تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هنگامى كه مؤمن بر صراط مى‏گذرد، و مى‏گويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. ناگاه زبان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801771037




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کمبود ریزمغذی ˈرویˈ زنگ خطر جدی برای سلامت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کمبود ریزمغذی ˈرویˈ زنگ خطر جدی برای سلامت اراک - ایرنا- ˈرویˈ از ریزمغذیهایی است که در طول زندگی نقش مهمی در سلامت دارد و مطالعات نشان می دهد کمبود روی بویژه در کشورهای درحال توسعه شیوع قابل ملاحظه ای داشته است.


براساس مطالعات، اثرات نامطلوب روی در دوران جنینی و دو سال اول زندگی کودک بر رشد و تکامل مغزی غیرقابل جبران است و کمبود این ماده کاهش یادگیری، کاهش ضریب هوشی، تضعیف سیستم ایمنی، افزایش ابتلا به بیماری ها و کاهش سرعت رشد رابه دنبال دارد.
فقر و کمبود خفیف این ریزمغذی در زنان باردار منجر به بارداری طولانی مدت و زایمان آهسته، تاخیر رشد داخل رحمی، انقباضات ضعیف رحمی و خونریزی می شود.
سازمان جهانی بهداشت در گزارش سال 2002 تعداد سال های عمر از دست رفته دراثر کمبود روی را در دنیا حدود 29 میلیون سال ذکر کرده که حدود 90 درصد آن مربوط به کشورهای در حال توسعه است.
بنا به همین گزارش، تعداد سالهای عمر از دست رفته دراثر کمبود روی در شرق مدیترانه سه میلیون سال است و در این سال در کل دنیا کمبود روی باعث مرگ حدود 800 هزار نفر شده که بیش از 90 درصد آنها مربوط به کشورهای درحال توسعه بوده است.
براساس بررسی کشوری تعیین وضعیت ریزمغذیها که در 11 اقلیم در سال 1380 توسط دفتر بهبود تغذیه جامعه و با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه، آزمایشگاه ملی رفرانس و یونیسف در ایران انجام شد کمبود روی در کشور جدی و تمام گروه های جمعیتی را درگیر کرده است.
طبق نتایج این مطالعه، حدود یک پنجم کودکان 23-15 ماهه و حدود یک سوم کودکان شش ساله و نوجوانان و جوانان 20-14 ساله و زنان باردار در مناطق شهری و روستایی کشور از کمبود روی رنج می برند.
کارشناس مسوول تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: بر مبنای مطالعات 11 اقلیم کشور هم اینک نیمی از کودکان شش ساله روستایی این استان کمبود روی دارند.
"نسرین یادگاری" افزود: در این پژوهش ها استان مرکزی به همراه استان های قزوین، زنجان و قم در اقلیم 9 کشوری قرار دارد و طبق نتایج حاصل از آن، این اقلیم در کشور بالاترین میزان کمبود روی را در کودکان شش ساله شامل می شود.
یادگاری ادامه داد: پژوهش کشوری مذکور حاکی از کمبود روی در 45 درصد از زنان باردار پنج ماهه و بیشتر استان مرکزی است که این مهم نیز درخور توجه ویژه متولیان بهداشتی است.
وی گفت: روی در بدن با ایجاد تعادل اسید و قلیا، تنفس سلولی و انتقال دی اکسید کربن در ساخت کربوهیدرات ها، پروتئین و DNA نقش مهمی دارد.
وی، کاهش قدرت یادگیری و ضریب هوش، ضعف در سیستم ایمنی بدن و بروز اختلالات رشد و کوتاه قدی را از عوارض کمبود روی عنوان کرد.
یادگاری خاطرنشان کرد: نارسایی بلوغ جنسی به علت کمبود روی برای نخستین بار در نوجوانان ایرانی گزارش شده است.
وی افزود: گوشت گاو و گوسفند، احشای شکمی دام، مواد لبنی، تخم مرغ، انواع مغزهای گیاهی و غلات و حبوبات منبع سرشار ریزمغذی روی هستند که خانواده ها باید در الگوی غذایی روزانه خود ترکیبی از مقادیر لازم این مواد را بگنجانند.
یادگاری گفت: یک نوزاد روزانه سه تا پنج میلی گرم، بزرگسال 15میلی گرم و زن باردار 20 میلی گرم به روی نیاز دارد.
رییس مرکز بهداشت استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: توجه به برنامه غذایی روزانه ومصرف غذاهای حاوی روی برای تامین نیاز روزانه مهمترین راه پیشگیری از کمبود روی است.
دکتر "بابک عشرتی" افزود: موادغذایی غنی از پروتئین بخصوص منابع غذایی حیوانی مثل گوشت گاو، گوسفند، جگر، دل و قلوه ازمنابع غنی روی به شمار می رود.
وی بیان کرد: روی درمنابع غذایی گیاهی ازجمله غلات و حبوبات نیز به مقادیر متفاوت وجود دارد اما در عین حال به دلیل وجود فیبروفیتات که درجذب روی مداخله می کند این ریزمغذی در آنها قابلیت جذب خوبی ندارد.
وی با بیان اینکه تخمیر منجر به تولید آنزیم فیتاز شده و موجب کاهش فیتات موجود در این موادغذایی می شود گفت: نان هایی که خمیر آن ها ور نیامده به دلیل مهار نشدن فیتاتاز از جذب روی وعده غذایی، جلوگیری می کند و باید از نانهایی که فرایند طبیعی تخمیر را دارند و در پخت آن ها جوش شیرین به کار نرفته استفاده شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیش از 80 درصد روی موجود در دانه های کامل غلات، پس از فرایند آسیاب کردن از بین می رود و توجه به کیفیت مصرف این طیف غذایی اهمیت زیادی دارد.
عشرتی گفت: شیر ومواد لبنی ، تخم مرغ و انواع مغزهامثل گردو، بادام و فندق نیز از منابع خوب روی به شمار می روند و باید این مواد خوراکی در برنامه غذایی کودکان، نوجوانان و زنان باردار گنجانده شود.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت نیز گفت: تحقیقات در بخش کشاورزی فقیر بودن خاکهای کشور را از ریزمغذی روی نشان داده و می طلبد که روش های علمی مناسب برای جبران این نقیصه به کار گرفته شود.
"سوسن خدام" افزود: محصولات غذایی که از خاک کشور به عمل می آیند از نظر روی فقیر هستند و با غنی سازی خاک با روی می توان از مشکلات سلامت ناشی از فقر روی پیشگیری کرد.
وی ادامه داد: هر فرد بالغ روزانه به هشت میلی گرم روی نیاز دارد و کمبود این ریزمغذی بر قدرت تمرکز تاثیر منفی گذاشته و باعث تغییر رفتاری می شود.
خدام اضافه کرد: روی نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارد و کمبود آن باعث کاهش انرژی، احساس خستگی و کندی در روند کاهش وزن می شود.
متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در اراک گفت: روی جزیی حیاتی از بسیاری از آنزیم هایی است که واکنش های شیمیایی لازم برای کارکرد طبیعی بدن از جمله کارکرد ایمنی و ترمیم پوست را تسهیل می کند.
دکتر "عباس دقاق زاده" افزود: از علایم شایع در کمبود روی می توان به کم اشتهایی ، رشد ناقص، احساس مزه یا بوی نامطبوع و کاهش حس چشایی و بویایی ،کاهش میل جنسی ،تیره شدن پوست سراسر بدن ،کم حجم شدن مو و تغییر شکل ناخن ها اشاره کرد.
وی بیان کرد:پژوهش ها نشان داده که کمبود برخی ریزمغذی ها نظیر روی با بروز برخی سرطانها نیز در ارتباط است و باید با تنظیم میزان این ریزمغذی در بدن از عوارض جدی و بیماریهای ناشی از آن پیشگیری کرد.ک/4
560/559/ 684


23/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن