که یک حقایقی هست که می‌توان از طریق صفای قلب، آن حقایق را شهود قلبی کند. قسمت سوم هم دارای مراتبی است، همان‌طور که مراتب انبیاء علیهم‌السلام در این حیطه است؛ این‌طور نیست که آنها فقط به ظواهر دین ملتزم باشند. خدای متعال آنها را به حقایقی رسانده و حضرات معصومین علیهم‌السلام از حقایق توحیدی- و گاهی از حقایق معاد- پرده برداری کرده است. ادامه بحث را می‌توانید ازاینجا دنبال کنید./907/د101/ی 



۱۳۹۳/۶/۲۴






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن